GT Avalanche 0.0

Solid, men noe traust, er helhetsinntrykket av årets GT Avalanche 0.0.

Av: terrengsykkel.no Publisert: onsdag 30.04.2003 00:00

NB: Testmodellen leveres uten skivebremsene du ser på bildet, men er ellers identisk.

IMPORTØR: Beach Mountain - Tel 73 89 30 00PRIS: 9.995 kronerMER INFO: www.gtbicycles.com

Denne testen er én av åtte - her finner du hovedartikkelen som gir deg oversikten

STISYKLING:Bunnsolid, trygg og anonym. Det er stikkordene for Avalanche 0.0 sin oppførsel i dette selskapet. Der de fleste andre syklene i testen byr på kjøreegenskaper med tydelige kjennetegn, er GT en sykkel som trygt og stødig bringer deg dit du vil, uten nykker av noe slag. Dette er i utgangspunktet positive trekk hos en sykkel, men vi savnet litt kvassere egenskaper ute i det trangeste terrenget. Selv om vi satt godt plassert og likte den oppreiste sittestillingen, ble vi ikke kvitt inntrykket av en litt kjedelig, men dog pålitelig fyr. I klatringene føltes den litt tung i forhold til mange av de andre i testen, i utforkjøringene var den stødig og fin - på grus og åpen sti er den tight og sporsikker. GT har alltid bygget bakramma på sitt eget vis, og hevder at det gir mer stivhet og styrke. Testsykkelen var solid bygget, og føltes nesten i overkant utilgivende over røtter og stein. Vi tror GT'en vil falle i smak hos de som trives best i åpent terreng og på grus, men i konkurranse med den lettere og livligere Hard Rocx'en sliter den med å hevde seg også der.

KOMPONENTER:GT'en utmerker seg med testens mest velbygde hjulsett, bygget opp rundt solide Syncros-felger med prisverdig høye bremsevegger - noe som bør tåle mange mil med juling uten trøbbel. Ramma framstår også som bombesikker, med ovaliserte rør, forsterkningsplater og pent gjennomførte detaljer. Det eneste skåret i gleden var at lakken ikke holdt mer enn noen timer før den skallet voldsomt av der kjedet slo nedi kjedestaget. Et annet minus var den originale setepinnen, som var latterlig kort og ikke passet til noen av testerne. Det bør dog enhver anstendig butikk fikse uten kostnad. Vi forsto lite av styreholkene og deres lille utvekst ytterst, omtrent som kuperte barends. Skal de hindre hånda i å skli av styret? Deore v-bremser er sikre vinnere, og Deore Hollowtech krankarmer er også et pluss - selv om de ikke tok seg råd til å sette på den nye versjonen med Octalink.

KORT SAGT:Dersom du er en diger fyr og har for vane å ødelegge rammer og hjul, kan en prøvetur på en Avalanche føre til et varig forhold. Den tåler deng, har ingen negative særheter - men er ingen kvikkas for deg som først og fremst stikker til skogs for å leke. Entusiaster vil lett komme til å kjede seg litt.

SPESIFIKASJONER:

Vekt med klikkpedaler: 13,0 kilo
Ramme: GT 6102 aluminium
Dempegaffel: Rock Shox Pilot XC 80mm
Styrelager: Aheadset 1 1/8
Stem: GT aluminium
Styre: Syncros 620mm
Bremser: Shimano Deore
Bremsehendler: Shimano Deore
Girhendler: Shimano Deore
Dekk: Tioga Factory XC 1,95
Felger: Syncros Big Box
Nav F/B: Shimano 525
Krankarmer: Shimano Deore firkantaksling
Pedaler: Shimano SPD 515
Sete: SDG Grand Prix
Setepinne: GT aluminium
Bakgir: Shimano XT
Krankgir: Shimano Deore

Dette er én av åtte sykler i testen. Her er de andre sju:

Vil du vite mer om utstyrsvalg og rammestørrelser? Klikk her!Vil du vite mer om hva de ulike faguttrykkene betyr? Klikk her!

DRENGEN: Erik Skovgaard Knudsen var raskest av samtlige menn over fjellet i den krevende løypa. (foto: Kristoffer H. Kippernes)
BIRKEN 2014: Ultrafint i Ultrabirken

Rytterne som hadde valgt den lengre og hardere traséen i Birkebeinerrittet ble belønnet med sol, snaufjell og stier av en annen verden. Se bildene fra fredagens store manndomsprøve!

KLASSEVINNER: Ole Kristian Sørland vant menn 40-49 i UltraBirken (foto: Kristoffer H. Kippernes)
BIRKEN 2014: - Det var da en død sau?

Vinneren i klasse menn 40-49 UltraBirken trodde et øyeblikk han hadde sett syner underveis i løypa.

ENHJULING: Mens de fleste har nok med å komme seg gjennom ritt på to hjul, så valgte Reidar Kaland Olsen å sykle Fredagsbirken på ett hjul (foto: Snorre Veggan)
BIRKEN 2014: Ny pers i Fredagsbirken med ett hjul

Reidar Kaland Olsen synes to hjul er for mye. Derfor syklet han Fredagsbirken med bare ett hjul.

BIRKEN 2014: Feit fulldemper på feit sti

120 kilometer og rundt 2500 høydemeter på en 15-kilos fulldempet fatbike? Ikke noe problem, ifølge Atle Stubberud.

KOLLAPSET: Jon Kristian Svaland måtte ta telling etter målgang (foto: Snorre Veggan).
BIRKEN 2014: Kollapset etter målgang i UltraBirken

Fjorårsvinner og landslagstrener for elitelaget i skiskyting, Jon Kristian Svaland, kollapset etter målgang i UltraBirken og måtte bæres ut på båre.

PÅ FJELLET: Kristin Aamodt slipper seg ned en av stiene på UltraBirken (foto: Kristoffer Kippernes)
BIRKEN 2014: Slo verdensmesteren i Ultrabirken

Kristin Aamodt og Tone Kristin Larsen, nybakt verdensmester fra Master-VM i forrige uke, kjempet om seieren i dameklassen i UltraBirken fredag. Det var ikke verdensmesteren som trakk det lengste strået.