GT Avalanche 0.0

Solid, men noe traust, er helhetsinntrykket av årets GT Avalanche 0.0.

Av: terrengsykkel.no Publisert: onsdag 30.04.2003 00:00

NB: Testmodellen leveres uten skivebremsene du ser på bildet, men er ellers identisk.

IMPORTØR: Beach Mountain - Tel 73 89 30 00PRIS: 9.995 kronerMER INFO: www.gtbicycles.com

Denne testen er én av åtte - her finner du hovedartikkelen som gir deg oversikten

STISYKLING:Bunnsolid, trygg og anonym. Det er stikkordene for Avalanche 0.0 sin oppførsel i dette selskapet. Der de fleste andre syklene i testen byr på kjøreegenskaper med tydelige kjennetegn, er GT en sykkel som trygt og stødig bringer deg dit du vil, uten nykker av noe slag. Dette er i utgangspunktet positive trekk hos en sykkel, men vi savnet litt kvassere egenskaper ute i det trangeste terrenget. Selv om vi satt godt plassert og likte den oppreiste sittestillingen, ble vi ikke kvitt inntrykket av en litt kjedelig, men dog pålitelig fyr. I klatringene føltes den litt tung i forhold til mange av de andre i testen, i utforkjøringene var den stødig og fin - på grus og åpen sti er den tight og sporsikker. GT har alltid bygget bakramma på sitt eget vis, og hevder at det gir mer stivhet og styrke. Testsykkelen var solid bygget, og føltes nesten i overkant utilgivende over røtter og stein. Vi tror GT'en vil falle i smak hos de som trives best i åpent terreng og på grus, men i konkurranse med den lettere og livligere Hard Rocx'en sliter den med å hevde seg også der.

KOMPONENTER:GT'en utmerker seg med testens mest velbygde hjulsett, bygget opp rundt solide Syncros-felger med prisverdig høye bremsevegger - noe som bør tåle mange mil med juling uten trøbbel. Ramma framstår også som bombesikker, med ovaliserte rør, forsterkningsplater og pent gjennomførte detaljer. Det eneste skåret i gleden var at lakken ikke holdt mer enn noen timer før den skallet voldsomt av der kjedet slo nedi kjedestaget. Et annet minus var den originale setepinnen, som var latterlig kort og ikke passet til noen av testerne. Det bør dog enhver anstendig butikk fikse uten kostnad. Vi forsto lite av styreholkene og deres lille utvekst ytterst, omtrent som kuperte barends. Skal de hindre hånda i å skli av styret? Deore v-bremser er sikre vinnere, og Deore Hollowtech krankarmer er også et pluss - selv om de ikke tok seg råd til å sette på den nye versjonen med Octalink.

KORT SAGT:Dersom du er en diger fyr og har for vane å ødelegge rammer og hjul, kan en prøvetur på en Avalanche føre til et varig forhold. Den tåler deng, har ingen negative særheter - men er ingen kvikkas for deg som først og fremst stikker til skogs for å leke. Entusiaster vil lett komme til å kjede seg litt.

SPESIFIKASJONER:

Vekt med klikkpedaler: 13,0 kilo
Ramme: GT 6102 aluminium
Dempegaffel: Rock Shox Pilot XC 80mm
Styrelager: Aheadset 1 1/8
Stem: GT aluminium
Styre: Syncros 620mm
Bremser: Shimano Deore
Bremsehendler: Shimano Deore
Girhendler: Shimano Deore
Dekk: Tioga Factory XC 1,95
Felger: Syncros Big Box
Nav F/B: Shimano 525
Krankarmer: Shimano Deore firkantaksling
Pedaler: Shimano SPD 515
Sete: SDG Grand Prix
Setepinne: GT aluminium
Bakgir: Shimano XT
Krankgir: Shimano Deore

Dette er én av åtte sykler i testen. Her er de andre sju:

Vil du vite mer om utstyrsvalg og rammestørrelser? Klikk her!Vil du vite mer om hva de ulike faguttrykkene betyr? Klikk her!

NY SYKKEL: Henrik Hollingsæter Kippernes sykler nå for Trek og Foss Sport, og deburterte i kross med splitter ny sykkel, som han gir mye av æren for suksessen. Foto: Peter Andreas Prydz Gørbitz
Gir Trek en del av æren

Henrik Hollingsæter Kippernes har byttet til Trek i høst, og gir den nye sykkelen en stor del av æren for at sykkelkross-debuten har gått over all forventning.

MÅNELYST: Denne lykta gjør det lekende lett å sykle teknisk terreng i høstmørket. Foto: Privat
Har sett lyset - og bruker det godt

Det er mørkt, det er vått, det er sleipt, det er høst og det er herlig. Ingen grunn til å la sykkelen stå, mener Kjell Karlsen. Han har sett lyset.

ENDURO! Trans Savoie er et enduroritt med stor E. Lange fartsprøver og høye fjell kjennetegner seksdagersrittet i de franske Alpene. John Ola Buøy tok en 12. plass i fjorårets ritt.
Påmelding til Trans Savoie

Fredag 31. oktober åpner påmelding til en av verdens råeste terrengsykkelkonkurranser. ¬
– En opplevelsestur med god stemning i campen, sier John Ola Buøy

BRYLLUPSREISE: Schurter tok en liten pause fra hvetebrødsdagene for å gi legendene Rey og Lopes en leksjon i stisykling med høyt sete.
Tatt i skole

Nino Schurter er på bryllupsreise i California. I går satte han sykkelegendene Brian Lopes og Hans Rey på plass.

SULTEN: Fredrik Haraldseth (foran) leder NC i kross når bare siste runde og NM gjenstår. Men alt må klaffe for at han skal vinne, og Morten Vaeng (i blått) puster ham i nakken. Foto: Postkaffe/Tine Risberget
Tar NM i sykkelkross på alvor

Når historiens første norgesmester i sykkelkross skal kåres på søndag, ligger det an til blodige oppgjør mellom landevei og terreng, mellom den etablerte eliten og de unge, sultne ulvene. Fredrik Haraldseth er av de siste.

ENSOM: Rickard Sundell i Norsk Organisasjon for Terrengsykling ønsker seg flere kandidater til styret i NOTS. I morgen går fristen ut. Foto: Team Ibis
Det haster med innspill

Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) har årsmøte 17. november, og i morgen går fristen ut for å stille til valg og melde inn saker til agendaen. Så langt er det sørgelig tomt i innboksen.