GT Avalanche 0.0

Solid, men noe traust, er helhetsinntrykket av årets GT Avalanche 0.0.

Av: terrengsykkel.no Publisert: onsdag 30.04.2003 00:00

NB: Testmodellen leveres uten skivebremsene du ser på bildet, men er ellers identisk.

IMPORTØR: Beach Mountain - Tel 73 89 30 00PRIS: 9.995 kronerMER INFO: www.gtbicycles.com

Denne testen er én av åtte - her finner du hovedartikkelen som gir deg oversikten

STISYKLING:Bunnsolid, trygg og anonym. Det er stikkordene for Avalanche 0.0 sin oppførsel i dette selskapet. Der de fleste andre syklene i testen byr på kjøreegenskaper med tydelige kjennetegn, er GT en sykkel som trygt og stødig bringer deg dit du vil, uten nykker av noe slag. Dette er i utgangspunktet positive trekk hos en sykkel, men vi savnet litt kvassere egenskaper ute i det trangeste terrenget. Selv om vi satt godt plassert og likte den oppreiste sittestillingen, ble vi ikke kvitt inntrykket av en litt kjedelig, men dog pålitelig fyr. I klatringene føltes den litt tung i forhold til mange av de andre i testen, i utforkjøringene var den stødig og fin - på grus og åpen sti er den tight og sporsikker. GT har alltid bygget bakramma på sitt eget vis, og hevder at det gir mer stivhet og styrke. Testsykkelen var solid bygget, og føltes nesten i overkant utilgivende over røtter og stein. Vi tror GT'en vil falle i smak hos de som trives best i åpent terreng og på grus, men i konkurranse med den lettere og livligere Hard Rocx'en sliter den med å hevde seg også der.

KOMPONENTER:GT'en utmerker seg med testens mest velbygde hjulsett, bygget opp rundt solide Syncros-felger med prisverdig høye bremsevegger - noe som bør tåle mange mil med juling uten trøbbel. Ramma framstår også som bombesikker, med ovaliserte rør, forsterkningsplater og pent gjennomførte detaljer. Det eneste skåret i gleden var at lakken ikke holdt mer enn noen timer før den skallet voldsomt av der kjedet slo nedi kjedestaget. Et annet minus var den originale setepinnen, som var latterlig kort og ikke passet til noen av testerne. Det bør dog enhver anstendig butikk fikse uten kostnad. Vi forsto lite av styreholkene og deres lille utvekst ytterst, omtrent som kuperte barends. Skal de hindre hånda i å skli av styret? Deore v-bremser er sikre vinnere, og Deore Hollowtech krankarmer er også et pluss - selv om de ikke tok seg råd til å sette på den nye versjonen med Octalink.

KORT SAGT:Dersom du er en diger fyr og har for vane å ødelegge rammer og hjul, kan en prøvetur på en Avalanche føre til et varig forhold. Den tåler deng, har ingen negative særheter - men er ingen kvikkas for deg som først og fremst stikker til skogs for å leke. Entusiaster vil lett komme til å kjede seg litt.

SPESIFIKASJONER:

Vekt med klikkpedaler: 13,0 kilo
Ramme: GT 6102 aluminium
Dempegaffel: Rock Shox Pilot XC 80mm
Styrelager: Aheadset 1 1/8
Stem: GT aluminium
Styre: Syncros 620mm
Bremser: Shimano Deore
Bremsehendler: Shimano Deore
Girhendler: Shimano Deore
Dekk: Tioga Factory XC 1,95
Felger: Syncros Big Box
Nav F/B: Shimano 525
Krankarmer: Shimano Deore firkantaksling
Pedaler: Shimano SPD 515
Sete: SDG Grand Prix
Setepinne: GT aluminium
Bakgir: Shimano XT
Krankgir: Shimano Deore

Dette er én av åtte sykler i testen. Her er de andre sju:

Vil du vite mer om utstyrsvalg og rammestørrelser? Klikk her!Vil du vite mer om hva de ulike faguttrykkene betyr? Klikk her!

Årets siste?

Selv om Norgescupen i utfor er unnagjort, er det fortsatt mulig å sykle ritt. Sjansen byr seg på Sunnmøre til helgen!

IKKE TIL FINALEN: Mads André Haugen er langt fra fornøyd med dømminga etter at han røk ut i kvaliken i årets RedBull Rampage. Foto: RedBull Content Pool
Makken slakter dommerne

En skuffa Makken Haugen gikk glipp av mandagens finale, og slakter dommerne i Freeride Mountain Bike World Tour.

RETT UTENFOR: Med en 15.plass fra kvalifiseringsrundene klarte ikke Makken å komme med i finalen i Red Bull Rampage. (foto: Red Bull Content Pool / Christian Pondella)
Det klarner opp for Rampage

Det er ikke ofte vi oppfordrer til å sitte inne foran TV´en, men i kveld kan akkurat dét være lurt. Red Bull Rampage er rett rundt hjørnet.

VOKSEN: Erik Resell så ut som om han hadde vært i krigen da han krysset mållinja i Hafjell. Det var kanskje nettopp sånn det føltes, også. (foto: Kristoffer H. Kippernes)
Gutten som ble voksen i Hafjell

Erik Nordsæter Resell fikk sitt beste internasjonale resultat i karrieren på Hafjell i fjor, og fulgte opp i 2014. Vi tok en prat med trønderen, som er mer motivert enn noen gang.

MEKTIG: Jo Nordskar tar inn alle inntrykkene i Swiss Epic etter siste av seks etapper sist helg. Foto: Fredrik Lingvall
Lite kake igjen, men fortsatt fest

Finaleetappen i Swiss Epic ble en höjdare bokstavlig talt for gutta i Team Oslo Sportslager. Men det er lagaspektet og totalopplevelsen som er det viktigste.

PÅ TUR: Søndag skal Mads André «Makken» Haugen kjøre verdens tøffeste freeride-sykkelkonkurranse i Utah for andre gang. Foto: Christian Pondella
Tilbake til Rampage

Mads André Haugen er klar for sin andre utgave av den spektakulære sykkelfreeride-konkurransen RedBull Rampage –som arrangeres i splitter ny face i år.