XT V-brems-håndtak

Hjemmelagde piggdekk

Trenger du pigger i dekkene dine uten at du har lyst til å bruke2600 av dine hardt opptjente grunker? Vi viser deg veien til ekstremepiggdekk til kun 350 kroner.

Av: terje Publisert: torsdag 14.02.2002 00:00

De dekkene vi lagde er mer ekstreme enn Nokian Freddies Revenge ogde kan stort sett bare brukes til utfor. Bruker du kortere pigger kandu helt sikkert lage dekk som er egnet til stisykling og lignende.

Dette trenger du

  • Ett par dekk med kraftige knaster. Eks. Hutchinson Squale, Coyote, Jumbo eller Tioga Factory DH.
  • Ca 3-400 stk 15x2,5 mm treskruer eller selvborrende skruer.
  • Ett ekstra sett med slanger
  • En drill med 1,5 mm bor.

Pris

Vi kjøpte brukte Hutchinson Squale til kr 200,- 400 skruer kostetkr 150,- og slanger hadde vi fra før. Sub total: 350,- Kjøper du alt nytt kommer det på ca det dobbelte, men det er jofremdeles billig.

Fremgangsmåten

  • Bor hull i de tykkeste knastene. Dette gjør du ovenfra.
  • Skru inn skruene fra undersiden så langt du klarer.
  • Pass på at du borrer rett gjennom knasten slik at ikke piggen blir liggende på skrå.
  • På vårt dekk stakk skruene ca 5 mm opp av dekket og det er passelig. Blir det for lange pigger vil de bøye av.
  • Snitt den ekstra slangen på langs og skjær ut ventilen. Legg slangen inn i dekket slik at den dekker skruehodene.
  • Monter dekket på felgen og legg inn en tykk slange. Pass på at ingen av skuehodene er i direkte kontakt med den slangen som skal ha luft.

Lett, ikke sant?

Syklingen

Vi har brukt dekken våre i alpinanlegg hvor det har vært hard snøeller is. Er underlaget hardt er det vanskelig å få sykkelen til åskli. I krappe svinger kunne vi bare sette ned foten brekke nedsykkelen og dra på gjennom svingen. Rett og slett et kjempedekk tilutfor på snø.

Etter 3 hele dager i skibakken kan vi notere oss null punkteringerog ingen problemer.

Det eneste man bør passe på er at man ikke under noen omstendighetmå berøre bakdekket med baken i fart. Etter at ca 1 kvadratmeter med skibukse forsvant prontokviktfant vi ut at det var best å feste bakskjerm på sykkelen.

Se også vår test av tre forskjellige Nokian piggdekk.

GRRRR! (Pass på rompa..)

Klar: 1. stk. fornøyd hjemmepigger klar til en tur i bakken. (Takk til Peter Baschek fra Storo Modellbyrå)

NY SYKKEL: Henrik Hollingsæter Kippernes sykler nå for Trek og Foss Sport, og deburterte i kross med splitter ny sykkel, som han gir mye av æren for suksessen. Foto: Peter Andreas Prydz Gørbitz
Gir Trek en del av æren

Henrik Hollingsæter Kippernes har byttet til Trek i høst, og gir den nye sykkelen en stor del av æren for at sykkelkross-debuten har gått over all forventning.

MÅNELYST: Denne lykta gjør det lekende lett å sykle teknisk terreng i høstmørket. Foto: Privat
Har sett lyset - og bruker det godt

Det er mørkt, det er vått, det er sleipt, det er høst og det er herlig. Ingen grunn til å la sykkelen stå, mener Kjell Karlsen. Han har sett lyset.

ENDURO! Trans Savoie er et enduroritt med stor E. Lange fartsprøver og høye fjell kjennetegner seksdagersrittet i de franske Alpene. John Ola Buøy tok en 12. plass i fjorårets ritt.
Påmelding til Trans Savoie

Fredag 31. oktober åpner påmelding til en av verdens råeste terrengsykkelkonkurranser. ¬
– En opplevelsestur med god stemning i campen, sier John Ola Buøy

BRYLLUPSREISE: Schurter tok en liten pause fra hvetebrødsdagene for å gi legendene Rey og Lopes en leksjon i stisykling med høyt sete.
Tatt i skole

Nino Schurter er på bryllupsreise i California. I går satte han sykkelegendene Brian Lopes og Hans Rey på plass.

SULTEN: Fredrik Haraldseth (foran) leder NC i kross når bare siste runde og NM gjenstår. Men alt må klaffe for at han skal vinne, og Morten Vaeng (i blått) puster ham i nakken. Foto: Postkaffe/Tine Risberget
Tar NM i sykkelkross på alvor

Når historiens første norgesmester i sykkelkross skal kåres på søndag, ligger det an til blodige oppgjør mellom landevei og terreng, mellom den etablerte eliten og de unge, sultne ulvene. Fredrik Haraldseth er av de siste.

ENSOM: Rickard Sundell i Norsk Organisasjon for Terrengsykling ønsker seg flere kandidater til styret i NOTS. I morgen går fristen ut. Foto: Team Ibis
Det haster med innspill

Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) har årsmøte 17. november, og i morgen går fristen ut for å stille til valg og melde inn saker til agendaen. Så langt er det sørgelig tomt i innboksen.