/ Sykler

Test av Genesis Caribou fatbike

Vi har gjennom sesongen hatt en Genesis Caribou på test. Siden da har skikkelige langturer blitt en favoritt.

Sist oppdatert 6. oktober 2014 kl 09.58

Britene i Genesis vet seg å lage sykler for lange økter. Da tenker vi ikke på treningsturer i sone 1 eller toppturer med motbakker som bare varer og varer, men heller om dagslange turer og videre. De har sykler i arsenalet designet utelukkende for å krysse jordkloden, for å gi et eksempel. Også har de denne Caribouen, da. Tjukkasen som ikke unnskylder seg for vekten sin.

DSC_5664
DSC_5664

Ingen sylfide: Men det gjør ingenting. Dette er en Land Rover Defender av en sykkel.

Vi publiserte en artikkel basert på førsteinntrykkene av Genesis Caribou i mars, etter å ha syklet på snødekte stier, scooterspor og langrennsløyper. Siden da har vi fått en god del mil på den, på tørre stier, våte myrer og det meste derimellom. Med det har det kommet preferanser.

Vi tilhører ikke evangelistene som mener en fatbike kan gjøre alt. Ei heller behøver vi å kjøre en gravemaskin over Caribouen. Men til helt vanlig stisykling med kompiser, velger vi en helt vanlig stisykkel. Altså en med – alt er åpenbart relativt – smale dekk, og demper, helst både foran og bak. Men ikke for det. Vi monterte over tidsriktige komponenter som et 50mm stem og et 800mm bredt styre for de raske etter-jobben-turene på blåsti, bare for å kaste de av etter noen få turer. Det lange stemet og det 700mm brede, flate styret som Genesis har montert på Caribouen passer godt til sykkelen. Ikke dermed sagt at dette er en moderne stitråkker av rang, for det er den virkelig ikke.

DSC_8914
DSC_8914

I sitt naturlige habitat: Genesis Caribou trives godt utenfor allfarvei. 

Som en stisykkel minner Caribouen om en halvdemper fra tidlig totusentall eller tidligere. Dekkene demper åpenbart såpass at det ikke føles som en helt stiv sykkel, men styrevinkelen på 69,5 grader kjennes temmelig bratt, og selv om de 455mm lange kjedestagene er ganske korte for en fatbike, føles sykkelen allikevel ikke som om den vil piskes rundt i krappe svinger. Ingenting av dette kommer som en overraskelse. Og for deg som ønsker en fatbike til generell sti- og morosykling, ta det med ro, det begynner å fylles et marked med slike sykler. Genesis Caribou, derimot, plasserer vi solid i kategorien for fatbikes som trives på turene hvor krokodillemunnen peker uten tvil mot distanse heller enn mot hastighet.

Noe vi så for oss tidlig også. Med bolter overalt på rammen og gaffelen er det tydelig at her skal det lastes på. Og med full oppakning blir denne sykkelen et helt annet dyr. Vi har prøvd noen forskjellige fatbikes på overnattingsturer med tilhørende bagasje, noen blir som godstog som ikke enser stiers endringer i retning, mens andre føles som de ikke ønsker annet enn å kantre ved første anledning.

DSC_5638
DSC_5638

Mer normalt: Her er sykkelen vist med den mer normale oppakningen i forhold til den vist i øverste bilde. Sovepose, tarp og litt tau i styrebagen, gassbrenner, mat og litt klær i setebagen, og resten i en lett sekk. Men som vist øverst, om du vil, får du med mye, mye mer.

Caribouen føles solid, som en sykkel du vil ta med i krigen. Både når du løfter på den før turen starter, samt når du dundrer av gårde i sakte tempo mot leirplassen for kvelden. Med en vekt på over femten kilo, og det før bager og stativ fylles med bagasje, blir dette aldri en kvikk sak som vil sprintes opp kneiker. Men vi har stadig blitt overrasket, ikke over farten vi har holdt, men over hvor langt vi orker å sykle uten at vekten blir plagsom.

Når det bikkes nedover, beholdes den trygge følelsen som nevnt over. Også når det åpnes for fullt. Både med og uten bagasje er Caribou en sikker kompis utfor, så lenge du tar den for det den er. Med bredt styre og kort stem ble den nervøs, med en del overstyring. Så vi gikk som sagt tilbake til originaldelene fra Genesis, og har i grunn vært fornøyd med disse. Et riserbar kunne erstattet gjengen med spacere under styrestemet, men vi har uansett vært komfortable, også på turer som har strukket seg over flere dager. Til og med setet, et husprodukt, har vært innenfor akseptable rammer. Såvidt.

11
11

Ikke glem sykkelgleden: For den er der, selv med en oppakning verdig en elefant. 

Genesis har altså gjort en god jobb i utformingen av Caribou. Men det er ikke til å komme unna at 1x10 er en kronglete girløsning på en sykkel som på de lengste turene bikker 20 kilo med oppakning. På et vis har det vært greit, siden motbakker blir tydelig polarisert mellom «Dette klarer jeg» og «Alt håp er ute» etter noen få meter. Altså blir det mer trilling enn harde tråkk med tunga ut av munnen. Men det går også ut over effektiviteten, all den tid de fleste turene vi har hatt med Caribou på har involvert seig tråkking i torv og lyng over distanser som ville føltes mye kortere med et lite 22t-tannhjul til hjelps foran. Vi har kjørt sykkelen med Wolf Tooth 30t-drev foran og 42t-klinge bak i store deler av testperioden, og dette har hjulpet betraktelig. Allikevel: Er det et sted hvor kranksett med to eller flere drev hører hjemme fortsatt, er det på fatbikes ment for bikepacking og langturer.

WT
WT

Viktige hjelpere: I alle fall om du har et ønske om å sykle mest mulig. Men enklest gjør du det for deg selv med et forgir og et eller to drev til.

Shimanobremsene, med det usexy navnet M395, har sunket i aktelse siden den innledende artikkelen. Bremsene fader veldig, samme om det er på begynnelsen av turen, øverst i en liten nedoverbakke, eller i enden av en lang utforkjøring. Synd, for utgangspunktet var lovende, med god modulering og følelse. For 2015 er det enkelte endringer i utstyrslisten for Caribouen, blant andre bremsene. Men Genesis insisterer på å beholde singeldrevet foran, og vi vil dermed anbefale at du beregner forgir inn i budsjettet ditt om du skal kjøpe deg en Caribou. Dette er dog ingen stor bulk i økonomien, og den ellers fine kjedeføreren kan du montere over på stisykkelen. 

DSC_5649
DSC_5649

Fargekoding: Ingenting galt med at boltene matcher den stiliserte, gullfargede skriften og logoen. Genesis Caribou er ikke bare tøff, men også pen. På en måte. 

Og å kjøpe deg en Caribou synes vi du bør sterkt vurdere, om du er av typen som tenker at fatbiken skal erstatte storsekken , og ser for deg hvordan du skal sy på et festesystem for fiskestangen på rammebagen. Er du mer ute etter en treningssykkel for vinterbruk eller mener at fatbikes er den gylne løsningen for all sykling, bør du se andre steder. Men for oss har Caribouen blitt en traver som – der den står i garasjen og venter – byr på inspirasjon til turer med fokus på bålkos og godt drikke. Et godt stykke arbeid, tatt i betrakting den høye vekten, de voldsomt grove dekkene og den totale mangelen på hipp, trendy og moderne materialitet, geometri eller vekt. Genesis har enkelt og greit laget et redskap mer enn en sykkel, et som kan gi deg et langt og godt turliv fremover.

Genesis Caribou fatbike

Importør: Friksjon Sykkel
Pris: 14.999,- for 2014-modellen

+ Dønn solid, et trygt valg til turer med oppakning og voksne mål

+ Komfortabel og gjennomtenkt geometri, spesielt for lange turer

+ Mange muligheter for bagasjebærere, flaskeholdere og alskens stativer

+ Grove dekk gir grep overalt

- Høy vekt

- To eller tre drev og forgir ville økt allsidigheten og effektiviteten voldsomt

- Bremsene er substandard til prisen

Publisert 6. oktober 2014 kl 09.58
Sist oppdatert 6. oktober 2014 kl 09.58
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen