Shimano med kassett og nav for 29er

Blant nyhetene fra Shimano for 2009/2010-sesongen finner vi en ny kassett med utveksling spesielt tilpasset sykler med store hjul. Shimano setter også i gang med et nav som tåler det ekstra momentet.
  • Mathias Marley
  • 10.02.2009
  • Telex

TIL 36: Shimanos nye 29er-krans går fra 12-36. Akkurat det du trenger for å komme opp den skikkelig bratte bakken.

HØYT MOMENT: For å håndtere det høye momentet den store kransen kan gi har Shimano laget et nav som skal takle høyere krefter.

Under en sykkeltest tidligere i vinter irriterte flere av Terrengsykkels testryttere seg over den tyngre utvekslingen som 29-tommers hjul medfører. Vi undret oss da over at det ennå ikke var lansert drivverk spesifikt for store hjul, for eksempel en krank med 20-30-40klinger.

Nå har Shimano lansert en mulig løsning på problemet, nemlig en kassett med 36 tenner på største drev. Kassetten har fått navnet HG 61-9, og antall tenner på drevene er følgende: 12 - 14 – 16 – 18 – 21 –24 – 28 – 32 - 36.

Det er spesielt i forbindelse med sykling i midterste klinge foran at tyngre utveksling har vært et problem. Utvekslingen 32 – 34 kombinert med store hjul blir fort for tungt, slik at man altfor ofte må ned på minsteklingen foran. Å bytte til Shimanos nye 29erspesifikke kassett bør derfor være en stor forbedring.

Eneste ankepunkt er at tyngste utveksling er 12-tenner, slik at den nye kassetten har noe mindre spennvidde enn en 11 – 34 kassett. Dette, i tillegg til at større drev veier mer, gjør at vi fortsatt håper 29erspesifikke kranker vil komme på markedet en gang i fremtiden.

Shimanos nye kassett er også en velkommen nyhet for de som ønsker å benytte seg av todelt krank med for eksempel 29-40-klinger, men som er redd det blir for tungt. Og for de som allerede vurderer å bytte til lettere utveksling kan Shimano med glede opplyse om at HG 61-9 er kompatibel med alle bakgir av typen Shadow.

Forsterket boss

Sammen med den nye kassetten introduserer Shimano også en ny navgruppe spesielt designet for å tåle det ekstra momentet som et 36-tannsdrev medfører når brukt sammen med en 22-tenners klinge foran. 29er-navene kommer i to versjoner, M629 for centerlock og M529 for seks-bolt.

M629 kan skilte med hele 32 inngrepspunkter for å veie opp for økt dødgang i kranken som følge av lavere utveksling. Det finnes også fornav i M629 og M529-serien.

Akkurat som 22-34 for mange er en lite brukt girkombinasjon med tradisjonell hjulstørrelse, vil ikke 22-36 være en mye benyttet utveksling selv med store hjul. Det vil derfor trolig fungere greit å benytte seg av HG 61-9 uten å bytte til nav med forsterket boss. Hvordan dette vil forholde seg ved eventuelle reklamasjoner vet vi dessverre ingenting om.

Del...
Abonner på magasinene våre!
Facebook
Nyhetsbrev