Skistua-Kobberdammen-Grønlia

• Tidsbruk:

• Vanskelighetsgrad:

• Bilder
  • På vei ned mot Grønlia.

• Startpunkt
  • Skistua
  • Slik kommer du dit
  • Det er flere måter å komme seg opp til Skistua i Bymarka. Den kjappeste er å følge Fjellseterveien (asfalt) fra Byåsen butikksenter, men det anbefales å benytte seg av nettverket av stier og grusveier.
  • Endepunkt
  • Grønlia ved Skjelbreia.
  • Terreng
  • Singeltrack med mange tekniske partier, noe transport på grusvei. Lite til ingen gåing...
  • Rutebeskrivelse
  • Start på parkeringsplassen ved Skistua og følg stien på høyre side av det lille tjernet, hold til høyre og følg høydedragt innover langs myra, ved det første stikrysset tar du ned til høyre mot Kobberdammen. Her går stien jevnt nedover med svingete og småtekniske, morsomme partier før den ender ut på et hogstfelt. Over hogstfeltet er stien ganske erodert og går gjennom tildels tett vegetasjon, kommer du ned uten stopp er du dyktig!

Når du kommer ut på den brede stien ved Kobberdammen tar du til høyre oppover mot Sommersetra og videre noen hundre meter oppover langs asfalten til du kommer til parkeringsplassen ved Vintervannet. Følg grusveien ned til vannet og opp mot Henriksåsen på venstre side av dette, følg den tydlige stien som tar av til venstre opp mot toppen av åsen, her er det lett teknisk klatring med noe røtter og steiner.

På toppen står du ved starten av noe av det morsomste Bymarka har å by på av sykling! Stien er svingete og teknisk hele veien ned mot Grønlia, med untak av noen hundre meter opparbeidet sti midtveis. Når denne svinger 90 grader til høyre og ned et hogstfelt anbefales det å følge den opprinnelige stien rett frem ned en bratt skrent. Gi alt hele veien og jeg lover at du sitrer av adrenalin når du stopper ved Grønlia!

Herfra er det en realtivt lang transport tilbake på grusvei, når du kommer til det store krysset hvor veien er sperret av en kjetting bør du ta stien som går rett frem og følge denne rett frem hele veien ned til Fjellseterveien.

• Lengde (mer beskrivende)
  • 30-45 minutter
  • Tips
  • Hjemmveien bør absolutt legges over Geitfjellet! Kartutsnitt over stiene finner du på www.sintsykkel.com.
Del...
Abonner på magasinene våre!