Muligheter
#1091665 - 04/01/2011 18:44 Justering av bindinger slalomski barn!
RaymondJ Offline
Ringrev

Sted: Halden
Må justere bindingene til guttungen litt pga. gått opp litt i skostørrelse og vekt. Når avstanden er korrekt mellom bindingene skal frambindingen utvide seg litt når man trår ned støvelen, korrekt? Men vekten, disse 20-30-40-50-60 merkene er ikke direkte kg? Finnes det noen tabeller over dette?

Redigert av RaymondJ (04/01/2011 19:02)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1091682 - 04/01/2011 19:19 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: RaymondJ]
Gygrid Offline
Entusiast

Sted: Solbergmosjonist
Jeg ville tatt med skiene/ringt til butikken de ble kjøpt i. De må jo ha tabeller for slikt.

#1091825 - 04/01/2011 23:12 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: Gygrid]
RaymondJ Offline
Ringrev

Det har de helt sikkert, men virkelig ingen ehr som har erfaring med det? Ingen som justerer barna eller sine egne bindinger etter som de går opp eller ned i vekt?

#1091829 - 04/01/2011 23:21 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: RaymondJ]
Mr.Jacobsen Online
Entusiast

Sted: Bergen

#1091950 - 05/01/2011 10:18 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: Mr.Jacobsen]
klean Offline
Besatt

Sted: Bodø
20-30-40 osv tallene er en ca veiledning til antall kilo, men ikke hele sannheten, og derfor vil vel de fleste kvie seg for, å på generelt grunnlag, gi deg et tall for ditt barn.

Det som i tillegg er viktig er å sjekke spennet i bindingen når skoa står nedi. Frambindingen skal nok som oftest vie seg ut litt, men det sier ingen ting egentlig. På bakbindingen er det som regel en pil, som sklir bakover med bindingen i det du setter skoa nedi. Denne skal mellom to streker på "basen" på bindingen. Da vet du at du har rett avstand mellom bindingene og kan justere fjæra etter barnets vekt, kjørestil, ferdighetsnivå etc.

#1091954 - 05/01/2011 10:22 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: klean]
Knirkekne Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Hvor gammel er gutten da?

Kanskje sørge for at det er så løst som mulig dersom det er snakk om 6åring. Bedre å miste litt ski enn å brekke fot?

#1091965 - 05/01/2011 10:31 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: Knirkekne]
HeidiF Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Når barna er veldig små, eller uerfarne, kan det være smart å gi støvlene et spark foran og bak mens barnet står fastspent i skiene. Det gir deg en indikasjon på hvor mye krefter som skal til for at bindingen vrir ut støvelen.
Bedre å miste ski enn å vri knær og/eller brekke bein.
Etter hvert som barnet trykker mer mot bakken, kan man se nærmere på gjeldende tabeller.

#1091972 - 05/01/2011 10:39 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: klean]
StigB Offline
Señor
[sensurert]

Sted: I et horn på veggen

Det å gi andre et tall på en forr og bakbinding vil ikke jeg ihvertfall. Som nevnt er forspenne som regel lagt til bakbindingen. Den skyves ørlite tilbake når en tråkker inn, og det er viktig å passe på at dette er riktig.

Lær de små til å få av snø og is på sålen.

Når våres var liten ble bindingene justert på en sånn måte at hun selv kunne løse ut forr og bakbinding. Etter hvert som ting endret seg ble de etterjustert, og dette helt uten noe på forhånd definert tall rekke.

Jeg gjør det samme selv, og bryr meg ikke så mye om tallene på bindingen. Bruker det som et utgangspunkt, men ikke noe mer. På 70 tallet målte vi tiba og ut fra lengde på såle, vekt på person kalibrerte vi forr og bakbinding i en maskin. Denne saken presset ut støvlen av bindingene og ga oss i gramm en verdi. Når vi hadde riktig verdi måtte vedkommende selv i sko og ski og selv presse ut forr og bak. Den finnes helt sikkert på teknisk museum, tror ingen bruker noe sånt i dag. Men for barn var dette en super måte, og vi hadde ingen uhell med våres kunder som hadde fått justert bindingene sine på denne måten.

Åkkesom, mitt tips er begynn med lavt forspenn i bindingen og få den som skal stå på skiene til å vri foten ut med skia på kant inn. Likeså presse/trekke helen ut av bakbindingen. Juster dette etter hvert som det blir vanskeligere. Blir det mye pes i bakken med bindinger som løser ut, sjekk sålene for is og snø, ta med verktøy og etterjuster litt og litt om nødvendig.

Å nok en gang, lær de små til å få av snø og is på sålen.

Å vite betyr lite, om man ikke vet hva det skal brukes til.

< TOC >

#1092037 - 05/01/2011 12:18 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: StigB]
Fossi Offline
Avhengig

Sted: Bartehelvete
Hvilket merke er bindingen? Dersom det er en Tyrolia binding er størrelsen riktig dersom bakbindingen ligger overrett med noen små tverrstreker helt bak på bindingen. Strekene er på den "tappen" som må vippes opp for å justere bindingen. Litt dårlig forklart, men med sko i bindingen skal bakre del av bakbindingen ligge innenfor de nevte streker. Er det en Marker binding så skal justeringsskruen være flush med bindingskanten når skoen er i.

Når det gjelder dette med DIN-instilling så er det et forhold mellom kjørerens vekt og lengden på skosålen, i tillegg til kjøreferdigheter. Har man normal vekt og fornuftig skostr så kan man si at tommelfingerregel er: Vekt*0.8 = DIN (eks 80kg*0.8=64DIN) Men her er det mye som spiller inn. DEt er ikke bra med hverken for mye eller for lite. Dersom skia bare løser ut så blir det skummelt å kjøre og gleden kan fort forsvinne. Dersom de henger for stramt så brekker man beina og det er heller ikke moro.

Husk å stille inn DIN både forran og bak. Det skal være samme verdi forran og bak.

Redigert av Fossi (05/01/2011 12:19)

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.

#1092246 - 05/01/2011 18:34 Re: Justering av bindinger slalomski barn! [Re: Fossi]
RaymondJ Offline
Ringrev

Guttungen er 10,5 år nå, og står som bare det! Mye matnyttig her nå, takk! Den Dintabellen virket veldig riktig, takk for den!

Det er Atomicbindinger, og de også hadde en referansestrek (på bakbindingen), og så en rekke "styrke" tverrstreker. Så tydeligvis skal referansestreken ligge mellom disse fem styrketverrstrekene. Har man for stor avstand mellom frem og bakbinding, beveger ikke disse strekene seg i forhold til hverandre, og man får ikke noe forspenning av bakbindingen.