Side 21 av 23 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 >
Muligheter
#1130030 - 15/03/2011 00:07 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: ]
oysandr Offline
Avhengig

Sted: Trondheim
Uten å kritisere noen, men av nysgjerrighet, kall det noen åpne spørsmål og ting til ettertanke..

1. Marka (nå snakker jeg om skogen) er vel åpen for alle? Jeg ønsker iallefall at uansett hvordan jeg ferdes skal jeg kunne bruke de muligheter som finnes (og jeg ferdes aktivt på alle måter) mot at jeg viser hensyn til andre turfolk.

2. Skiløyper i marka er dermed også åpen for alle?

Men, jeg mener også at skiløyper i lukkede anlegg (skiarenaer) skal forbeholdes ski, og kan holdes lukket for andre? Her kommer det berømte tulipanbeddet inn i bildet..

Altså må man utenfor lukkede arenaer finne seg i at det både er fotgjengere, hunder, akebrett truger, pulk og sykler (jada, jeg har observert folk på sykkel i skiløypa i år) Her skal også skiløpere, de som trener og de som går tur med hund vise hensyn.

Det å vise hensyn betyr ikke for noen parter å hoppe utafor sporet hver gang man møter andre, men å senke hastigheten og trekke til siden, uansett hvordan man ferdes?

Forutsetning er såklart fra alles side at hensyn vises mot andre som er ute og koser seg - alltid!

Tilsist : Smil og hei gjør alltid bedre enn kjeft og trusler. ICON_SMILE

fredriks : du har helt rett i at skisporene er harde som asfalt nå, altså ser jeg ingen skade i å sende ett skolekorps på marsjøvelse langs lysløypa..

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1130054 - 15/03/2011 07:40 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: oysandr]
fredriks Offline
Besatt

Sitat: oysandr

Det å vise hensyn betyr ikke for noen parter å hoppe utafor sporet hver gang man møter andre, men å senke hastigheten og trekke til siden, uansett hvordan man ferdes?

Forutsetning er såklart fra alles side at hensyn vises mot andre som er ute og koser seg - alltid!

Jag tycker det är konstigt att en del hundägare alltid verkar komma med liknande kommentarer när det diskuteras idiotiskt oppförande bland en del hundägare.

Ja, folk ska visa hänsyn. Jag har inga problem med de allra flesta hundar i skidspåren men jag gillar tex inte när lösa hundar som ägaren helt klart inte har kontroll över springer efter mig och hoppar på mina stavar eller stannar framför mig så att jag måste slute använda stavarna för att inte spetsa hunden. Detta har ialla fall hänt två gånger på de 50 milen jag har åkt i år och då mest på tider med ganska lite folk i marka.

Det som Egil råkade ut för är ju också helt idiotiskt och farligt oppträdande från en hund ägare och det blir ändå mer idiotiskt när han inte ens gör rätt för sig efter olyckan.

#1130058 - 15/03/2011 08:05 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: fredriks]
oysandr Offline
Avhengig

Det er vel akkurat like rart som at endel oppfordrer til å gi hundeeiere en på trynet, at noen forteller at når de ser hunder skal de passere nærmest mulig og helst så skistaven sneier hund og eier?

Ja, en enkeltperson gjorde i helga noe som i etterpåklokskap var veldig dumt, men det betyr ikke at alle er feilfrie rundt neste sving.. Jeg forsvarer ikke oppførselen som gjorde at en mann falt på ski, men det blir for dumt å henge alle hundeeiere som bruker marka av den grunn, samtidig tipper jeg at den aktuelle hundeeier har lært noe av episoden.

Forøvrig kan ikke jeg heller fordra løse hunder i marka..

#1130060 - 15/03/2011 08:11 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: oysandr]
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Den kommentaren var ment med et snev av humoristisk overlegg.

Men likevel, når du oppfører deg som en total drittsekk bør du ikke bli overrasket hvis noen tar saken i egne hender.

Jeg ville jo opplevd det Egil forteller som svært frustrerende og urettferdig selv, uten at det selvfølgelig er ensbetydende med at her er det bare å denge løs.

Men jeg har forståelse for at noen ville gjort det.. (Sier ikke at det er greit, eller uproblematisk).

#1130063 - 15/03/2011 08:19 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: nicolai]
1r9b1k7 Offline
Entusiast

Men det største problemet i skiløypa er folk som skal skøyte i myke/nylagte klassiskspor.

#1130091 - 15/03/2011 09:25 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: 1r9b1k7]
-Jan Online
Søk hjelp!

Sitat: 1r9b1k7
Men det største problemet i skiløypa er folk som skal skøyte i myke/nylagte klassiskspor.

Hvor skal de ellers skøyte?

#1130104 - 15/03/2011 09:36 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: 1r9b1k7]
Ola R. Offline
Veteran

Skøyting er kommet for å bli, like it or not, så det problemet du her beskriver skyldes manglende tilrettelegging fra de som lager løypene (les: Klassiskspor helt ytterst i traséen, bredt nok felt i midten til skøyting). Mange av turløypene i Bymarka i Trondheim lages med for smalt felt i midten.

#1130113 - 15/03/2011 09:39 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: Ola R.]
tron Offline
Besatt

Sted: Nittedal
Kjip situasjon, teit hundeeier som ikke innser at han har dumma seg ut.
Håper markadebattene framover blir mer preget av allemannsplikten enn allemannsretten. Det er ikke rart det blir konflikter når hele meg-og-min-rett-samfunnet skal ut på tur samtidig.

#1130120 - 15/03/2011 09:48 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: Ola R.]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: Ola R.

Skøyting er kommet for å bli, like it or not, så det problemet du her beskriver skyldes manglende tilrettelegging fra de som lager løypene (les: Klassiskspor helt ytterst i traséen, bredt nok felt i midten til skøyting). Mange av turløypene i Bymarka i Trondheim lages med for smalt felt i midten.

Det kan også være at vi(!) som skøyter ikke tar nok hensyn?

Det er mye av marka hvor det er bredt nok mellom sporene, så det går fint an å holde seg til disse sporene. Fra Granåsen mot Skogly og Marka, og Stykket er det fint tilrettelagt. I løypenettet i Granåsen er det i hvert fall null problem.
Rundt hele Skjelbreia er det for smalt.

Nå må jeg samtidig si at det er sjelden at det er så mykt at det er noe problem.

#1130123 - 15/03/2011 09:58 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: EgilS]
fredriks Offline
Besatt

Jag hade problem med skadade spår mellan granåsen och stykket förra veckan. Det var ganska mycket skader trots att det bare varit kanske 2-3 stycken som åkt skate innan jag kom. Normalt är det inga problem.

#1130125 - 15/03/2011 09:59 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: EgilS]
1r9b1k7 Offline
Entusiast

Ja, nettopp. Det er sjelden at det er så mykt at det er noe problem og de gangene det er så mykt finnes det mange løyper i Bymarka hvor det er plass til å skøyte.

#1130126 - 15/03/2011 10:01 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: fredriks]
Ola R. Offline
Veteran

For å bringe diskusjonen tilbake til tema hund:
Gikk fra Lian mot Stykket i helga, all "hoinnskiten" i sporene er definitivt med på å øke min aversjon mot hunder i skisporet.

#1130129 - 15/03/2011 10:06 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: Ola R.]
stosu Offline
Veteran

Sted: Brumunddal
Gikk fra Lian mot Stykket i helga, all "hoinnskiten" i sporene er definitivt med på å øke min aversjon mot hunder i skisporet.

Skogen må gjødsles ICON_WINK
Er ikke noe problem å lære hunden å drite uti løssnøen

Gafler har 2 gaffelbein

#1130140 - 15/03/2011 10:17 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: stosu]
tron Offline
Besatt

Sitat: stosu

Skogen må gjødsles ICON_WINK
Er ikke noe problem å lære hunden å drite uti løssnøen

Ikke noe problem å vippe den ut i skogen hvis den ender i løypa heller.
I løpet av 60 mil har jeg i vinter sett hundebæsj i løypa kun to ganger. En ved Sognsvann og en mellom Linderudkollen og Stig. Mitt inntrykk er derfor at hundeeiere er flinke til å fjerne dritten fra løypa, i hvert fall der jeg går.

#1130148 - 15/03/2011 10:26 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: stosu]
Knirkekne Offline
Besatt

Jo, når man går i løypa og ser etter er det tydeligvis et problem.

Mye dritt som ser ut som mom den er varmebehandlet og sikla utover. Definitivt ikke akkurat is i rubben man har etter noen kilometer :-)

#1130149 - 15/03/2011 10:29 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: Knirkekne]
perbl Offline
Søk hjelp!

Which brings me to: Hundebajs innpakket i poser som deretter er kasta ut i skogen. Hva er tankerekken bak dette fenomenet som jeg har observert mange steder i landet både på vinterstid og om sommeren?

Cannondale CAAD10 - Hurtigtransport
Santa Cruz Nomad 650B - Grovtransport
Surly Big Dummy - Langtransport
Surly Ice Cream Trucker - Tjukkastransport

#1130159 - 15/03/2011 10:39 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: stosu]
HM1100 Offline
Ringrev

Sted: Snippen
"Jeg liker ikke ditt.... jeg liker ikke datt..." Bortskjemte drittunger?
Hva med damer på 50+ som kjører Toyota Auris, liker vi dem? For å være helt ærlig liker jeg ikke rike menn som grisekjører i Audi eller BMW, og liker jeg egentlig menn med skjegg og turban? Hva med rånere fra Notodden? Feit ungdom som bare spiller dataspill, eller folk som bruker absurd mye penger på å ha et plettfritt hjem av en eller annen grunn. På facebook er det mange som ikke liker syklister i veibanen, de liker ikke vi.

Personlig liker jeg ikke folk som brauter seg vei og kjefter på andre de ikke liker. De som ikke tar hensyn til andre. Med eller uten hund er ett fett.
Og fordi jeg tar hensyn til andre blir jeg negativt overrasket når andre ikke tar hensyn til meg. Det innebærer også å ta hensyn til min hund. Hvorvidt man liker det eller ikke er uinteressant. Det er mye man ikke liker man likevel skal ta hensyn til. Det er akkurat like idiotisk å kreve at det ikke skal befinne seg hunder, løse eller i bånd, i skauen, som å kreve at det ikke skal befinne seg sykler i veibanen. Det hender syklister meier ned folk og det hender hunder løper i veien for skiløpere. Man bør prøve å unngå det, men som jeg sa tidligere, det er hvordan man takler et slikt uhell som er interessant. Både offer som rettmessig kan bli (kortvarig) forbanna og skyldige som selvfølgelig må/bør gjøre det beste ut av situasjonen.

#1130171 - 15/03/2011 10:54 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: perbl]
tron Offline
Besatt

Sitat: perbl
Which brings me to: Hundebajs innpakket i poser som deretter er kasta ut i skogen. Hva er tankerekken bak dette fenomenet som jeg har observert mange steder i landet både på vinterstid og om sommeren?

Det kan være bioposer du ser. Det finnes nemlig poser som er biologisk nedbrytbare. Dog synes jeg disse bør begraves under en stein eller noe hvis de skal benyttes. Ellers er det nok noen som setter igjen en pose med tanke på å ta den med på returen (om de husker det er en annen ting).

#1130172 - 15/03/2011 10:54 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: HM1100]
esv Offline
Entusiast

Sted: Torshow
Tror folk generelt har veldig forskjellig oppfatning av hva "å ta hensyn" betyr...

#1130174 - 15/03/2011 10:54 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: HM1100]
fredriks Offline
Besatt

Sitat: HM1100

Jag tycker det är du som framstår som en bortskjämd drittunge då du har skrevet många inlägg som kan tolkas som att du är for hunddritt i skidspår (och jag antar också andra offentliga platser), för att folk som inte har kontroll på sin hund har dem lösa, för att hundar förstör skidspår, för att hundägare inte fölger lagen både med avseende på band tvång och hur en hund får oppträda samman med andra mäniskor.

Det framstår gång på gång som att du kräver att alla ska fölga det du vill medans du inte har någon förståelse för vad andra vill.

Skulle det inte vara smart för dig som anser dig att vara en duktig hundhållare att vara mer kritiskt till dårligt oppförande i samband med hundar istället för att kalla folk "bortskjemte drittunger"?

#1130176 - 15/03/2011 10:56 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: tron]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: tron
Det kan være bioposer du ser. Det finnes nemlig poser som er biologisk nedbrytbare. Dog synes jeg disse bør begraves under en stein eller noe hvis de skal benyttes. Ellers er det nok noen som setter igjen en pose med tanke på å ta den med på returen (om de husker det er en annen ting).

De jeg har sett ligner nå svært mye på de ordinære jeg har brukt sjøl når jeg har vært hundepasser. Men kan selvsagt være de ligner. Men hva er i såfall hensikten? Brytes ting ned kjappere med disse posene rundt?

Cannondale CAAD10 - Hurtigtransport
Santa Cruz Nomad 650B - Grovtransport
Surly Big Dummy - Langtransport
Surly Ice Cream Trucker - Tjukkastransport

#1130179 - 15/03/2011 10:59 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: HM1100]
Ola R. Offline
Veteran

Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men jeg klarer bare ikke å like det når mine små barn har trampa i hundedritt, og det stinker i hele gangen. Jeg liker heller ikke hundedritt i skisporet, av samme grunn. Men jeg har aldri slengt noen sure kommentarer til hundeeiere som jeg møter, med mindre det er snakk om å ta noen "på fersken" idet bikkja er i ferd med å drite i sporet, og hundeeieren ikke enten plukker det opp eller tar og hiver det i skauen. Jeg skjønner ikke at jeg skal være en bortskjemt drittunge av den grunn.

Og forresten, hvem som kjører eller hvilken bil de kjører spiller ingen rolle, jeg liker heller ikke grisekjøring (på offentlig vei).

Edit: Dette er svar til HM1100.

Redigert av Ola R. (15/03/2011 11:01)

#1130184 - 15/03/2011 11:03 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: perbl]
tron Offline
Besatt

Sitat: perbl

De jeg har sett ligner nå svært mye på de ordinære jeg har brukt sjøl når jeg har vært hundepasser. Men kan selvsagt være de ligner. Men hva er i såfall hensikten? Brytes ting ned kjappere med disse posene rundt?

Ja de ser helt like ut. Hensikten er vel å kunne fjerne dritten uten å måtte pakke den ned i sekken eller gå og bære på den der hvor det ikke finnes noen søppelkasse å kaste den. Jeg pleier heller å vippe dritten ut i skauen med en pinne, men ser jo at en slik biopose kan være praktisk ved magesjau.
Men uansett, jeg er enig i at poser er skjemmende selv om det måtte være en biopose som ligger der. Jeg prøver båre å peke på en logisk forklaring på fenomenet.

#1130185 - 15/03/2011 11:05 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: fredriks]
tron Offline
Besatt

Sitat: fredriks

Jag tycker det är du som framstår som en bortskjämd drittunge då du har skrevet många inlägg som kan tolkas som att du är for hunddritt i skidspår (och jag antar också andra offentliga platser), för att folk som inte har kontroll på sin hund har dem lösa, för att hundar förstör skidspår, för att hundägare inte fölger lagen både med avseende på band tvång och hur en hund får oppträda samman med andra mäniskor.

Det framstår gång på gång som att du kräver att alla ska fölga det du vill medans du inte har någon förståelse för vad andra vill.

Skulle det inte vara smart för dig som anser dig att vara en duktig hundhållare att vara mer kritiskt till dårligt oppförande i samband med hundar istället för att kalla folk "bortskjemte drittunger"?

Jeg har ikke sett noe innlegg fra HM1100 som kan tolkes i den retning, fredriks. At du gang på gang tolker det slik får stå for din regning. Uten å kjenne han, er jeg 100% sikker på at HM1100 ikke står bak de meningene du legger på han i dette innlegget.

#1130186 - 15/03/2011 11:06 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: fredriks]
HM1100 Offline
Ringrev

Du kan godt synes jeg er en drittsekk, men jeg er nok ingen drittunge lenger. Det er mange år siden jeg sluttet å ønske at alle skulle like meg.
Og jeg er ikke for noen av tingen du ramser opp, det har jeg heller aldri skrevet. Jeg skal ta hensyn til deg, og du får ta hensyn til meg. Hvorvidt du liker det eller ikke spiller ingen rolle.
Det koster meg ingenting å stå for det jeg skriver.

#1130195 - 15/03/2011 11:26 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: tron]
fredriks Offline
Besatt

Jeg har ikke sett noe innlegg fra HM1100 som kan tolkes i den retning, fredriks. At du gang på gang tolker det slik får stå for din regning. Uten å kjenne han, er jeg 100% sikker på at HM1100 ikke står bak de meningene du legger på han i dette innlegget.

Tron hur ska man annars tolka hans "bortskjemte drittunger" kommentar? Har inte den kommentaren något som helst med vad som har diskuterats i denna tråden? Vad har nyliggen diskuterats i denna tråden förutom de sakerna som jag skrev ned? Vem passar drittunge kommentaren på och varför passar den om det jag skrev är helt fel?

Det är inte heller första gången HM1100 kommer med liknande kommentarer där han ialla fall implicit försvarar diverse hundägare.

#1130196 - 15/03/2011 11:29 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: HM1100]
fredriks Offline
Besatt

Du kan godt synes jeg er en drittsekk, men jeg er nok ingen drittunge lenger. Det er mange år siden jeg sluttet å ønske at alle skulle like meg.
Og jeg er ikke for noen av tingen du ramser opp, det har jeg heller aldri skrevet. Jeg skal ta hensyn til deg, og du får ta hensyn til meg. Hvorvidt du liker det eller ikke spiller ingen rolle.
Det koster meg ingenting å stå for det jeg skriver.

Jag kan fråga dig också. Vem i denna tråden var "bortskjemte drittunger" kommentaren riktad till och varför skrev du den?

De allra flesta i denna tråden har diskuterat dårlig hundehold och det verkar som att du kritiserar den diskusjionen. Varför gör du det?

#1130210 - 15/03/2011 11:48 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: fredriks]
HM1100 Offline
Ringrev

Nåja fredriks. "Bortskjemte drittunger?" er et spørsmål. Det er opp til deg å svare på det, slik Ola gjorde lenger opp. Hold gjerne svaret for deg selv.
Det er bra du blir provosert. Når folk blir provosert treffer ikke hammern langt fra spikerhodet.

#1130212 - 15/03/2011 11:51 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: fredriks]
tron Offline
Besatt

Tron hur ska man annars tolka hans "bortskjemte drittunger" kommentar? Har inte den kommentaren något som helst med vad som har diskuterats i denna tråden? Vad har nyliggen diskuterats i denna tråden förutom de sakerna som jag skrev ned? Vem passar drittunge kommentaren på och varför passar den om det jag skrev är helt fel?

Det är inte heller första gången HM1100 kommer med liknande kommentarer där han ialla fall implicit försvarar diverse hundägare.

Jeg hang meg ikke opp i ordene "bortskjemte drittunger", men valgte å se hele innlegget hans i sammenheng. Jeg leste innlegget som et angrep på meg-og-mitt-samfunnet, meg-og-min-rett-mentaliteten, og en oppfordring til mer fokus på å ta hensyn til andre og akseptere at uhell kan skje, enten det er på veien, i skiløypa eller på stien. Det betyr imidlertid ikke at han forsvarer hundeeieren som meiet ned EgilS, eller andre uvørne hundeekvipasjer som ikke tar hensyn til andre markabrukere.
HM1100 kan jo få sjansen til å si om det er min eller din tolkning av innlegget som er korrekt.

#1130222 - 15/03/2011 12:12 Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa) [Re: tron]
fredriks Offline
Besatt

Jeg hang meg ikke opp i ordene "bortskjemte drittunger", men valgte å se hele innlegget hans i sammenheng. Jeg leste innlegget som et angrep på meg-og-mitt-samfunnet, meg-og-min-rett-mentaliteten, og en oppfordring til mer fokus på å ta hensyn til andre og akseptere at uhell kan skje, enten det er på veien, i skiløypa eller på stien. Det betyr imidlertid ikke at han forsvarer hundeeieren som meiet ned EgilS, eller andre uvørne hundeekvipasjer som ikke tar hensyn til andre markabrukere.
HM1100 kan jo få sjansen til å si om det er min eller din tolkning av innlegget som er korrekt.

HM1100 har ju som sagt kommet med liknande inlägg flera gånger tidligare i debatter om hundar. Det är väl opp till mig att dra slutsatser om vad jag tror han faktiskt tycker? Jag tolkar ialla fall många av HM1100 sitt inlägg som att många är alldeles för intoleranta mot hundar när de tex kritiserar hund skitt i skidspåret.

Side 21 av 23 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 >