Muligheter
#927773 - 26/04/2010 10:57 Nordic cab vs Chariot, - erfaringer?
førde Offline
Nytt medlem

Har lest gjennom de trådene jeg har funnet ang sykkelvogn og har lyst på en av disse sykkelhengerne med joggehjul, ski/pulk og små "handlehjul". Men er fremdeles i tvil om hvilken..

Liker at Chariot har dempning, at den legges raskt sammen, er lettere og at den blir kortere når man bruker "strollerhjul". Men Nordic Cab er smalere, har plastbunn og seter som kan legges ned når de små skal hvile. Det siste skal en vel ikke gjøre under sykling, men tenker å bruke vognen som tuvogn også og da kan det vel være greit?? Sove barn greit i Chariot?

Liker også bedre babyhengekøye enn Weber-sete. Noen som vet om Nordic cab kan brukes med hengekøye?

Takknemlig for innspill og erfaringer med begge typer!

Redigert av førde (26/04/2010 10:58)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#927846 - 26/04/2010 12:39 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: førde]
simenf Offline
Besatt

Sted: Underlia - Drammen
Sjekk følgende tråder:

Sykkelvogn - anbefalinger?
Erfaringer med Burley?
Den store barnestæasjtråden

Ellers kan man vel si at de nevnte vognene er litt i hver sin ende av skalaen (etter min mening).

#927848 - 26/04/2010 12:43 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: førde]
thomasengen Offline
Besatt

Sted: Østmarka
Bare et tips jf å få det billigere og lite brukt: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22027900

En toseter er jo bra jf plass til å frakte ting + evt en kamerat/venninne?

#927850 - 26/04/2010 12:46 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: simenf]
Gratulerer med dagen josse Offline

Ringrev

Sted: Tåsen, baby!
Jeg har vært på fem turer med CX2 sist uke, på to av dem har en Nordic Cab (NC) også vært med på tur. Den ene av disse turene var over Grønliåsen hvor vi fant ut hvor dårlig sti man faktisk kan sykle med henger på.

Man kan utvilsomt sykle raskere i humpete terreng med CX enn med NC, skal man bruke vogna som treningsverktøy på grusveier er jeg ikke i tvil om at dempingen gjør det mye bedre for både liten og stor.

Den store fordelen til NC er at man kan legge ryggen helt ned, barnet får en trygg liten lekegrind inni der, og man kan også lett stelle ungen i den.

Det er vel også kommet fram i de andre trådene simenf lenket til, men Chariot er også overlegen dersom du skal løpe med den, pga av de gode bremsene.

#927867 - 26/04/2010 13:04 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: josse]
nilswithskills Offline
Ringrev

Sted: Stavanger
Har selv en NC, og har vært på tur med venner som bruker CX. Som nevnt over er CX overlegen på vekt og fjæring, og dersom du skal bruke om vinteren også så er pulkesettet for denne mye bedre enn NC. NC er derimot svært fleksibel og større, og kan brukes til så mye mer enn barnetransport. Vi er svært fornøyd med vårt kjøp, men bruker den da også oftest til lørdagshandleturen (i mangel av bil) da den rommer så mye. Har hatt den i 3,5 år, og den er ennå i god stand.

#929770 - 28/04/2010 14:39 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: nilswithskills]
SSdude Offline
Medlem

Sted: Kolbotn
Min erfaring med Chariot er at hengekøya funker fint til å sove i. Bruksområde fra ca 4 måneder og opp mot ett år mener jeg å huske. Setter man fronten av vogna høyt blir hengekøya tilnærmet vannrett. Kan hende at en fysioterapeut ikke vil anbefale det men innimellom fungerer det mer enn bra nok. Min søster er fysioterapeut og jobber mye med barn. Hun ville garantert hengt meg opp etter ørene om det var helt galt for ryggen til jenta vår.

Til minstemann har vi brukt Chariot sin bag. men den er nå for liten (passet opptil ca 3 måneder. Den kan/bør kun brukes til gåturer, evt. løping på asfalt.

Pulksettet til Chariot er vi meget fornøyd med.

Josse, jeg er imponert over at du har syklet over Grønliåsen med CX2. Over ved Branntårnet og med barn i vogna? Jeg bor på Hellerasten og er ofte over åsen men trodde det var vel kupert for sykkelvogn...

#947711 - 20/05/2010 23:42 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: SSdude]
førde Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar! Vi endte opp med Chariot Corsaire XL og er kjempefornøyd med valget!!

Babyhengekøya er super til minsten på 4 måneder. Foreløpig kan vi ikke sykle med henne da, men med joggehjulet kan vi løpe etter storesøster på snart 5 når hun suser avgårde på sin nye sykkel. VÅr jente er for stor til å sitte i henger, liker bedre sykle selv, men har hatt med to venninner i hengeren og den er jammen lett å dra, selv når det nærmet seg maxvekt.

En liten bonus er at mor og far kan trille tur etter at våre to håpefulle har sovnet. Bærer dem bare ut i vogna og så sover de søtt i frisk luft. Lett å trille med vår laange 2005-modell oppi, hun har faktisk god plass også.

Eneste vi ikke har brukt enda er skiene, men de får vente til neste vinter, nå må det vel være slutt på snø for i år;)

#970193 - 19/06/2010 13:46 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: førde]
Coldwater Offline
Nytt medlem

Hei vi har også valgets kvaler. Chariot eller Nordic cab? NC har nå kommet med en forbedret 2010 modell. Er litt bekymret for det at man ikke kan legge ned chariot. Er den kun helt sittende? Tenker det hadde vært praktisk å få lagt ned setet slik at guttungen kunne sove inne der når vi var på tur, eller bruke vogna som telt f.eks på stranda. Klarer dere å å ungene til å sove i en chariot?

Har planer om å bruke den som pulk og gå vogn også. Noen fordeler /ulemper med de forskjellige der?

#970208 - 19/06/2010 14:43 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: Coldwater]
thomasengen Offline
Besatt

Sted: Østmarka

#970376 - 19/06/2010 19:46 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: Coldwater]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Sitat: Coldwater
Hei vi har også valgets kvaler. Chariot eller Nordic cab? NC har nå kommet med en forbedret 2010 modell. Er litt bekymret for det at man ikke kan legge ned chariot. Er den kun helt sittende? Tenker det hadde vært praktisk å få lagt ned setet slik at guttungen kunne sove inne der når vi var på tur, eller bruke vogna som telt f.eks på stranda. Klarer dere å å ungene til å sove i en chariot?

Har planer om å bruke den som pulk og gå vogn også. Noen fordeler /ulemper med de forskjellige der?

Sittestillingen i CX2 er ganske bakoverlent. Med det ekstra barnesete, hoftebelte og sidestøtte til hodet, sover dattera vår veldig godt i vogna. Har hatt flere turer på 2-3,5 timer, og det soves mye. Hender ofte at hun blunder på vei til og fra barnehagen også. Hun er nå 15 måneder og har kjørt vogn nesten daglig siden februar.

#970591 - 20/06/2010 10:10 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: KenR]
GIB Offline
Medlem

Hei Maxminus. Jeg har nettopp kjøpt Cougar 2 med hjem fra tur til Canada. Datteren vår er litt ung enda med sine 9 måneder, jeg prøvde en liten tur og syns hun vingla ganske så kraftig selv med ekstra barnesete.

Spørsmålet mitt er: Sidestøtten til hodet gjør at det blir problemer med å få plass til hjelmen. Hvordan løser en dette? Sykle uten hjelm (det syns jeg er en svært dårlig ide)? Jeg tok av hodestøtten da vi trillet en tur, men da vinglet hodet mye fra side til side. Jeg regner forsåvidt med at dette ikke blir noe problem når hun blir litt større.

#970624 - 20/06/2010 12:17 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: GIB]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Dette med hjelm og sykkelvogn er debattert ganske mye her på forumet, og jeg er en av dem som ikke bruker hjelm i Chariot. Dette pga av komforten og at det rett og slett ikke passer med hodestøtten. Sidestøttene går jo nesten til under armene, så hele overkroppen er stødig. Om du strammer brystreimene godt, så er det vel fysisk umulig å få hode til å stikke ut av vogna selv om den sogar skulle havne oppned.

Dette må jo bli en vurdering av hver enkelt forelder. Jeg mener jeg har testet ut de fleste muligheter for ulykker, og har ikke dårlig samvittighet for å kjøre uten hjelm. På trehjulssykkel og Hotwalk'en bruker hun alltid hjelm. Hun insisterer sogar noen ganger på å bruke hjelm når vi leser bok, så jeg er ikke redd for dårlige hjelmrutiner senere heller.

#970723 - 20/06/2010 18:49 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: KenR]
GIB Offline
Medlem

Takk for tilbakemelding maxminus.
Jeg får prøve ut hva som fungerer best. Etter å ha sjekket den nærmere ut så er Chariotvogna nærmest laget som et veltebur og virker å være skikkelig solid. Jeg forsøkte en kjapp tur uten hodestøtte for å få plass til hjelm og da vinglet hodet for mye. Så da er det egentlig ingen annen mulighet enn å bruke vogna uten hjelm iallefall inntil hodestøttene kan fjernes.

#1135406 - 23/03/2011 10:53 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: GIB]
mikhalit Offline
Nytt medlem

Hello, sorry for English here and for raising an old thread, but obviously you guys in Norway really use (and discuss!) kids trailers a lot, such discussions pretty difficult to find, unfortunately.

I like both trailers, NC and Chariot (Cougar 2) very much, and it's hard to decide which one fits best.

Few questions:

- Do you find you need the suspension that Chariot provides? Would a very fat tire (20" x 2") with a lower pressure and no suspension be sufficient for paved roads with few occasional bumps?
- Does Chariot suspension work with ~15 kilos load?
- Does Nordic Cab's hard bottom matter (when riding with children)?
- Which one is better for skiing? Can you mount wider skis on the Chariot (to go to the fresh snow area, etc)?
- Is jogging comfortable with Nordic Cab (we are both quite tall, 1.8 meters and 2 meters)?

I appreciate all your input and personal impressions, they all matter a lot (we really need a very good trailer, especially to recover from the birth of our twins).

Redigert av mikhalit (23/03/2011 10:56)

#1135413 - 23/03/2011 10:58 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: mikhalit]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
I feel that the suspension works on the Chariot with 15 kg, the suspension is however adjustable so that you can adjust to the load as the twins get older.

I have not used my Chariot for skiing, so I cannot really comment on that, but I do believe that there are people here that can answer that soon(ish). One of my neighbours has a Nordic Cab, and maybe they have used it for skiing, will have to ask and come back to you on that. They are happy with the performance as a bike trailer at least.

#1135424 - 23/03/2011 11:06 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: gare]
mikhalit Offline
Nytt medlem

Thanks for prompt reply, would be great to hear what's your neighbor's opinion is!

#1135501 - 23/03/2011 12:13 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: mikhalit]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Since I am considering the same ski sled solution, I have asked a few who use their NordicCabs and Chariots for this, and they have all been happy with this solution. I *think* the Chariot skis are real skis, while the NordicCab skis are short plastic skis, so I would guess that the Chariot skis glide better.

#1135765 - 23/03/2011 18:18 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: mikhalit]
gare Offline
Søk hjelp!

Sitat: mikhalit
Thanks for prompt reply, would be great to hear what's your neighbor's opinion is!

OK, flagged him down outside our house(with trailer actually), he had tried it with the ski-things and could report that it sort of worked, but that the skis(skies?)was so wide apart that they where outside the tracks, so that it was a bit slow going/skiing. I guess that the same thing will happen with the Chariot btw. He also has noticed that the Nordic looked to skip around a bit in rough terrain(on wheels now). Overall he was very happy with it as they would never consider a standalone "pulk" (right, I imagine that this is not an english word and my lingo-skills are actually inadequate here ... bummer)as they are not that much out skiing anyway.

I imagine that both will make you happy, I imagine that they cost more or less the same, and looks to be wellbuilt both of them.
Perhaps not that much help, but there you go.

#1135772 - 23/03/2011 18:32 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: gare]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

I think Chariot is quite a lot more expensive, especially the extra equipment (e.g. ski kit). However, that can be bought quite a lot cheaper online, but with the loss of Norwegian consumer rights, of course.

#1135774 - 23/03/2011 18:35 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: Arne_And]
gare Offline
Søk hjelp!

Perhaps so, my neighbor bought the Nordic Cab with ski-gear, jogging-wheel, and cycling-trailer-stuff and paid around 10 000 NOK.

#1135776 - 23/03/2011 18:36 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: gare]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

I think the list price for Cougar2 with all that stuff is about 13000. Perhaps Rob knows?

Redigert av Arne_And (23/03/2011 18:37)

#1135817 - 23/03/2011 19:32 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: Arne_And]
straightliner Offline
Tørr bak øra

Sted: Frognerparken
Har en så godt som ubrukt Chariot CX1 til til salgs. Inkludert infant sling, baby supporter og joggehjul. PM om intr.

#1136045 - 23/03/2011 23:49 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: straightliner]
perano Offline
Ivrig

Sted: Oslo
kopbarnvagn.se lever komplett Cougar2 (joggesett, skisett, hengekøye++) til snaut 11k med gratis frakt.

EDIT: -Og Josse sier at å gå med denne på ski sammen med noen med Nordic Cab er rene barneskirennet... Glien kan ikke sammenlignes.

Redigert av perano (23/03/2011 23:51)

#1136132 - 24/03/2011 09:22 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: perano]
mikhalit Offline
Nytt medlem

Ok, thank you all very much for your answers. Still hard to decide though.

I guess we will go for Cougar as it's better for jogging, a bit lighter (probably that matters for skiing). It has an incredibly high price on the second hand market, one looses about 200 EUR only after 4-5 years of usage.

If anyone interested in another discussion, you can find more opinions on Bikeforums.

Redigert av mikhalit (24/03/2011 09:23)

#1136229 - 24/03/2011 11:11 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: mikhalit]
emja Offline
Tørr bak øra

Sted: Bergen
I agree that the cougar is much like a roll cage with the safety belts well fitted. Mine has rolled over a couple of times on "off piste" ski trips, and a helmet wouln't add any real extra safety in these cases.
I can also confirm that the skis are proper little skis and that the tilt and suspension function these have makes the cougar "float" over uneven terrain.

#1136455 - 24/03/2011 17:12 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: emja]
traktoregg Offline
Ivrig

Sted: Vågå
Jeg betalte rett under 8000,- for NC ("pulk", sykkelhenger, joggevogn og vogn med svinghjul). Jeg har foreløbig brukt den mest som pulk. Har gjort noen forsøk på å velte den, men har funnet ut at det skal veldig mye til. Alle spør nemlig om den ikke velter veldig lett... Jeg har ikke klart det. Skiene er brede plastski, litt som på en snowracer, men jeg syns at disse glir passe godt selv om det kanskje ikke ser slik ut. Med "passe godt" mener jeg at jeg syns det er greit at den ikke dytter for mye i nedoverbakkene heller. Skiene går på utsiden av skisporet, noe jeg syns er bra, og de bærer også relativt bra i løssnø.
Junior sitter bra. Tror han syns det er moro med så mye utsikt. Det er nesten vanskelig å få han til sove pga at han sitter og ser på meg og alt det andre rundt. Tror også at det ikke er så kalt når barnet ikke sitter helt nedpå snøen...? Eneste negative er at vi sliter litt når han får sol imot, da blir han sinna når han får den i øynene. Har forløbig bare prøvd den med ett barn, men tror det må bli ganske trangt med to, men det blir det kanskje i alle slike vogner? Syns også at det er fantastisk med god plass bak setet. Man har nemlig en tendens til å med seg en de ting når man er på tur med barn. Da får man ikke lagt setet helt ned, men det har vi uansett ikke gjort ennå uansett.
Vi prøvde den noen få ganger som sykkeltilhenger i høst. Da sleit vi litt med å få hjelmen til å sitte godt, den kom bare ned i øynene. Kanskje er det nakkestøtten sin skyld, kanskje er det hjelmen eller hjelminnstillingene, eller kanskje det bare er fordi at han var ganske liten (9-10 mnd) når vi prøvde. Sykla uansett på veier rundt Frognerseteren-Ullevålseter-Sognsvann, og da går det såpass sakte på utrafikerte veier at jeg ikke følte at hjelm var et must. Nå har vi flytta på landet, og når den tas frem til våren blir det mer på bygdegrusveier.
Vi har snakka om at pga den seine påsken med (muligens) lite snø og vanskelige veier inn til hytta på den tida, er det muligens best å pakke i NC'en og sykle inn til hytta. Det blir spennende.
Har forresten ikke erfaring med Chariot.

#1137814 - 26/03/2011 19:20 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: mikhalit]
Gratulerer med dagen josse Offline

Ringrev

Sted: Tåsen, baby!
Sitat: mikhalit

Few questions:

- Do you find you need the suspension that Chariot provides? Would a very fat tire (20" x 2") with a lower pressure and no suspension be sufficient for paved roads with few occasional bumps?
- Does Chariot suspension work with ~15 kilos load?
- Does Nordic Cab's hard bottom matter (when riding with children)?
- Which one is better for skiing? Can you mount wider skis on the Chariot (to go to the fresh snow area, etc)?
- Is jogging comfortable with Nordic Cab (we are both quite tall, 1.8 meters and 2 meters)?

I have been biking, jogging and skiing alot with a Chariot CX2 for the last year. Many of the trips have been with a friend who has a Nordic Cab, so I here are my few cents of advice.

1) For biking, the suspension is a real winner on dirt roads and also on icy roads if you ride through the winter. My experience is that you can have a lot more speed through rocky terrain compared to a NC. For paved roads it does not matter.

2) The suspensions work very well with 15 kg load. Last summer we had our little girl, as well as tents and food for three days. I estimate that the load was around 40kg, but with proper adjustement the suspension was still working.

3) The hard bottom of NC has two advantages in my opinion. For skiing you can give small "assists" with a pole without ruining the fabric. Secondly, it provides a small "playroom" when stopping in harsh weather. It is also easier to change diapers etc. in the Nordic Cab.

4) For skiing the Chariot has real skis, which outrun everything else out there. You are in a completely different league than NC and Fjellpulken. The effect is so extreme that it problematic to be on trips with families with the other models.

5) The main problem when jogging with NC is that the hand-brake is connected to the front wheel, where you have very little weight. The rear brake on the Chariot gives much more control. The handlebar on NC is very adjustable, so I don't think your height will be a problem.

Redigert av josse (26/03/2011 19:27)

#1614129 - 27/05/2013 13:04 Re: Nordic cab vs Chariot, - erfaringer? [Re: førde]
Linn78 Offline
Nytt medlem

Her er mine erfaringer med Chariot CX2 vs nordic cab:

Vi kjøpte en nordic cab først (plass til 2 barn), kjøpte med ekstra "demping" til 500 kr. Allerede etter første turen var vi ganske så skuffet. Dempinga fungerte ikke tilfredstillende i det hele tatt, måtte være flat asfalt for at den skulle duge. Måtte sykle sakte over brostein, små asfaltkanter og t.o.m. fin grusvei for at poden ikke skulle bli ristet i stykker. Også dårlig med lufting dersom det er litt yr og du må ha ned plasten foran. Dritt at det ikke er bremser. Både når du skal sette ungen inni vogna, eller om du skal stoppe i en slakk nedoverbakke og sette i smokke etc.

Vi fikk hevet kjøpet (bra service!!) og bestilte en Chariot CX2 2012-modell hos "kjopbarnevogn.no". Stooor forskjell i kvalitet. Valgte denne over Cougar pga bremser og at det er mulig å lufte via sidevinduene. (husk at det blir VARMT der inne også når solskjermingen er nede).

Hva som var bedre med Chariot i forhold til Nordic cab:
1) Helt klart MYE bedre demping
2) Bremser. Kjekt når du har mye vekt og går i nedoverbakke, men også kjekt å kunne "låse" bremsene når du feks skal ha opp en grind etc i nedoverbakke.
3) Bedre lufting siden plasten på sidevinduene kan tas helt av.
4) Bedre kvalitet på interiør. Likte selen over ungen mye bedre, klipser inn en og en av de 2 skulderstroppene i stedet for at begge må inn samtidig a la bilsete.

Hvis den skal stå ute: kjøp oppbevaringstrekk, regntrekket fungerer ikke til dette.

Vi kjøpte også joggehjul og cityhjul. Cityhjul: genial til å trille på asfalt med og i butikker men ikke til grusveier etc. Egentlig idiotisk at det kalles "joggehjul" da vi vurderte å ikke kjøpe det siden vi ikke skal jogge med vogna. Bør heller hete "offroad-hjul". Geniaaaalt å trille med over enger, på grusvei, på litt brede stier etc.

Chariot er jo det dyreste på markedet, så er ikke rart at man da får en bedre vogn enn en som koster litt over halvparten. Hvis du skal bruke sykkelvogna til ferier, gå fra hytte til hytte på grusveier etc. anbefaler jeg helt klart CX2.
Hvis du bare skal bruke den til å levere i barnehagen, kan du likesågreit kjøpe noe til 500 kr på xxl.