Side 1 av 12 1 2 3 ... 11 12 >
Muligheter
#1186744 - 01/06/2011 09:46 Lavkarbo og toppidrett
Krank1 Offline
Entusiast

Sted: Holmestrand
Er litt nysgjerrig på kombinasjonen hard trening og lavkarbo diett.
Vet at mange proffesjonelle fotballlag bruker millioner på å få mest mulig ut av trening og kosthold bruker en diett tilnærmet "lavkarbo".
Fks bruker lag i Norge som Odd Grenland og Strømsgodset Ken Hallstensen som kostholds ekspert. Han styrer hva spillerne til en hver tid skal spise, og begge klubbene har fått gode resultater. Fettprosenten har gått ned, samtidig som kondisjon og styrke har økt. Formelen er den såkalte lavkarbo dietten.

Dette gjør meg litt nysgjerrig på om dette er en diett toppidrettutøvere i sykling også benytter? Vet det er populært blandt hvermansen og mosjonisten. Men kombinasjonen vektnedgang og økt utholdenhet bør jo være ganske relevant og interresant for de som kjemper i toppen i en idrett som sykling og? Finnes det toppsyklister som går på "lavkarbo" og som har gode resultater med dette?

Redigert av Krank1 (01/06/2011 09:47)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1186749 - 01/06/2011 09:50 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Definer lavkarbo.

Jeg har inntrykket av at "lavkarbodietten" til mange idrettutøvere egentlig inneholder mye mer karbohydrater enn disse 10-20-50 gram dagen som den harde kjernen anbefaler.

#1186755 - 01/06/2011 09:54 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pontiff]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Sitat: pontiff
Definer lavkarbo.

Jeg har inntrykket av at "lavkarbodietten" til mange idrettutøvere egentlig inneholder mye mer karbohydrater enn disse 10-20-50 gram dagen som den harde kjernen anbefaler.

Definer toppidrett i samme slengen...

Treningsbelastningen til (norske) fotballspillere faller utenfor min definisjon av toppidrett.

Min erfaring er at ekte lavkarbodiett er uforenlig med reell toppidrett ettersom man lett kommer i problemer grunnet tregere restitusjon.

#1186762 - 01/06/2011 10:04 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Torshov-Simen]
Krank1 Offline
Entusiast

Sitat: Torshov-Simen
Definer lavkarbo.

Treningsbelastningen til (norske) fotballspillere faller utenfor min definisjon av toppidrett.

Min erfaring er at ekte lavkarbodiett er uforenlig med reell toppidrett ettersom man lett kommer i problemer grunnet tregere restitusjon.
Å definere toppidrett er selvfølgelig vanskelig, men jeg tror de fleste skjønner hva jeg mener? De som kjemper i toppen i landet fks.

Tror forresten ikke du vet hvor mye norske tippeligaspillere trener utenfor sesong.
Det er noen år siden fotballspillere tok restitusjonsdrikken på pub, og daffet rundt på treningsfeltet fordi de måtte for å si det sånn...
Er en grunn til at klubbene i dag bruker millioner på å hyre inn eksperter som Kaggestad, Helgerud/Hoff osv osv... De ligger hele tiden helt på grensen av hvor mye en uttøver tåler før man blir overtrent.

#1186784 - 01/06/2011 10:26 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sitat: Krank1
Definer lavkarbo.

Å definere toppidrett er selvfølgelig vanskelig, men jeg tror de fleste skjønner hva jeg mener? De som kjemper i toppen i landet fks.

Tror forresten ikke du vet hvor mye norske tippeligaspillere trener utenfor sesong.

He,he, jeg jobber tett på en tippeligaklubb og har selv bakgrunn fra kondisjonsidrett, så jeg kommer aldri til å definere ballspill som topidrett ;-)

Treningsbelstningen fotballspillere lever med er ikke i samme divisjon som det utholdenhetsutøvere gjør, den er ikke i samme seriesystem engang...

Redigert av Torshov-Simen (01/06/2011 10:28)

#1186893 - 01/06/2011 12:03 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Torshov-Simen]
Rask Offline
Avhengig

Garmin har lagt om til ganske strikt paleo, med glutenfri kost. Det samme har Saxobank,HTC og Team Sky gjort (majoriteten i laget). Jeg vil tro at uten karboloadingene fra pasta, brød og ris gjør at disse utøverne ender på 40 % karbohydrat og 30 % protein og fett. Dette er også hva jeg har lest meg opp til er best, og uttallige forelesninger om hormoner, cellebiologi og sykdomslære.

Ufordelen med et slikt kosthold er at det er dyrt og krever som oftest total omlegging fra et vanlig norsk kosthold, uten kanskje å få igjen en tilsvarende formøkning som lommeboka og psyken sier. Men for en toppidrettsutøver med sponsorer osv., og som jakter de siste prosentene tror jeg et slikt kosthold kan ha noe for seg.

#1186937 - 01/06/2011 12:43 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask]
pontiff Offline
Besatt

Jeg leste en gang at Lance i sin tid kjørte på 50/25/25 utenom konkurranse, så akkurat en stor endringsrevolusjon er det vel ikke.

Glutenfri vet jeg dog ikke. Hva paleo egentlig innebærer er for meg et mysterium. Etter hva jeg har skjønt er det vel ikke det steinaldermenneskene beviselig fortærte. Samt at det ikke nødvendigvis trenger å inneholde store mengder fett, men heller større mengde protein.

Redigert av pontiff (01/06/2011 12:47)

#1187024 - 01/06/2011 13:51 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Torshov-Simen]
pedaIglipp Offline
Søk hjelp!

Treningsbelstningen fotballspillere lever med er ikke i samme divisjon som det utholdenhetsutøvere gjør, den er ikke i samme seriesystem engang...

Oi. Mener du treningsmengde eller belastning? Med belastning mener jeg altså da at 100% belastning er den mengden trening hvor mer trening ville vært kontraproduktivt.
* Ibanez Jem FP77
* Suzuki RVG 250

#1187048 - 01/06/2011 14:18 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pedaIglipp]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Belastning, altså produktet av mengde og intensitet

#1187352 - 01/06/2011 22:30 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Torshov-Simen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
Bjørn Ferry går så vidt jeg vet på LCHF. Det er også en triathlon-utøver, Jonas Colting, som har blitt verdensmester med lavkarbo som livsstil.

Så enten er disse to unike eller så er det fullt mulig for de fleste av oss.

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1187360 - 01/06/2011 22:37 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Raskall]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
Det ser ut til at jeg muligens kan ta feil om Coltings meritter og jeg finner ikke så mye direkte om han spiser lavkarbo. Han nevnes dog nesten alltid i diskusjoner hvor lavkarbo og idrett er tema.

Fortsetter å google litt.

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1187373 - 01/06/2011 22:57 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Raskall]
test Offline
Entusiast

Sitat: Raskall
Det ser ut til at jeg muligens kan ta feil om Coltings meritter og jeg finner ikke så mye direkte om han spiser lavkarbo. Han nevnes dog nesten alltid i diskusjoner hvor lavkarbo og idrett er tema.

Fortsetter å google litt.

Her kan du se hva han skriver selv:
http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

Dette er fasiten i mine øyne.

#1187382 - 01/06/2011 23:15 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: test]
Rask Offline
Avhengig

Colting spiser IKKE lavkarbo, siden karbo er ca 30-40% av kostholdet (mer på rittdager). Han spiser derimot mindre karbo, og mindre stivelse (som ifølge hormon- og sykdomslære gir et bedre forhold i kroppen). Ferry derimot spiser 15-20% karbo, og er en mer ekstrem variant. Han har dog vunnet løp på høykarbo også.

#1187390 - 01/06/2011 23:20 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: test]
traktoregg Offline
Ivrig

Sted: Vågå
Noe sted man kan lese mer spesifikt hva/hvordan Colting spiser?

#1187461 - 02/06/2011 06:54 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask]
test Offline
Entusiast

Sitat: Rask
Colting spiser IKKE lavkarbo, siden karbo er ca 30-40% av kostholdet (mer på rittdager). Han spiser derimot mindre karbo, og mindre stivelse (som ifølge hormon- og sykdomslære gir et bedre forhold i kroppen). Ferry derimot spiser 15-20% karbo, og er en mer ekstrem variant. Han har dog vunnet løp på høykarbo også.

Det kommer ganske klart fram av linken min at Colting ikke spiser ren lavkarbo ja. Men han spiser nok veldig mye mindre karbohydrater enn den jevne mosjonist i Norge. Jeg synes han har mange gode tanker, spesielt rundt dette med stabilt blodsukker og fettforbrenning, og debatten rundt ham bør ikke reduseres til å skulle definere hvorvidt han spiser lavkarbo eller ikke.

Redigert av test (02/06/2011 06:55)

#1187465 - 02/06/2011 07:10 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: traktoregg]
test Offline
Entusiast

Sitat: traktoregg
Noe sted man kan lese mer spesifikt hva/hvordan Colting spiser?

Du kan lese deg opp på Fedon- dietten, for den er ganske lik det Colting spiser ICON_WINK

Finnes også en del info på colting.se, blant annet er bloggen hans fornøyelig lesing.

Ellers har han et annet viktig poeng: helse først, deretter prestasjon. Det er nok ikke alle toppidrettsutøvere som tenker slik, i hvert fall ikke på lang sikt.

Redigert av test (02/06/2011 07:14)

#1187993 - 02/06/2011 23:21 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: test]
Tråkk'n roll Offline
Entusiast

Lavkarboentusiaster nevner alltid Godset, Odd Grenland og Bjørn Ferry når det blir snakk om idrett og lavkarbo. Jeg tror uansett at toppidrettsutøvernes "lavkarbo" er noe helt annet enn f.eks Skaldemann, Atkins e.l. "Lavkarbo"-opplegg for sterkt overvektige som skal ned i vekt er annet enn "lavkarbo" for toppidrettsutøvere. Sjekk intervju med Bjørn Ferry:

http://urplay.se/163513

Fyren er ikke ekstrem på noen måte, han hadde sågar spist potet før intervjuet (!), og han poengterer at han også før omleggingen av kosthold var en god skiskytter.

Det handler nok om å finne riktig balanse i fordelingen fett/protein/karbohydrater, og at denne balansen kan variere fra person til person. For noen personer er det antagelig gunstig med en høyere andel fett enn hva som vanligvis blir anbefalt fra majoriteten av ernæringseksperter, uten at man kutter ut karbohydratene helt (jeg vil driste meg til å hevde at man umulig kan drive idrett på høy intensitet under de mest radikale lavkarbo-regimene).

Jeg tror nok ikke Odd Grenland følger den mest karbohydratfattige varianten til Skaldeman. Dersom de mot formodning skulle gjøre det, kan det kanskje forklare hvorfor de ligger der de ligger på Tippeligatabellen :-)

Redigert av Tråkk'n roll (02/06/2011 23:23)

#1188026 - 03/06/2011 00:00 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Tråkk'n roll]
Krank1 Offline
Entusiast

Sitat: Tråkk'n roll
Lavkarboentusiaster nevner alltid Godset, Odd Grenland og Bjørn Ferry når det blir snakk om idrett og lavkarbo. Jeg tror uansett at toppidrettsutøvernes "lavkarbo" er noe helt annet enn f.eks Skaldemann, Atkins e.l. "Lavkarbo"-opplegg for sterkt overvektige som skal ned i vekt er annet enn "lavkarbo" for toppidrettsutøvere. Sjekk intervju med Bjørn Ferry:

http://urplay.se/163513

Fyren er ikke ekstrem på noen måte, han hadde sågar spist potet før intervjuet (!), og han poengterer at han også før omleggingen av kosthold var en god skiskytter.

Det handler nok om å finne riktig balanse i fordelingen fett/protein/karbohydrater, og at denne balansen kan variere fra person til person. For noen personer er det antagelig gunstig med en høyere andel fett enn hva som vanligvis blir anbefalt fra majoriteten av ernæringseksperter, uten at man kutter ut karbohydratene helt (jeg vil driste meg til å hevde at man umulig kan drive idrett på høy intensitet under de mest radikale lavkarbo-regimene).

Jeg tror nok ikke Odd Grenland følger den mest karbohydratfattige varianten til Skaldeman. Dersom de mot formodning skulle gjøre det, kan det kanskje forklare hvorfor de ligger der de ligger på Tippeligatabellen :-)
I motsatt fall forklare hvorfor godset ligger der de ligger? -)

#1188094 - 03/06/2011 08:47 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Tråkk'n roll Offline
Entusiast

Hehe...si det :-) Jeg tror uansett at både Odd, Strømsgodset og Bjørn Ferry får i seg en viss mengde karbohydrater. Husk at innen nordisk mattradisjon, kanskje særlig innen idrett, er det MYE å gå på når det gjelder reduksjon av karbohydrater. Å redusere antall måltider med brød/havregryn/kornblanding fra 4 pr. dag til 1, kan for oss i nord kanskje fortone seg som en lavkarbovariant, mens man andre plasser i verden ikke spiser mer enn ett brødmåltid om dagen.

#1188099 - 03/06/2011 08:53 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Tråkk'n roll]
-Jan Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Men de spiser istedet kanskje mer ris eller pasta i mange andre land.

#1188118 - 03/06/2011 09:22 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: -Jan]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: -Jan

Ingenting som fakta for å ødelegge en god diskusjon. Norge er av de land med minst andel av karbo i kosten. Dette og en del annet kan ses her:

http://chartsbin.com/view/1162

#1188146 - 03/06/2011 09:57 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: EgilS]
Tråkk'n roll Offline
Entusiast

Sitat: EgilS

Ingenting som fakta for å ødelegge en god diskusjon. Norge er av de land med minst andel av karbo i kosten. Dette og en del annet kan ses her:

http://chartsbin.com/view/1162

USA helt på bunn i karbohydrat-andel i kosten, sammen med blant annet Italia? Hva er kilden? (Jeg forsøkte å klikke på References på websiden, men det var jo bare lenket til andre charts...)

#1188154 - 03/06/2011 10:12 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Tråkk'n roll]
EgilS Offline
[sensurert]

Det er fordi dette er et "samlekart". Hvis du går i referansene og klikker på det spesifikke kartet "Carbohydrates in Total Consumption (%), ChartsBin.com, <http://chartsbin.com/view/1154>." vil du få opp en nytt. Som kilde til dette står det:
FAO Statistics Division 2010, Food Balance Sheets, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome, Italy, viewed 17th March, 2011, <http://faostat.fao.org/>.

#1188288 - 03/06/2011 12:59 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: EgilS]
Tråkk'n roll Offline
Entusiast

Dette var både interessant og intetsigende på samme tid! Som du sier ødelegger fakta for gode diskusjoner, men her er det rett og slett vanskelig å få noe vettugt ut av statistikken. Ifølge disse diagrammene er nesten hele verden overvektig, med unntak av sørøst-Asia, sentral-Afrika, Storbritannia (!) og Haiti. Det er altså de fra Kongo og Haiti som har det som karakteriseres som "normal" kroppsbygging, samtidig som det er disse landene som har høyest andel underernærte. At det kongolesiske kostholdet er det mest karbohydratrike, i andel av totalen, hva betyr det? Betyr det at man IKKE spiser for mye brød i Norge, fordi det finnes andre land der andelen karbohydrater er høyere? Eller betyr det faktum at langdistanseløpernasjonene Etiopia og Kenya har høy andel karbohydrater i sitt kosthold at det er denne type kosthold man bør tilstrebe i utholdenhetsidrett, og ikke fettrik, karbohydratfattig mat?

Og, mer generelt, hva kan man si ut fra så aggregerte data som dette, der hele land med tre-og firesifret antall millioner innbyggere stappes inn i en fargekode? (Det er samfunnsviteren, med en forkjærlighet for kvalitativ metode, som prater her nå skull.

Joda, disse diagrammene kan nok stanse mang en diskusjon, men bringer ikke noe mer klarhet i trådstarters spørsmål.

#1188564 - 03/06/2011 21:20 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Tråkk'n roll]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Statistikk er som en bikini; Viser noe interessant, men skjuler noe helt vesentlig...

Forøvrig er den aktuelle statistikken slett ikke så overraskende.
Jevnt over vil industrialiserte, rike land ha noe mindre andel karbohydrat i kosten en fattige land rett og slett fordi man i rike land har råd til å spise proteiner og fett.
En gitt mengde energi er langt billigere å innta i form av karbohydrater enn i form av fett og proeiner, og en høy andel karbohydrater i kosten er derfor en dyd av nødvendighet i fattige land snarere enn et uttrykk for et ønsket kosthold.

Men det er fortsatt en veldig interessant statistikk, ettersom den viser at de som er mest "redd" for å få i seg for mye karbohydrater er de i verden som spiser forholdsvis minst av det...
Kanskje det rett og slett er på tide å gå tilbake til å se på det balansen med det totale energiintaket og energiuttaket igjen istedenfor å "gnåle" om de forferdelige karbohydratene?

#1189656 - 05/06/2011 20:32 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Torshov-Simen]
pontiff Offline
Besatt

Kanskje det rett og slett er på tide å gå tilbake til å se på det balansen med det totale energiintaket og energiuttaket igjen istedenfor å "gnåle" om de forferdelige karbohydratene?

Hvis vi i vesten blir så smarte, vil en hel industri gå nedom og hjem.

#1197940 - 15/06/2011 22:55 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: -Jan]
-Jan Online
Søk hjelp!

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4148632.ece

#1198860 - 17/06/2011 09:29 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: -Jan]
Knirkekne Offline
Besatt

Her passer det sikkert å spørre om lavkarbo. Spørsmålet inneholder dog ikke noe om idrett.

Men situasjonen er slik: Før påske veide jeg 91-92 kilo. Er 190 høy, så kiloene vises ikke på noe vis. Så bestemte fruen i huset at hun ville prøve lavkarbodiett (ikke noe fanatisk ketose og slik) og pasta, poteter, brød og pizza forsvant ut av husmannskosten vår.

Jeg har vært en syndefull lavkarbomann og har potetgull, sjokolade og brus på jobb...
Likevel har jeg rast ned 7-8 kilo siden "diettstart"

Er dette normalt, og vil det stabilisere seg snart? JEg har jo knapt et gram ekstra å gå på i tilfelle 7 magre år skulle komme...

#1198862 - 17/06/2011 09:32 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Knirkekne]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Minner om meg dette. Kona kastet alt av karbo ut av huset når hun skulle slanke seg, jeg ble med på eksperimentet og gikk fra 84 til 76 kg på no time. Hadde tydeligvis litt ekstra jeg ikke viste om.

Sjekk ut "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

#1198879 - 17/06/2011 09:49 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: tommygutt]
pontiff Offline
Besatt

Sitat: tommygutt
Hadde tydeligvis litt ekstra jeg ikke viste om.

Vann?

Side 1 av 12 1 2 3 ... 11 12 >