Side 11 av 12 < 1 2 ... 9 10 11 12 >
Muligheter
#1310008 - 08/12/2011 22:14 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: haaplost]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Jeg bare konstaterer at din omgang med "fakta" fremdeles er veldig omtrentlig.

A) selvfølgelig ble H. pylori akseptert Av de aller, aller fleste lenge før oppdagerene fikk Nobelprisen. Men det tar selvsagt litt tid å vinne aksept når man kommer med helt nye konsepter. Det samme gjaldt feks Prusiner og hans oppdagelse av prioner. Nobelprisen er ingen radikal pris, og gis bare til veletablerte forskere med stor kollegial aksept.

B) Jeg tror du blander litt angående Vioxx. Det var faktisk Lancet som publiserte den artikkelen som viste de alvorlige bivirkninger av Vioxx og samtidig skrev på lederplass at Merck og FDA (legemiddelverket i USA) burde ha fjernet Vioxx for fem år siden. Lancet høstet bare ære. Blander du Lancet med FDA? Eller vil du Atlanteren skal framstå som skurk fordi det passer ditt verdensbilde?

C) Jeg husker Sudbø-saken. Og åpenbart bedre enn deg. Han hadde ikke brukt et register som ikke eksisterte, men det var ikke åpnet for eksterne forskere og han måtte derfor dikte opp personer. Eksistensen av registeret var velkjent og det var flere publikasjoner som baserte seg på det allerede. Jukset ble heller ikke oppdaget ved en tilfeldighet, det var Camilla Stoltenberg som var sjef for registeret som slo alarm. Altså ble han oppdaget gjennom forskningens normale kontrollprosesser. Det var også vanskelig for flere av medforfatterene å protestere, da de ikke engang visste at de var medforfattere.

Redigert av maxminus (08/12/2011 22:18)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1310160 - 09/12/2011 09:56 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: haaplost]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Sitat: haaplost
Husker du Sudbø, den norske forskeren som brukte et register som ennå ikke var opprettet, som en del av sitt hovedargument i en revolusjonerende studie.

Ikke helt riktig. Sudbø diktet opp forsøkspersoner, nesten 500 av dem. Men han påsto at de tilhørte et register som ikke var opprettet. Det var dette som fikk Camilla Stoltenberg til å fatte mistanke. Og at nesten 250 av personene hadde bursdag på samme dag. Langt fra tilfeldigheter, men god vitenskapelig skepsis, spør du meg.

Dessuten er medforfatternes ignoranse kun basert på deres egne utsagn. Folk som har gått saken i sømmene, som Richard Horten, mener de må ha visst om svindelen.

Redigert av pontiff (09/12/2011 09:57)

#1310619 - 10/12/2011 15:39 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR]
haaplost Offline
Entusiast

Sitat: maxminus
Jeg bare konstaterer at din omgang med "fakta" fremdeles er veldig omtrentlig.

A) selvfølgelig ble H. pylori akseptert Av de aller, aller fleste lenge før oppdagerene fikk Nobelprisen. Men det tar selvsagt litt tid å vinne aksept når man kommer med helt nye konsepter. Det samme gjaldt feks Prusiner og hans oppdagelse av prioner. Nobelprisen er ingen radikal pris, og gis bare til veletablerte forskere med stor kollegial aksept.

B) Jeg tror du blander litt angående Vioxx. Det var faktisk Lancet som publiserte den artikkelen som viste de alvorlige bivirkninger av Vioxx og samtidig skrev på lederplass at Merck og FDA (legemiddelverket i USA) burde ha fjernet Vioxx for fem år siden. Lancet høstet bare ære. Blander du Lancet med FDA? Eller vil du Atlanteren skal framstå som skurk fordi det passer ditt verdensbilde?

C) Jeg husker Sudbø-saken. Og åpenbart bedre enn deg. Han hadde ikke brukt et register som ikke eksisterte, men det var ikke åpnet for eksterne forskere og han måtte derfor dikte opp personer. Eksistensen av registeret var velkjent og det var flere publikasjoner som baserte seg på det allerede. Jukset ble heller ikke oppdaget ved en tilfeldighet, det var Camilla Stoltenberg som var sjef for registeret som slo alarm. Altså ble han oppdaget gjennom forskningens normale kontrollprosesser. Det var også vanskelig for flere av medforfatterene å protestere, da de ikke engang visste at de var medforfattere.

en 27.11. 2011 klokken 11:18 siger du, sitat:
«Jeg vil anta at folk på nullkarbo får laktat ca i de samme situasjonene som folk på normaldiett. Når de er restituerte/uthvilte.

Edit: Nullkarbo er umulig, så det er håpløst uttrykk. «

Hvorfor er nullkarbo umulig?
Er det fordi du mener det er fysiologisk slik at vi er avhengige av karbo?
Jeg har jo vist deg produkter som er karbofrie eller tilnærmet lik det.

a)
De fikk nobelprisen for det som har vist seg som en banebrytende viktig arbeid.
Du har et poeng her – nemlig det nye som man kan komme med.
På samme måte som når Norges fremste prediker for formalkosthold – og mot lavkarbo sier det han sier.
Og at den siden nærmest konsekvent overser forskning imot dem.

Hvordan ble de tatt imot:
(1983) Gastroenterological Society of Australia kalte deres tidlige skrifter for elendieg saker, blant det 10% elendigste som var publisert.
(1984) publiserte NYT en artikkel om sammenhengen.
Skribenten sa senere:
«"I’ve never seen the medical community more defensive or more critical of a story"»
Og han hadde 15 års fartstid NYT.
Og bemerk at dette er tidlig i deres karriere.
Det er gjerne slik man prøver å knekke mange som finner ut noe mot det etablerte.

Hvor i verden har vært veldig langt på ulcus?
Ledende spørsmål?
Skandinavia.
Tidsskriftet for legeforeningen innrømmet også i lederartikkel at de møtte stor motstand generelt og kanskje spesielt i Skandinavia.

I verste fall kunne de 2 fyrene bukket under og dette ikke blitt noe av.
Selvsagt en medisinsk innfallsvinkel, men også det prestisjemessige.
De slet i alle i mange år, mer enn nødvendig om det hadde vært litt mer åpenhet og intuivitet innad i miljøene.
Det var også mye mumbo mumbo blant reviewerne.

Det er jo alltid:
«Hi man, we need more studies. Gimme some money to perform».

b)
Skrev jeg Lancet så mente jeg Lancet.
At skylden i størst grad lå hos Merck er klart.
Lancets ære i denne saken har nok de riper jeg nevnte.
Redaktøren sa at man i ettertid burde skreket høyere på et tidlig tidspunkt.
I realiteten tabbet de seg loddrett ut.

Når man i disse kretser klart om endog beskjedent uttrykker en feil, så betyr det at man vet man har tabbet seg ut, og absolutt burde handlet annerledes.
Les: visste / burde visst.

Redaktøren sagde som så:
«I en lederartikkel i samme utgave av The Lancet, innrømmer Richard Horton at Merck fikk skryt litt for tidlig.
I en lederartikkel nylig roste vi Merck for å ha handlet raskt etter å ha fått nye opplysninger om Vioxx. Våre lovord kom for tidlig, skriver Horton.»

http://tidsskriftet.no/article/1108292

c)
forskningens normale kontrollprosesser?
I så fall er det grøss og gru.
30.desember leser hun tilfeldig denne artikkelen fordi hun vurderte å sitere fra den.
Hun synes det er svake og slurvete saker og rister på hodet av Lancet.
Over nyttår diskuterer hum med kolleger og saken tar fart.

Så du mener at normale kontrollprosesser er:
* publiser og se om noen tilfeldigvis som har innsikt leser det og kan se noe?
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/02/13/457678.html

Hva så med registeret?
De eksisterte ikke som register.
Slik tolkes det også her.
«For noen år siden ble en norsk forsker, Jon Sudbø, tatt i juks.

Det ble oppdaget at hans data i flere artikler ikke var ekte, men

rett og slett oppdiktet. Han hadde benyttet data fra kreftregis-

tre som ikke eksisterte.
»
http://folk.uio.no/sveinsj/ForskFusk_sjoberg_NATURFAG_109.pdf

La oss også se litt videre:
Sudbø referer til data innsamlet i en gitt periode.
Data ble ikke samlet inn i denne perioden.
Med andre ord finnes de ikke slik sett.
http://tidsskriftet.no/article/1335711
Hun fritar heller ikke medforfatterne slik du gjør.
Uansett viser det jo ting som ikke skulle kunne forekomme.
«Datagrunnlaget artikkelen angivelig baserer seg på, finnes ikke. «
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1207468.ece

#1310727 - 10/12/2011 22:49 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: haaplost]
pontiff Offline
Besatt

Sitat: haaplost

30.desember leser hun tilfeldig denne artikkelen fordi hun vurderte å sitere fra den.
Hun synes det er svake og slurvete saker og rister på hodet av Lancet.
Over nyttår diskuterer hum med kolleger og saken tar fart.

Så du mener at normale kontrollprosesser er:
* publiser og se om noen tilfeldigvis som har innsikt leser det og kan se noe?

1.,2. og 3 linje er blant de prosessene som avslører juks i forskningen, ja. Når det gjelder linje 5 mistenker jeg at det er slik Sudbø tenkte, og da kan du ikke nevne den under kontrollprosesser.

#1313645 - 18/12/2011 19:41 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pontiff]
HeavyDude Offline
Ivrig

Sted: Kongsvinger
Det har vært urovekkende (!) stille på denne tråden en stund, og det like før årets fettorgie setter i gang ! De av oss som er lunkne til lavkarbohysteriet, kan jo bare lese denne artikkelen høyt noen ganger og smile i skjegget ...

#1313646 - 18/12/2011 19:43 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: HeavyDude]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Da blir det bløtkake og sveler uten sukker til jul.

#1313805 - 19/12/2011 09:08 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: HeavyDude]
skiraffen Offline
Avhengig

Sitat: HeavyDude
De av oss som er lunkne til lavkarbohysteriet, kan jo bare lese denne artikkelen høyt noen ganger og smile i skjegget ...

Sitat: Artikkelen
Norsk mat består av verdens beste brød, sveler, vafler, bløtkaker, frukt og bær i alle varianter. Dette skal vi – ifølge lavkarbotilhengerne - hive på båten.

Synes ikke det høres så verst ut jeg - hvis sveler, vafler og bløtkaker fremheves som bærebjelken i norsk kosthold så er det kanskje ikke så dumt å være skeptisk.

Sitat: Artikkelen
- Ikke alle leger har hatt ernæringsfysiologi i sitt medisinstudium. Det ble innført ganske sent, svarer Ravlo på spørsmål om hvorfor en del lavkarboforkjempere også er leger.

Virker også som et veldig søkt argument, blant annet siden de fleste legene jeg kjenner til som støtter restriksjon i karboinntak er yngre leger som synes ikke rådende ernæringsfysiologi henger helt på greip.

Det er vel heller ikke kommet frem så veldig mange argumenter ellers i tråden her som sier noe annet enn at de som trener hardt/toppidrett trenger en god del karbohydrater i kosten for å prestere optimalt.

#1313819 - 19/12/2011 09:45 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
pontiff Offline
Besatt

Denne er jo ganske gammel, men skal vi banke i bordet med etablert forskning, kommer vi ikke utenom den:

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1159433064.4

#1313828 - 19/12/2011 09:56 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: skiraffen
Synes ikke det høres så verst ut jeg - hvis sveler, vafler og bløtkaker fremheves som bærebjelken i norsk kosthold så er det kanskje ikke så dumt å være skeptisk.

Svele er hovedingediensen i det som er god gammel sikringskost i ferjemiljøet i Møre og Romsdal. ICON_SMILE

#1314044 - 19/12/2011 18:43 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pontiff]
Gammelogdesperat Offline
Avhengig

Sitat: pontiff
Denne er jo ganske gammel, men skal vi banke i bordet med etablert forskning, kommer vi ikke utenom den:

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1159433064.4

Og spe på med denne litt nyere samleanalysen: Mettet fett

#1314072 - 19/12/2011 20:16 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Gammelogdesperat]
HeavyDude Offline
Ivrig

Sted: Kongsvinger
Herlig ! Juleønske : jeg krysser fingre og håper at så mange som mulig av konkurrentene mine ikke hører på "Mupet-show"-gjengen ( Olympiatoppen m.fl.), og heller dytter i seg med fett ( høy-fett, må vite), og minmalt med karbo i 2012 ICON_SMILE

Jeg tror lavkarbo-teorien er en svensk idè ,klekket ut under Dæhlie/Alsgaard-perioden, støttet av sekunda norske forskere ( forskere som forgjves har forsøkt å få seg en plass i Olympia-solen) og som har blitt lansert med støtte av undercover agenter i det norske idrettsmiljøet ( utøvere som aldri har lykkes å nå toppen)når Petter N begynte å maltraktere svenske skiløpere. Når får VG tilgang til de hemmelige K-filene i denne ukjente organisasjonen.

NB ! Bemerk bildet av de svenske toppidrettsutøverne som prøver seg på elghufs etter 3 mnd på lavkarbo. Bildet har ikke vært publisert tidligere !

#1314290 - 20/12/2011 12:44 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Gammelogdesperat]
skiraffen Offline
Avhengig

Sitat: Gammelogdesperat

Jo, men selv om man kan bortimot konkludere med at mettet fett ikke forårsaker hjerte- og karsykdommer har det vel egentlig ingen ting med selve "tråden" å gjøre. Jeg tipper de fleste toppidrettsutøvere ser bort i fra risikoen for hjerteinfarkt når de legger opp kostholdet siden de ofte har en relativt sunn livsstil ellers (treningsmessig altså).

Ikke så mange relevante argumenter for ekstrem lavkarbo når det gjelder toppidrett, slik jeg har forstått det.

#1314372 - 20/12/2011 17:06 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
Gammelogdesperat Offline
Avhengig

Sitat: Gammelogdesperat

Jo, men selv om man kan bortimot konkludere med at mettet fett ikke forårsaker hjerte- og karsykdommer har det vel egentlig ingen ting med selve "tråden" å gjøre. Jeg tipper de fleste toppidrettsutøvere ser bort i fra risikoen for hjerteinfarkt når de legger opp kostholdet siden de ofte har en relativt sunn livsstil ellers (treningsmessig altså).

Ikke så mange relevante argumenter for ekstrem lavkarbo når det gjelder toppidrett, slik jeg har forstått det.

Riktig at dagens studier stort sett ikke viser prestasjonseffekter på kort sikt. De helsemessige effektene er gode nok argumenter, men langtidseffekten av bedre immunsystem, kroppssammensetning, bedret metabolsk system og fintuning av "train low, race high"-varianter vil slå ut på prestasjon over tid og føre til at stadig flere vil teste det ut. Paradigmeskiftet ruller langsomt av gårde.
Er en del feller også, så krever jo tålmodighet og langsiktighet. Selv er jeg for lat til å gjøre det skikkelig foreløbig.

#1314481 - 20/12/2011 22:32 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Gammelogdesperat]
KenR Offline
Besatt

Jeg var på et svært interessant seminar i forrige uke som handlet om den cellulære prosessen autofagi - selvspising. Dette er noe celler gjør for å rydde unna utgått skrap og resirkulerer byggesteinene som aminosyrer og karbohydrater. Autofagi blir også aktivert ved sult, og spesielt ved mangel på protein. Vice versa så blir autofagi sterkt hemmet av protein i kosten. Nå vet vi også at nedsatt autofagi sannsynligvis er en av hovedårsaken til sykdommer som Altzheimer, Parkinson, CJ og MS. En mulig langtidskonsekvens av høyt protein i kosten, som lavkarbo-bølgen bidrar til, kan derfor bli sterkt økning av disse sykdommene. Bare tiden vil vise.

#1314541 - 21/12/2011 09:01 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR]
skiraffen Offline
Avhengig

...autofagi blir sterkt hemmet av protein i kosten. Nå vet vi også at nedsatt autofagi sannsynligvis er en av hovedårsaken til sykdommer som Altzheimer, Parkinson, CJ og MS. En mulig langtidskonsekvens av høyt protein i kosten, som lavkarbo-bølgen bidrar til, kan derfor bli sterkt økning av disse sykdommene. Bare tiden vil vise.

Da er det på tide å sette seg inn i lavkarbokostholdet. Det er ikke noen automatikk i at proteininntaket øker når man er restriktiv med karbohydrater. Så langt jeg vet er det ikke så mange som anbefaler å øke proteininntaket - det er fett som skal erstatte karbohydrater som energikilde.

Ellers skjønner jeg ikke helt utsagnet:

Autofagi blir også aktivert ved mangel på protein. Vice versa så blir autofagi sterkt hemmet av protein i kosten.

Er ikke dette en selvmotsigelse?

Ellers tviler jeg på at Alzheimer, Parkinson og MS er noe som lar seg løse bedre ved et karboloadingkosthold enn lavkarbo. Det er andre årsaker jeg tror er viktigere.

#1314551 - 21/12/2011 09:23 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
KenR Offline
Besatt

...autofagi blir sterkt hemmet av protein i kosten. Nå vet vi også at nedsatt autofagi sannsynligvis er en av hovedårsaken til sykdommer som Altzheimer, Parkinson, CJ og MS. En mulig langtidskonsekvens av høyt protein i kosten, som lavkarbo-bølgen bidrar til, kan derfor bli sterkt økning av disse sykdommene. Bare tiden vil vise.

Da er det på tide å sette seg inn i lavkarbokostholdet. Det er ikke noen automatikk i at proteininntaket øker når man er restriktiv med karbohydrater. Så langt jeg vet er det ikke så mange som anbefaler å øke proteininntaket - det er fett som skal erstatte karbohydrater som energikilde.

Det spiller liten rolle hva som er anbefalt, da den praktiske konsekvensen av lavkarbo i de aller fleste tlifeller er økt proteininntak.

Ellers skjønner jeg ikke helt utsagnet:

Autofagi blir også aktivert ved mangel på protein. Vice versa så blir autofagi sterkt hemmet av protein i kosten.

Er ikke dette en selvmotsigelse?

Ellers tviler jeg på at Alzheimer, Parkinson og MS er noe som lar seg løse bedre ved et karboloadingkosthold enn lavkarbo. Det er andre årsaker jeg tror er viktigere.

Hvor er selvmotsigelsen? Mangel på mat (og spesielt protein) aktiverer autofagi. Mye mat (og spesielt protein) hemmer autofagi. Hemmet autofagi (som ved proteinrik kost) er en av hovedårsakene til de nevnte sykdommene. Ingen har nevnt karboloading, men et balansert og kalorifattig kosthold kan virke forebyggende mot disse sykdommene. Samtidig vil mekanismer som reaktiverer autofagi i muligheter for behandling.

Altså er det pt ingen direkte link mellom kosthold og AD, MS etc. Det er en etablert link mellom høyt proteinntak og nedsatt autofagi, og det er en etablert link mellom nedsatt autofagi og sykdommene. Så får tiden og videre forskning vise om det er en direkte link mellom kosthold og AD.

Redigert av maxminus (21/12/2011 09:24)

#1314557 - 21/12/2011 09:33 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR]
skiraffen Offline
Avhengig

Hvor er selvmotsigelsen? Mangel på mat (og spesielt protein) aktiverer autofagi. Mye mat (og spesielt protein) hemmer autofagi.

Beklager, jeg blingset litt og leste litt kjapt mellom linjene.

Jeg synes uansett det er svake argumenter at karbohydratrestriksjon=proteinloading fordi det finnes mange som hiver innpå biffer i mer eller mindre velment lavkarboånd. For de fleste vil lavkarbo->lavere energiinntak totalt og det er ikke noen direkte link at man dermed får økt proteininntak.

#1314561 - 21/12/2011 09:42 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
skiraffen Offline
Avhengig

Link fra wikipedia (mer eller mindre troverdig...):

Sitat: wikipedia
Certain diets utilize a form of autophagia. The Atkins Diet relies heavily on ketosis as a method of reducing body fat, which, in itself, could be considered a form of cellular autophagia.

Hmmm. Lavkarbo (i sin mest ekstreme form) kan altså tolkes både for og imot?!

#1314572 - 21/12/2011 09:51 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
KenR Offline
Besatt

Ja, slik er det for de som lever på fett. Da går selvfølgelig autofagi på høygir fordi kroppen er desperat etter å resirkulere karbohydrater og aminosyrer.

#1314598 - 21/12/2011 10:52 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
skiraffen Offline
Avhengig

Jammen, da må du bestemme deg. Er det bare middels lavkarbo som er utilrådelig da med hensyn til Alzheimer, MS etc?

#1314700 - 21/12/2011 13:46 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
KenR Offline
Besatt

Om du leser hva jeg skriver, så ser du at det er mye proteiner som hemmer autofagi. Ikke fett.

#1314720 - 21/12/2011 14:49 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
skiraffen Offline
Avhengig

Jeg leser hva du skriver og ser ikke noe annet enn et alt for stort likhetstegn mellom lavkarbo og høyprotein. At man ikke skal gafle uendelige mengder proteiner har jo andre grunner også, det er vel noe nyrerelatert her også.

Tror uansett dette autofagi-sporet er et feilspor, men det er jo en annen sak :-)

#1315277 - 23/12/2011 11:10 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR]
Gammelogdesperat Offline
Avhengig

Om du leser hva jeg skriver, så ser du at det er mye proteiner som hemmer autofagi. Ikke fett.

Og hvordan viser du at mye protein i kosten hemmer autofagi?

#1315349 - 23/12/2011 16:31 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Gammelogdesperat]
KenR Offline
Besatt

Der er vist i mange dyreforsøk, inkludert på aper.

#1315421 - 23/12/2011 21:14 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
haaplost Offline
Entusiast

At man ikke skal gafle uendelige mengder proteiner har jo andre grunner også, det er vel noe nyrerelatert her også.

Om nyrer, nei og ja.
Har man friske nyrer vil ikke disse skades av noe som helst proteininntak.

Men muligens har cirka 1/3 noen nyretilstander som kan føre til uheldige forhold ved stort inntak.
Men slike tilstander er det jo lett å se ved blodprøver.
Men da er vi jo inne på en tilstand.

#1315422 - 23/12/2011 21:20 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR]
haaplost Offline
Entusiast

Edit: Nullkarbo er umulig, så det er håpløst uttrykk.

fordi:
a) det ikke finne mat som er karbofri eller tilnærmet lik?
eller
b) fordi vi er fysiologisk avhengige av det?
c) eller fordi det er ulønnsomt?

Ok?

#1315434 - 23/12/2011 22:45 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: haaplost]
KenR Offline
Besatt

Svaret er a).

#1315542 - 24/12/2011 21:06 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR]
haaplost Offline
Entusiast

Svaret er a).

Pultost og blekksprut...
http://www.næringsinnhold.no/
det er bare å bla det.

Alt =< 1 i karbo er nullkarbo.
Alt har sine små slingrinssmonn.

#1315547 - 24/12/2011 22:21 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Bjørn Arne Offline
Tørr bak øra

Jeg elsker lav-karbo og 4x4.

Er ferdig med min sesong 2 som "litt" terrengsyklist i en alder av 50.
Jo flere som henger seg på denne bølgen jo bedre for meg.

At folk ikke skjønner at du trenger mer enn lav-karbo og 4x4 når du sykler birken på grus eller ultra gjør jo bare at vi andre rykker lenger fram på resultatlista.

For en gammel gubbe på 50 er det fint å se at et kosthold/trening uten denslags dill fører til en forbedring på ca 30 min fra et nivå på 4.05 i birken. Trening likt det en gjør er tingen.

En må både spise og trene hele året på det samme som passer for det en skal være med på.

Redigert av Bjørn Arne (24/12/2011 22:22)

#1316287 - 28/12/2011 12:09 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Bjørn Arne]
skiraffen Offline
Avhengig

Sitat: Bjørn Arne
At folk ikke skjønner at du trenger mer enn lav-karbo og 4x4 når du sykler birken på grus eller ultra gjør jo bare at vi andre rykker lenger fram på resultatlista.

For å kunne gjennomføre birken trenger man ikke noe annet enn lavkarbo og 4x4. Eller 100% gel-kosthold og lange, rolige sykkelturer.

Spørsmålet er om det er ideelt med så mye karbo som anbefalt fra både myndigheter og ernæringseksperter, eller om man kan oppnå bedre resultater på sikt ved å redusere karbohydratinntaket (gjelder både mht vekt/sykdom/energiutnyttelse etc).

At 4x4 er bra for kondisen ser jeg på som lite omstridt (bare litt detaljdiskusjoner om nøyaktig intensitet).

Sykler du birken på 3:30 er du en god halvtime bak de beste på din alder, kanskje kunne du nærme deg litt med høyere intensitet på treninga (4x4) eller noe omlegging av kostholdet (lavkarbo) :-)

Side 11 av 12 < 1 2 ... 9 10 11 12 >