Side 12 av 12 < 1 2 ... 10 11 12
Muligheter
#1316482 - 28/12/2011 20:15 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: haaplost]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
Sitat: haaplost
Sitat: maxminus
Svaret er a).

Pultost og blekksprut...
http://www.næringsinnhold.no/
det er bare å bla det.

Alt =< 1 i karbo er nullkarbo.
Alt har sine små slingrinssmonn.

Siden det finnes så lite forskning og siden det som finnes menes å vinkles feil, ja sågar kan man kanskje tyde en del av svarene her inne dithen at legfolk villeder andre.

Hvorfor tester du ikke selv og lager en dagbok / ukeblogg eller hva som helst for å vise at dette har noe for seg?

Så kan jo en av de andre som mener man bør ha karbo gjøre det samme. Hvis dere da gjør dette og legger ut fremgangen så vil vi jo kunne følge dere gjennom et år eller så, så finner vi det ut på den måten.

Selv er jeg på vei nedover i vekt, jeg inntar mindre karbo enn tidligere, er dog ikke på noen smør / fett diett. Bruker sunn fornuft og litt filosofi fra Grethe Rhode sitt opplegg. Altså inntak bør stå i stil til uttak og man må i minus om man skal ned.

Første to ukene med omlegging av mat merket jeg godt, all den tid jeg begynte med dette ca to uker før Birken. La meg på ca 16-1700 kcal pr dag, trener 1-2 timer 5 dager i uken og har aldri hatt en vondere tur over fjellet enn i år. MEN tiden ble bra for MIN del.

Finn en sunn livsstil så lykkes du og trives med det du gjør.
Å gå rundt og spise smør og fett tror jeg er både usunt og mindre bra for psyken over tid. Er neimen ikke overbevist om at det er sunt med slik lavkarbo heller.

Finnes såpass mye god og sunn mat at de færreste skulle behøve å mæle innpå ensidig kost.

Men bevares, litt av en underholdning dere serverer, bedre enn en hvilken som helst diett dette...

Redigert av Lurifax (28/12/2011 20:37)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1316656 - 29/12/2011 11:56 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Lurifax]
skiraffen Offline
Avhengig

Sitat: Lurifax
... Er neimen ikke overbevist om at det er sunt med slik lavkarbo heller.

Finnes såpass mye god og sunn mat at de færreste skulle behøve å mæle innpå ensidig kost.

Hvis man kutter ut de meste av karbohydrater i kosten (mel/korn+sukker+stivelse) trenger man ikke akkurat ha noe ensidig kosthold. Det gir heller en mulighet til å variere utover standard norsk kosthold.

Heller motsatt, de jeg vet om som rakker ned på lavkarbo spiser noe à la brødskive med ost eller skinke til frokost, lunsj og kveldsmat og pasta eller potet med noe til middag. Jeg vil ikke si det er variert kost over tid heller.

Man kan virkelig se sort/hvitt på alt hvis man vil.

#1316673 - 29/12/2011 12:34 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Lurifax Offline
Besatt

Poenget var vel heller å oppfordre de som brenner for dette og som da på bakgrunn av dette trolig vil forsøke det kunne dokumentere effekten over tid.

Ikke noe sort/hvitt fra min side. Folk må gjøre som de tror og mener er best for seg selv. Å krangle på et nett om hvilke leger som tar feil løser i hvertfall ikke stort.

Uansett er vel temaet såpass nytt og udokumenter siden mange ikke har gjort dette over tid at det trolig vil være tilrådelig å gjøre dette i tett dialog med sin egen lege.

Tviler på at Ferry bøtter innpå med Smør, vil tro han har folk som veileder han på en best mulig måte innen LavKarbo.

Det er sikkert mange veier innen lavkarbo som det ikke skrives om i avisene (som fremkaller skepsis hos mange)

Synes for min del hele tråden viser at dette er noe som kanskje bør gjøres i smaråd med lege, siden den ene siden står hardt og fast på at man kan utvikle hjertesykdom ved å spise mye fett.
Men en hver er sin egen lykkes smed, og står fritt til å gjøre det man selv mener er best for egen helse og eget liv.
Lykke til dere som forsøker, og jeg for min del håper dette er sunt og bra for dere.

#1316711 - 29/12/2011 13:31 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Lurifax]
skiraffen Offline
Avhengig

Poenget var vel heller å oppfordre de som brenner for dette og som da på bakgrunn av dette trolig vil forsøke det kunne dokumentere effekten over tid.

Lavkarbo blir ikke bedre dokumentert av å prøve på egen hånd. Man får noe innspill kanskje.

Uansett er vel temaet såpass nytt og udokumenter siden mange ikke har gjort dette over tid at det trolig vil være tilrådelig å gjøre dette i tett dialog med sin egen lege.

Hvilket tema? Lavkarbo? Det er vel det nærmeste man kommer opprinnelig menneskelig kosthold, i tillegg til at det har vært mye forskning på dette i tiden før mager-kostholdet ble "in" på søtti- og åttitallet. Det er vel i like stor grad manglende dokumentasjon (eller omdiskutert dokumentasjon) på magerkostholdet.

Det er sikkert mange veier innen lavkarbo som det ikke skrives om i avisene (som fremkaller skepsis hos mange)

Det er grunn til å være skeptisk til avisenes agenda når det gjelder vinkling av kostholdsdebatten. Kanskje burde de vært bedre til å få en saklig dekning av denne, men det er nok heller salgstall og dertil tabloide forsideoppslag som gjelder.

Synes for min del hele tråden viser at dette er noe som kanskje bør gjøres i smaråd med lege, siden den ene siden står hardt og fast på at man kan utvikle hjertesykdom ved å spise mye fett.

Jeg har tiltro til min egen lege når det gjelder å skrive ut resepter, men når det gjelder kosthold tror jeg han er mindre oppdatert. Det er vel også et problem at selv når statlige ernæringsråd er omdiskuterte vil det være vanskelig å få en lege til å velvillig motarbeide disse. Uten at jeg har mye kjennskap til dette regner jeg med at leger *skal* følge retningslinjer utstedt av helsedirektorat og lignende.[/quote]

#1316854 - 29/12/2011 19:15 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Lurifax]
haaplost Offline
Entusiast

[

(1) Siden det finnes så lite forskning og siden det som finnes menes å vinkles feil, ja sågar kan man kanskje tyde en del av svarene her inne dithen at legfolk villeder andre.

(2)Hvorfor tester du ikke selv og lager en dagbok / ukeblogg eller hva som helst for å vise at dette har noe for seg?

Så kan jo en av de andre som mener man bør ha karbo gjøre det samme. Hvis dere da gjør dette og legger ut fremgangen så vil vi jo kunne følge dere gjennom et år eller så, så finner vi det ut på den måten.

(3) Altså inntak bør stå i stil til uttak og man må i minus om man skal ned.

(4) Finn en sunn livsstil så lykkes du og trives med det du gjør.
Å gå rundt og spise smør og fett tror jeg er både usunt og mindre bra for psyken over tid. Er neimen ikke overbevist om at det er sunt med slik lavkarbo heller.

(1) Jeg har jo selv sagt at man fint kan fungere på enhver av de 3 diettene
a - normalkost
b - høykarbo
c - lavkarbo

men ikke dermed sagt at en gitt person fungerer på alle.
Hele poenget er at vi er forskjellige.
Jeg har jo også sagt at klassisk vegetarisme er det beste om vi fungerer optimalt.
Lavkarbo er spesielt for de med sykligheter som gjør at man ikke funker så bra på vanlig kostsammensetning.

Man trener neppe best på en kost som gjør at man er dårlig av den ellers i døgnet...

(2) Framgang?
Jeg har uansett kommet dit at det hele består i å forsinke tilbakegangen mest mulig...når det gjelder sportslige prestasjoner.

(3) Ikke nødvendigvis.
Ifølge termodynamikkens 1.lov - ja.
Men den er bare et regnskap.
Men ifølge dens 2.lov vil ingen maskin utnytte alt 100%, så det er svinn.
En skikkelig stor amerikansk muskelbil fra 1970-årene med kriminielt dårlig justerte forgassere --- renner bensinen igjennom på...
Så det å telle kalorier er ikke bare å telle kalorier...

(4) Enig i din første setning.
Og det betyr at a kan ete smør og flesk og en annen en brød + pølse + fisk + gulrot, ikke sant?

Jeg hevder hardnakket at det ikke finnes noe objektivt korrekt kostfor for alle!

#1316860 - 29/12/2011 19:54 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Lurifax Offline
Besatt

At det ikke finnes noen objektiv korrekt kost for alle er jeg enig med deg i.
Eneste jeg mener er at man kanskje bør velge å følges opp litt om man starter med noe utradisjonel OM man driver trening på toppnivå.

#1316922 - 29/12/2011 22:20 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Lurifax]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
At det ikke finnes noen objektiv korrekt kost for alle er jeg enig med deg i.
Eneste jeg mener er at man kanskje bør velge å følges opp litt om man starter med noe utradisjonel OM man driver trening på toppnivå.

Det finnes noen grunnregler som gjelder alle da. At en kalori er en kalori er jeg ikke enig i. Årsaken er at kroppen tar opp energi (fett, proteiner og karbohydrater på ulik måte). Spiser man feks 200 kcal i rent fett så vil blodsukkeret være stabilt og energien tas opp sakte. Det gjør at man er mett lenger. Spiser man 200 kcal rent druesukker så går det en halvtime før man er like sulten igjen. Gikk ned 10 kg når jeg sluttet å spise light-produkter. Den eneste årsaken til det er at jeg fikk mer stabilt blodsukker når jeg fikk mer fett i kosten. I mesteparten av light-produtktene er fettet tatt ut og erstattet av raske karbohydrater istedet. Da går man fra vondt til værre. Før var jeg ofte sulten, nå spiser jeg mindre fordi jeg er mett lengre.

Redigert av Ketle (29/12/2011 22:23)

#1317478 - 31/12/2011 18:16 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Lurifax]
haaplost Offline
Entusiast

Det blir som med trening.
Man trenger ikke være hele tiden i ekstrem åndenød eller bare daffe.

Kveldens smaskensrett (nyttårskvelden) er dette:

*dampkokt blomkål
*dampkokt kålrot
*dampkokt hodekål
*en passe porsjon pultost
*meierismør bader dette
*en del utvalgt krydder

Dette er klassisk lavkarbo med både proteiner og fett tilsatt.

I går åt jeg kun kjøtt, smør, egg og litt blomkål.

#1317500 - 31/12/2011 20:15 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Sted: Østfold
Litt som nikket ditt, beklager men måtte bare. Du MÅ jo ha både kjøtt og potit på en kveld som i nu!

#1368360 - 10/04/2012 13:31 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Hekta-MTB]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
På tide å dra denne opp igjen, etter at Kaggestad mer enn antydet i søndagens Paris-Roubaix at Edvald ikke holder inn på grunn av kostholdet.

EBH har visstnok kuttet ut karbohydrater i større mengde enn det Norges utholdenhetskonge liker.

#1368412 - 10/04/2012 14:49 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Frode RJ Offline
Entusiast

Sted: Saltnes, Østfold
Edvald holder vel lenger i de harde lange klassikerne enn noen gang tidligere mener jeg...så om det har noen effekt med omleggingen så er den vel positiv. Tror vi bare må gi han ett år til :-)

#1469517 - 21/08/2012 19:51 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
haaplost Offline
Entusiast

I denne tråden var det jo mange sterke utspill husker jeg...

Seneste er at jeg har konvertert til å ete vegetarisk.
Egentlig klassisk vegetarisk som da heller ikke inkluderer egg og melk (selv om noen egg skal etes først og ikke kastes ...).

Nå nevnte jeg jo at dette også kunne være det beste for enkelte da det var som hetest rundt lavkarbo.

Det funker veldig fint!

#1469550 - 21/08/2012 20:34 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: skiraffen]
Playboy75 Offline
Entusiast

Det må jeg si meg utrolig enig i!!! Makan til ensidig kosthold som det norske skal du lete lenge etter, brød og brunost, brød og brunost............

#1469576 - 21/08/2012 20:57 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Playboy75]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: Playboy75
Det må jeg si meg utrolig enig i!!! Makan til ensidig kosthold som det norske skal du lete lenge etter, brød og brunost, brød og brunost............

Jeg tror vel det begynner å bli en liten stund siden det var det typiske norske kostholdet.

#1469871 - 22/08/2012 07:01 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Playboy75 Offline
Entusiast

Joda, litt demonstrativt var det vel, men kneipskiva med ost eller pølse, leverpostei, syltetøy eller kaviar er relativt vanlig til alt annet enn middag

#1469875 - 22/08/2012 07:03 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Playboy75]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Brød er vegetarkost god som noe.

#1469981 - 22/08/2012 09:26 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Lurifax Offline
Besatt

Hva er typisk ved Norsk kosthold som ikke er typisk i andre land?
For egen del synes jeg vi har et ganske stort mangfold å velge i rundt om i våre butikker. Siden det selges enorme mengder med varierte produkter så kan vel dette også tyde på at vi har et ganske variert kosthold. Eller kaster butikkene alt som ikke er ost, pølse, leverpostei og syltetøy?

Om det derimot er slik at Playboy75 selv har hatt et ensidig kosthold så er det jo greit å endre på dette :-)

At vi som Nordmenn derimot spiser for mye generelt sett i dagens overflod samfunn er det vel ingen som innerst inne motsier tror jeg.

Redigert av Lurifax (22/08/2012 09:27)

#1472291 - 25/08/2012 14:33 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Norske butikker godt utvalg??? De har stort sett bare helfabrikata og halvfabrikata mat og bittelitt ferskvarer. Norske butikker er som en kiosk å regne mot det man har ellers i Europa.

Typisk norsk er så spise VELDIG mye brød, MYE poteter og drikke VELDIG mye melk sammenlignet med resten av verden.

#1472591 - 26/08/2012 10:48 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Ketle]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Sitat: Ketle
Typisk norsk er så spise VELDIG mye brød, MYE poteter og drikke VELDIG mye melk sammenlignet med resten av verden.

Dette er den typiske oppfattelsen, men jeg tror at hvis man tar for seg en skikkelig undersøkelse, og ikke bare hva man tror nordmenn spiser, vil man finne ut at vi egentlig ikke spiser så mye mer ensformig enn andre land.

F.eks. tror jeg ikke vi spiser mer poteter enn det folkeslaget på Papua som spiser 90 % søtpoteter, eller noe (og de er ikke overvektige).

Side 12 av 12 < 1 2 ... 10 11 12