Side 3 av 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >
Muligheter
#1246337 - 26/08/2011 15:48 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
gbrig Offline
Entusiast

Sted: Verdal
Når man snakker om % er det % av energi-inntak. Altså at 40% (eller mer hvis det skal være lavkarbodiett) av antallet kalorier skal komme fra fett. Det behøver ikke nødvendigvis bety at mengden blir veldig stor.

www.kanokajakksiden.info

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1255656 - 06/09/2011 22:17 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
goerbi Offline
Ivrig

Sted: Trondheim
Kanskje dette er interessant for noen? http://kostreform.no/wp-content/uploads/2011/09/LCHF-og-trening.pdf Tipper jeg kommer til å ta turen selv ICON_SMILE

#1255730 - 06/09/2011 23:17 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
hnastrup Offline
Ivrig

Sted: Slependen
Kom veldig beleilig for min del. Med tanke på at jeg vurderer en kostholdsendring. Drar om jeg får tid til å ta turen inn ICON_SMILE

#1255810 - 07/09/2011 08:17 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: hnastrup]
Lenny Offline
Ringrev

Sted: Oslo
Utdannelse innen "Ortomolekylær medisin" og greier.
Husk å ta med noen klyper Himalaya-salt, og ikke svelg alt den fyren serverer.

#1255852 - 07/09/2011 08:56 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Rask Offline
Avhengig

Er det noen grunn til at man ikke skal ta et norsk bondekosthold med en klype salt også, når forskning viser at for mye karbohydrater ofte er svært ugunstig for helsen? Alt du hører skal taes med en klype salt, selv om det er Olympiatoppen eller Helgerud og Hoff som snakker.

#1255871 - 07/09/2011 09:26 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask]
Lenny Offline
Ringrev

Jeg synes det trengs adskillig større klyper salt for å døyve smaken av det en "ortomolekylær" ernæringsterapeut serverer.

Jaja, nok sleivspark.
Forskning viser vel forøvrig at for mye mat generelt har en ugunstig virkning på helsen.

Mitt poeng er at slike guruer ofte har det med å lire av seg endel helt generelle kostråd, som for eksempel "spis mer grønt", "ikke handle mat når du er sulten", "bruk handleliste" etc. Deretter sper de med begreper som "supermat", "middelhavskost" og "ortomolekylær terapi" for å få det til å høres nytt og spennende ut.

#1255891 - 07/09/2011 09:45 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Rask Offline
Avhengig

Homeopati blir samme greie, men veldig mange opplever stor fremgang (f.eks. forkjølelse, halstrøbbel osv) etter å ha gått til en homeopat. Husk at placebo er god effekt.

#1255973 - 07/09/2011 10:55 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Sitat: Rask
Er det noen grunn til at man ikke skal ta et norsk bondekosthold med en klype salt også, når forskning viser at for mye karbohydrater ofte er svært ugunstig for helsen?

«Norsk bondekost» har vel endret seg så mye med årene at begrepet ikke er relevant i denne sammenhengen lenger? Moderne norsk kost med ferdigmat, frossenpizza, loff, sjokopops osv er nok mer i din gate skal du sammenligne.

#1255976 - 07/09/2011 10:56 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask]
pontiff Offline
Besatt

Husk at placebo er god effekt.

Jeg tror ikke du finner en placeboeffekt når det gjelder matinntak. Spiser du for mange kalorier, legger du på deg, uansett om du måtte tro noe annet.

#1256003 - 07/09/2011 11:20 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Rask Offline
Avhengig

Norsk bondekosthold, som Olympiatoppen anbefaler, har store svakheter mtp. karbohydratinntak, insulin og glukagonkontroll, som igjen direkte påvirker hormoner og immunforsvaret vårt. For en toppidrettsutøver må man ha fulle karbohydratlagre, men dette kan gjøres ved langt mindre karbohydratinntak enn det Olympiatoppen anbefaler.

Dra nå på møtet først, dere som har lyst til det, så får tvilerne holde fast på kornblandingen og YT-produktene deres.

#1256053 - 07/09/2011 12:07 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask]
pontiff Offline
Besatt

Dra nå på møtet først, dere som har lyst til det, så får tvilerne holde fast på kornblandingen og YT-produktene deres.

Forutinntatt som jeg er, tviler jeg på at Olykulærmannen som skal prate der, klarer å legge fram forskning på at karbohydrater er usunne for vanlige aktive mennesker...

Jeg tror heller ikke denne taleren klarer å hoste opp noe som skulle tilsi at for mye fett eller for mye proteiner ikke er usunt.

Stikkordene er nok «for mye».

Redigert av pontiff (07/09/2011 12:09)

#1256069 - 07/09/2011 12:24 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Thomasx75 Offline
Entusiast

Sted: Elverum
Karbs er ikke usunt, men de bør være av rett sort fra de riktige råvarer, IKKE ferdigprodukter ala pizza, nudler på 2 minutter også videre. Og vi trenger ikke i nærheten av det noen tror.
Grensen for lavkarbodiett ligger vel på rundt 50 gram om dagen (correct me if wrong) og det er faktisk nok for de fleste uansett aktivitet da vi fint klarer å forbrenne fett samtidig bare fettinntaket er høyt nok og at det er riktig fett, ikke behandlet fett (transfett f.eks)
Til og med Grete Roede har minket karboinntaket og gått over til langsomme karbohydrater i enda større grad enn før. Det er bare helsemyndigheter og deres anbefalinger som henger etter på dette snart. og staten har jo alltid rett. eller?

#1256079 - 07/09/2011 12:34 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
hnastrup Offline
Ivrig

Selv har jeg spist den "norske bondekosten" i mange år og føler at den overhode ikke er optimal med tanke på mengden karbohydrater. Synes den er unødvendig stor.

Grunnen til at jeg har lyst å gå på seminaret er fordi jeg er nysjerrig på de ulike kostholdene. Lavkarbo er en av de. Istedenfor å være så negativ kan man jo gå på seminaret og så i etterkant kan man kritisere så mye man vil.

Sitat: pontiff

Jeg tror heller ikke denne taleren klarer å hoste opp noe som skulle tilsi at for mye fett eller for mye proteiner ikke er usunt.

Stikkordene er nok «for mye».

Så for mye karbohydrater er sunt, da?

#1256081 - 07/09/2011 12:35 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Thomasx75]
Lenny Offline
Ringrev

Staten kommer alltid til å være konservativ i sine anbefalinger. Det er slik systemet fungerer.

For all del, dra på foredraget. Bare vær klar over at det hele kan komme til å bære preg av et vekkelsesmøte, med mye, og store, ord.
Og vær forberedt på tilbud om å melde seg inn i vektklubben hans til slutt.

Med andre ord, ta med nok salt.

#1256082 - 07/09/2011 12:36 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
oscaringe Offline
Ivrig

lavkarbo er helt supert bortsett fra restitusjonen blir merkbart dårligere.

#1256083 - 07/09/2011 12:36 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Siden jeg likevel ikke får trent over sone 2 med brista ribbein, kjører jeg noen uker lavkarbo for å teste litt.

Tidligere erfaring er at første hardøkt går bra, mens restitusjonstiden gjør at den neste blir dårlig. Nå har jeg ikke testet lenge av gangen, og heller ikke perfeksjonert noe lavkarbo-kosthold, så det er langt fra noen konklusjon.

#1256090 - 07/09/2011 12:40 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: hnastrup]
pontiff Offline
Besatt

Sitat: ponka00
Istedenfor å være så negativ kan man jo gå på seminaret og så i etterkant kan man kritisere så mye man vil.

Jeg har selv praktisert lavkarbo i kortere perioder. Kjempefint til å miste vekt i form av vann, men mine prestasjoner ble ikke bedre. Mine erfaringer er likevel ugyldige da jeg ikke gikk på kosten lenge nok.

Det som plager meg med slike seminarer er halleluja-stemningen som ofte oppstår når en person skal fremme noe han eller hun har klarer økonomiske interesser i.

Så for mye karbohydrater er sunt, da?

Nei, jeg tror ikke for mye av noe er sunt.

#1256093 - 07/09/2011 12:45 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: oscaringe]
pontiff Offline
Besatt

Sitat: oscaringe
lavkarbo er helt supert bortsett fra restitusjonen blir merkbart dårligere.

Jeg klarer heller ikke å presse meg like høyt på de aller hardeste øktene.

Jeg tror lavere karboinntak er flott utenom sesongen og i perioder med lavintensitet, men i høysesongen klarer jeg ikke å prestere uten minst 50 % karbo. Fjern 1 potet og erstatt den med litt blomkål så er man plutselig der, uten å ha gått bort fra den norske bondekosten.

Jeg etterlyser den oversikten som EgilS hostet opp for litt siden, som viste at nordmenn er blant de som spiser minst karbo i verden, likevel har vi stor forekomst av de lidelsene som lavkarbo blant annet skal «kurere».

#1256100 - 07/09/2011 12:51 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
hnastrup Offline
Ivrig

Tror neppe et rent lavkarbo-kosthold er optimalt. For min del er det heller snakk om et "ikke-høykarbo-kosthold". Har trua på lavkarbo til måltider utenom trening og konkurranse der man fyller på med mer karbo.

Om jeg spiser brødskiver til frokost, lunsj og 2 mellom-måltider kommer jeg noen ganger opp mot 60% karbo med en middag med beskjedne karbomengder. Nesten 70% om jeg spiser pasta eller liknende. Ser det som lite optimalt og ser heller ikke formålet med et så stort inntak av karbohydrater.

#1256103 - 07/09/2011 12:57 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pontiff]
hnastrup Offline
Ivrig

Det som plager meg med slike seminarer er halleluja-stemningen som ofte oppstår når en person skal fremme noe han eller hun har klarer økonomiske interesser i.

Helt enig i det, men man kan likevel lære noe interessant. Det er mye som kan være tullball, det gjelder bare å være litt kritisk til det som blir sagt.

#1256106 - 07/09/2011 13:01 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
erling Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Etter å ha lest tråden virker det som om mye av vektnedgangen ved lavkarbokost skyldes tap av vann. Men man taper vel også fett eller? Jeg skal gi dette et skikkelig forsøk da jeg må ha av noen kilo fett rundt magen.

#1256107 - 07/09/2011 13:01 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: hnastrup]
pontiff Offline
Besatt

For min del er det heller snakk om et "ikke-høykarbo-kosthold".

For min del også. Det virker bare som om noen lavkarbofantaster snakker om å sprekke som Kirstie Alley når man tillater seg en potet til middag. Bytt ut en potet med blomkål, en brødskive med mørkt rugbrød og en annen brødskive med litt cottage cheese, avocado eller et eple, så vips skal du se at karbo/protein/fett-forholdet endrer seg.

#1256130 - 07/09/2011 13:21 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pontiff]
EgilS Offline
[sensurert]

Jeg etterlyser den oversikten som EgilS hostet opp for litt siden, som viste at nordmenn er blant de som spiser minst karbo i verden, likevel har vi stor forekomst av de lidelsene som lavkarbo blant annet skal «kurere».

Sim-sala-bim:
http://chartsbin.com/view/1154

#1256133 - 07/09/2011 13:26 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: pontiff]
EgilS Offline
[sensurert]

For min del er det heller snakk om et "ikke-høykarbo-kosthold".

For min del også. Det virker bare som om noen lavkarbofantaster snakker om å sprekke som Kirstie Alley når man tillater seg en potet til middag. Bytt ut en potet med blomkål, en brødskive med mørkt rugbrød og en annen brødskive med litt cottage cheese, avocado eller et eple, så vips skal du se at karbo/protein/fett-forholdet endrer seg.

Jeg har kuttet ned på karbohydratene, men min motivasjon har ikke vært det at karbohydrater er skumle ( vampire ).

Jeg har kuttet ned fordi slike ting som poteter og ris inneholder mindre av viktige næringsstoffer enn hva grønnsaker gjør, men samtidig mer kalorier.

Brødtips (masse proteiner, og metter godt)

Redigert av EgilS (07/09/2011 13:26)

#1256253 - 07/09/2011 15:23 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Thomasx75 Offline
Entusiast

Sted: Elverum
Dere som kritiserer lavkarbo må huske at det er forskjell på ketolyse-tilstand ( helt uten karbs) og vanlig lavkarbo der man kutter ut poteter,pasta og ris samt begrenser seg med brød og kun grovt brød og fortsatt spiser grønnsaker, en og annen frukt etc. null-karbo kosthold er noe man gjør over begrenset tid og hvis man f.eks må gå ned mye ( +10 kilo) i vekt. Da skal man også passe på tilskudd av vitamin og mineraler.
Man må også huske at lavkarbo er noe man ikke bare skal prøve og slutte med flere ganger da kroppen trenger tilvenning for å brenne fettlagre fremfor karbolagre og derfor føler at man ikke klarer å yte maks på hardøkter.

Men alle må finne sin måte å optimalisere kosten på . . .

#1256303 - 07/09/2011 16:29 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: hnastrup]
goerbi Offline
Ivrig

Tror neppe et rent lavkarbo-kosthold er optimalt. For min del er det heller snakk om et "ikke-høykarbo-kosthold". Har trua på lavkarbo til måltider utenom trening og konkurranse der man fyller på med mer karbo.

Akkurat slik ser jeg på det også.

#1256319 - 07/09/2011 17:00 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: erling]
særp Offline
Avhengig

Sted: ise
Sitat: erling
Etter å ha lest tråden virker det som om mye av vektnedgangen ved lavkarbokost skyldes tap av vann. Men man taper vel også fett eller? Jeg skal gi dette et skikkelig forsøk da jeg må ha av noen kilo fett rundt magen.
Ligger du i underskudd mister du fett også. Er stort sett energi balanse det handler om.

#1256375 - 07/09/2011 18:15 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
JTE Offline
Entusiast

Sted: Asker
Jeg gikk to måneder på ekstrem lavkarbo for halvannet år siden.
Jeg trente hardt ved siden av. Har senere sett at dette ikke er anbefalt, men det funket for meg. Jeg mistet 12 kilo på åtte uker. Deretter begynte jeg en gradvis tilnærming til normal kost, mens kiloene fortsatte å ramle av. Etter et drøyt halvår hadde jeg mistet alle mine 25 overflødige kilo. Nå må jeg passe på å spise nok for ikke å bli helt beinrangel, så det er vel kanskje mere treningen enn lavkarbo som har virket, men det var en inspirerende start med rask nedgang.

#1256397 - 07/09/2011 18:45 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: goerbi]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Sitat: goerbi
Dette er er det også mye fett i. Smaker bra også ICON_SMILE

Takker. Ble jo helt konge!

#1256733 - 08/09/2011 08:04 Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1]
Knirkekne Offline
Besatt

Å kutte ut kornprodukter, ris, pasta og potet (samt kålstappe og andre stivelsesrike rotgrønnsaker) frigjør man mye karbohydratinntak man kan fylle opp med øl, vin og godis uten å få dårlig samvittighet :-D

Jeg var på lavkarbo (LCHF) et halvår, og gikk lett ned 10 kg.
I starten var jeg litt slapp, men det gikk over i løpet av et par uker. Magen var roligere, jeg ble ikke sulten mellom måltidene og kroppen fungerte bedre enn på lenge.

Internettet er fullt av blogger om lavkarbomat som smaker godt.
Utrolig hva man klan gjøre med blomkål, brokkoli og selerirot:-D

Side 3 av 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >