Side 2 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Muligheter
#1311090 - 12/12/2011 10:17 Re: Åndenes makt [Re: silverwrx]
Stefan77 Offline
Veteran

Sted: Oslo
Sitat: silverwrx

Hadde vært morsomt å hatt en "klarsynt" til å gått gjennom huset, bare for å sjekket. Kan man få det?

En "klarsynt" elektriker med god peil på spenningsvariasjoner er vel det du trenger.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1311094 - 12/12/2011 10:24 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
bullet Offline
Besatt

Sted: Moss Rock City
Så programmet jeg også. Kan man dra den slutningen at dama var blitt fortalt alt som hadde skjedd der?

#1311104 - 12/12/2011 10:45 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Søk hjelp!

Sted: Mjøndalen
Møystad er priceless ICON_LAUGH

#1311105 - 12/12/2011 10:45 Re: Åndenes makt [Re: Stefan77]
silverwrx Offline
Ivrig

Sted: Akershus
Sitat: Cmon77

Hadde vært morsomt å hatt en "klarsynt" til å gått gjennom huset, bare for å sjekket. Kan man få det?

En "klarsynt" elektriker med god peil på spenningsvariasjoner er vel det du trenger.

Joa, men elanlegget er jo helt nytt nå i 2009, Hafslund Installasjon kr 130.000.- og de har sett på det uten å ha funnet noe feil.

Og det var slik før ALT ble byttet. Kliss likt!

Nye ledninger i absulutt HELE huset ble lagt da. Fra inntakskabel på utsiden av huset, nytt sikringsskap, ingenting er brukt igjen.

Ingen endring.

#1311112 - 12/12/2011 10:59 Re: Åndenes makt [Re: silverwrx]
knut77 Online
Veteran

Sted: Vestmarka
Joa, men elanlegget er jo helt nytt nå i 2009, Hafslund Installasjon kr 130.000.- og de har sett på det uten å ha funnet noe feil.

Nye ledninger i absulutt HELE huset ble lagt da. Fra inntakskabel på utsiden av huset, nytt sikringsskap, ingenting er brukt igjen.

Ingen endring.
Det er vel fortsatt mulig at dette skyldes spenningsvariasjoner på strømmen som kommer inn til huset

Jeg ville valgt å legge skylda på Hafslund. Du kan legge skylda på spøkelser, men da tror jeg ikke forbrukerrettigheter kan hjelpe deg ICON_SMILE

#1311113 - 12/12/2011 10:59 Re: Åndenes makt [Re: EgilS]
GeirK Online
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: EgilS
Jeg ser dette som noe likt religion, på flere måter:
- Man har ingen faktiske holdepunkter på at det er noe i dette, utover at folk har "opplevelser" som i etterkant ikke kan dokumenteres.
- Man kan ikke bevise at dette ikke eksisterer.
- For de som tror på det er det reelt nok.
- For oss andre er det tull og fjas.

Jeg ser også en del forskjeller. Religion forsøker i stor grad å forklare en del ting som virkelig skjer.

I dette tilfellet har man en stor samling påstander om repeterende, konkrete hendelser som relativt enkelt kan etterprøves.

#1311122 - 12/12/2011 11:14 Re: Åndenes makt [Re: GeirK]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Sitat: GeirK
Jeg ser dette som noe likt religion, på flere måter:
- Man har ingen faktiske holdepunkter på at det er noe i dette, utover at folk har "opplevelser" som i etterkant ikke kan dokumenteres.
- Man kan ikke bevise at dette ikke eksisterer.
- For de som tror på det er det reelt nok.
- For oss andre er det tull og fjas.

Jeg ser også en del forskjeller. Religion forsøker i stor grad å forklare en del ting som virkelig skjer.

I dette tilfellet har man en stor samling påstander om repeterende, konkrete hendelser som relativt enkelt kan etterprøves.

Her må du nesten konkretisere littegrann mer, siden jeg ikke forstår hviken vei du vil.

#1311125 - 12/12/2011 11:18 Re: Åndenes makt [Re: gare]
GeirK Online
[sensurert]

Hvilken del av utsagnet mitt?

#1311127 - 12/12/2011 11:22 Re: Åndenes makt [Re: GeirK]
gare Offline
Søk hjelp!

Hvilken del av utsagnet mitt?

I og for seg hele, med særlig vekt på :"en stor samling påstander om repeterende, konkrete hendelser som relativt enkelt kan etterprøves"

Da med særlig tanke på temaet som grenser mot overnaturlige eller paranormale hendelser.

Jeg er nysjerrig, ærlig og redelig nysjerrig.

#1311132 - 12/12/2011 11:25 Re: Åndenes makt [Re: gare]
GeirK Online
[sensurert]

Etter den beskrivelsen de gir av programmet (jeg har ikke sett det), så høres det ut som vi har med "en stor samling påstander om repeterende, konkrete hendelser som relativt enkelt kan etterprøves" å gjøre.

Ting flytter seg
Klokker stiller seg selv
Lys går av og på

#1311135 - 12/12/2011 11:36 Re: Åndenes makt [Re: GeirK]
gare Offline
Søk hjelp!

OK, en liten facepalm på egne vegne her i og med at jeg kobler den siste setningen din med den første og ikke skjønner at den siste setningen peker mot selve programmet, mens jeg tenker/leser/tror/misforstår det til at den er koblet mot setningen din om religion.

Kanskje ikke lese/kommentere mens jeg lager lunch til to av de små.

#1311136 - 12/12/2011 11:37 Re: Åndenes makt [Re: GeirK]
EgilS Online
[sensurert]

Etter den beskrivelsen de gir av programmet (jeg har ikke sett det), så høres det ut som vi har med "en stor samling påstander om repeterende, konkrete hendelser som relativt enkelt kan etterprøves" å gjøre.

Ting flytter seg
Klokker stiller seg selv
Lys går av og på

Slike ting kan man jo like lett si at kan etterprøves i religionen også; mirakler som skjer, madonnaer som dukker opp, folk som blir helbredet, ...

Og når det da likevel ikke skjer mens man har kameret der, så blir jo forklaringen den samme som når det gjelder "ånder"; "Det skjedde ikke akkurat nå mens dere var her, men bare vent så skjer det nok ganske raskt.", og selv om man i begge deler i noen tilfeller kan finne naturlige forklaringer på fenomener man faktisk observerer kan man alltid hevde at "Jo, men de andre tingene, DE er virkelige.".

Begge deler handler like mye om tro og eller ikke tro, selv om religionen vel er mer dyptgripende i de troendes liv.

#1311149 - 12/12/2011 12:02 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
silverwrx Offline
Ivrig

Sendte en mail til en av disse TV folkene, hun tok ikke, men fikk henvist til noen som tar husbalansering, også over telefon.

Utgangspunktet skeptisk, og veeeeeldig skeptisk pr telefon. Men har jo lyst til å teste teorien, og har en "case"..

Skal eller skal ikke..

#1311176 - 12/12/2011 12:57 Re: Åndenes makt [Re: bullet]
Brusdalen Offline
Ringrev

Sted: Ålesund
Sitat: bullet
Så programmet jeg også. Kan man dra den slutningen at dama var blitt fortalt alt som hadde skjedd der?

Det fremstilles i programmet som om at hun ikke kjenner stedet, personene eller saken fra før. Hun kommer med mye spesifikk info som ikke er løs synsing.

Driver TVN med uærlig spill?

#1311180 - 12/12/2011 13:08 Re: Åndenes makt [Re: silverwrx]
Tange Offline
Søk hjelp!

I gangen har vi en lyspære som på 6år har gått 30 ganger. Har prøvd sparepærer med 10.000vis av timer etter å ha slitt ut normalpærer etter en måned. Men sparepærene går. Vi byttet ALT elektriske for 3år siden, og det gjentar seg. Sparepærene der ryker og konstant.. Elanlegget er nytt i 2009, og vi trodde det skulle stoppe etter det ble byttet. Er ingen dører som slamres eller noe der. "Åja" har den røket igjen.

Høres kjent ut ja, bare 30 ganger på 6 år? Hos oss så røkk de i gangen som regel etter et par dager, noen ganger i løpet av natta. Gadd ikke en gang å slå på lyset etter hvert. Prøvde også sparepærer med det blei jo bare enda dyrere. Nå har jeg montert LED-pære. Og vips problemet er løst. Spis den duste-ånd!

Quote:
Huset er fra 1950 og vi vet at han som bygde det var elektriker, og bygget skjult elektrisk anlegg innstøpt betongkjelleren bla i 1950 og var veldig opptatt av huset sitt, ganske fancy for tiden.

Ah, 1950 må være et godt år.........

Quote:
I samme rom har vi en trådløs ringeklokke, er på nr 3 på 6år.. De forrige klokkene har batteriene dødd ut etter kort tid, flate batterier, brukt duracell, ikea, hitachi guud så mange batterier. 3 forskjellige ringeklokketyper og ALLE har tappet batteriene. Nå kjøpte vi nr 4 sa jeg at nå er det nok, dette er den siste, den funker batteriene varer!MEN. Bare det at den ringer... av seg selv. Tide og utide. Ikke nok med det, den ringer med forskjellig tone.. Har tatt ut batteri i sender, men mottaker ringer, Gjerne 3 eller 6 midt på natten, dagtid osv, ingen mønster. Men batteriene..de varer uendelig.. Sikkert signaler fra noe, men ikke noe nabo Og under åndenes makt, når vi ligger i senga, da ringer den greia.. løper opp og ingen der.

Hos oss blei det i tillegg flytting på godstolen min om natta. En del bråk om natta, og om morgenen hadde stolen flytta opp til flere meter på seg. Haha, det varte helt til jeg en gang boltet stolen fast i gulvet (vi hadde bestemt at vi skulle slipe og male gulvet på nytt allikevel). Helt genialt, det startet med den kjente knirkingen i gulvet for så å gå over til noe fantastisk bråk. men stolen satt godt forankret i gulvet og dusteånden fikk ikke vrikka en centimeter på den. Looseren må ha blitt temmelig frustrert. Alle putten lå på gulvet dagen etter. Stolen min fikk stå i fred og ro. Ble bare litt småflytting på planter etterpå men da var det bare å dra frem limtuben og vips så var moroa over.
De gjelder å ikke la seg skremme av et slikt dustespøkelse altså.
Spis den taperspøkelse!

Quote:
Har faktisk flere historier ang elektriske mystikker og apparater i huset, men de er ikke knyttet til gangen.

Vi tror vel ikke "at det er noe", men må jo lure på alle disse pærene, for det er 20x mer en normalt.

"I mangel på en logisk forklaring" blir det vel. Jeg er lei av å bytte pærer, batterier der og vil ha en forklaring. Pinlig å prate om, men nå vil man "ha fred" liksom.

"edit" har sendt en mail til en av disse TV klarsynte med pris og mulighet. Billigere enn å bytte pærer og ringeklokker..??

Trur det bare er kattene som ser noe til taperen (de ser nok mer en vi med bare ett liv), men sålenge 'n holder fingrene fra fatene så blåser jeg vel i det.

#1311183 - 12/12/2011 13:16 Re: Åndenes makt [Re: Kjesk]
Sykkelbob Offline
Besatt

Sted: Vestfold
Hehe. Leste Møystad sin blogg og humret hele veien. Utrolig artig.

Men jeg må si jeg satte meg opp i stolen i en episode jeg tilfeldigvis endte med å sitte og se på. De hadde stablet ut en haug med bøtter. Gud vet hvor mange - en matrise på 10 x10 vil jeg gjette (jeg er ikke klarsynt) Men kun én inneholdt vann. To av kandidatene gikk direkte bort til riktig bøtte. Den ene løftet resolutt opp lokket og konstaterte suksessen. Den andre presterte å tvile på seg selv, surret rundt og løftet på feil bøtte. De øvrige surret rundt og pratet svada.
Men jeg ble litt forbløffet over de to. For oddsene var rimelig håpløse.

Anyway. Det fikk ikke meg til å kaste meg på telefonen og bruke penger på 820-nummer. Men litt god TV-underholdning var det der og da.

Ser ellers lite på de greiene der. Det blir litt vel dumt, det hele.

Forresten: Til de av dere som mener dette løser seg ved å sette opp kamera: Det finnes jo noe som heter filmtriks. Så om du faktisk skulle klare å registrere noe på film, ville ingen tro på det uansett. Bortsett fra Tom og Laila....

#1311184 - 12/12/2011 13:21 Re: Åndenes makt [Re: Sykkelbob]
GeirK Online
[sensurert]

Sitat: Sykkelbob

Forresten: Til de av dere som mener dette løser seg ved å sette opp kamera: Det finnes jo noe som heter filmtriks. Så om du faktisk skulle klare å registrere noe på film, ville ingen tro på det uansett. Bortsett fra Tom og Laila....

Vel - jeg mener nå at Hessdalen-fenomenet, takket være vitenskapelig bruk av kameraer og måleinstrumenter, ikke lenger avfeies som oppspinn. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal kunne repliseres i andre tilfeller.

#1311188 - 12/12/2011 13:31 Re: Åndenes makt [Re: GeirK]
EgilS Online
[sensurert]

Vel - jeg mener nå at Hessdalen-fenomenet, takket være vitenskapelig bruk av kameraer og måleinstrumenter, ikke lenger avfeies som oppspinn. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal kunne repliseres i andre tilfeller.

Og hva vil konklusjonen være hvis ingenting skjer foran kamera, og "ånden" har flyttet seg til et annet rom?

#1311197 - 12/12/2011 13:44 Re: Åndenes makt [Re: EgilS]
GeirK Online
[sensurert]

Slike ting kan man jo like lett si at kan etterprøves i religionen også; mirakler som skjer, madonnaer som dukker opp, folk som blir helbredet, ...

Joda, men jeg tror ikke du finner mange religiøse som motsetter seg at disse tingene blir forsket på. Kanskje går det andre veien like mye.

Min mor kjenner ei dame som mener at legen hennes sitter på rønktenbilder som bevis på at hun har blitt helbredet, og at hun gjerne vil bevise dette for omverdenen, men at legen ikke lar henne gjøre det fordi han ikke ønsker publisiteten og viraken som dette kan avstedkomme.

Om det er reelt eller ikke, aner jeg jo ikke.

#1311202 - 12/12/2011 13:54 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
silverwrx Offline
Ivrig

Ok, et siste forsøk med LED pærer skal installeres, eat that spøkelse!!! Liker mekaniske løsninger MYE bedre enn spåkoner!

Så skal jeg installere sånn god gammeldags manuell "knakke" på døra, sikkert bedre enn disse nymotens trådløse greiene på batteri i dagens WIFI samfunn. 2-0

#1311204 - 12/12/2011 13:57 Re: Åndenes makt [Re: silverwrx]
Lenny Online
Ringrev

Sted: Oslo
Sendte en mail til en av disse TV folkene, hun tok ikke, men fikk henvist til noen som tar husbalansering, også over telefon.

Utgangspunktet skeptisk, og veeeeeldig skeptisk pr telefon. Men har jo lyst til å teste teorien, og har en "case"..

Skal eller skal ikke..

Denne litt klarsynte personen driver også med husrensing, ser det ut til. Til slike viktige oppgaver som husrens er det dog kanskje best å velge en som er "godt" klarsynt, ikke bare "medium".

#1311211 - 12/12/2011 14:07 Re: Åndenes makt [Re: GeirK]
progres Offline
Besatt

Ting flytter seg
Klokker stiller seg selv
Lys går av og på

Det er jo bare småtterier sammenlignet med dette

#1311218 - 12/12/2011 14:29 Re: Åndenes makt [Re: silverwrx]
SiljeKH Offline

Fjellrev
Ivrig

Sted: Drammen
Sitat: Cmon77

Ingen endring.

Er din bolig nærmeste bolig til en trafostasjon? Samme hos oss, dette fordi vi er første hus på nettet i gata vår. Da hender det at spenningen blir lit høy og noen pærer ryker. Tidligere eier sendte klage til netteier. Ble avslått da det visst var slik man måtte regne med. Gammelt distribusjonsnett i hooden min.

merk: dette er e-synsing på lavt nivå, jeg er ikke ingeniør eller ekspert på strøm!

Redigert av SiljeKH (12/12/2011 14:32)

#1311236 - 12/12/2011 15:14 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
SimonS Offline
Søk hjelp!

Sted: Tromsø
Programmer som Åndenes "makt",eller andre programmer som dramatiserer udokumenterte hendelser er jo ganske flinke til å sminke opptakene med diverse effekter.

Jeg vil faktisk påstå at hvis de lagde programmene helt "tørre" og fokuserte bare på hva de kunne bevise,ja da ville det blitt kjedelig,og veldig korte programmer.

Måten disse åndeekspertene forsvarer seg på når de blir stilt kritiske spørsmål,det er jo så så velkjente svadaforsvarsmetoder at det er flaut.

Det som er litt morsomt er at så mange med livlig fantasi også henger seg på,og noen som normalt sett er knallharde når de selv forsvarer sine fakta/synspunkter på andre områder blir myke som smør.
Rett og slett hysterisk morsomt synes jeg.

*Må logge av,skal gå ut i skogen å sette ut maten til noen tusser og troll som bor der,for siden maten forsvinner hver gang så må de jo eksistere!

NOTS Tromsø og omegn

http://notstromsoogomegn.wordpress.com/

#1311249 - 12/12/2011 15:45 Re: Åndenes makt [Re: SiljeKH]
Anders A-R Offline
Besatt

Sted: Oslo, Carl Berner
Sitat: SiljeKH
(..)eller ekspert på strøm!

Er ikke dette en naturlig del av stillingsbeskrivelsen hos dere? ICON_WINK

#1311265 - 12/12/2011 16:36 Re: Åndenes makt [Re: Sykkelbob]
RoyE Offline
Ivrig

Sted: Larvik

Om ikke annet for min egen del ville jeg prøvd å dokumentere det, sånn for å bevise for en selv at en ikke er blitt helt tullerusk. Og karen i programmet fant jo frem speilrefleksen ETTER at huset var blitt renset for å dokumentere at ting IKKE flyttet på seg.... Hvor er logikken da? Dette burde falt dem inn før kanskje ICON_SMILE

RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

#1311268 - 12/12/2011 16:59 Re: Åndenes makt [Re: EgilS]
Tange Offline
Søk hjelp!

Og hva vil konklusjonen være hvis ingenting skjer foran kamera, og "ånden" har flyttet seg til et annet rom?

Feil plasering av kameraet? Men siden det ser ut til at de har sans for 'godstoler' så ville jeg fokusert på den først.

#1311271 - 12/12/2011 17:10 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
Tange Offline
Søk hjelp!

Eller så er det bare å velge å filme gangen. Spøkelset må jo ut i gangen, uansett hvilket rom den hadde tenkt seg.

#1311277 - 12/12/2011 17:34 Re: Åndenes makt [Re: RoyE]
RoyE Offline
Ivrig

Sted: Larvik
Her har vi jo vaskekte bevis, tange!

RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

#1311302 - 12/12/2011 19:25 Re: Åndenes makt [Re: Anders A-R]
SiljeKH Offline

Fjellrev
Ivrig

Sted: Drammen
Sitat: Anders A-R
Sitat: SiljeKH
(..)eller ekspert på strøm!

Er ikke dette en naturlig del av stillingsbeskrivelsen hos dere? ICON_WINK

HR/OU slipper unna ICON_SMILE