Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#1319873 - 07/01/2012 10:39 Proteinpulver
westre Offline
Fersking

Bruker dere proteinshake etter trening? Jeg brukte dette tidligere når jeg drev mye med styrketrening. Hvilken er passende itilfellet?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1319876 - 07/01/2012 10:47 Re: Proteinpulver [Re: westre]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Ja, gjerne med litt ekstra sportsdrikkpulver etter harde intervaller, før man hopper i dusjen.

Handlet PowerBar og Zipvit fra Probikekit før jeg fant ut at Myo fra XXL var billigere.

#1319883 - 07/01/2012 11:28 Re: Proteinpulver [Re: westre]
westre Offline
Fersking

har gavekort på xxl på 500 så lurte på å kjøpe myo. Kan en blande dette med maxim drikk da? regner med du har nøytral myo da?

#1319884 - 07/01/2012 11:37 Re: Proteinpulver [Re: westre]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Jordbær-Myo med melk og vann blir ikke vond på smak av ei skje appelsin(?)-sportsdrikk fra Squeezy i alle fall.

#1319887 - 07/01/2012 11:49 Re: Proteinpulver [Re: westre]
-Jan Online
Søk hjelp!

Hvis jeg blander proteinshaken med noe, så er det kun maltodekstrin uten smak. Å blande med søt sportsdrikk ser jeg ikke poenget med. Da tar jeg heller sportsdrikken først. Men for all del, hvis man syns det er godt å blande så værsågod.

#1319894 - 07/01/2012 12:23 Re: Proteinpulver [Re: westre]
westre Offline
Fersking

ser at den kun finnes i jordbær og sjokolade. Får teste ut en bøtte med myo.

#1320020 - 07/01/2012 20:34 Re: Proteinpulver [Re: westre]
BjørnAa Offline
Entusiast

Sted: Bryne
Spiser du vanlig kost er det ikke behov for å tilsette ekstra proteiner. Det er dyrt og kroppen klarer ikke å bruke det og det kommer sannsynligvis ut igjen...

#1320033 - 07/01/2012 21:03 Re: Proteinpulver [Re: BjørnAa]
-Jan Online
Søk hjelp!

Det er ikke snakk om å bruke dette i tillegg til vanlig mat, men i stedet for, rett etter trening, for å få energi raskt i blodet. Man trenger det kanskje ikke, men det er lettvint, smaker godt, og det er heller ikke dyrere enn f.eks. melk hvis man ser kun på proteinmengde.

#1320035 - 07/01/2012 21:06 Re: Proteinpulver [Re: westre]
Zaskarin Offline
Avhengig

Sjokomjølk er tingen!

#1320046 - 07/01/2012 21:44 Re: Proteinpulver [Re: westre]
Christian Offline
Uflaks
Besatt

Sted: Her!
Litago.

#1320053 - 07/01/2012 21:54 Re: Proteinpulver [Re: westre]
Andrehua Offline
Besatt

Sted: Kongsvinger
Bruker Herbalife sin Rebuild Endurance

#1320074 - 07/01/2012 22:45 Re: Proteinpulver [Re: westre]
TomB Offline
Fersking

God erfaring med proteinpulver som jeg blander i litt melk fra proteinfabrikken (myseprotein) ,billig og bra bruker det etter hard trening for å restituere seg raskere til neste økt
Har tidligere brukt sportsdrikk eller bananer , men proteiner virker bedre for meg:-)

#1320103 - 08/01/2012 00:06 Re: Proteinpulver [Re: westre]
Tommas Offline
Entusiast

Sted: Lier
Et glass melk med prozyme (fra tn.no) etter trening, spesielt styrketrening.

#1321199 - 10/01/2012 20:04 Re: Proteinpulver [Re: westre]
trultemor Offline
Avhengig

Sted: Lørenskog
Jeg bruker shake med 1 skje herbalife og en skje prozyme etter trening.

#1321205 - 10/01/2012 20:31 Re: Proteinpulver [Re: westre]
westre Offline
Fersking

dere som bruker dette etter trening, blir det da som en måltiderstatter?

#1321235 - 10/01/2012 21:37 Re: Proteinpulver [Re: westre]
Djenghis Offline
Avhengig

hampmel inneholder mye proteiner og har en nøttelignende smak, har brukt dette i fruktshake etter styrketrening

#1321294 - 10/01/2012 23:17 Re: Proteinpulver [Re: westre]
Espen J Offline
Ivrig

Sted: Der det regner
Sitat: westre

Nå er jeg ingen ekspert på området, men har begynt litt med styrketrening selv og har derfor lest meg opp på området (kan like godt gjøre ting rett om man først skal gjøre det).
Sånn som jeg har forstått det så er grunnen til at mange velger å bruke proteiner rett etter trening, er at kroppen visstnok er mer "sulten" på næringsstoffer da, og lettere tar opp stoffer, og restituerer/bygger seg opp igjen raskere. Proteinpulver alene er vel ikke som måltidserstatter å regne, skal du ha en ren måltidserstatter er vel gainere mer veien, da de inneholder en del karbohydrater.

Nå ser jeg at også du har drevet styrketrening, og jeg er usikker på om alt i kommende linker er gjeldende også innen kondisjonsidrett, men kan være nyttig (/interessant) å lese over disse linkene:
Litt generellt om de vanligste kosttilskuddene
Veldig spesifikt om proteinpulver

Sykling er frihet, ikke anarki. Ta hensyn til folk og natur.

#1321311 - 11/01/2012 02:27 Re: Proteinpulver [Re: westre]
-Jan Online
Søk hjelp!

Sitat: westre

Nei. Måltidserstattere inneholder masse vitaminer, mineraler og fiber i tillegg til protein og karbo.

#1322598 - 13/01/2012 22:43 Re: Proteinpulver [Re: westre]
silverwrx Offline
Ivrig

Sted: Akershus
Erstatter blir som en gainer. Bruker gainer fra Self nutrition og den har mye i seg. 4kg bøtter. Som recovery i intense treningsperioder. Hvis ikke jeg bruker det går apetitten opp, og ofte usunne nød alternativer..med den dempes suget og jeg tror effekten blir bedre.

Whey/myseprotein fra Proteinfabrikken. 3kg bøtter, får slike på obs og nå til ca 500.- og de varer lenge.

Anbefalte dagforbruket/inntaket av protein er vel 30gram, ved sterk trening dobbelte, 60g. Jeg tilfører derfor 44g hver dag, fordelt på morgen og kveld. Normal kost resten. Legger og inn litt kreatin fra PF sammen med whey.

Tidligere brukt mye sjokomelk, men det funka ikke like bra. Da var nok melk for meg en stor proteinkilde. Ikke glad kjøttpålegg feks. Men kan bli flinkere til å drikke bare melk.

Kosthold er veldig individuelt.. Matvanene er forskjellige. Treningsmålene forskjellige.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (selges)
Cannondale 1000w..

#1322604 - 13/01/2012 23:01 Re: Proteinpulver [Re: silverwrx]
BjørnAa Offline
Entusiast

Jeg mener at alle måltidserstattere er egentlig tull! Spiser du normal mat holder det. Mye karbo og 30%protein via melk og kjøtt så er du i boks når du supplerer med grønnsaker og fiber.

Jeg lurer på om de som mener at proteinpulver og måltidserstattere er et must har prøvd å trene mye samt kun spise sunn mat? Tror virkelig ikke at man i noen sport må ty til måltidserstattere. Se f.eks på løpere fra Kenya. Tror dere at de spiser proteinpulver for å bli verdens beste løpere?

#1322634 - 14/01/2012 04:58 Re: Proteinpulver [Re: BjørnAa]
dagfink Offline
Ivrig

Mykje som kan klassifiserast som tull dersom kriteriet er at behovet det dekkjer, også kan dekkjast må andre måtar. Kjøtt, for eksempel: All den tid du greitt og sunt kan ernæra deg gjennom eit vegetarisk kosthald, er det både brutalt og uøkologisk å fôra opp dyr som skal drepast for å gleda ganen din.

Pulvermat kan vera praktisk og, i mange tilfelle, vel så sunt som dei reelle alternativa (sektorpizza på veg heim frå trening, anyone?).

#1322700 - 14/01/2012 13:32 Re: Proteinpulver [Re: BjørnAa]
Espen J Offline
Ivrig

Sitat: BjørnAa
Jeg mener at alle måltidserstattere er egentlig tull! Spiser du normal mat holder det. Mye karbo og 30%protein via melk og kjøtt så er du i boks når du supplerer med grønnsaker og fiber.

Jeg lurer på om de som mener at proteinpulver og måltidserstattere er et must har prøvd å trene mye samt kun spise sunn mat? Tror virkelig ikke at man i noen sport må ty til måltidserstattere. Se f.eks på løpere fra Kenya. Tror dere at de spiser proteinpulver for å bli verdens beste løpere?

Det er ingen som benekter at et perfekt kosthold er godt nok, selv ikke produsentene av kosttilskudd. Problemet er at folk flest, også de som trener, skjelden gjør det. Et eksempel, som jeg helt klart burde ha referanser på men som jeg ikke har, er Omega-3. Forskning jeg har lest sier at med mindre du spiser et fiskemåltid 3 ganger i uka, så kan du ha fordeler av tilskudd av omega-3. Det samme gjelder proteiner. Jeg mener å ha lest at optimalt inntak av proteiner pr dag er ca 3-4 gram pr kg kroppsvekt, iallefall for de som søker volumøkning. Det vil si at en person på rundt 80-90kg ideelt sett skal spise 3-400 gram proteiner pr dag. Det er ikke umulig, men i en travel hverdag er det for de fleste langt enklere å spe på et nesten perfekt kosthold med en shake.

Redigert av dopapiret (14/01/2012 14:48)
Rediger grunn: vektforglemmelse

#1322717 - 14/01/2012 14:25 Re: Proteinpulver [Re: westre]
pedaIglipp Offline
Søk hjelp!

Jeg har måltidserstatter både på jobb og hjemme, selv om jeg har et stort sett veldig godt kosthold.

Men når tiden ikke strekker til eller uforutsett hendelser oppstår, så er det utrolig mye bedre skrotten min å ta en måltidserstatter framfor en pakke kjeks.

Prolite fra Dalblads koster ikke rare greiene (250,- for en kg, 20 serveringer) http://www.dalblads-nutrition.se/eShop/viktkontroll/article33.aspx, og smaker ikke noe verre enn annen pulvermat.
40% protein, Omega3, mye vitaminer og metaller.
* Ibanez Jem FP77
* Suzuki RVG 250

#1322721 - 14/01/2012 14:40 Re: Proteinpulver [Re: Espen J]
srs Offline
Avhengig

Sted: Oslo. maridalen
Sitat: dopapiret

Det er ingen som benekter at et perfekt kosthold er godt nok, selv ikke produsentene av kosttilskudd. Problemet er at folk flest, også de som trener, skjelden gjør det. Et eksempel, som jeg helt klart burde ha referanser på men som jeg ikke har, er Omega-3. Forskning jeg har lest sier at med mindre du spiser et fiskemåltid 3 ganger i uka, så kan du ha fordeler av tilskudd av omega-3. Det samme gjelder proteiner. Jeg mener å ha lest at optimalt inntak av proteiner pr dag er ca 3-4 gram pr kg kroppsvekt, iallefall for de som søker volumøkning. Det vil si at personen ideelt sett skal spise 3-400 gram proteiner pr dag. Det er ikke umulig, men i en travel hverdag er det for de fleste langt enklere å spe på et nesten perfekt kosthold med en shake.

Hvis alle hadde veid 100 kg så hadde regnestykket ditt gått opp ja....

http://rittranking.merida.no/person/64252/view

#1322724 - 14/01/2012 14:47 Re: Proteinpulver [Re: srs]
Espen J Offline
Ivrig

Sitat: srs

Hvis alle hadde veid 100 kg så hadde regnestykket ditt gått opp ja....

Visste det var noe jeg glemte ICON_WINK

#1322730 - 14/01/2012 15:29 Re: Proteinpulver [Re: Espen J]
BjørnAa Offline
Entusiast

Sitat: dopapiret

Det er ingen som benekter at et perfekt kosthold er godt nok, selv ikke produsentene av kosttilskudd. Problemet er at folk flest, også de som trener, skjelden gjør det. Et eksempel, som jeg helt klart burde ha referanser på men som jeg ikke har, er Omega-3. Forskning jeg har lest sier at med mindre du spiser et fiskemåltid 3 ganger i uka, så kan du ha fordeler av tilskudd av omega-3. Det samme gjelder proteiner. Jeg mener å ha lest at optimalt inntak av proteiner pr dag er ca 3-4 gram pr kg kroppsvekt, iallefall for de som søker volumøkning. Det vil si at en person på rundt 80-90kg ideelt sett skal spise 3-400 gram proteiner pr dag. Det er ikke umulig, men i en travel hverdag er det for de fleste langt enklere å spe på et nesten perfekt kosthold med en shake.

Ja, jeg kan være enig i dette med Omega3. Det er vel endel som ikke spiser fisk 3 ganger i uka selv om dette er lett da man kan ha både røykelaks og makrell i tomat på skiva.

Når det gjelder proteiner så finnes det så lett tilgjengelig at det skulle ikke være noe problem. Jeg drikker melk til 2 brødmåltider pr dag + 1 glass med sjokolademelk + spiser en banan etter trening. I tillegg har man egg, ost, skinkepålegg, osv osv som inneholder proteiner. Et tips er å velge ekstra lettmelk som inneholder ekstra D-vitaminer som forhindrer benskjørhet.

Spiser man frossenpizza, fast food og drikker kun vann evt juice så sliter man nok litt mer med proteininntaket...

Det man uansett bør huske på når man trener mye er at man er avhengig av mye mer karbohydrater en protein. I tillegg er det greit å vite at det er en fordel å få i seg protein og karbohydrater samtidig etter trening da proteinet hjelper kroppen å ta opp karbohydrater i kroppen.

#1322745 - 14/01/2012 16:25 Re: Proteinpulver [Re: BjørnAa]
bullet Offline
Besatt

Sted: Moss Rock City

I tillegg er det greit å vite at det er en fordel å få i seg protein og karbohydrater samtidig etter trening da proteinet hjelper kroppen å ta opp karbohydrater i kroppen.

Og da er det så deilig å ha en shake klar som inneholder dette. ICON_WINK

#1322756 - 14/01/2012 16:57 Re: Proteinpulver [Re: bullet]
BjørnAa Offline
Entusiast

Sitat: bullet

I tillegg er det greit å vite at det er en fordel å få i seg protein og karbohydrater samtidig etter trening da proteinet hjelper kroppen å ta opp karbohydrater i kroppen.

Og da er det så deilig å ha en shake klar som inneholder dette. ICON_WINK

Hehe. For all del, jeg er 100% sikker på at shaker med kosttilskudd virker. Jeg vil bare få frem at man ikke er nødt til å ta kosttilskudd, da man kan få det man trenger om man spiser riktig.

Men lettvindt er det, og godt smaker det. Tok selv proteinshaker før jeg ble overbevist om at jeg egentlig fikk nok proteiner utenom ICON_WINK

#1322763 - 14/01/2012 17:22 Re: Proteinpulver [Re: Espen J]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Ca 0,8 gram protein per kg kroppsvekt er normal anbefaling. Opp til ca 1,8 gram for toppidrettsutøvere, altså et stykke unna 3-4 gram.

Link .

Redigert av maxminus (14/01/2012 17:22)

#1322772 - 14/01/2012 17:59 Re: Proteinpulver [Re: KenR]
Espen J Offline
Ivrig

Sitat: maxminus
Ca 0,8 gram protein per kg kroppsvekt er normal anbefaling. Opp til ca 1,8 gram for toppidrettsutøvere, altså et stykke unna 3-4 gram.

Link .

Ser jeg har stolt litt for blindt på egen hukommelse der ja. Her er en link som går litt mer i dybden, som er 5 år nyere enn linken din, og som i større grad tar hensyn til nåværende situasjon og mål. (ingenting galt i din link altså, denne er bare litt mer utfyllende)

Side 1 av 2 1 2 >