Side 8 av 16 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 15 16 >
Muligheter
#1382257 - 26/04/2012 12:20 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Espen J Online
Ivrig

Sted: Der det regner
Hvordan går det med folk? Nå sitter jeg her med straks 2 måneder snusfri, likevel rykka det plutselig noe innmari i leppa når en kompis dro opp snuseska her om dagen. beviser bare hvor farlig denne nikotinen er! Så, bare å kjøre på, om noen år er vel alt glemt ICON_WINK

Sykling er frihet, ikke anarki. Ta hensyn til folk og natur.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1382314 - 26/04/2012 13:02 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Jeg har sluttet og begynnt igjen flere ganger. Er inne i en periode med sprekk nå, men det positive er at jeg skjønner at det er bare nikotinavhenighet og ikke noe annet. Snusing gir meg ikke noe og jeg er egentlig dritlei. Jeg har en avtale med en kompis om at vi skal slutte innen 1. mai og det betyr at på mandag så slutter jeg, da går resten i søpla om jeg har noe igjen.

Trikset er ikke å begynne igjen når man har sluttet. Å ikke lure seg selv til å tro at man får noe eller trenger noe som snus eller nikotin gir deg.

#1382322 - 26/04/2012 13:11 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Taz77 Offline
Nytt medlem

Sted: Alta
Ble så motivert av denne tråden at jeg kutter snusen nå jeg!!
Takk gutter!! Denne gangen skal det gå:-)

#1382419 - 26/04/2012 14:36 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Frode RJ Offline
Entusiast

Sted: Saltnes, Østfold
Går fortsatt bra selv om jeg får små øyeblikk av savn en gang i blandt. Nå er det snart 77 dager uten nikotin :-) Godt å se at denne tråden fortsetter å inspirere folk til å slutte.

Det er bare å bestemme seg! DU bestemmer og ikke nikotinen!

#1382439 - 26/04/2012 14:57 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
"Trikset" er å innse at man er nikotinavhengig. Snus gir ikke noe rus eller noe velvære for en som er snuser. (Du blir selvsagt kjempekvalm og svimmel om du aldri har snust før, om det kan kalles rus.)

Nikotinavhengighet er det det er. Bare tenk på de gangene du ikke får tak i favorittmerket ditt. Lar du være å kjøpe snus da? Neida, da kjøper du noe et annet merke selv om du synes at det ikke er så godt. Eller de gangene du ikke du ikke får tak i snus. Lar du være å tilføre kroppen nikotin da? Neida, om det er en røyker i nærheten så bommer du røyk, eller skrå eller tar en sigar. Bare det er nikotin. Eller de gangene du skal bort på lang hyttetur med lang vei til butikken. Da passer du på å alltid ha nok. Det ville jo være krise om du gikk tom. Men det er det egentlig ikke. Du overlever helt fint uten snus. Vann, luft, mat og varme er du nødt til å ha. Nikotin gir deg ikke noe. Kroppen trenger det ikke.

(litt selvterapi på en torsdag skal man ikke forakte.)

#1394342 - 10/05/2012 00:56 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Stefan77 Offline
Veteran

Sted: Oslo
Gjenoppliver denne, og outer meg selv;
Jeg er en snuser, men ikke nå lengre. Denne tråden har vært til inspirasjon, så når jeg nå ligger her og prøver å sove så kan jeg jo rapportere inn. 1 dag,

#1398962 - 15/05/2012 13:44 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
MTBojay Offline
Fersking

Lykke til Cmon77!

En liten oppdatering herfra:
Skriver nå 56 dager siden snuskutt, og det går fint uten den lille runde boksen. Deilig å slippe å tenke på at man har med seg nok til enhver tid. Treningen er nå mer tilbake til normalen – dvs. 3-4 ganger pr uke, merket at jeg fikk en skikkelig boost i forbindelse med snuskutt i slutten av mars, og hadde et par uker med 5-6 økter pr uke. Det totale treningsgrunnlaget er omtrent på samme nivå som på samme tid i fjor, og formen er uten tvil bedre. Mye av dette kan tillegges snart 2 måneder uten nikotin i systemet. En annen liten bonus er hvitere tenner!

#1398999 - 15/05/2012 14:32 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: MTBojay]
Stefan77 Offline
Veteran

Sitat: MTBojay
Lykke til Cmon77!

Takker. Går helt fint faktisk. Har trent enormt mye de siste dagene, og kjenner at restitusjon går mye fortere.
Måtte bevilge meg en treningsfri dag igår, og da var det hele tiden et sug etter noe. Spiste kjøleskapet tomt for pålegg:)
Får holde treningsaktiviteten oppe for å unngå overspising, og på den måten få dobbel gevinst

#1402018 - 19/05/2012 13:43 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Parkert Offline
Fersking

Jeg feirer 55 dagers jubileum i dag! Jeg har nedslående nok opplevd et sterkere sug den siste uken. Irriterende når det har gått så smertefritt til nå. Jeg tror det er fordi jeg har kommet over den perioden hvor det fortsatt var "stas" å ha sluttet og mens det fortsatt var lett å huske hvorfor jeg kastet boksen..

Nå må jeg lete litt hardere for etter argumentene for ikke å starte igjen. Har på en måte glemt avhengigheten og alle bakdelene. Nå er det vondt å se kompisen ta frem snusboksen til pilsen en fredagskveld..

Men! Jeg er ferdig som snuser! Innstiller meg på at jeg må leve med dette "suget" i lang tid fremover.

#1402039 - 19/05/2012 15:03 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Parkert]
vortex surfer Offline
Veteran

Sted: bergen
Suget/ savnet etter noe å stappe oppunder lippen virker som aldri skal forsvinne..
Nå er det vel rundt 3 mnd siden jeg sluttet, og det er ingen problem å la være å snuse, men savnet er der...
Har fått stabilisert vekten etter en liten "opptur" som følge av trøstespising.
Digg å være snusfri uansett!

#1402180 - 19/05/2012 19:39 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
ledfly Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Hvis man begynner og tenke på det, tenk på noe annet, distraher deg, eller mediter, man kan også fjerne tanken med meditasjon og suget som oppstår pga. tanken, det ga meg suksess ivertfall, har regelrett knust mine gamle rekorder der jeg har slutta i perioder og virker veldig solid nå, etterhvert så blir det lettere, tanken visner som en blomst, den vil alltid være der men er veldig svak. Hvis du hele tiden går og tenker på det og lyster etter det så vanner du denne blomsten og den blir sterkere det blir såklart vanskeligere og holde seg når man bygger et sterkt sug etter noe.

#1473337 - 27/08/2012 11:52 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
MTBojay Offline
Fersking

Da er det på tide å utlevere fasit etter drøye 5 snusfrie måneder og 3 gjennomførte sykkelritt (Raumerrittet, Cykelvasan og Birkebeinerrittet).

Etter å ha misset merket i Birken 2011 med 6 minutter, var hovedmålet for 2012 uten tvil merket, og det ble innfridd med 12 minutters nikotinfri margin!

Har fått trent noe mer denne sesongen sammenliknet med i fjor, og hadde ca 25 % flere mil i beina før Birken 2012. Til tross for dette er effekten av snuskutt klar:

- har kortere restitusjonsperiode
- holder lengre i sykkelritt
- kan kjøre jevnere intervaller
- lavere hvilepuls (sank umiddelbart etter snuskutt)
- bedre humør bigsmile

Så til de som vurderer å kutte snusen, bruk denne tråden som motivasjon, det fungerte for meg! Du vil få umiddelbar effekt kombinert med trening. Selv om den første måneden er tøff, er det lys i tunnelen, og det er ikke et møtende tog!

Lykke til!

Redigert av MTBojay (27/08/2012 14:56)

#1475354 - 29/08/2012 19:27 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
cinematic Offline
Entusiast

jeg har sprukket med glans, hadde snus under leppa under halve ultraen.
Takk for at du dro frem denne igjen, kanskje den siste del av motivasjon jeg trenger? tiden for vise...

#1475457 - 29/08/2012 21:44 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Lurifax Online
Besatt

Sted: Askim
Det er den jævla kløinga i leppa man blir gal av/savner etter mitt syn. Sprakk så det grein etter og snuser like mye som før.
Klarte merket med fem min margin, så trening osv har funka bra.

Skulle saksøkt de som lagde møkka! Litt sånn at de må ha hatt lovlig mye avhengighetsskapende greier i snusen tror jeg..
Slutta å røyke på dagen når jeg bestemte meg for det for mange år siden. Det var enkelt fremfor å slutte å snuse.

MIN erfaring, sikkert mange som opplever det annerledes.

#1475761 - 30/08/2012 10:07 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Lurifax]
vortex surfer Offline
Veteran

Sted: bergen
Jeg kastet meg også på sluttebølgen som denne tråden fyrte opp i vår.
Jeg holder forsatt, og er fullstendig herre over leppen min yes
Effektmessig er jeg usikker, men perset bra på B-V , og div turritt, men om snusslutten skal få all æren er jeg litt i tvil.
Uansett deilig å være uavhengi snus!

#1475791 - 30/08/2012 10:31 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: vortex surfer]
Østerhus Offline
Tørr bak øra

Sted: Kristiansand
Sluttet for fem og en halv måned siden. Sliter litt med det en gang innimellom fremdeles, men mindre og mindre. Så lenge jeg får trent en del går det greit. Effekten er god: jogger innimellom når tiden er mangelvare og formen er merkbart bedre! Syklingen (kun sti) går lettere (oppover selvsagt).

Når det er sagt om effekten (jf. tråd), har jeg spart en masse kroner. Nye Hans Dampf står på sykkelen nå. Er egentlig bare morro å slutte bortsett fra at det er så jækllig vanskelig.

#1476427 - 30/08/2012 23:12 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
enur72 Offline
Tørr bak øra

Inspirerende tråd. Jeg periodesnuser. I underkant av en boks porsjon pr dag den siste tiden. Nå tar jeg fri en uke frem til Sunnanrittet 8.9. Skal teste "natthvilepulsen" (snittpuls over natta) frem til da og se om/hvor mye den faller. Tipper det blir en god del. Kommer tilbake med resultatet av mitt lille forskningsprosjekt.

Rune
http://www.sunnanrittet.no/
Cervelo R3
Scott Scale Expert 29er

#1476435 - 30/08/2012 23:27 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: enur72]
Stefan77 Offline
Veteran

Sitat: cmon77 dato:10.05.12
Gjenoppliver denne, og outer meg selv;
Jeg er en snuser, men ikke nå lengre. Denne tråden har vært til inspirasjon, så når jeg nå ligger her og prøver å sove så kan jeg jo rapportere inn. 1 dag,

Sånn for å informere (og inpirerere?). Fortsatt snusfri. Føler at jeg har fått mye kortere restitusjonstid etter trening, og har dermed fått trent hardere. I tillegg til sparte penger, mindre stress etc, så sykler jeg fortere. Persa med over en halvtime på Birken (til tross for 4 kg tyngre kropp ICON_SMILE
Ekstravekta skyldes nok delvis snus-kuttet, men det er å anse som uproblematisk.

#1477903 - 02/09/2012 22:54 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
AndersHT Offline
Fersking

Takk for inspirasjon. Har brukt snus i 20 år og ligger på 1 boks løs General om dagen. Nå er det nok. Tar min siste pris i kveld.

#1477928 - 02/09/2012 23:40 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Parkert Offline
Fersking

Bare for å informere så har denne tråden hjulpet meg til å bli snusfri. Jeg sluttet for vel 160 dager siden, og føler nå at jeg er helt fri! Det er faktisk helt rått å tenke på..

For min del handlet det om at jeg ikke ville identifisere meg med å være snuser. En dag var det slutt, og boksen ble liggende urørt på stuebordet, helt til den ble borte og jeg tenkte sjefen hadde kasta den i søpla.

Men jeg fant den faktisk igjen liggende bak sofaen etter noen måneder. Det var nesten symbolsk å finne levningene av min gamle avhengighet glemt blant gamle brødsmuler og hybelkaniner.

Den treningsmessige/fysiske delen av det skal jeg ikke si så mye om, men jeg har hatt mer stabil form i år enn tidligere, og jeg har ikke trent på meg sykdom i år (i oppkjøring til ritt). Kanskje er dette tegn på bedre restitusjon, men det skal jeg hvertfall ikke konkludere på..

#1477942 - 03/09/2012 00:17 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Danica Offline
Tørr bak øra

Sted: 2050
Slutta før påske pga denne tråden selv, sykler nok ikke fortere, blitt 5 kg tyngre.. men det er verdt det:)

#1478064 - 03/09/2012 10:35 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Danica]
fulldempa Offline
Fersking

Sted: Larvik
Sluttet med snus etter 15 år med massiv snusing etter jeg leste denne tråden i april.
Fortsatt snusfri og har hat en kraftig forbedring i alle ritt i år samt at kroppen føles mye bedre.
(Har trent mer og, da snus slutt ga meg masse motivasjon) Var H... noen uker i starten og kona hold på å kaste meg ut:) Men det er helt klart verdt det.
Og snus budsjettet går rett inn i Sykkelbudsjettet...:)

Takk til alle som har motivert og kommentert i denne tråden.

- Nanset IF Sykkel -

#1478361 - 03/09/2012 16:40 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: fulldempa]
Boas Offline
Fiseufin
Ringrev

Sted: Elverum
Har forbannet denne tråden mang en gang mens jeg har lagt inn en god pris, men nå har jeg vært snusfri ett døgn og håper jeg ser den titt og ofte! Spennende å lese om restitusjonstid, det er min største motivasjon nå etter at jeg har snusa tett i det siste og synes det tar for lang tid å få gode bein igjen, og har slitt litt med skader i år.

#1479973 - 05/09/2012 16:46 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
AndersHT Offline
Fersking

Dag 4 uten snus etter nesten 20 år med. Kaldsvetting og dårlig søvn. Dessuten går det ut over konsentrasjonsevnen: Kapasitet som skulle vært brukt til lesing av pensum går med til å kvele abstinensene. Det eneste substituttet som funker er trening. I går måtte jeg reise ut på økt nr 2 kl 2230 fordi jeg holdt på å gå på veggen. Om ikke annet kan jeg ende opp som sprekere enn noen gang: Ikke fordi snus har hindret meg nevneverdig tidligere, men fordi trening er det eneste som funker mot sinnsyke abstinenser.

#1480112 - 05/09/2012 20:56 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
skarlagens Offline
Fersking

Sted: Sørumsand
Ble motivert til å slutte mitt snusmisbruk pga denne tråd. Har misbrukt ca 160 kg general. Siden i mai har jeg byttet ut snusen med CAAD10 som neste mnd er nedbetalt med "snuspenger".
Trening/sykkel hjelper til å flytte fokus/trang bort fra snusen.

Jeg bråsluttet og ikke noen nedtrapping, abstinensene kan fremdeles forekomme men de er mye mindre enn tidligere..

Redigert av skarlagens (05/09/2012 20:58)

#1480426 - 06/09/2012 10:25 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: skarlagens]
oyoz Offline
Entusiast

Sted: Askøy
Sitat: skarlagens
Ble motivert til å slutte mitt snusmisbruk pga denne tråd. Har misbrukt ca 160 kg general. Siden i mai har jeg byttet ut snusen med CAAD10 som neste mnd er nedbetalt med "snuspenger".
Trening/sykkel hjelper til å flytte fokus/trang bort fra snusen.

Jeg bråsluttet og ikke noen nedtrapping, abstinensene kan fremdeles forekomme men de er mye mindre enn tidligere..

tommelopp

Slutta selv for 128 dager siden og har dermed spart 8640 kroner i snuspenger. Har vel brukt omtrent det samme på oppgradering av sykkel i samme periode (noe jeg sikkert hadde gjort uansett, men...)

Har ingen abstinenser, og når situasjonen skulle tilsi at det hadde vært digg med snus, er det bare å la sunn fornuft ta overhånd. Jeg tenker slik: "Har jeg slutta i mer enn 10 dager er det ingen fysisk grunn til å begynne igjen, og da blir det bare idioti å ta seg en pris".

Edit: Har en konkurranse med en kompis om totaltid på ritt i år. Jeg vant med 8 minutter, og dette tilskriver jeg i sin helhet at jeg har slutta å snuse (for treninga har det vært så som så med).

Redigert av oyoz (06/09/2012 10:27)

#1480446 - 06/09/2012 10:43 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
maghva Offline
Ringrev

Sted: Akershus
Jeg får forsøke å slutte jeg også da, men det blir til neste år.

#1480453 - 06/09/2012 10:50 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar]
Gonzo Offline
Fersking

Ikke gå i samme "fella" som jeg gjorde..:
Etter ca 10 års fast snusing bestemte jeg meg for å gå cold turkey, motivasjon og "stolthet" fikk meg igjennom de første 14dagene, det gikk overraskende lett, nesten så det var gøy. Når motivasjonen begynte å synke var det stoltheten som fikk meg igjennom den neste tiden, det var en "skap å snu".

Etter ca 6 mnd gjorde jeg den første tabben, på fest tok jeg en snus. Dette utviklet seg i løpet av de neste 6 mnd til at festsnusing var lov - det gikk helt fint. merket ikke noe avhengighet og ikke noe problem å holde seg unna i hverdagen. Sakte men sikkert utviklet dette seg til at jeg startet å glede meg til denne festsnusingen, og snusen ble igjen "forherliget", nå hendte det jeg kjøte en boks om jeg skulle på fest, det som ble igjen koste jeg meg med resten av helgen - mandagen. Etter 1.5 år "snusfri", begynte det at jeg ca en gang i mnd tillot meg å kose meg med en boks, fortsatt ikke noe problem ei heller ingen avhengighet. Dette gjorde at jeg bare gledet meg mer og mer til "denne ene gangen i mnd". Etter 2 år fri, hadde det gått så langt at jeg ikke skjønnte hvorfor jeg skulle "plage meg selv" mer med å ikke snuse, for jeg koste meg virkelig de gangene jeg unnet meg snus.

Enden på visa er at jeg etter 2 år "fri" ikke lengre så poenget og begynte igjen. Så mitt tips: Selv om det går helt fint å ta en snus i ny og ne etter avhengigheten er borte: Ikke gjør det!

#1480466 - 06/09/2012 11:00 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Gonzo]
oyoz Offline
Entusiast

Sted: Askøy
@Gonzo: Historien din forteller akkurat hvordan jeg begynte å snuse i første omgang. Tror ikke det er noe forskjell på denne prosessen om en har snusa før eller begynner for første gang.

Konklusjonen er også den samme: Styr unna 100% ICON_SMILE

#1480752 - 06/09/2012 16:20 Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Gonzo]
Espen J Online
Ivrig

Sted: Der det regner
Sitat: Gonzo
Ikke gå i samme "fella" som jeg gjorde..:
Etter ca 10 års fast snusing bestemte jeg meg for å gå cold turkey, motivasjon og "stolthet" fikk meg igjennom de første 14dagene, det gikk overraskende lett, nesten så det var gøy. Når motivasjonen begynte å synke var det stoltheten som fikk meg igjennom den neste tiden, det var en "skap å snu".

Etter ca 6 mnd gjorde jeg den første tabben, på fest tok jeg en snus. Dette utviklet seg i løpet av de neste 6 mnd til at festsnusing var lov - det gikk helt fint. merket ikke noe avhengighet og ikke noe problem å holde seg unna i hverdagen. Sakte men sikkert utviklet dette seg til at jeg startet å glede meg til denne festsnusingen, og snusen ble igjen "forherliget", nå hendte det jeg kjøte en boks om jeg skulle på fest, det som ble igjen koste jeg meg med resten av helgen - mandagen. Etter 1.5 år "snusfri", begynte det at jeg ca en gang i mnd tillot meg å kose meg med en boks, fortsatt ikke noe problem ei heller ingen avhengighet. Dette gjorde at jeg bare gledet meg mer og mer til "denne ene gangen i mnd". Etter 2 år fri, hadde det gått så langt at jeg ikke skjønnte hvorfor jeg skulle "plage meg selv" mer med å ikke snuse, for jeg koste meg virkelig de gangene jeg unnet meg snus.

Enden på visa er at jeg etter 2 år "fri" ikke lengre så poenget og begynte igjen. Så mitt tips: Selv om det går helt fint å ta en snus i ny og ne etter avhengigheten er borte: Ikke gjør det!

Takk, denne trengte jeg! Slutta i mars, men i det siste har jeg hatt såpass stålkontroll på sluttinga at jeg har tillatt meg en snus sammen med øl. Skjerpes raskt!

Sykling er frihet, ikke anarki. Ta hensyn til folk og natur.

Side 8 av 16 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 15 16 >