Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Muligheter
#1352838 - 16/03/2012 23:08 Verre enn før?
P_Dalen Offline
Veteran

Er det bare meg, eller er det en tendens til mer bilistbølling nå for tida?

Det har gått relativt greit å sykle i Oslo i vinter synes jeg, men nå som sesongen har bråstartet og mange syklister har dukket opp, virker det som om flere bilister enn før blir provosert av vår blotte eksistens.

Fra min tur hjem fra jobb i dag:

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1352839 - 16/03/2012 23:12 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
thomasengen Offline
Besatt

Sted: Østmarka
spesialtilfelle. Har syklet til og fra jobb i 6-7 år inkl vinter og sjelden jeg opplever noe. Men faktisk at de små tilfeller som evt skjer, skjer minst om vinteren mot bilister og synes de fleste kjører bra. Sannsynligvis pga mye mindre syklister som ikke følger trafikkregler (ikke ment til deg). Altfor mange andre syklister som gjør som de vil. Vi må oppdra oss selv først og gå foran som godt eksempel

PS! men hvorfor har du kamera på hjelm til og fra jobb?

Redigert av thomasengen (16/03/2012 23:15)

#1352847 - 16/03/2012 23:33 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
H.Iversen Offline
Besatt

Sted: Sortland
Hadde jeg sykla til jobb i storby sku jeg og filma. Og anmeldt hver eneste person som gjorde sånt.
2010 Jamis Ventura Race

#1352855 - 17/03/2012 00:05 Re: Verre enn før? [Re: thomasengen]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: thomasengen
PS! men hvorfor har du kamera på hjelm til og fra jobb?

vel...det å kunne dokumentere slike episoder som dette, er grunn nok for meg. Jeg ser ut som en dust med det kameraet på toppen, men det får så være.

#1352877 - 17/03/2012 02:10 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
bwack Offline
Tørr bak øra

Sted: Oslo/Lillonært
Enig. Spesialtilfelle.

Bilen er til salgs.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24390501

#1352886 - 17/03/2012 06:47 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
test Offline
Entusiast

Gjorde du noe som kunne oppfattes provoserende i minuttene før, eller var dette helt uprovosert?

I denne situasjonen hadde jeg stoppet for å snakke med vedkommende. Du har jo regnr, hvorfor ikke slå på tråden?

#1352889 - 17/03/2012 07:03 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
paalbn Offline
Ivrig

Sted: Vestfold
Nå kjenner jeg deg ikke, slik at jeg skal ikke påstå at dette gjelder deg...

Jeg blir alltid litt skeptisk til de som sykler med kamera rundt i byen. I min verden har man da i utganspunktet feil innstilling.
"jeg tar på med kamera for da kan jeg dokumentere idiotiske bilister" hvis dersom atte skulle skje noe.

Dessverre tror jeg nok disse også kommer opp i flere situasjoner enn de som har en litt smoothere innstilling i utgangspunktet.

Så til videoen, enig at bilister her opptrer provoserende uten noen spesielt grunn, men jeg kan se hvorfor han blir det. Spesielt dersom fyren har et hat-hat forhold til syklister og samtidig har "blitt slått opp med " av dama. For det er vel ingen annen grunn til å være så grinete på en fredagsettermiddag.

Personlig tror jeg nok jeg hadde valgt en annen taktikk enn deg. Du hadde plenty av plass på høyre siden som du helt fint kunne benyttet deg av. Da er jeg ganske sikkert at resten ikke hadde skjedd. Kanskje det bare er meg... Hva vet jeg...

#1352899 - 17/03/2012 08:35 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Her er jeg så uenig med paalbn på alle punkter som det bare går an.

Jeg lurer på om du noensinne har syklet i en større by over en lengre periode? Hvis du har, og ikke har sett behovet for å dokumentere noen situasjoner, har du vært ekstremt heldig. Den dagen noen med kamera er uheldig, og dokumentasjonen kan føre til at en bølle fjernes fra veien for godt, er nytten med kamera bevist.

Jeg sykler ikke med kamera, men kjenner meg igjen i de fleste situasjoner som P_Dalen dokumenterer. Vanligvis pleier jeg å trekke på skuldrene og håpe at disse bøllene sliter psykisk på andre plan enn i trafikken også.

#1352905 - 17/03/2012 08:53 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Sitat: paalbn
Du hadde plenty av plass på høyre siden som du helt fint kunne benyttet deg av.

Kvar finn du den plassen? På fortauet?

#1352913 - 17/03/2012 09:07 Re: Verre enn før? [Re: -Jan]
kjerts Online
Søk hjelp!

Sitat: -Jan

Det er fullt mulig å legge seg nærmere hvitstripa for å signalisere at man har oppfattet raskere kjøretøy bak seg, selv om det angivelig er nok plass å passere på.

#1352915 - 17/03/2012 09:13 Re: Verre enn før? [Re: bwack]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: bwack
Enig. Spesialtilfelle.

Det er jeg også enig i. Dette er ikke dagligdags. Men aggressiv kjøring og atferd som vitner om et ønske om å få oss vekk fra veien, er nokså dagligdags, dessverre.

#1352916 - 17/03/2012 09:13 Re: Verre enn før? [Re: test]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: test
Gjorde du noe som kunne oppfattes provoserende i minuttene før, eller var dette helt uprovosert?

Jeg hadde absolutt ingen kontakt eller kommunikasjon på forhånd. For sikkerhet skyld så jeg gjennom opptaket fra litt lenger ned i veien, for å se om jeg kunne ha glemt eller oversett noe. Men nei, fyren dukket opp som troll i eske.

Sitat: test
I denne situasjonen hadde jeg stoppet for å snakke med vedkommende. Du har jo regnr, hvorfor ikke slå på tråden?

Jeg vurderte det, men fant at jeg ikke ønsker å føre noen samtale med denne fyren.

#1352922 - 17/03/2012 09:22 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
P_Dalen Offline
Veteran

Jeg blir alltid litt skeptisk til de som sykler med kamera rundt i byen. I min verden har man da i utganspunktet feil innstilling.
"jeg tar på med kamera for da kan jeg dokumentere idiotiske bilister" hvis dersom atte skulle skje noe.

Dessverre tror jeg nok disse også kommer opp i flere situasjoner enn de som har en litt smoothere innstilling i utgangspunktet.

Vel ...dette er hva du synes og tror. Jeg har ingen forutsetning for å si om det er feil eller riktig.

Hvis du ser nærmere etter, så ser du hindringer på høyre side av veien, med ikke altfor mange meters mellomrom.
Joda, jeg kunne ha holdt meg inntil fortauskanten til enhver tid, og svingt ut og inn ved enhver parkert bil. En så ydmyk og krypende ("smooth"?) innstilling har ikke jeg, det må jeg innrømme. Mulig det er dét som skal til for å tilfredsstille bilister som lar seg provosere av syklisters tilstedeværelse i trafikken.

#1352967 - 17/03/2012 11:24 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
M@rtin Offline

MaBose Infotainment
Søk hjelp!

Sted: Frogner
Jeg er nok en av dem som synes at PDalen av og til har en litt for batmanaktig innstilling til trafikal oppdragelse av bilister. I dette tilfellet har han dog truffet blink. Ingenting rettferdiggjør denne trakkasserende adferden fra undermåleren i bil. Dette bør anmeldes ikke minst med veldokumentert filmmateriale, bare for å få registrert fyren om ikke annet, i tilfellet han gjør lignende igjen ...

Martin

#1352974 - 17/03/2012 11:32 Re: Verre enn før? [Re: pontiff]
paalbn Offline
Ivrig

Sted: Vestfold
Sitat: pontiff
Jeg lurer på om du noensinne har syklet i en større by over en lengre periode?

Fra 1990 til 2002 syklet jeg mye i Oslo, da jeg bodde på Torshov. Bybilde har helt sikkert endrer seg, men jeg er fortsatt bilist i Oslo daglig så helt fremmed for situasjoene.

Nå er jeg mer usikker på om dette kun er et storbyproblem. Da jeg også møter disse bøllene, men er mer på
Sitat: pontiff
å trekke på skuldrene og håpe at disse bøllene sliter psykisk på andre plan enn i trafikken også.

Sitat: -Jan

Ikke på fortauen nei.

10 sekunder ut i filmen, altså rett før surpumpen tutter. Der ser det ut til at P_Dalen har 1-1,5 meter han kan legge seg mot høyre. Riktig nok er dette rett etter et kryss, slik at det er mulig at P_Dalen mener det er tryggere å holde denne linjen for å være mer synlig.
Tar også forbehold om at vidvinkelen på kameraet "lyver"
Tar jeg ikke helt feil ser dette ut som er på strekningen fra Storokryssen mot Kjelsås.

Nå pleier jeg å unngå å kommentere slike tråder, da situasjon og tid og sted spiller en veldig stor rolle. Jeg synes det er vanskelig å vurdere slikt uten å se det selv.
Bare så det er sagt, jeg har ingen problem å definere han som en tulling som hadde mer enn nok plass til å passere på venstre side.

#1352975 - 17/03/2012 11:33 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
fredriks Online
Besatt

Att stanna mitt i vägen när någon tutar är väl också rätt provoserande oppförande?

Fanns det verkligen plats för en bra omkörning just när bilen kom opp bakom dig? Mötande bilar och två filer i andra riktningen. Inte för att det att behöva vänta i det är fallet någon sekund ska spela någon roll.

#1352982 - 17/03/2012 11:41 Re: Verre enn før? [Re: M@rtin]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: M@rtin
I dette tilfellet har han dog truffet blink.

Han har truffet blink med å fange en skikkelig tulling på film, men jeg ville ikke ha syklet på den måten han gjør. I de lange strekkene mellom de parkerte bilene ville jeg ha syklet lengre til høyre og så tatt tilbake min plass ute i veien i passe god tid før jeg kom frem til neste parkerte bil. Hvis det i tillegg går litt oppover som det ser ut til på videoen så ville jeg ha valgt det breie og folketomme fortauet isteden.

Så fortsatt, sorry P_Dalen, så synes jeg en god del av disse videoene viser på liten smidighet fra syklistens side, selv om oppførselen er helt upåklagelig i forhold til trafikkreglene. Men fortsett å filme og legge ut her. Det er jo alltid morsomt å se bilister drite seg ut i sitt forhold til virkeligheten og omverdenen. ICON_SMILE

#1352988 - 17/03/2012 11:57 Re: Verre enn før? [Re: kjerts]
-Jan Offline
Søk hjelp!

Sitat: kjerts
Det er fullt mulig å legge seg nærmere hvitstripa for å signalisere at man har oppfattet raskere kjøretøy bak seg, selv om det angivelig er nok plass å passere på.

Er det ikkje konsensus her at man nettopp ikkje skal legge seg ut mot kvitstripa for å sleppe forbi bilar, men heller halde minimum ein meters avstand slik at bilane ikkje pressar seg forbi på ein uforsvarleg måte? Eg ser heller ikkje noko kvitstripe der, men mange parkerte bilar med dører som potensielt kan åpnast. Raskare kjøretøy vil jo heile tida komme bak deg på ein slik trafikkert veg, og da kan det vera greit å sykle til sida og sleppe forbi kø av og til, men å gi seg for ein slik utolmodig bilist som tutar meiner eg er feil.

#1352996 - 17/03/2012 12:13 Re: Verre enn før? [Re: Dan]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: Dan
I de lange strekkene mellom de parkerte bilene ville jeg ha syklet lengre til høyre og så tatt tilbake min plass ute i veien i passe god tid før jeg kom frem til neste parkerte bil. Hvis det i tillegg går litt oppover som det ser ut til på videoen så ville jeg ha valgt det breie og folketomme fortauet isteden.

De strekkene er ikke så lange som det kanskje kan se ut med vidvinkel. Mellom der jeg syklet og fortauskanten er det forøvrig tjukt av dritt fra nylig smeltede snøfonner.

Se området mellom Mazdaen og fortauskanten ved 0:15.

Å velge fortauet oppover her, har aldri falt meg inn.

"Det breie og folketomme fortauet" lyder for meg som typisk bilist-retorisk språk som antyder at syklisters egentlige plass er på fortauet. Ikke er det spesielt bredt, det er slett ikke alltid folketomt, og det er tett mellom kryssene. Spesielt uattraktivt er det som kjent å sykle på fortauet langs en forkjørsvei, som her.

#1352997 - 17/03/2012 12:15 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Christian Offline
Uflaks
Besatt

Sted: Her!
Når det er plass til to trikkespor mellom P_Dalen og motkommende biler, som i starten av videoen, er det plass nok til at Miyata-nissen kan kjøre forbi helt uten problemer. Veien opp til Grefsen er jo veldig bred og fin - flyfoto her.

Og et bilde:

Jeg pleier å "holde høyre" der det er plass, men jeg synes ikke det virker som det hadde hatt noe å si her. Og hvis man svinger inn mellom biler for å være hyggelig, kan det være vrient å komme seg ut/forbi, så jeg skjønner at man ikke alltid gjør det. I Grefsenveien er det så bredt at dette ikke er så viktig.

Vedlegg
Screen Shot 2012-03-17 at 12.18.32.png (1412 nedlastinger)

Redigert av Christian (17/03/2012 12:19)
Rediger grunn: Bilde

#1353006 - 17/03/2012 12:22 Re: Verre enn før? [Re: Christian]
fredriks Online
Besatt

Sitat: Christian
Når det er plass til to trikkespor mellom P_Dalen og motkommende biler, som i starten av videoen, er det plass nok til at Miyata-nissen kan kjøre forbi helt uten problemer.

Men det är ju också pilar som visar att en stor del av det området är en fil för bilar som ska svinga. Jag skulle i alla fall inte köra om någon gjenom att läga mig i en motgående fil när det kommer bilar imot i den andra motgående filen.

#1353008 - 17/03/2012 12:27 Re: Verre enn før? [Re: fredriks]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: fredriks
Men det är ju också pilar som visar att en stor del av det området är en fil för bilar som ska svinga. Jag skulle i alla fall inte köra om någon gjenom att läga mig i en motgående fil när det kommer bilar imot i den andra motgående filen.

Nei, selvsagt. Hvis det kommer biler imot, venter man med å kjøre forbi til det er klart. Nokså elementært for de fleste, tror jeg.

#1353015 - 17/03/2012 12:45 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
fredriks Online
Besatt

Har ditt svar något med det jag skrev?

Det jag undrade över var om det verkligen var "plenty of room to overtake" när bilisten kom opp bakom dig (och jag tolkade det inte som att han kunde ligga bakom dig och vänta på att bilarna ska passera.

Jag tolkar situationen som att en omkjöring skulle medföra att han måste köra in i den motgående filen som svinger medans det kommer bilar i mot i den andra filen. Jag tror personligen inte jag skulle ha gjort det för att jag inte vet om någon av bilarna som kommer imot kommer att byta fil.

Jag försvarar inte hans tutning på grund av det men jag tycker inte heller det är rätt att du stannar mitt i vägen när han tutar.

Att det finns en del bilister som oppförer sig dårligt i trafikken vet jag. Jag vet också att det finns en del syklister som oppförer sig dårligt i trafikken.

#1353025 - 17/03/2012 13:10 Re: Verre enn før? [Re: fredriks]
P_Dalen Offline
Veteran

Har ditt svar något med det jag skrev?

Det jag undrade över var om det verkligen var "plenty of room to overtake" när bilisten kom opp bakom dig (och jag tolkade det inte som att han kunde ligga bakom dig och vänta på att bilarna ska passera.

Jag tolkar situationen som att en omkjöring skulle medföra att han måste köra in i den motgående filen som svinger medans det kommer bilar i mot i den andra filen. Jag tror personligen inte jag skulle ha gjort det för att jag inte vet om någon av bilarna som kommer imot kommer att byta fil.
.

Aha! Ja, det var nok akkurat slik denne defensive, forsiktige bilisten tenkte. Han våget rett og slett ikke å legge seg ut til venstre og kjøre forbi meg.

Att det finns en del bilister som oppförer sig dårligt i trafikken vet jag. Jag vet också att det finns en del syklister som oppförer sig dårligt i trafikken.

Og av dette kan vi slutte at...?

#1353031 - 17/03/2012 13:21 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
fredriks Online
Besatt

Sitat: P_Dalen

Aha! Ja, det var nok akkurat slik denne defensive, forsiktige bilisten tenkte. Han våget rett og slett ikke å legge seg ut til venstre og kjøre forbi meg.

Är jag verkligen den enda som inte skulle ha kört om i den situationen?

Og av dette kan vi slutte at...?[/quote]

Att man kanske ska försöka hålla sig lugn i trafikken och inte bli irriterad över varje situation. Jag undrar fortfarande över varför du stannade mitt i vägen. Jag ser det som en provokation och resten som ett svar på den provokationen.

Nu är väl inte det väldigt relevant i denna situationen med jag är också trött på syklister som till varje pris ska sykla på vägen när det helt klart finns andra bra fungerande alternativ.

#1353044 - 17/03/2012 13:48 Re: Verre enn før? [Re: Dan]
supernalle Offline
Besatt

Sted: Manhattan Beach
Sitat: Dan

Så fortsatt, sorry P_Dalen, så synes jeg en god del av disse videoene viser på liten smidighet fra syklistens side, selv om oppførselen er helt upåklagelig i forhold til trafikkreglene.

Deg om det.

Han ligger stort sett der han skal i trafikken. Det er enkelte bilister som skal demonstere pga knøttlite selvbilde, som er problemet.

At syklister i veibanen skal være et problem er bare tull, rett og slett. Jeg kjører bil i Oslo og omegn hver eneste dag. Jeg opplever aldri at det er et problem at syklister bruker veibanen til sykling. Det skal veldig lite til å kjøre forbi dem og da er det jo rart at de skal "være et så stort problem". Føler de at P_Dalen er provoserende så finnes det psykologer å gå til.

Ofte når jeg sykler langs veien så sykler jeg sammen med en kvinnelig treningspartner. Da oppfører veldig mange bilister seg anderledes. De venter med å kjøre forbi, og holder avstand når de gjør det. Det er også helt blottet for tuting og så videre. Det er tydelig at de kan hvis de vil. Det er helt klart at dette dreier seg om noe helt annet enn at syklister er "til hinder" i trafikken. Misunnelse og lavt selvbilde blant disse bilistene er det det går på. Derfor blir disse diskusjonene ganske meningsløse, når man ikke trekker inn hva dette egentlig dreier seg om.

Redigert av supernalle (17/03/2012 14:29)

-Steve Jobs

#1353047 - 17/03/2012 13:52 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
baronKanon Online
[sensurert]

Sted: Not the westside
P-Dalen: er dette helten din?

Redigert av baronKanon (17/03/2012 13:53)
Rediger grunn: riktig link

#1353073 - 17/03/2012 15:23 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
tobiast Online
Ivrig

Sted: Oslo
At P_Dalens oppførsel i det hele tatt blir diskutert, er jo helt utrolig. I min bok kjører han forbiledlig. Det er greit at man skal ta hensyn, men å konsekvent snike seg inn mellom parkerte biler, for å ligge lengst mulig til høyre, er uhensiktsmessig og skaper farlige situasjoner når du skal ut igjen. Å svinge inn i slike lommer gjør jeg for å slippe biler forbi hvis det blir kø bak meg, men ikke før.

-Tobias

Redigert av tobiast (17/03/2012 15:24)

#1353086 - 17/03/2012 15:42 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
tais Offline
Ringrev

Jeg pleier ikke å kommentere slike ting da hver trafikksituasjon er unik og det med en gang blir synsing om avstander hit og dit. MEN denne gang diskuteres en strekning som jeg sykler daglig så jeg klarer ikke å la vær å kommentere.

Akkurat her er veien veldig, veldig brei. 2-felt i hver retning unntatt et sted med en fortausbule som snevrer inn veien. Uansett så kan man som bilist enkelt passere en syklist, med god klaring, samtidig som syklisten holder rett spor hele veien oppover. Bilistene trenger ikke en gang ut i møtende felt for å kjøre forbi. (det er jo 4-felts!)

Så, jeg synes bilisten oppfører seg veldig rart.

eva - styremedlem NOTS Oslo og omegn

#1353092 - 17/03/2012 15:58 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Lurifax Online
Besatt

Sted: Askim
Var ute og syklet Racer sammen med ei 14 pr gammel jente i dag. Vi lå så langt ute til høyre det er mulig å komme (finnes ikke annet enn vei der vi syklet) til tross for at vi plasserte oss så langt vi kunne til høyre, så tuter, fekter en del billister med armer osv.

DETTE er noe som er et økende problem etter mitt syn.
Er veldig mange som irriterer seg over alle syklister. Mulig de har opplevd en eller to dårlige syklister som tar seg til rette, men problemet er at det tenderes til å skjære alle over en kamm.

Jeg sykler alltid passivt, all den tid jeg er VELDIG klar over hvem som er den svake i trafikken.

Synd at billister skal ha et slikt hat forhold til syklister. Selv på strekninger hvor de kan kjøre forbi uten møtende trafikk så opplever jeg til stadighet folk som skal "snitte" for å vise hva de mener om syklister.

Dette skjer da IKKE i Oslo, men også ute på bondelandet som dere kaller oss som bor 4-5 mil fra by´n

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >