Side 4 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Muligheter
#1353511 - 18/03/2012 11:06 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Supermann Offline
Besatt

Sted: Nøtterøy/Oslo
En kan jo også stille spørsmål ved hvorfor det å sykle skal kreve mye mer ferdighet og trafikkforståelse enn det å kjøre bil? som syklist opplever jeg at man må ta langt flere hensyn og avveininger en hva som er tilfelle når jeg kjører bil. Spesielt i oslo. For meg vitner det om noe som er fundamentalt galt i vår måte å organisere trafikken på. Derfor en takk til p_dalen som dokumenterer selv om han åpenbart kunne vært noe smidigere i dette tilfellet.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1353521 - 18/03/2012 11:26 Re: Verre enn før? [Re: Supermann]
paalbn Offline
Ivrig

Sted: Vestfold
Sitat: Supermann
En kan jo også stille spørsmål ved hvorfor det å sykle skal kreve mye mer ferdighet og trafikkforståelse enn det å kjøre bil? .

Litt som å kjøre mc, jeg har pendlet flere år med motorsykkel Vestfold - Oslo og det her her jeg har hatt mine nær døden opplevelser. Heldigvis bare 3-4 stykker, men de har i tillegg vært veldig stygge.
Mange bilister tror vi kjører moped og høyeste hastighet er 50 km/t.
Dessverre er det nok slik at bilister tror de er kongene på veien og personlig tror jeg bedre betingelser for syklister i form av egen veibane er veien å gå.

Opplæring av bilister tror jeg skaper mer frustrasjon enn nytte, ikke at jeg mener vi skal slutte med holdningendringer, men tror nok andre veier er veien å gå. Dessverre

#1353525 - 18/03/2012 11:31 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
En liten relatert opplysning: Jeg har fra ganske pålitelige kilder at statens vegvesen og Trygg Trafikk skal kjøre en riksdekkende samspillkampanje i 2013.

I tillegg kjører vi i Fredrikstad Sykkelforum en samspillskampanje nå i vår. Vi har en pressekonferanse med launch av denne kampanjen 11. april.

Jeg er enig med paalbn om at egen veibane er veien å gå men det er tidsmessig så langt unna at det å fokusere på å bedre samspillet potensielt sett kan gjøre ting noe bedre.

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1353555 - 18/03/2012 12:45 Re: Verre enn før? [Re: steffs]
schnappi Offline
Krokoknøtt
Ringrev

Sted: Am Nil
Sitat: steffs
Vi som sykler mykje langs veien har ikkje sjangs å vinne billisters gunst ved å stå på krava våre ved å ligge midt i veibannen sjølv om det er vår fordømte rett, men ved å opptrå smidig og hjelpe til å holde flyt i trafikken.

Rent bortsett fra at akkurat i denne situasjonen er det rikelig med plass for forbipassering. Bilisten valgte i dette tilfellet å være en kødd. Han kunne ha kjørt forbi og det med god klaring; uhindret av P_Dalens hastighet.

#1353581 - 18/03/2012 13:24 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
Tange Offline
Søk hjelp!

Sitat: paalbn

.... personlig tror jeg bedre betingelser for syklister i form av egen veibane er veien å gå.

Hahaha, morsomt. Hvilken av våre etterkommere trur du kommer til å oppleve egen veibane for syklister, og da snakker vi ikke en gang om 'veiene' utenfor byene, våre barnebarn, oldebarn, tippoldebarn.......?

Quote:
Opplæring av bilister tror jeg skaper mer frustrasjon enn nytte, ikke at jeg mener vi skal slutte med holdningendringer, men tror nok andre veier er veien å gå. Dessverre

Mener du at vi skal droppe opplæring av bilister? Skal vi bare gi dem lappen når ungdommer fyller 18?
Hvordan skal vi da løse denne konflikten?

(Disclaimer: det er ikke sagt at jeg erfarer en konflikt mellom syklister og bilister)

#1353589 - 18/03/2012 13:51 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
paalbn Offline
Ivrig

Sitat: Tange
Hahaha, morsomt. Hvilken av våre etterkommere trur du kommer til å oppleve egen veibane for syklister

Hvor sa jeg at det kom til å skje... Hmmm, nei gitt det sa han ikke. Eneste jeg sa var hva som ville løse problemet. Om det er realitet eller ikke, sa jeg vist ingenting om...
Litt mindre tolkning og les hva som står, så kunne du kanskje ha spart deg for den sarkasmen.
Mener du at vi skal droppe opplæring av bilister? Skal vi bare gi dem lappen når ungdommer fyller 18?

Var det virkelig det jeg skrev....

Hvordan skal vi da løse denne konflikten?

Litt rundene i kanten både bilister og syklister.
Sorry, men tror ikke løsningen er å sykle rundt med kamera for å filme idiotiske bilister er løsningen. Ei heller å gå bananas bare man ser en sykkel.
Som Raskall sier, han sluttet med dette fordi han følte aggresjonen mot bilister ble større. Noe jeg også påpekte i mitt første innlegg i denne tråden også kunne skje.
Nei, jeg skrev det ikke i klar tekst.

#1353633 - 18/03/2012 15:24 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Som Raskall sier, han sluttet med dette fordi han følte aggresjonen mot bilister ble større.

Når jeg skriver det betyr det ikke at jeg anser at det er noe alle vil oppleve. Det er utelukkende observasjon av egen adferd. For P_Dalen har det nok blitt en vane og jeg vil ikke tillegge han den samme adferdsendringen.

#1353638 - 18/03/2012 15:41 Re: Verre enn før? [Re: Raskall]
paalbn Offline
Ivrig

Jeg skjønte det Raskall og det var heller ikke intensjonen. Kun som en observasjon som bekreftet min mistanke.
Jeg påstår heller ikke at P_Dalen nødvendigvis føler det samme.

Allikevel tror jeg ikke du er den eneste.

#1353811 - 18/03/2012 20:06 Re: Verre enn før? [Re: Raskall]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: Raskall

Som Raskall sier, han sluttet med dette fordi han følte aggresjonen mot bilister ble større.

Når jeg skriver det betyr det ikke at jeg anser at det er noe alle vil oppleve. Det er utelukkende observasjon av egen adferd. For P_Dalen har det nok blitt en vane og jeg vil ikke tillegge han den samme adferdsendringen.

Jeg forstår ikke at det skulle gi noen større aggresjon mot bilister å ha dette kameraet klikket fast på huet. I den grad det skulle ha noen betydning, vil jeg heller si tvert imot for min del.

Videoopptak som avslører egne, kompromitterende handlinger, innrømmer jeg gjerne at jeg ville kvie meg for å dele med andre. Slike opptak ville derfor være verdiløse.

Spesielt ville jeg holdt dem langt unna den dømmende makt i dette forumet!

#1353815 - 18/03/2012 20:13 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sitat: P_Dalen

Jeg forstår ikke at det skulle gi noen større aggresjon mot bilister å ha dette kameraet klikket fast på huet. I den grad det skulle ha noen betydning, vil jeg heller si tvert imot for min del.

Videoopptak som avslører egne, kompromitterende handlinger, innrømmer jeg gjerne at jeg ville kvie meg for å dele med andre. Slike opptak ville derfor være verdiløse.

Jeg kjente at det gikk en djevel i meg som tenkte "nå skal jeg faen meg henge ut idioten" før jeg prøvde å tråkke meg nærme nok til å være sikker på å få med registreringsnummeret for å søke ham opp senere og ta kontakt.

Når jeg kom hjem hadde denne "personligheten" roet seg og jeg har aldri kontaktet noen.

#1353818 - 18/03/2012 20:14 Re: Verre enn før? [Re: baronKanon]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: baronKanon
P-Dalen: er dette helten din?

Nei, det er motsatt. Jeg er helten hans.

#1353988 - 18/03/2012 23:47 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sted: Oslo

Les om begrepet "bias" innenfor forskning.
Begrepet innebærer at ens egne forutinntatte meninger ubevisst påvirker ens utførelse av forskningsprosjekter slik at man ender opp med å få det resulatet man "ønsker".

Det samme kan antas å gjelde syklister som drar ut i trafikken med hjelmkamera for å bevise at bilister er syklisthatende idioter.

#1354015 - 19/03/2012 06:45 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: Torshov-Simen
Les om begrepet "bias" innenfor forskning.
Begrepet innebærer at ens egne forutinntatte meninger ubevisst påvirker ens utførelse av forskningsprosjekter slik at man ender opp med å få det resulatet man "ønsker".

Det samme kan antas å gjelde syklister som drar ut i trafikken med hjelmkamera for å bevise at bilister er syklisthatende idioter.

Jeg ser ikke helt bort fra at det samme fenomenet også gjør seg gjeldende for ditt vedkommende.

En forutinntatt holdning om at jeg "drar ut i trafikken med hjelmkamera for å bevise at bilister er syklisthatende idioter" kan kanskje ha betydning for hvordan du oppfatter det du ser?

Ellers takker jeg for sammenlikningen med forskningsprosjekter, men jeg antar det er åpenbart for enhver at mine videoer ikke utgir seg for å være nøytrale og objektive. Selvsagt har de bias.

#1354059 - 19/03/2012 09:16 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
zero Offline
Ringrev

Sted: Helst i finnemarka
(snipp)

Det å ha hjemkamera og filme en komplett sykkeltur gjennom trafikken "for å bevise at bilister er syklisthatende idioter" er helt enkelt å samle data. Det finnes ikke argument som kan rettferdiggjøre at det er bias, selv om hypotesen er at bilister er "syklisthatende idioter" kan det fremdeles kalles innsamling av data.

Hvis videoen i ettertid blir editert slik at episoder der bilister viser hensyn kan man snakke om bias, ikke før. En ueditert video vil vise hvordan syklisten oppfører seg, hvor han sykler og hvor mange som viser hensyn kontra hvor mange som er "syklisthatende idioter". Dermed kan påstanden "bilister er syklisthatende idioter" enten bevises eller motbevises. Uten video vil dette bare være en meningsytring med det bias som blir snakket om.

ps. har ikke lest hele tråden

#1354709 - 19/03/2012 22:53 Re: Verre enn før? [Re: zero]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sted: Manhattan Beach
For dem som mener at det ikke går på hva pedalen har lovlig rett til og gjøre eller ikke, så tar dere feil.

Poenget er at bilisten som "ikke liker at han sykler der han sykler" til tross for at han sykler lovlig ikke vet med hvilken motivasjon han ligger der han ligger. Det å tro at man har oversikt over hvilken motivasjon som syklisten har for å sykle et sted det er lovlig er ekstremt naivt. Derfor går det på hva som er lov eller ikke lov, selv om bilisten ikke ser noen grunn til at syklisten ligger i veibanen.

Når det gjelder dette konkrete eksemplet så ville jeg ligget der han ligger i det normale tilfellet, men jeg tror jeg ville reagert mye sterkere på han som gjør de ulovlighetene ovenfor pedalen (prøvd å fått ham ut av bilen og konfrontert ham).

Men andre eksempler som "er helt uforståelig" for enkelte bilister:
En treningskamerat har innkjørsel på motsatt siden av der det er sykkel- og gangvei, og der innkjørselen er så er det et søkk mellom veien og sykkel- og gangveien. Han har ingen planer å prøve å dra seg over der hver gang han skal hjem og sykler ut i veibanen ved siste mulighet. Han blir stadig sneiet av bilister som "vet alt".

Jeg kjørte inn nye piggdekk i vinter og det hadde allerede lagt seg is på gangveien (den blir jo ikke hold like ren for snø og is som veibanen). Siden jeg må kjøre inn disse dekkene i 50 km på asfalt før jeg kan bruke dem på is så brukte jeg veibanen. Bilistene som "vet alt" sneiet meg, tutet og pekte.

Når jeg kjører bil så synes jeg trafikkloven fungerer og når jeg sykler så synes jeg trafikkloven fungerer (jeg skulle hatt noen små endringer, men ellers er jeg enig). Her er det noen som virkelig har tenkt og fått til noe bra. Det som ikke fungerer er at politiet ikke gjør jobben med å ta bilister for lovbrudd ovenfor syklister. Det er tross alt bilistene som som oftest har den juridiske skylden når en syklist blir drept. Det er svært underlig at politiet tar så lett på oppgaven.

Det er ingen her som jeg har sett som har belegg for at den "trafikale intilligensen" til pdalen er svak. Han forsøker å holde seg til loven og så lenge ingen vet noen hans motivasjon for å gjøre en lovlig aktivitet så har de ikke noe de skulle sagt, verken debatantene her eller "de lure" bilistene.

-Steve Jobs

#1354853 - 20/03/2012 09:06 Re: Verre enn før? [Re: supernalle]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sitat: supernalle
For dem som mener at det ikke går på hva pedalen har lovlig rett til og gjøre eller ikke, så tar dere feil.

Det er det ikke bare det diskusjonen dreier seg om heller, mye av argumentasjonen går på om det P_dalen gjør er formålstjenelig.

All honnør til P_dalen som sikkert følger trafikkreglene til punkt og prikke, men bilistene ser ikke forskjell på ham og andre syklister som tar seg til rette med å sykle mot enveiskjøring, sykle forbi på insiden etc., etc.

Da er det ikke sikkert at en bokstavtro "stå på krava" holdning fra enkelte er det lureste for syklister som helhet på lang sikt. Inntil alle syklister eventuelt begynner å overholde alle trafikkregler tror jeg det er lurere å utvise litt smidighet i trafikken framfor å drive trafikkopplæring av bilister.

#1354879 - 20/03/2012 09:43 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Trillebår Offline
Veteran

Sted: Andebu i Vestfold
hvordan stiller pdalen seg til sparking etter biler som passerer?
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/

#1354891 - 20/03/2012 09:54 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

All honnør til P_dalen som sikkert følger trafikkreglene til punkt og prikke, men bilistene ser ikke forskjell på ham og andre syklister som tar seg til rette med å sykle mot enveiskjøring, sykle forbi på insiden etc., etc.

For det første er det tillatt å sykle forbi på innsiden (høyre side), så det var et dårlig eksempel.

For det andre synes jeg du undervurderer bilister når du hevder at de ikke ser forskjell på syklister som følger trafikkreglene og dem som ikke gjør det.

Inntil alle syklister eventuelt begynner å overholde alle trafikkregler tror jeg det er lurere å utvise litt smidighet i trafikken framfor å drive trafikkopplæring av bilister.

Jeg er uenig i at man skal vente til alle syklister har blitt 100% lovlydige med å påvise at ansvarsløse og uaktsomme bilister er et økende problem for oss som sykler.

Smidighet i trafikken har jeg ingenting imot heller, men "smidighet" må ikke forveksles med at myke trafikanter skal underkaste seg den sterkestes rett.

#1354901 - 20/03/2012 10:06 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

For det andre synes jeg du undervurderer bilister når du hevder at de ikke ser forskjell på syklister som følger trafikkreglene og dem som ikke gjør det.

Enig. Jeg opplever mange flere takkevink og positive tilbakemeldinger enn blindt raseri. Spesielt når jeg får oversikt rundt svinger og over bakketopper og vinker bilene bak frem. Da takker føreren ALLTID. Det samme når jeg svinger inn på busslommer.

Jeg er uenig i at man skal vente til alle syklister har blitt 100% lovlydige med å påvise at ansvarsløse og uaktsomme bilister er et økende problem for oss som sykler.

Dette er dessverre en ond sirkel. De ikke-lovlydige syklistene gir ansvarsløse bilister vann på mølla og forsterker konflikten. Jeg tror det som ville gitt desidert raskest bedring var hyppige kontroller og bøtelegging av syklister som sykler på rødt lys og overholdelse av vikeplikt. Det vil bevisstgjøre syklistene på at de også skal følge trafikkreglene samtidig som det gjør situasjonen bedre for bilistene og senker temperaturen.

Jeg understreker at dette bare er en teori fra min side men jeg tror den vil være effektiv og "billig" i forhold til all verdens tilrettelegging.

Forhåpentligvis vil dette også gi ringvirkninger som får bilister til å peke spylerdysene på vinduet og kanskje vente til de er rundt svingen med å kjøre forbi.

#1354927 - 20/03/2012 10:46 Re: Verre enn før? [Re: Trillebår]
P_Dalen Offline
Veteran

Sitat: Trillebår
hvordan stiller pdalen seg til sparking etter biler som passerer?
Det er selvsagt ikke å anbefale.
Men holder bilistene seg >1,5 meter unna, burde det ikke være noe problem om en syklist finner det for godt å strekke litt på beina.

#1354943 - 20/03/2012 11:04 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

For det første er det tillatt å sykle forbi på innsiden (høyre side), så det var et dårlig eksempel.

Er det ikke merket sykkelfelt ville jeg unngått å kjøre forbi på innsiden, men du har sikkert rett i at det er lovlig. For meg er det en god regel å ikke gjøre noe på sykkel som jeg ikke ville/kunne ha gjort med bil.

Nei, her er du naiv. En bilist ser deg i kanskje 20 sekunder, dreier det en bilist som som i utgangspunktet irriterer seg over syklister er det er større sansynlighet for at han bedømmer deg på bakgrunn av hva han har sett syklister gjøre tidligere enn hva han ser i de 20 sekundene.

Det er heller ikke problemstillingen. Spørsmålet er om måten det gjøres på er formålstjenelig på lang sikt. All den tid det er mye uvettig sykling i trafikken framstår vi lett som arrogante ved å være for belærende.

Smidighet i trafikken har jeg ingenting imot heller, men "smidighet" må ikke forveksles med at myke trafikanter skal underkaste seg den sterkestes rett.

Det handler om å innse hvilken tid og verden man lever i. Du vil alltid finne bilster som lar seg irritere av å ligge bak en syklist i 10 sekunder i en oppoverbakke, det kommer ikke til å endre seg. Å hevde sin rett for enhver pris vil bare eskalere konflikten. Ikke ulikt det som skjer når du i filmen velger å svare på bilistens provokasjon med en større provokasjon.

Redigert av Torshov-Simen (20/03/2012 11:34)

#1354975 - 20/03/2012 11:57 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Ikke ulikt det som skjer når du i filmen velger å svare på bilistens provokasjon med en større provokasjon.

Beklager, nå er jeg ikke med. Den "større provokasjonen" du snakker om - består den i at jeg bremset opp og så på ham før jeg syklet videre?

#1354984 - 20/03/2012 12:08 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Ikke ulikt det som skjer når du i filmen velger å svare på bilistens provokasjon med en større provokasjon.

Beklager, nå er jeg ikke med. Den "større provokasjonen" du snakker om - består den i at jeg bremset opp og så på ham før jeg syklet videre?

Ja. Og hvis du ikke innser at det å stoppe rett foran noen er en provokasjon avstår jeg fra visere diskusjon :-)

#1354995 - 20/03/2012 12:20 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Ja. Og hvis du ikke innser at det å stoppe rett foran noen er en provokasjon avstår jeg fra visere diskusjon :-)

For min del er jeg ikke snauere enn at jeg karakteriserer min egen oppførsel der og da som et godt eksempel på behersket ikke-voldskommunikasjon.

Og dét i en situasjon der jeg ble seriøst truet.

#1355029 - 20/03/2012 12:51 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
GeirK Online
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
En bilist ser deg i kanskje 20 sekunder, dreier det en bilist som som i utgangspunktet irriterer seg over syklister er det er større sansynlighet for at han bedømmer deg på bakgrunn av hva han har sett syklister gjøre tidligere enn hva han ser i de 20 sekundene.

Er så mange folk virkelig så primitive at dette er svært sannsynlig? Da står det i såfall verre til med samfunnet enn jeg tror.

#1355046 - 20/03/2012 13:11 Re: Verre enn før? [Re: GeirK]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sitat: GeirK
En bilist ser deg i kanskje 20 sekunder, dreier det en bilist som som i utgangspunktet irriterer seg over syklister er det er større sansynlighet for at han bedømmer deg på bakgrunn av hva han har sett syklister gjøre tidligere enn hva han ser i de 20 sekundene.

Er så mange folk virkelig så primitive at dette er svært sannsynlig? Da står det i såfall verre til med samfunnet enn jeg tror.

Vedlegg
driter-i.JPG (357 nedlastinger)

Redigert av Raskall (20/03/2012 13:11)

#1355051 - 20/03/2012 13:15 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
sverreb Online
Besatt

At noen klikker en 'liker' knapp på fjesboka betyr ikke nødvendigvis at de står inne for hva den harde kjerne av galninger på den gruppen måtte gi utrykk for.

#1355056 - 20/03/2012 13:20 Re: Verre enn før? [Re: sverreb]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sitat: sverreb
At noen klikker en 'liker' knapp på fjesboka betyr ikke nødvendigvis at de står inne for hva den harde kjerne av galninger på den gruppen måtte gi utrykk for.

Har du lest innleggene på gruppa? Det kan være noen få som står for innholdsproduksjonen men de som "Liker" dette tar jammen ikke mye til motmæle. Ikke at det er noen vits for alt man skriver blir slettet så lenge man ikke skriver hat-meldinger.

#1355070 - 20/03/2012 13:34 Re: Verre enn før? [Re: GeirK]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sitat: GeirK

Bås-tenking ligger i menneskets natur.
99 % av menneskehetens historie har dreid seg om å unngå å bli drept av rovdyr eller fiender. De som var raskest til å registrere hvem som var venn og hvem som var fiende overlevde, og slike beslutninger tas raskest hvis man på forhånd har plassert ting i båser.

Således har evolusjonen sørget for at vi som nå trår jorden er de mest fordomsfulle som noensinne har gjort det.

Så svaret på spørsmålet er ja; hvis en bilist mener at syklister er duster, så vil han ved synet av en syklist tenke "dust" uavhengig av hvor eksemplarisk vedkommende oppfører seg.

#1355086 - 20/03/2012 14:04 Re: Verre enn før? [Re: Raskall]
sverreb Online
Besatt

Sitat: sverreb

Har du lest innleggene på gruppa? Det kan være noen få som står for innholdsproduksjonen men de som "Liker" dette tar jammen ikke mye til motmæle. Ikke at det er noen vits for alt man skriver blir slettet så lenge man ikke skriver hat-meldinger.

Jeg tviler ikke på at de som har klikket av 'liker' her neppe er syklister selv, men de færreste deltar aktivt i gruppen, og terskelen for å 'unlike' er større enn å 'like'. Jeg antar at mange (de fleste) som 'liker' denne gruppen har gjort det i et øyeblikks affekt, uten at de nødvendigvis er vesentlig dårligere bilførere enn andre.

De fleste farlige situasjoner oppstår etter min observasjon av uoppmerksomhet og distraksjon fremfor aggresjon og vond vilje. (men unntakene finnes)

Redigert av sverreb (20/03/2012 14:04)

Side 4 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >