Side 9 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Muligheter
#1361070 - 28/03/2012 22:41 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
GeirK Offline
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: husqvarna
jeg er helt enig i at bilføreren oppfører seg som en idiot. Men hvorfor ikke bare svinge inn til siden og bli ferdig med. jeg syntes det blir litt det samme som å tviholde på venstresida på motorveien fordi man holder fartsgrensen.
tenkte bare at det var en lett affære og svinge inn til siden. så er man ferdig med det.

Ikke tale om! Dette blir som å tviholde på høyresida på motorveien når venstrefila er tom og det ligger en bil og tuter bak deg.

Hva ville du gjort i et sånt tifelle? Svingt inn på skuldra og sluppet vedkommende forbi?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1361147 - 29/03/2012 08:10 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
schnappi Offline
Krokoknøtt
Ringrev

Sted: Am Nil
jeg syntes det blir litt det samme som å tviholde på venstresida på motorveien fordi man holder fartsgrensen.

Fartsgrensen er den maksimale tillate hastigheten. Såledeles spiller det ingen rolle hvilket felt man ligger i, all den tid trafikken ikke kan bevege seg raskere.

Quote:

(...) tenkte bare at det var en lett affære og svinge inn til siden. så er man ferdig med det.

Problemet til bilisten, slik flere har poengtert, er ikke at det ikke var plass til en forbikjøring (det er det -- noe som er tydelig bare man tar seg en tur langs den aktuelle strekningen). Problemet var heller at vedkommende så en syklist på det som han oppfattet som "sin" vei. Om man skal så føye seg etter for folks ubegrunnede irritasjoner -- hvorfor ikke la være å sykle i sin helhet? Noen kan jo tenkes å få et problem med det og.

#1361233 - 29/03/2012 10:02 Re: Verre enn før? [Re: schnappi]
quattro Offline
Entusiast

Sted: Lier
Sitat: schnappi
jeg syntes det blir litt det samme som å tviholde på venstresida på motorveien fordi man holder fartsgrensen.

Fartsgrensen er den maksimale tillate hastigheten. Såledeles spiller det ingen rolle hvilket felt man ligger i, all den tid trafikken ikke kan bevege seg raskere.

Denne må jeg bare kommentere. Fartsgrensene overholdes av politiet, ikke av hvermansen som ønsker å leke politi. Hvis noen synes at jeg kjører for fort i venstrefeltet, så får de ringe politiet. Å ligge i venstrefeltet når det er trafikk bak og ledig i høyre, blir bare for dumt.

#1361561 - 29/03/2012 17:41 Re: Verre enn før? [Re: quattro]
schnappi Offline
Krokoknøtt
Ringrev

Sted: Am Nil
Sitat: quattro
Denne må jeg bare kommentere. Fartsgrensene overholdes av politiet, ikke av hvermansen som ønsker å leke politi.

Å overholde fartsgrensen er ikke ensbetydende med å leke politi. De aktuelle skiltene angir den maksimale tillatte hastigheten. Du kan gjerne mene at det er for dumt; men når en ligger i hvilket som helst felt og holder den maksimale tillatte hastigheten, så er det ikke den lovlige sjåførens hastighet/plassering som er problemet.

Redigert av schnappi (29/03/2012 17:43)

#1361579 - 29/03/2012 17:56 Re: Verre enn før? [Re: schnappi]
esv Offline
Entusiast

Sted: Torshow
men når en ligger i hvilket som helst felt og holder den maksimale tillatte hastigheten, så er det ikke den lovlige sjåførens hastighet/plassering som er problemet.

Bortsett fra at det er ulovlig å ligge i venstre felt sålenge du ikke kjører forbi eller er kø da...

Ellers vet du heller aldri hvorfor noen kjører fortere enn fartsgrensen. Det kan være særdeles gode grunner til det.

#1361581 - 29/03/2012 17:59 Re: Verre enn før? [Re: schnappi]
Dan Offline
[sensurert]

når en ligger i hvilket som helst felt og holder den maksimale tillatte hastigheten, så er det ikke den lovlige sjåførens hastighet/plassering som er problemet.

Å ligge i venstrefeltet når det er fritt i høyrefeltet (og du ikke har valgt venstrefeltet fordi du skal svinge til venstre litt lengre fremme) har kun to grunner. Enten er du sløv eller så prøver du bevisst å blokkere trafikk bakfra. Begge deler er jo tegn på at du ikke er helt god i trafikken. Og før du tror at jeg kjører Audi til stadighet i tjue over fartsgrensen så er sannheten at jeg kjører Citroën med fartsperren alltid satt på aktuell fartsgrense, GPS-kalibrert. ICON_SMILE

#1361588 - 29/03/2012 18:08 Re: Verre enn før? [Re: schnappi]
trondmm Offline
Ringrev

Å overholde fartsgrensen er ikke ensbetydende med å leke politi.

Neida, men det er allikevel ikke min oppgave å passe på at andre holder fartsgrensen. Hvis jeg ligger i venstre felt og jeg oppdager at noen bak meg ønsker å kjøre forbi, så pleier jeg å bytte felt når anledningen byr seg. Dvs. hvis det er mye blinking og tuting og annen generell rasshøloppførsel fra sjåføren, så blir jeg mer vrang, og kan godt bli liggende en god stund ekstra, men i hovedsak, så slipper jeg folk forbi, uansett om jeg ligger under, på eller over fartsgrensen.

Derimot er jeg veldig kritisk til de som mener venstrefeltet egentlig aldri bør brukes. Jeg ser stadig vekk folk som kjører forbi køer på 20-30 biler som ligger relativt tett, og som demonstrativt legger seg inn mellom hver eneste en, før han etter et par sekunder legger seg ut på nytt, sånn at alle skal få med seg at venstrefeltet utelukkende skal brukes til forbikjøring. Så lenge jeg ikke ser noen i speilet som tar meg igjen, så ligger jeg gjerne i venstrefeltet selv om høyrefeltet er tomt. Det er ikke så langt mellom påkjøringene, og det er like greit å bare ligge i venstre felt, i stedet for å skifte felt frem og tilbake når man kommer til en påkjøring der det kommer biler.

#1361596 - 29/03/2012 18:16 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Spiffhopeless Offline
Veteran

Dette er hva denne tråden er.

Vedlegg
M87BlackHole1.jpg (221 nedlastinger)

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling

#1361663 - 29/03/2012 20:17 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
husqvarna Offline
Entusiast

Sted: oslo
hvis du har et aggresivt rasshøl bak deg så kan det være greit å slippen forbi. men det er jo deilig å tøye strikken hans litt først. selv om det også iseg selv grenser til såkalt rasshøloppførsel ICON_SMILE

Side 9 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9