Side 6 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Muligheter
#1355441 - 20/03/2012 21:09 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
paalbn Offline
Ivrig

Sted: Vestfold
Sitat: P_Dalen

OK. La meg få høre eksakt hva jeg burde ha gjort for å unngå at denne bilføreren skulle bli provosert.

Tror vi kan stikke fingeren i jorda her og det eneste riktig svaret her er : tatt bilen.
Er vel ikke så mye annet som ville ha nyttet.

Redigert av paalbn (20/03/2012 21:10)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1355442 - 20/03/2012 21:11 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Sitat: Torshov-Simen
Han tuter fordi han mener du sinker ham og du mener du ikke regnet med at han ville ta det som en provokasjon når du stopper rett foran ham? Kom igjen, så dum er du ikke.

OK. La meg få høre eksakt hva jeg burde ha gjort for å unngå at denne bilføreren skulle bli provosert.

Lagt deg litt lenger til høyre og vinket ham forbi? Kjørt inn til fortauskanten og stoppet? Hvem vet...
Jeg tror bare at du valgte ett av de mer uheldige alternativene

#1355445 - 20/03/2012 21:14 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
Han tuter fordi han mener du sinker ham og du mener du ikke regnet med at han ville ta det som en provokasjon når du stopper rett foran ham? Kom igjen, så dum er du ikke.

Tatt bussen!

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1355446 - 20/03/2012 21:14 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
Tange Offline
Søk hjelp!

Sitat: paalbn
Sitat: Tange
Nope, du sa at det er veien å gå: egen veibane er veien å gå.

Nei, jeg sa jeg tror det er veien å gå.

Akkurat, du tror det uten å ha bestemt/tenkt over om det var/realistisk eller ikke?

Quote:
Veit ikke, jeg spør hva du mener, ser du?(spørsmålstegn)

Det jeg prøvde å spørre deg om var hvor du fikk dette fra? Skjønner ikke hvor du vil hen, da jeg ikke ser sammenhengen med det jeg skrev.

Hvis jeg googler "opplæring bilister" så handler de første titalls treff og sikkert mange flere (bortsett fra deg på 5. plass) om opplæring av bilister i forbindelse med førerkort. Siden du trur at Opplæring av bilister ..... skaper mer frustrasjon enn nytte så spør jeg deg om du mener at vi skal droppe denne opplæringen og bare gi ungdommen førerkort når de fyller atten.

Quote:
Og hvordan skal bilister og syklister (og for å gjøre det klart, jegtenker stortsett "trafifikanter") bli litt rundere i kanten?

Ved å ta mer hensyn til andre. Utopi, kanskje...

Du har det litt med urealistiske løsninger eller forventninger eller....? ICON_WINK

Quote:
Mitt liv er ihvertfall for kort til å irritere meg over det andre gjør til en hver tid. Jeg har ingen problemer med å ligge på eller til høyre for den hvite stripen når jeg sykler for å gjøre veien lettere tilgjengelig for bilene som vil forbi. Jeg kan til og med snike meg inn på fortauet for å slippe biler forbi.
Nå har jeg aldri opplever mer aggressive situasjoner enn at jeg kan smile for meg selv.

"Godt" å se at du til tross for din smidighet allikevel opplever agressive situasjoner.

#1355448 - 20/03/2012 21:17 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Det sto en parkert bil der. Mener du i fullt alvor at det riktige ville være å kjøre gjennom møkka og inn til fortauskanten og stanse, foran den parkerte bilen? Ville du gjort det? Helt ærlig?

#1355451 - 20/03/2012 21:20 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Det sto en parkert bil der. Mener du i fullt alvor at det riktige ville være å kjøre gjennom møkka og inn til fortauskanten og stanse, foran den parkerte bilen? Ville du gjort det? Helt ærlig?

Du skulle jo tydeligvis stoppe uansett og du gjør det før du kommer fram til den parkerte bilen...?
Jeg vet ihvertfall 100% prosent ærlig at jeg ikke ville ha valgt samme alternativ som du gjorde

#1355452 - 20/03/2012 21:21 Re: Verre enn før? [Re: sverreb]
Tange Offline
Søk hjelp!

Sitat: sverreb

Mer en generell observasjon på reaksjoner rund bruk av horn en denne spesifikke situasjonen: Selv om det er overveldende sannsynlig at hornbruk er i strid med trafikkreglene og ikke ble brukt for å varsle eller avverge fare, kan man ikke like godt ANTA at det er tilfelle. Ved ethvert bruk av lydhorn mener jeg det påligger alle trafikanter, syklister såvel som bilister, å se seg om for å observere en eventuell fare som varsles. Det medfører nødvendigvis også at man slakker av farten eller stopper.

Det betyr ikke at man skal stoppe demonstrativt, men det er å forvente at trafikken vil stoppe opp eller sakke ned når man bruker horn.

Nettopp, som sagt er det bare å bremse ned, sjekke at sykkelen er i orden, om hjulene er festet osv. og så å gå frem til bilen og forsikre bilisten at alt er i orden med sykkelen og takke han/hun for sin omtenksomhet.......men jeg tipper en del her inne vil anse dette som en stor provokasjon.....de om det.

#1355456 - 20/03/2012 21:25 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Nettopp, som sagt er det bare å bremse ned, sjekke at sykkelen er i orden, om hjulene er festet osv. og så å gå frem til bilen og forsikre bilisten at alt er i orden med sykkelen og takke han/hun for sin omtenksomhet.......men jeg tipper en del her inne vil anse dette som en stor provokasjon.....de om det.

Men nå gjorde faktisk ikke P_dalen så mange av disse tingene?
Og det ville vel være mer naturlig å stoppe utenfor veibanen?
Ville du stoppet på samme måte hvis du ble tutet på når du kjørte bil?

#1355463 - 20/03/2012 21:28 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Du skulle jo tydeligvis stoppe uansett og du gjør det før du kommer fram til den parkerte bilen...?
Jeg vet ihvertfall 100% prosent ærlig at jeg ikke ville ha valgt samme alternativ som du gjorde

Nei, jeg skulle ikke stoppe uansett, og det er du fullstendig klar over.

Nå har du hatt så mange innvendinger mot min påstått "åpenbart provoserende" opptreden, så nå synes jeg det er på sin plass at du opplyser om eksakt hva du ville gjort i samme situasjon.

#1355469 - 20/03/2012 21:32 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
paalbn Offline
Ivrig

Akkurat, du tror det uten å ha bestemt/tenkt over om det var/realistisk eller ikke?

Jepp, ser ikke noe problem med det

Hvis jeg googler "opplæring bilister"

Tar man ut ting av sammenhengen så kan man nok tolke det dit hen.
For å svare på spørsmålet ditt, det er jeg sikker på at du skjønte jeg ikke mente og forstår fortsatt ikke hvorfor du spør.

Du har det litt med urealistiske løsninger eller forventninger eller....;)

He, he, googlet du for å komme frem til dette også ICON_WINK

"Godt" å se at du til tross for din smidighet allikevel opplever agressive situasjoner.
Kan ikke se at jeg har påstått noen annen.

Redigert av paalbn (20/03/2012 21:34)

#1355472 - 20/03/2012 21:35 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
Tange Offline
Søk hjelp!

Men nå gjorde faktisk ikke P_dalen så mange av disse tingene?
Og det ville vel være mer naturlig å stoppe utenfor veibanen?
Ville du stoppet på samme måte hvis du ble tutet på når du kjørte bil?

Hvis noen tuter på meg når jeg kjører bil (ved trafikklys f.eks) så kan jeg faktisk ta meg tid til å gå en runde rundt bilen for å se om alt er i orden for så å vinke til tuteren at alt er i orden og kjøre videre. Jeg er en veldig høvlig trafikant, vet'u.

#1355475 - 20/03/2012 21:38 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
paalbn Offline
Ivrig

Nettopp, som sagt er det bare å bremse ned, sjekke at sykkelen er i orden, om hjulene er festet osv. og så å gå frem til bilen og forsikre bilisten at alt er i orden med sykkelen og takke han/hun for sin omtenksomhet.......

tysker Denne løsningen så jeg ikke, absolutt et alternativ

#1355488 - 20/03/2012 21:50 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
Tange Offline
Søk hjelp!

Jepp, ser ikke noe problem med det

Hvis jeg googler "opplæring bilister"

Tar man ut ting av sammenhengen så kan man nok tolke det dit hen.
For å svare på spørsmålet ditt, det er jeg sikker på at du skjønte jeg ikke mente og forstår fortsatt ikke hvorfor du spør.

Du har det litt med urealistiske løsninger eller forventninger eller....;)

He, he, googlet du for å komme frem til dette også ICON_WINK

Kan ikke se at jeg har påstått noen annen.

OK, da tar jeg frem denne igjen:

Quote:
Litt som å kjøre mc, jeg har pendlet flere år med motorsykkel Vestfold - Oslo og det her her jeg har hatt mine nær døden opplevelser. Heldigvis bare 3-4 stykker, men de har i tillegg vært veldig stygge.
Mange bilister tror vi kjører moped og høyeste hastighet er 50 km/t.
Dessverre er det nok slik at bilister tror de er kongene på veien og personlig tror jeg bedre betingelser for syklister i form av egen veibane er veien å gå.

Opplæring av bilister tror jeg skaper mer frustrasjon enn nytte, ikke at jeg mener vi skal slutte med holdningendringer, men tror nok andre veier er veien å gå. Dessverre

Din "opplæring av bilister" kommer for meg ut av ingenting. Du skriver noe om forholdene i trafikken for mopedister og motorister for så å si at du ikke har noe tru på 'opplæring av bilister'. JEG er i den tru at de fleste mennesker tenker på trafikkopplæring i forbindelse med førerkortet når de leser om 'opplæring av bilister' og fikk bekreftet det av google. Jeg ser ingen steder noe pressisering av hva DU mener, selv ikke etter gjentatte spørsmål fra min side.
Heller ikke har jeg sett noen konkrete foreslag på de andre veier som er veien å gå.

Og det siste er ikke spesielt rettet mot deg. Mange herinne mener at P_Dalen kan 'skylde' seg selv samtidig med at mange (de samme?) mener at det nok hadde vært rævende likegyldig hva P_Dalen hadde gjort for bare hans blotte eksistens som 'syklist på en offentlig vei' er nok til å provosere denne bilisten.

#1355494 - 20/03/2012 21:56 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Nei, jeg skulle ikke stoppe uansett, og det er du fullstendig klar over.

Men herregud da mann, du stopper jo!!!!
Jeg mener det ville være mer naturlig å gjøre det utenfor veibanen dersom det ikke var ,ment som en provokasjon.

Nå har du hatt så mange innvendinger mot min påstått "åpenbart provoserende" opptreden, så nå synes jeg det er på sin plass at du opplyser om eksakt hva du ville gjort i samme situasjon.

Jeg ville ha vinket ham forbi mens jeg hadde syklet videre så nærme parkerte biler/fortauskant som mulig

#1355501 - 20/03/2012 22:00 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Hvis noen tuter på meg når jeg kjører bil (ved trafikklys f.eks) så kan jeg faktisk ta meg tid til å gå en runde rundt bilen for å se om alt er i orden for så å vinke til tuteren at alt er i orden og kjøre videre. Jeg er en veldig høvlig trafikant, vet'u.

Men det er jo heller ikke overførbart til situasjonen som diskuteres ettersom P_dalen definitivt ikke benytter trafikklys eller annen trafikal stans.

#1355503 - 20/03/2012 22:03 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
schnappi Offline
Krokoknøtt
Ringrev

Sted: Am Nil
Er det ikke merket sykkelfelt ville jeg unngått å kjøre forbi på innsiden, men du har sikkert rett i at det er lovlig.

"Du har sikkert rett"? Ja, det har han. Uten noen forutsetninger om sykkelfelt.

Quote:

For meg er det en god regel å ikke gjøre noe på sykkel som jeg ikke ville/kunne ha gjort med bil.

Da sykler du aldri på fortauet heller? Eller sykkelfelt?

#1355508 - 20/03/2012 22:07 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sted: Manhattan Beach

Hvis du hadde brukt gun'ern så ville han blitt redd istedet for å bli provosert:

http://readingeagle.com/article.aspx?id=361536

-Steve Jobs

#1355509 - 20/03/2012 22:07 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
Tange Offline
Søk hjelp!

Men det er jo heller ikke overførbart til situasjonen som diskuteres ettersom P_dalen definitivt ikke benytter trafikklys eller annen trafikal stans.

Hvis du leser godt så skrev jeg 'f.eks.' jeg er forsiktig nok til å bremse ned før en busslomme eller annen mulighet til å komme meg unna veien for å sjekke bilen hvis noen varsler meg at det kan være fare på ferde. Alltid greit å sjekke om bakluka er forsvarlig låst, vet'u. Og alltid like høvlig til å takke for omtenksomheten.

#1355511 - 20/03/2012 22:07 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
paalbn Offline
Ivrig

OK, da tar jeg frem denne igjen:

som var ment som en digresjon eller svar på om du vil
Sitat: Supermann
En kan jo også stille spørsmål ved hvorfor det å sykle skal kreve mye mer ferdighet og trafikkforståelse enn det å kjøre bil? .

Da opplæringen på MC dreier seg en del om å tolke bilisters adferd. Ihvertfall når jeg holdt på med dette.
Dermed er jeg uenig i
Din "opplæring av bilister" kommer for meg ut av ingenting.

#1355515 - 20/03/2012 22:11 Re: Verre enn før? [Re: schnappi]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sitat: schnappi

Trodde aldri jeg skulle sitere GeirK, men; Les hva jeg sier, ikke hva du tror jeg sier.
Alt skal ikke tas som retoriske grep - jeg kjente ikke lovverket, men gikk ut fra at han hadde rett da han uttalte seg om det.

Da sykler du aldri på fortauet heller? Eller sykkelfelt?

Klønete formulert, jeg tar selvkritikk.
Jeg sykler ikke på fortauet, men bruker sykkelfelt.

Redigert av Torshov-Simen (20/03/2012 22:13)

#1355518 - 20/03/2012 22:11 Re: Verre enn før? [Re: paalbn]
Tange Offline
Søk hjelp!

Da opplæringen på MC dreier seg en del om å tolke bilisters adferd. Ihvertfall når jeg holdt på med dette.
Dermed er jeg uenig i
Din "opplæring av bilister" kommer for meg ut av ingenting.

Akkurat, og denne 'opplæringen på MC', snakker vi da om opplæring i forbinnelse med å ta motorsykkellappen?

#1355525 - 20/03/2012 22:20 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Hvis du leser godt så skrev jeg 'f.eks.' jeg er forsiktig nok til å bremse ned før en busslomme eller annen mulighet til å komme meg unna veien for å sjekke bilen hvis noen varsler meg at det kan være fare på ferde. Alltid greit å sjekke om bakluka er forsvarlig låst, vet'u. Og alltid like høvlig til å takke for omtenksomheten.

Tviler ikke på det, jeg tenkte mer på at P_dalen ikke gjør noen slike grep, han stopper simpelthen akkurat der han var da lydsignalet kom. Det tror jeg faktisk ikke han hadde gjort hvis han kjørte bil, og tolker jeg deg rett bekrefter du også at du heller ikke ville ha gjort det.

#1355532 - 20/03/2012 22:24 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Tange Offline
Søk hjelp!

Da tolker du feil, jeg sier ikke at jeg vil gjøre det uansett, men litt avhengig av situasjonen så kunne jeg ha gjort det. Altså, bremset behersket ned på flekken for å foreta en sjekk.

#1355540 - 20/03/2012 22:29 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Da tolker du feil, jeg sier ikke at jeg vil gjøre det uansett, men litt avhengig av situasjonen så kunne jeg ha gjort det. Altså, bremset behersket ned på flekken for å foreta en sjekk.

Ok, my bad. Jeg synes det er en merkelig løsning, men greit nok

#1355541 - 20/03/2012 22:31 Re: Verre enn før? [Re: Tange]
paalbn Offline
Ivrig

Jada jeg har sett den feilbruken, eller dårlige formuleringen om du.

Når jeg brukte uttrykket opplæringen av bilister i den opprinnelige innlegget, tenkte jeg på syklister sin opplæring av bilister ved egen adferd i veibanen.
Jeg mener fortsatt at det blir tatt ut av sin sammenheng, men ser jo at det kan tolkes på en annen måte. MEN ikke at jeg mener at "lappen" skal komme i posten.

#1355581 - 20/03/2012 23:16 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Jeg ville ha vinket ham forbi mens jeg hadde syklet videre så nærme parkerte biler/fortauskant som mulig

Ærlig talt. Se igjen. Fyren hadde et hav av plass til å kjøre forbi. Men han ville ikke kjøre forbi. Han ville lage bråk.

#1355612 - 21/03/2012 01:54 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sted: Manhattan Beach
Sitat: supernalle
For dem som mener at det ikke går på hva pedalen har lovlig rett til og gjøre eller ikke, så tar dere feil.

Det er det ikke bare det diskusjonen dreier seg om heller, mye av argumentasjonen går på om det P_dalen gjør er formålstjenelig.

All honnør til P_dalen som sikkert følger trafikkreglene til punkt og prikke, men bilistene ser ikke forskjell på ham og andre syklister som tar seg til rette med å sykle mot enveiskjøring, sykle forbi på insiden etc., etc.

Da er det ikke sikkert at en bokstavtro "stå på krava" holdning fra enkelte er det lureste for syklister som helhet på lang sikt. Inntil alle syklister eventuelt begynner å overholde alle trafikkregler tror jeg det er lurere å utvise litt smidighet i trafikken framfor å drive trafikkopplæring av bilister.

Hvordan vet du at han "står på krava"? Hva vet du om motivasjonen hans for å ligge der han ligger? Det gjør du selvsagt ikke og det er det som er poenget. Er det den eneste grunnen som finnes for at han ligger der han ligger? Hvordan vet en tilfeldig bilist hva motivasjonen til en tilfeldig syklist er for å sykle der han sykler? Derfor er det hva loven sier som man må forholde seg til....

At det finnes bilister som behandler alle syklister som kriminelle er jo en sak for politiet og det er nettopp her jeg mener det svikter i samfunnet. Det er det jeg ikke skjønner, at politiet ikke tar denne oppgaven på alvor, mens de klarer å samtidig å bøtelegge syklister for å sykle på rødt lys.... det er populistisk, og det er ikke bra. Jeg mener ikke at syklister skal gjøre uloveligheter, men politiet må prioritere bedre.

Igjen, motivasjonen for at flere bilister oppfører seg truende og pubertalt ovenfor syklister generelt tror jeg går på bilistens mikroskpiske selvbilde og ønske om å ødelegge for folk som holder seg i form.

"Sykle forbi på innsiden"? Hvis du mener å sykle forbi på høyre side, så har syklister lov til dette. Men jeg er klar over at mange bilister ikke er vet dette. Det er her det er så idiotisk at bilister leker politi....

-Steve Jobs

#1355621 - 21/03/2012 07:10 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Dan Offline
[sensurert]

Ærlig talt. Se igjen. Fyren hadde et hav av plass til å kjøre forbi. Men han ville ikke kjøre forbi. Han ville lage bråk.

Jeg ville ha gitt ham bråk. I denne situasjonen, (hvis jeg da ikke bare hadde hoppet opp på fortauet) så ville jeg da jeg hørte tutingen ha snudd meg, sett tullingen og prøvd å vinke ham forbi. Hvis han da hadde fortsatt å tute så ville jeg sakte ha bremset til stopp slik at han ble stående rett bak meg. Deretter ville jeg ha gått av sykkelen, løftet den opp og holdt den med kranksiden ned over panseret og spurt om det var noe han ville.

#1355630 - 21/03/2012 07:29 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
P_Dalen Offline
Veteran

Trodde aldri jeg skulle sitere GeirK, men; Les hva jeg sier, ikke hva du tror jeg sier.
Alt skal ikke tas som retoriske grep - jeg kjente ikke lovverket, men gikk ut fra at han hadde rett da han uttalte seg om det.

Det var sant å si overraskende at du ikke visste at det er tillatt for syklister å kjøre forbi biler på høyre side. Dette er jo noe syklister, særlig bysyklister, veldig ofte gjør for å komme seg fram på noenlunde effektiv måte. Ikke minst foran lyskryss og andre steder hvor biler står i kø.

En annen feilaktig påstand man ofte hører, er at det skal være forbudt å sykle i gangfelt.

En tredje myte er at det skal være forbudt å sykle utenfor sykkelfelt der dette finnes.

En fjerde er at syklister har en form for vikeplikt for biler som kommer bakfra, og at de øyeblikkelig har å komme seg ut av veien så snart de blir innhentet.

De virkelige vigilanter er bilister som tar loven i egne hender for å straffe syklister. Og de aller verste vigilantene er bilister som med bilen som våpen avstraffer syklister som bryter falske regler som bare finnes i bilistens hode.

#1355639 - 21/03/2012 07:50 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Jeg forsvarer ikke bilisten, det er helt åpenbart at han vil ha bråk. Det jeg sier er at din respons på hans provokasjon mer trolig ga ham akkurat det bråket han var ute etter og et "bevis" på at syklister er duster enn at han lærte noe i positiv forstand.

Jeg går jo utfra at det underliggende motivet for filmingen på en eller annen måte er å bedre forholdene for syklister i trafikken, og da er jeg veldig usikker på om denne situasjonen bidro til det på noen som helst måte.

Side 6 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >