Side 8 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Muligheter
#1356085 - 21/03/2012 15:13 Re: Verre enn før? [Re: Johnny Yuma]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Sitat: Johnny Yuma
En provokasjon bor aldri hos senderen av et budskap, men hos mottakeren. I praksis betyr det at ingen provoserer deg, men at du kan føle deg provosert.

Nåja.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1356092 - 21/03/2012 15:18 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Johnny Yuma Offline
Avhengig

Jeg synes det er helt greit å oppføre seg " provoserende" i denne situasjonen. Skulle han syklet pent til siden og beklaget seg for å slippe bilen forbi?
Jeg er på ingen måte motstander av å legge seg på hornet når syklister vingler rundt i veien og hindrer trafikken, men å honke i et tilfelle som dette hvor det er lite trafikk og plenty plass til å kjøre forbi er bare dustete. Å stoppe og spørre hva det gjelder skulle bare mangle. Hadde en sånn snørrvalp bærtet på meg hadde det blitt månelyst.

#1356100 - 21/03/2012 15:27 Re: Verre enn før? [Re: Torshov-Simen]
trondmm Offline
Ringrev

Sitat: Torshov-Simen
Sitat: trondmm

OK, så du mener ikke P_dalen oppførte seg provoserende? Da må jeg innrømme at jeg virkelig ikke skjønner hva du klager over i det hele tatt.

Jeg mener han oppfører seg på en måte som kan oppfattes som provoserende,

Og jeg mener det ikke ville vært mulig å oppføre seg på en måte som denne sjåføren ikke hadde oppfattet som provoserende.

Altså, når noen kommer med en unnskyld-men-jeg-sliter-med-å-komme-forbi-deg bært, kan det regnes som en provokasjon å stoppe i stedet for å legge seg til siden og signalisere at det er greit å kjøre forbi. Men, hva skal være poenget med å signalisere til noen at det er greit å kjøre forbi, når veien er snorrett, 400 meter brei, og det ikke er en eneste bil eller annen hindring så langt øyet kan se, og bilisten allikevel insisterer på å fyre av en HELVETESJÆVLYSYLISTPIKKHAREIVEKKFRAVEIENMIN!!!11!ONE sirene?

Det ville vært provoserende å ignorere fyren. Det ville vært provoserende å vinke han forbi, og det var provoserende å stoppe.

Sitat: Torshov-Simen
men det er uendelig langt fra det til at jeg gir ham hele ansvaret for at situasjonen eskalerer som du hevder.

Problemet mitt er at P_dalens provokasjon er på nivå med å ha på seg umake sokker og du fortsetter å terpe på det som om det er relevant på noen som helst måte.

#1356118 - 21/03/2012 15:43 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Johnny Yuma Offline
Avhengig

Ingen som noen gang har levd på denne kloden, «provoserte » som Jesus gjorde. Eller rettere sagt. Ingen har noen gang levd, talt og forkynt på en slik måte at så mange følte seg provosert. Mennesker som hadde alliert seg med fienden, raste, freste, knurret, hatet, ropte, brølte, saboterte, ødela, anklaget, opponerte, forbannet, slo, hånet, løy og «følte» seg kraftig provosert i møte med Guds Sønn. Hans liv og lære var uklanderlig, men alle som ikke var under Guds Ånds kontroll, ble irriterte bare han kom nær dem. Jesus kunne latt være å «provosere,» men da måtte han ha fortiet sannheten og latt seg styre av Den Ondes prioritering, som nettopp har denne fortielsen som hovedmål.

#1356122 - 21/03/2012 15:48 Re: Verre enn før? [Re: trondmm]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Sitat: trondmm

Problemet mitt er at P_dalens provokasjon er på nivå med å ha på seg umake sokker og du fortsetter å terpe på det som om det er relevant på noen som helst måte.

Ok, jeg registrerer at vi er uenige.

#1356124 - 21/03/2012 15:49 Re: Verre enn før? [Re: Johnny Yuma]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Ingen som noen gang har levd på denne kloden, «provoserte » som Jesus gjorde. Eller rettere sagt. Ingen har noen gang levd, talt og forkynt på en slik måte at så mange følte seg provosert. Mennesker som hadde alliert seg med fienden, raste, freste, knurret, hatet, ropte, brølte, saboterte, ødela, anklaget, opponerte, forbannet, slo, hånet, løy og «følte» seg kraftig provosert i møte med Guds Sønn. Hans liv og lære var uklanderlig, men alle som ikke var under Guds Ånds kontroll, ble irriterte bare han kom nær dem. Jesus kunne latt være å «provosere,» men da måtte han ha fortiet sannheten og latt seg styre av Den Ondes prioritering, som nettopp har denne fortielsen som hovedmål.

Ja, det er jo en helt relevant sammenlikning

#1356132 - 21/03/2012 15:57 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Johnny Yuma Offline
Avhengig

«Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere,»Matt. 5,44.

#1356140 - 21/03/2012 16:02 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
HeidiF Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Jøss...for en lang diskusjon dette ble.
I mine øyne er det kun en person som har en provoserende adferd her, nemlig bilisten som legger seg på hornet for deretter å lire utav seg en velbrukt frase.
Hadde det vært meg som ble tutet på, hadde jeg gjort som jeg pleier, nemlig lagt fra meg sykkelen foran bilen, og gått til sjåføren for å høre hvilken trafikkfarlig situasjon jeg evt overså, og som han åpenbart syntes han burde advare meg mot.
Dette har jeg gjort flere ganger. Noen kaller det provokasjon fra min side. Jeg kaller det svar på en henvendelse.

Sinte unge menn, er ikke noe nytt i trafikken - mitt inntrykk er at terskelen for å bli sint, er lavere enn tidligere.

#1356144 - 21/03/2012 16:07 Re: Verre enn før? [Re: Johnny Yuma]
Torp Offline
Avhengig

«Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere,»Matt. 5,44.

Eller overført til relevant tema: smil og vink til de som tuter på dere ICON_SMILE

#1356152 - 21/03/2012 16:15 Re: Verre enn før? [Re: Torp]
Lenny Offline
Ringrev

Et lett overbærende smil og et elegant vink fungerer kjempebra. Eller enda bedre, et slengkyss.
Da kan du høre blodkarene sprekke inne i bilen.

#1356154 - 21/03/2012 16:16 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Johnny Yuma Offline
Avhengig

Eller skal vi dra en fire fem stykker opp til Daniel, (eier av bilen) og høre hva pokker han driver med, og slenge et par grønne snørrklyser og chamois-creme på panseret hans.

Noen som er med ?

#1356171 - 21/03/2012 16:43 Re: Verre enn før? [Re: Johnny Yuma]
A4-Biorobot Offline
Entusiast

Sted: Nord-Trøndelag
Eller skal vi dra en fire fem stykker opp til Daniel, (eier av bilen) og høre hva pokker han driver med, og slenge et par grønne snørrklyser og chamois-creme på panseret hans.

Noen som er med ?

Hva sier jus-ekspertene, er det lov å be til Gud om at noen kommer til å følge Johnny, hvis slike filmer legges ut litt oftere? Jeg hadde ikke grått en tåre om så skjedde.

Blant annet var det en drittunge som speeda forbi meg i hundre og helvete og nesten klippa forhjulet mitt rett foran en avkjørsel her på kveldstid. En annen episode for et par uker siden, jeg skal ta av i utkjørsel 3 i rundkjøring, og en idiot kjører forbi meg på venstre side i rundkjøringen, uten at det er streket opp flere filer (trang rundkjøring). Jeg var bare mm fra å kjøre inn i døra hans i det jeg la meg over.

Og det er mye mer rasjonelt med reaksjon i etterkant, enn å risikere å bli banka opp der og da/kjørt ned på faenskap. Kanskje, dersom slik selvtekt sprer seg, vil bilister kjøre rundt med mer frykt. Jeg har ikke noe tro på at situasjonen vil bedre seg noe som helst for syklister ellers, så lenge antall sykler på veien øker, vil antall bilist-drittsekker øke.

Redigert av A4-Biorobot (21/03/2012 16:50)

#1356183 - 21/03/2012 17:04 Re: Verre enn før? [Re: Johnny Yuma]
P_Dalen Offline
Veteran

Jeg innser nå at jeg tok feil. Jeg skulle ikke ha stanset da jeg hørte hornet.

Svaret fant jeg i Jobs bok, kap. 39. Der omtales hesten og dens styrke, men overført til vår tid skal dette selvsagt forstås som syklisten og hans sykkel:

27. Som et jordskjelv dundrer den fram, og stanser ikke om hornet gjaller.

28. Den vrinsker når hornet lyder, værer krig på lang avstand: kommandorop og hærskrik.

#1356235 - 21/03/2012 18:29 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
Kutt ut da. Jeg går på lavkarbo om dagen, så jeg kan hverken spise popcorn eller drikke øl.

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1357323 - 23/03/2012 09:35 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
Nå har jeg også hatt min opplevelse. Det er egentlig bare tragikomisk men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal forfølge det eller ikke.

Jeg syklet langs Dikeveien i Fredrikstad. Jeg er vant til at biler kjører forbi for nærme men brått kjenner jeg en bil subbe borti albuen min. Det var ingen møtende trafikk men det var 10-15 meter før en midtrabatt og fartshump i veien. Ingen skade skjedd men jeg tenner på alle pluggene og gestikulerer til sjåføren. Rasjonell tankegang forsvant og jeg kan nok ha brukt en enslig finger i gestikulasjonen. Han stopper opp og jeg ruller opp på høyre side av bilen hans.

Han lurer på "hva faen som er problemet mitt". Jeg forteller, med en overraskende ro og kontroll i stemmen, at han kjørte forbi meg så nærme at han var borti meg.

Så ser han på meg et par sekunder, så sier han: "Jeg ser du er ganske tjukk. Det er nok det som er problemet. Ja, du er for tjukk". Så heiser han opp vinduet og kjører videre. Han skulle forøvrig svinge til høyre i krysset rett etter at hendelsen fant sted, så han hadde tapt kanskje 4 sekunder på å ikke kjøre forbi meg.

Jeg noterte registreringsnummeret og fant ut når jeg kom hjem at dette er en 62 år gammel mann som bl.a. er styremedlem i en av Fredrikstads hjørnesteinsbedrifter. Jeg har også funnet ut hvor han bor og hva som er telefonnummeret hans.

Jeg har veldig lyst til å lage bråk ut av dette men tror jeg kommer til å bite det i meg av hensyn til "sakens gode". Hva ville dere ha gjort?

(Edit: Han var ikke akkurat tynn eller utstrålte sunnhet. Kanskje jeg skal forære ham en sykkel?)

Redigert av Raskall (23/03/2012 09:48)

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1357341 - 23/03/2012 09:52 Re: Verre enn før? [Re: Raskall]
M@rtin Offline

MaBose Infotainment
Søk hjelp!

Sted: Frogner plass
Bra at du fikk med deg hans ID (det tror jeg kan fort være utfordringen i en slik situasjon). Anmeld fyren og referer også til hendelsesforløpet etter subbinga. Saken vil selvfølgelig bli henlagt grunnet bevisets stilling, men fyren blir da registrert med dette. Skjer noe lignende neste gang, har fyren klart dårligere kort på hånda.

Martin

#1357356 - 23/03/2012 10:17 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
NjuK Offline
Ringrev

Bestill Peppes pizza i hans navn, 10 stykk sådann.

#1357362 - 23/03/2012 10:28 Re: Verre enn før? [Re: Raskall]
P_Dalen Offline
Veteran

Neste gang har du på videokameraet og foreviger følgende scene:

Bilist: "Jeg ser du er ganske tjukk. Det er nok det som er problemet. Ja, du er for tjukk".

Syklist, like rolig: "Selvfølgelig er jeg tjukk. Hver gang jeg p?!er kona di, gir hun meg en kjeks."

(tilskrives visstnok cricketspilleren Eddo Brandes)

#1360048 - 27/03/2012 16:24 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
SKT1 Offline
Medlem

Sted: Trondheim
Kom ikke lenger enn 200m på årets første sykkeltur før jeg fikk min første sint-bilist-opplevelse. Lå i 30 km/t i en 30-sone med fartsputer og fikk etterhvert en bil bak som la seg på hornet og gasset forbi. Jeg gjorde en "hvaerdetsomskjer"-gest og fikk fingern gjennom bakruta tilbake hvorpå bilisten bråbremser og stopper. Jeg stoppet opp på passasjersiden og sjåføren rullet ned vinduet. Sjåføren var et mannlig lemen på ca 20 år som mente at jeg skulle ha meg på fortauet og at jeg kanskje skjønte mer når jeg fikk førerkort (som jeg har hatt i 20 år). Jeg svarte høflig tilbake om fortau og sykling...Så ut som han var på vei til å ta av seg selen for å ut og sloss. Makan til idioter som finnes, jeg blir helt matt.

#1360102 - 27/03/2012 19:00 Re: Verre enn før? [Re: SKT1]
GeirK Online
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Det er da jeg ser personen rett inn i øya og oppfordrer meget strengt til å kjøre hjem, sette fra seg bilen og ikke ta den i bruk før vedkommende har lært seg trafikkreglene.

#1360212 - 27/03/2012 21:29 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
husqvarna Offline
Entusiast

Sted: oslo
Du ser at bilisten blir irritert. Hvorfor ikke bare svinge innom fortauet og slippe han forbi?

#1360250 - 27/03/2012 21:54 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
FHanserud Offline
Avhengig

Sted: Gløshaugen
Sitat: husqvarna
Du ser at bilisten blir irritert. Hvorfor ikke bare svinge innom fortauet og slippe han forbi?

Bilisten er ikke irritert fordi han ikke kommer forbi, han er irritert fordi P_dalen sykler på veien hans.

#1360378 - 28/03/2012 04:27 Re: Verre enn før? [Re: FHanserud]
KristianStr Offline
Avhengig

Sted: Drammen (og Bø i Telemark)
Hvis man ikke på noen måte gjør tegn til at man hører tutinga, eller søker øyekontakt, kan det fort være minst like provoserende ovenfor tuteren

#1360387 - 28/03/2012 07:53 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
GeirK Online
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...

Kanskje han ikke ønsker at drittsekkene her i landet skal få viljen sin.

#1360520 - 28/03/2012 10:26 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
P_Dalen Offline
Veteran

Du sier noe. Hvorfor ikke ta underdanigheten helt ut, og ganske enkelt la være å sykle? Noen kan jo bli irritert.

#1360615 - 28/03/2012 12:51 Re: Verre enn før? [Re: Raskall]
Johnny Yuma Offline
Avhengig

Sitat: Raskall
Nå har jeg også hatt min opplevelse. Det er egentlig bare tragikomisk men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal forfølge det eller ikke.

Jeg syklet langs Dikeveien i Fredrikstad. Jeg er vant til at biler kjører forbi for nærme men brått kjenner jeg en bil subbe borti albuen min. Det var ingen møtende trafikk men det var 10-15 meter før en midtrabatt og fartshump i veien. Ingen skade skjedd men jeg tenner på alle pluggene og gestikulerer til sjåføren. Rasjonell tankegang forsvant og jeg kan nok ha brukt en enslig finger i gestikulasjonen. Han stopper opp og jeg ruller opp på høyre side av bilen hans.

Han lurer på "hva faen som er problemet mitt". Jeg forteller, med en overraskende ro og kontroll i stemmen, at han kjørte forbi meg så nærme at han var borti meg.

Så ser han på meg et par sekunder, så sier han: "Jeg ser du er ganske tjukk. Det er nok det som er problemet. Ja, du er for tjukk". Så heiser han opp vinduet og kjører videre. Han skulle forøvrig svinge til høyre i krysset rett etter at hendelsen fant sted, så han hadde tapt kanskje 4 sekunder på å ikke kjøre forbi meg.

Jeg noterte registreringsnummeret og fant ut når jeg kom hjem at dette er en 62 år gammel mann som bl.a. er styremedlem i en av Fredrikstads hjørnesteinsbedrifter. Jeg har også funnet ut hvor han bor og hva som er telefonnummeret hans.

Jeg har veldig lyst til å lage bråk ut av dette men tror jeg kommer til å bite det i meg av hensyn til "sakens gode". Hva ville dere ha gjort?

(Edit: Han var ikke akkurat tynn eller utstrålte sunnhet. Kanskje jeg skal forære ham en sykkel?)

Hvem var det?

#1360645 - 28/03/2012 13:22 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
trondmm Offline
Ringrev

Tror du bør ta en titt på videoen først. Bilisten hadde all plass i verden til å komme seg forbi. Tutingen har åpenbart ingenting med at det er vanskelig å komme forbi å gjøre.

#1360985 - 28/03/2012 21:35 Re: Verre enn før? [Re: P_Dalen]
husqvarna Offline
Entusiast

Sted: oslo
jeg er helt enig i at bilføreren oppfører seg som en idiot. Men hvorfor ikke bare svinge inn til siden og bli ferdig med. jeg syntes det blir litt det samme som å tviholde på venstresida på motorveien fordi man holder fartsgrensen.
tenkte bare at det var en lett affære og svinge inn til siden. så er man ferdig med det.

#1361042 - 28/03/2012 22:17 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
alltid_motvind Offline
Entusiast

Sted: Randaberg
Mulig jeg også hadde valgt en mer defansiv linje enn trådstarter, likevel mener jeg han har rett.
Det blir sagt at det er en langt bedre tone mellom bilister og syklister i f.eks. Danmark og Nederland enn her i landet. Mange av oss + politikere, m.m. mener at sykling er en ideel transportmetode mht. helse, forurensing og plassbehov. Jeg har en, kanskje naiv tro, på at sykling er løsningen på en del av samferdselsprobl. i storbyene. Likevel er forholdene mange steder svært kritikkverdige, man er som fredløs, og passer ikke inn hverken blant fotgjengerene eller bilistene.

Så, kanskje er dette som kvinnenes kamp for noen titals år siden. Man oppnår ingen ting uten å lage litt bråk og kreve vår plass. Jeg mener ikke at man skal provosere, men i det minste kreve vår plass, så kan vi kanskje håpe om noen år at vi får liknende forhold som på syklistene har lengre sør i Europa....

#1361065 - 28/03/2012 22:37 Re: Verre enn før? [Re: husqvarna]
trondmm Offline
Ringrev

jeg er helt enig i at bilføreren oppfører seg som en idiot. Men hvorfor ikke bare svinge inn til siden og bli ferdig med.

Jo, men hva er poenget med å slippe forbi noen som åpenbart ikke er interessert i å kjøre forbi?

jeg syntes det blir litt det samme som å tviholde på venstresida på motorveien fordi man holder fartsgrensen.

Jeg synes det minner mer om å tute på noen som ligger i høyrefeltet på motorveien, mens venstrefeltet er tomt så langt øyet kan se.

Når jeg får noen som oppfører seg slik, så pleier jeg å slippe gassen og vente på at de tar hintet og bruker venstrefeltet.

tenkte bare at det var en lett affære og svinge inn til siden. så er man ferdig med det.

Man kan sikkert unngå mange konfrontasjoner med bilister hvis man er villig til å akseptere at sykkel ikke har noe i bilveien å gjøre, og oppfører seg deretter.

Side 8 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >