Side 1 av 3 1 2 3 >
Muligheter
#1362469 - 31/03/2012 00:37 Shakespeares skjulte sannhet
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sted: Manhattan Beach
Er det bare meg som ser fram til denne dokumentaren? Kommer på kino 13. april.

Det var jo en tv-serie med samme fyren. Tvisten nå er at det kommer en skeptisk engelskmann til Norge og det blir levende diskusjon frem og tilbake.

Jeg så hele tv-serien:
Han klarte å overbevise meg om at bøkene inneholdt koder og at det var flere som stod bak. Men der stopper overbevisningen min. Det kan være Bacon som stod bak eller ikke. Det kan være noe på en skatteøy eller ikke. Jeg sier ikke at disse tingene er feil, men jeg så ikke noe "bevis" i tv-serien.

Blir litt skuffet om han ikke har funnet flere koder i filmen enn i tv-serien.

-Steve Jobs

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1362502 - 31/03/2012 08:46 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
NjuK Offline
Avhengig

Håper filmen blir satt opp på Gjøvik, tv serien var jo genial. Filmen tar vel opp litt av det som har skjedd i etterkant av serien.

#1371694 - 13/04/2012 22:20 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: NjuK]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Jeg håper du får kommet deg på den. Den var utrolig fin etter min mening. Det var mye fra serien, men det var også en og annen interessant ny informasjon.

Det skal bli interessant å se om de noen gang kommer til å kunne undersøke den sumpen på "skatte"-øya på en skikkelig måte.

-Steve Jobs

#1372471 - 15/04/2012 11:54 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
RaymondJ Offline
Ringrev

Sted: Halden
Leste boka som Erlen Loe har skrevet om dette. Men vet a pokker, synes de var litt vel fantasifulle når det gjaldt å finne koder og ord i de gamle tekstene. Synes det er superfasinerende med slike moderne skattejakthistorier, men synes boken ble litt langdryg. Men en skikkelig utgraving på øya, det skulle jeg gjerne sett en dokumentar om!

#1372474 - 15/04/2012 11:56 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
brandonman:) Offline
Ringrev

Sted: oslo
nå blir det nok en diskusjon mellom supernalle og Geirk ICON_LAUGH

#1372555 - 15/04/2012 14:01 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: RaymondJ]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Noe ligger der. Det er det eneste jeg er sikker på.

Jeg har lest litt om uenighetene om øya og det virker ganske vanskelig. Men det er vel det denne Amundsen jobber mest med nå.

-Steve Jobs

#1372637 - 15/04/2012 16:06 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: RaymondJ]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Sitat: RaymondJ
Leste boka som Erlen Loe har skrevet om dette. Men vet a pokker, synes de var litt vel fantasifulle når det gjaldt å finne koder og ord i de gamle tekstene. Synes det er superfasinerende med slike moderne skattejakthistorier, men synes boken ble litt langdryg. Men en skikkelig utgraving på øya, det skulle jeg gjerne sett en dokumentar om!

Når jeg leser første bokstav i innlegget ditt nedover så står det LKD. Det høres nesten ut som KGB og da begynner det å bli skummelt! Eller LSD. Tenk LSD og KGB!

Håper Jarle kommer med en film snart. Han er en person som ser mønstre der vi andre ikke ser det som er rett foran øynene våre: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/217/

#1372664 - 15/04/2012 16:50 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
RaymondJ Offline
Ringrev

Sted: Halden
jarle er KonGe! får ikke sett nett-tv her jeg sitter nå, men er ikke det samme som var jimmi henriksen i irma 1000? noe av det Beste fra petre!

#1372945 - 15/04/2012 21:42 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
sanouka Offline
Besatt

Sted: Hallingdal/Oslo/Blide Sørland
Sjakten på øya i nova scotia ligger der jo, det er et faktum. Hvor snedig den er bygd er jo mildt sagt interessant. Det sies jo at Columbus var Rosenkreutzer og visste hvor han skulle når han la ut med Santa Maria av den enkle grunn at ordenen hadde vært over Atlanteren før.......

#1372948 - 15/04/2012 21:45 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra

Serien på tv var jo fantastisk spennende, og interesant, spesielt øya! Der skulle det blitt gjort en skikkelig utgravning.

#1373024 - 15/04/2012 22:45 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Det er gravd der i 150 år uten at man har funnet noe som helst håndfast bevis. Det har blitt hevdet at det er gjort funn, men alle disse har forsvunnet på ulike vis.

#1373084 - 15/04/2012 23:52 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Sykkelbob Offline
Besatt

Sted: Vestfold
Det er interessant hvordan du setter "Shimano Dura Ace" i signaturen din, med en påfallende skrivefeil etterpå for å tiltrekke seg oppmerksomheten.

Siden det er ordet "hjulsett" som er feilskrevet, er det naturlig å se på hva dette ordet hører til, altså "Shimano Dura Ace"

Dette er jo et anagram for "Marihuana Codes". Altså en fiffig kilevink som antyder at forfatterne av "Organisten" hadde tatt seg et par reale tjall da de skrev boken.

Eller: Marihuana kommer fra/brukes i noen øyer utenfor USA. Og vi snakker jo om en øy utenfor USA her. Så det er helt klart at Ketle på en fiffig måte har lagt inn en kode som nybegynneren vil ta som et harselas over "Organisten" sine koder - men i virkeligheten er nettop en bekreftelse på at kodene handler om denne øya utenfor USA.

God kveld,folks ;-)

#1373101 - 16/04/2012 01:46 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
MuddyBear Online
Måsabjønn
Veteran

Sted: Carl Berner- Oslo
http://www.imdb.com/title/tt1521197/

ikke noen dokumnetar; men bra film ICON_SMILE

#1373384 - 16/04/2012 13:10 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: RaymondJ]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: RaymondJ

Serien som gikk ga vel meg det inntrykket jeg vanligvis sitter igjen med i slike saker (uten at jeg husker så mye i detalj):
Noen er overbeviste om at det er noe å finne, og tar da alt som passer inn til inntekt for sin overbevisning. Samtidig som man glemmer å lete etter ting som ikke passer inn, eller avfeier/overser det når det dukker opp.

Om det er Shakespeares samlede, eller andre store datamengder, så kan man alltid finne noe som kan tolkes dit man vil om man leter lenge nok.

#1373580 - 16/04/2012 16:46 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: Gjermundfjeld88]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sitat: Gjermundfjeld88
Der skulle det blitt gjort en skikkelig utgravning.

De kommer et lite skritt til i filmen.... de har med en jernstav og dunker på bunnen av dammen. Det er ingen tvil om det det er et slags (menneskelagd) gulv der. Om det bare er noen metallplater eller liknende som ligger der, vet jeg ikke. Men det er ihvertfall all grunn nok til å finne ut av det.

Min store kritikk av filmen var at det ikke var noen "rød tråd" i bevisene. Det var mer av det i serien (selv om den ikke overbeviste meg helt heller). Det innrømmer også ressigøren, men han sier samtidig at det fløy over hodet på ham til tider. Samtidig sier han at han er overbevist at Amundsen har rett. Dessuten var denne bevisrekken nærmest umulig å gjengi på film, hvis man samtidig skulle fremstille møtet mellom Shakespeare-fantasten og Amundsen. Robert Crumpton er forøvrig ikke hvem som helst. Han er vist noe sånt som den beste Shakespeare-studenten noensinne (eller noe i den duren). Og det er den følelsesmessige transformasjonen hans som er den egentlige fortellingen i filmen her. Et par nye veldig sterke bevis også der, sammen med den nevnte damdunkingen. Det var faktisk også litt humor i filmen. F.eks. da Amundsen prøver å forklare Crumpton hva (snø)fokk er. Det høres jo ut som om noe annet på engelsk. Hele energien mellom dem er i det hele tatt ganske lystig å følge med på.

Ressigøren leker også med tanken om å gi ut en nerdeutgave av filmen, hvis bevisene blir gjennomgått mer i detalj. De største reaksjonene til Crumpton er vist nok heller ikke med.

-Steve Jobs

#1373586 - 16/04/2012 16:55 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: EgilS]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sitat: EgilS

Noen er overbeviste om at det er noe å finne, og tar da alt som passer inn til inntekt for sin overbevisning.

Samtidig finnes det ting som er umulig å bortforklare. Det bør være hevet over enhver tvil at de første trykte utgavene inneholder koder. Hva disse er eller sier, skal jeg ikke ha sagt.

Videre, så virker disse rettvinklede trekantene han fant som rimelig troverdige og siden det er noen (av de) store bokstavene som trekantene drar igjennom som virker totalt malplasert så er det rimelig å tro at disse er koder. Så langt følger jeg på Amundsen.

Om han har rett i hele greia vil fremtiden vise.

-Steve Jobs

#1373590 - 16/04/2012 16:57 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
JB. Offline
Veteran

Sted: Oslo
Er den serien *kremt*lett*kremt* tilgjengelig på nett?

#1373636 - 16/04/2012 18:15 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: supernalle

De kommer et lite skritt til i filmen.... de har med en jernstav og dunker på bunnen av dammen. Det er ingen tvil om det det er et slags (menneskelagd) gulv der. Om det bare er noen metallplater eller liknende som ligger der, vet jeg ikke. Men det er ihvertfall all grunn nok til å finne ...

Tja ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Oak_Island

#1373826 - 16/04/2012 21:16 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Sykkelbob Offline
Besatt

Sted: Vestfold
La meg først si at jeg har lest "Organisten" men bare brydd meg med å se deler av TV-serien. Artig med symboler og konspirasjoner. Men...

Hvis jeg skal ta slikt seriøst så lurer jeg på et par ting:

1) Hva er formålet med å flette inn et såpass sinnrikt, omfangsrikt og ubegripelig kodesystem i et manus?

2) Hvem i huleste vil noen gang klare å motta "budskapet" når det er såpass bortimot umulig å oppdage det og skjønne det?

3) Dersom dette er en form for dokumentasjon på en hemmelighet man ønsker å bevare, hva er poenget med å gjøre det i en allment tilgjengelig trykksak? Og hvis formålet er å overrekke dette til en fremtidig verdig leser, hvem i heiteste skal det være (tilbake til spm 2)

4) Hvis dette kodesystemet virkelig er laget med en slik gjennomtenkt hensikt, hvorfor finner man aldri dokumentet som redegjør for kodesystemet og bruksanvisningen til hvordan man skal finne fram til kodene? (Man finner jo bare alltid den mystiske boka)

Tilbake til spm2 ; å lage et såpass sinnrikt og ekstremt ubegriipelig kodesystem er jo ganske selvmotsigende når det er kul umulig for andre en kodeskaperen selv å noen gang begripe at kodene i det hele tatt finnes? (bortsett fra en nerd om 400 år)

Det virker rett og slett for sinnrikt og komplisert til at det gir noe mening at det i det hele tatt lages...

#1374061 - 16/04/2012 23:27 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: EgilS]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Sitat: EgilS
Sitat: supernalle

De kommer et lite skritt til i filmen.... de har med en jernstav og dunker på bunnen av dammen. Det er ingen tvil om det det er et slags (menneskelagd) gulv der. Om det bare er noen metallplater eller liknende som ligger der, vet jeg ikke. Men det er ihvertfall all grunn nok til å finne ...

Tja ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Oak_Island

Hva er poenget ditt. jeg snakker om metallplater i en dam på Oak island. Det står det ingenting om i wikipedia-innlegget.

-Steve Jobs

#1628479 - 18/06/2013 21:28 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
supernalle Offline
Søk hjelp!

FIlmen starter på NRK1 kl 2130 i dag.

De har forøvrig søkt om å drenere den aktuelle dammen i august.

-Steve Jobs

#1628568 - 18/06/2013 23:18 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
HNK Offline
Ivrig

Sted: Trives i Oslo
Aiai.....
Dette fant jeg ekstremt interessant!
Tenk om det faktisk er noe i den myra? Spennende greier...håper dammen/myra blir drenert

#1628602 - 19/06/2013 00:47 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: HNK]
Nils_Arne Offline
Ringrev

Sted: City of Satan
Wow, håper ingen blir skuffet om Jimmy Hoffa dukker opp.

#1628630 - 19/06/2013 08:05 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Knirkekne Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Skal vi seeeee. vi flytter den bokstaven dit, og endrer F´en til en A.
Deretter tegner vi en trekant gjennom bokstaver og tillegger denne egenskaper. Deretter slår vi sammen kapitlene 2 og 4 og drar konklusjon.

Nei, dette var skuff. Som fanden leser bibelen.
Takke seg til virvlet vann.

#1628650 - 19/06/2013 08:51 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: Knirkekne]
rockphotog Offline
Ivrig

Som min venn Ronny sier: Sludder og pølsespinn!

#1628672 - 19/06/2013 09:23 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
pbk Offline
Ivrig

Så noen minutter. De var sjokkerte over å finne et par steiner på en øy smekkfull av steiner (som til og med var samme bergart!), de hadde funnet noen bokstaver i en bok (!) og fant alltid sporene etter å ha laget den elleville teorien sin først. Maken til ulogisk og spekulativt rør skal man lete lenge etter. Men sikkert morsomt hvis man synes det er for lite bilder i Dan Brown-bøkene.

#1628794 - 19/06/2013 12:43 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Subs Offline
Besatt

Sted: Ski baby, yeah!
Er litt enig med siste taler, pbk. Jeg så på serien når den gikk tidligere og synes det var veldig spennende. Inntil jeg forsto at det ikke resulterte i noe annet en teorier.

For meg blir ikke dette noen sensasjon før de finner noe konkret uti myra. Og for å være ærlig så tviler jeg på at det noengang gjør det. Selv om det hadde vært gøy.

#1628839 - 19/06/2013 13:45 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Ole Offline
[sensurert]

Tallet 53 går igjen som et bevis for at Bacon skrev Shakespeare. Man tar det universelt annerkjente svaret på alt, nemlig 42, og skrur det opp til 11. Case closed.

#1629052 - 19/06/2013 20:17 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: supernalle]
Abit Offline
Ivrig

Han har lært av det norske politi, etterforskningsmetodikken

Det er opp til Shakespeare nå å bevise seg uskyldig mot påstandene/krusedullene/tidligere rulleblad

Redigert av Abit (19/06/2013 20:23)

#1629086 - 19/06/2013 20:55 Re: Shakespeares skjulte sannhet [Re: Abit]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Det var da voldsomt da hvilken hets det var her.

Min personlige overbevisning her er at i de originale verkene er det lagt inn koder. Hvorfor hopper man over flere sider? Hvorfor settes bokstavene opp med totalt ulogiske avstander? Hvorfor brytes reglene for store og små bokstaver? Noen kan sikkert hevde det er sløvhet, men det er bare sludder (dette er jo en av de viktigste verkene i verden)... det er soleklart at det er gjort med hensikt. Hva det betyr er en annen ting.

Jeg tror han finner noe i tjernet. Hva han finner er en annen ting, og det trenger overhode ikke ha en sammenheng med kodene, kun med livets tre. På den annen side utelukker jeg på ingen måte at han har rett. Motstanden mot teorien er besnærende, og det bør være liten tvil om at det er grunnet i redsel for at deres akademiske karriere blir latterliggjort.

Selv om han skulle få drenere dammen, og det viser seg å ikke være noe der så betyr det ikke at han har tatt feil i alt. De spørsmålene jeg stiller over må man finne for å kunne avfeie at dette er koder fremdeles. Dokumentet med underskrift med både av Bacon og Shakespeare må også forklares.

-Steve Jobs

Side 1 av 3 1 2 3 >