Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#1371673 - 13/04/2012 22:00 Klubb og team
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Kan man være medlem av en klubb men sykle for et team?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1371674 - 13/04/2012 22:01 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
[sensurert]

Sted: Base Barteby/Verden for øvrig
Ja, hvis teamet er et konkurransefellesskap.
www.sykkelnytt.no

#1371676 - 13/04/2012 22:02 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Som betyr...?

#1371677 - 13/04/2012 22:03 Re: Klubb og team [Re: Hæ?]
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
[sensurert]

Sitat: http://www.sykling.no/loverogregler/Documents/06%20-%20Generelle%20bestemmelser%202011.pdf
KAPITTEL VI KONKURRANSEFELLESSKAP (KF)
Definisjon:
Konkurransefellesskap (KF) er et samarbeid mellom flere klubber om et bedret trenings- og konkurransetilbud for ryttere i klasse M-/K-Sen, og skal bestå av minst 4 ryttere. Disse rytterne skal registreres med lisens i klasse M/K, U-23 eller Elite. Disse rytterne kan ikke delta i Veteranklasser og/eller aldersklasser. Rytternes klubb er ansvarlig for å registrere lisensene i NCFs lisenssystem. KF kan ikke etableres for ryttere i klasse M/K-Jun og yngre, eller M/K-Veteran. De samarbeidende klubbene kan være fra forskjellige kretser, eller fra samme krets. KF kan etableres innen alle grener. KF kan ikke ha et kommersielt navn, eller navn som har tilknytning til kommersiell virksomhet, men kan benytte ordet ”team” i navnet. KF skal ha konkurranse tøy som er helt forskjellig fra det som de samarbeidende klubbene har. KF kan ha samme sponsor(er) som en eller flere av de samarbeidende klubber. KF registreres i en disiplin (enten landevei, terreng, eller BMX). Ved deltakelse i annen disiplin enn den KF er registrert for, skal rytterne benytte drakten til sin klubb. I Norgesmesterskap innen den disiplin KF er registrert i benytter rytterne KF sin registrerte drakt. Rytterne kan, etter avtale med KF, benytte drakten til sin norske klubb. I Norgesmesterskap i en annen disiplin enn KF er registrert i, skal rytterne benytte drakten til sin norske klubb.
Prosedyrer for etablering av et KF:
De samarbeidende klubbene skal ha dette som egen protokollført sak i sine respektive styrer.
Det skal etableres en avtale mellom klubbene, som omhandler hvem som representerer KF utad, lager avtaler, kontantstrøm og økonomisk ansvar.
Det skal etableres avtaler med de aktuelle rytterne. Avtalen skal signeres av rytter, den som representerer KF og rytterens klubb.
www.sykkelnytt.no

#1371678 - 13/04/2012 22:05 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
[sensurert]

www.sykkelnytt.no

#1371697 - 13/04/2012 22:21 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Ok, takk ICON_SMILE

Var litt mer komplisert enn jeg hadde trodd.

#1371704 - 13/04/2012 22:27 Re: Klubb og team [Re: Hæ?]
Oystein L Offline
Vår mann i forbundet.
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: Hæ?

"Team" er jo et veldig ullent begrep. Forutsatt at vi her snakker om aktive ritt, ja da da må det være KF eller UCI-lag (KF har dog ikke adgang til de store UCI-rittene, da dette er en særnorsk ordning).

I turritt er dette opp til din egen klubb (men du kan i utgangspuntet ikke stille for et KF, da dette er en spesialorning for aktive ritt).

Redigert av Oystein L (14/04/2012 06:37)
Rediger grunn: Tilføyelse

#1371707 - 13/04/2012 22:31 Re: Klubb og team [Re: Oystein L]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sitat: Oystein L
Sitat: Hæ?

Forutsatt at vi her snakker om aktive ritt, ja.

I turritt er dette opp til din egen klubb.

Ok, så jeg kan høre med klubben hvilken policy de har på dette ift turritt? Alternativet er vel å melde seg ut av klubben?

#1371820 - 14/04/2012 06:40 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Oystein L Offline
Vår mann i forbundet.
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: Øyvind V

Ok, så jeg kan høre med klubben hvilken policy de har på dette ift turritt? Alternativet er vel å melde seg ut av klubben?

Ja, men det er vel problemfritt i TVK? (ref. Team Byggkjøp på DSS for noen år siden).

#1371826 - 14/04/2012 07:44 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Gaga Offline
Ringrev

Ikke alle klubber som synes det er like problemfritt ser det ut til http://www.ostlendingen.no/sport/rekordjakt-i-tronderdrakt-1.4523888

Team Byggkjøp bestod vel hovedsaklig av ryttere fra CK Victoria meg bekjent - TVK stiller jo med egne lag i DSS (kun 3 lag i år mot 4 og 5 tidligere år).

#1371829 - 14/04/2012 07:56 Re: Klubb og team [Re: Gaga]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Sitat: Gaga
Ikke alle klubber som synes det er like problemfritt ser det ut til http://www.ostlendingen.no/sport/rekordjakt-i-tronderdrakt-1.4523888

Team Byggkjøp bestod vel hovedsaklig av ryttere fra CK Victoria meg bekjent - TVK stiller jo med egne lag i DSS (kun 3 lag i år mot 4 og 5 tidligere år).

Det var vel noen underliggende årsaker til bråket i BSK den gangen. Veldig merkelig å nekte ryttere å sykle med andre ETTER at det er klart at man ikke klarer å stille eget lag.

#1371831 - 14/04/2012 08:08 Re: Klubb og team [Re: KenR]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Skal du bli proff nå Øyvind?

#1371848 - 14/04/2012 08:37 Re: Klubb og team [Re: KenR]
Gaga Offline
Ringrev

Sitat: maxminus

Det var vel noen underliggende årsaker til bråket i BSK den gangen. Veldig merkelig å nekte ryttere å sykle med andre ETTER at det er klart at man ikke klarer å stille eget lag.

Jau - de ville vel neppe nekte de å sykle med andre, men ville at de skulle gjøre det med klubbens drakt og ikke team-tøy?

#1371855 - 14/04/2012 08:50 Re: Klubb og team [Re: Gaga]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Du kan godt ha rett i det, jeg husker ikke alle detaljene i saken.

#1371876 - 14/04/2012 09:22 Re: Klubb og team [Re: Kriss]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sitat: Kriss
Skal du bli proff nå Øyvind?

He he, ikke akkurat ICON_SMILE Lurer bare på muligheten for å være tilknyttet en klubb samtidig som man kjøre for en gjeng med annet navn. Teamet jeg snakker om er ikke noe UCI-registrert KF akkurat.

Redigert av Øyvind V (14/04/2012 11:31)

#1372026 - 14/04/2012 16:02 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Spiffhopeless Offline
Ivrig

Det er så patetisk når klubber sutrer seg til at folk må sykle i deres trøye eller melde seg ut av klubben for å bli med på et engangsprosjekt. Jævla sær idrettsorganisasjon/-kultur til tider.

Har diskutert dette opp og ned her på forumet og konklusjonen er klar. Enten har du en kul klubb eller så melder du deg ut og deltar på det du vil.

jeg måtte melde meg ut av klubben jeg var med på å konstituere for å kunne sykle med en kompisjgjeng fra jobben med jobbtrøyer i stedet for klubbtrøyer. mongo

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling

#1372031 - 14/04/2012 16:16 Re: Klubb og team [Re: Spiffhopeless]
Mastodon Offline
Entusiast

Sted: Larvik
Vi er en vennegjeng med både folk fra ulike klubber og klubbløse. For moro skyld tenkte vi kanskje å delta i lagkonkurransen i Farrisrunden. Går ut ifra at vi da strengt tatt burde sykle i like drakter og droppe klubbtøyet? Skjønner at det er praktisk med like drakter på landeveien, men det kan vel umulig være så firkanta i et turritt i skauen?

Strava Vestfold

#1372033 - 14/04/2012 16:23 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Spiffhopeless Offline
Ivrig

Noen klubber vil nok benytte sin rett gjennom vedtektene til å hindre noen å gjøre dette for å "beskytte" sponsorene sine. Har du kjøp helårslisens gjennom klubben så kan de iflg vedtektene til NCF nekte deg å stile opp for noen andre.

jeg starta bare en egen klubb med kule folk, vedtekt nr. 1 er: Du kan gjøre hv fan du vil BORTSETT fra å støte stilpolitiet.

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling

#1372120 - 14/04/2012 19:12 Re: Klubb og team [Re: Gaga]
kao Offline
Ivrig

Sted: Brumunddal
Sitat: maxminus

Jau - de ville vel neppe nekte de å sykle med andre, men ville at de skulle gjøre det med klubbens drakt og ikke team-tøy?

Det var vel sånn cirka sånn ja, og det var egentlig en enkeltperson som klarte å sørge for at det ble sånn. En sak med bare tapere. Det er greit med lojalitet overfor sponsorer, men et sted går det en grense når det gjelder ryttere som sykler turritt.

#1372125 - 14/04/2012 19:22 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Sykkelbob Offline
Besatt

Sted: Vestfold
Det er jo mye rare holdninger ute og går ofte også da. Når folk mer enn gjerne vil ha goder fra klubben men nekter å representere klubben i drakt, blir det litt kleint. ICON_BLUSH Nå finnes det sikkert hundrevis av varianter på dette, men det er mye misforståelser ute og går også.

Å være med i et KF eller UCI lag er vel problemfritt, men du må uansett være medlem i en klubb for å få helårslisens og derav for å stille i aktive ritt. I mesterskap ser du eksempevis at man stiller i "Lagnavn/Klubbnavn" i listene.

På aktive ritt må du ha helårslisens og du må representere klubben din i riktig drakt. (evt teamet, dersom man er registrert i noe)

Dette er det regler for i NCF og man trenger ikke bli sur på klubben sin.

På turritt er det mer fritt fram, men klubbene kan velge å ha regler.

Det er utrolig vanskelig å svinge noen partipisk. Men man kan jo komme med klare oppfordringer. At folk er negative til å "beskytte" sponsorer, er noe jeg synes er utrolig bedrøvelig å se. Klubbene bruker ofte mye tid og energi på å skape en økonomi i klubben som kan gi utøverne goder. For eksempel treningstilbud og rittstøtte til unger. Det å få inn sponsormidler er utrolig bra for en klubb - og da er det veldig lurt om medlemmene gidder å være lojale og viser fram klubbtrøya med sponsorlogoer på så mye som mulig, slik at sponsorne opplever å bli tatt seriøst.

I vår klubb er vi relativt liberale overfor folk som stiller på turritt, så lenge de ikke mottar noen goder fra klubben. Så der må de gjerne stille i "Team tjukkas" med smoking-drakt hvis de vil. Men vi oppfordrer jo til å bruke drakta. Det er flott markedsføring av klubben vår, som spiller en viktig rolle i lokalsamfunnet, etter min mening, og det bidrar til klubbens synlighet og derav muligheten til å rekruttere vokse videre osv. Men har man noe opplegg på gang med venner osv, så er det ingen som "tar" dem for det.

Alle som stiller opp på våre treninger og/eller får rittstøtte, skal stille i klubbdrakt. Det synes jeg er en klar selvfølge og det er hittil ingen som har hatt noe vanskeligheter med å skjønne det. (Men denne gjengen stiller jo også i all hovedsak på aktive ritt)

Med det håper jeg denne klubben faller inn kategorien "kul klubb" for Spifhopeless, hvis ikke må jeg tillate meg å mene det er noen momenter i saken han ikke får med seg.

#1372137 - 14/04/2012 19:33 Re: Klubb og team [Re: Sykkelbob]
kao Offline
Ivrig

Sted: Brumunddal
Og bare for å få sagt det, jeg er 100% enig med SykkelBob. I "vårt" tilfelle gjaldt det en person der "motta goder" gikk motsatt vei av det vanlige.

#1372147 - 14/04/2012 19:53 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Spiffhopeless Offline
Ivrig

i min sak så mottok jeg aldri goder fra klubb eller sponsorer og så er det jo det at jeg bruker sykkelen til å holde meg i form og deltar på ett ritt i regi av jobb og ingen andre ritt i regi av klubb. Tror vel at sponsoren ikke led unødvendig av at jeg deltok i et turritt uten at jeg brukte deres skjorte. Jeg er helt enig med Sykkelbob, men her snakker vi om litt mer seriøse greier enn det jeg driver med eller OP driver med. Det hjalp vel ikke på at ledelsen i klubben var sponsorene heller.....Jævlig fint å drive sykkelbutikk OG den lokale sykkelklubben..

#1372168 - 14/04/2012 20:23 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
AIJS Offline
Medlem

Sted: Midt-Norge
Sykkelbob: +1

Er du litt aktiv og melder deg inn i en sykkelklubb for å slippe dyre engangslisenser, så sykler du i klubbdrakt. Punktum.

Vis meg den klubben innenfor Norges sykkelforbund som ikke har sponsorer som skal tilfredsstilles...?

#1372251 - 14/04/2012 22:04 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Spiffhopeless Offline
Ivrig

Jeg kan vise deg en klubb som strengt talt ikke trenger å bli sponsa, da utgiftene ikke klarer å overgå kontigenten, men vi skal da ikke gjøre det her.

#1373218 - 16/04/2012 10:17 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Mange gode innspill her. Jeg er ikke ute etter å "snylte" på klubben min, men jeg spør for å gjøre ting ryddig. Hvis TVK har problemer med at jeg kjører for en gjeng med et annet navn, så får jeg ta konsekvensen av det og melde meg ut.

Eneste dumme er jo at man går glipp av disse aktive rittene som krever helårslisens og dermed medlemskap i klubb. Men hvilke ritt er aktive ritt? Er det f.eks. eliteklassen i Sykkelener'n? Er det Birken? Er det Scott-cup? Norgescup?

#1373284 - 16/04/2012 11:44 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Sykkelbob Offline
Besatt

Norges Cup er aktive ritt. Men dersom "NC arrangementet" har turrittklasser/sportsklasser så er ikke disse klassene "aktive".

Birken, Grenserittet, Montebellorittet, Sykkelenern osv er alle sammen turrit, bortsett fra NC klassene i de tilfeller rittet også har NC klasser for hhv Jun/Sen/Vet. De har i så fall aktive klasser som tillegg til de vanlige turritt aldersklassene.

Rittene er vel angitt i terminlisten som aktivt eller turritt. En del arrangører legger inn rittet to ganger dersom samme rittet både har aktive klasser og turritt klasser - men andre slurver med det.

Redigert av Sykkelbob (16/04/2012 11:45)

#1373289 - 16/04/2012 11:48 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Mange takk Sykkelbob, og gratulerer med vel overstått ICON_SMILE

#1373299 - 16/04/2012 12:02 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
bjerkseth Offline
Besatt

Sted: Lierskogen
Jeg kupper denne tråden litt:

Klubben har byttet draktleverandør for de neste tre årene og jeg takler ikke de nye shortsene. Kan jeg kjøre med en nøytral shorts og klubbtrøye i NC eller vanker det buksevann og bøter da?

Til salgs Circo Volante Team SL 18"

#1373336 - 16/04/2012 12:27 Re: Klubb og team [Re: Øyvind V]
Sykkelbob Offline
Besatt

Mener det er slik at klubben kan gi deg disp til nøytral shorts så lenge bunnfargen(e) er like med den venlige shortsen.

#1373365 - 16/04/2012 12:51 Re: Klubb og team [Re: Sykkelbob]
Gaga Offline
Ringrev

hjelper ikke om klubben tillater nøytral drakt i norgescup om ikke arrangøren tillater det. mener det ble kicket på det i 2011, hvor sort nøytral tempodrakt ikke ble godkjent, men man måtte heller bruke vanlig klubbdrakt om man ikke hadde klubbens tempodrakt.

Side 1 av 2 1 2 >