Muligheter
#1372391 - 15/04/2012 09:31 Feilpriset vare på nettet.
advance Offline
Tørr bak øra

Sted: Håkonshall
Trenger litt råd og vink ang. kjøp av varer på internett.
Hvis du kjøper varen med Visakortet ditt og du senere får beskjed om at ,'desverre vi hadde ved en feiltagelse priset varen for lavt', hvilke rettigheter har jeg da?
Her er det snakk om et prisavslag på over 80% fra veiledende pris.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1372399 - 15/04/2012 09:46 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
H.Iversen Offline
Besatt

Sted: Sortland
Trekker de deg for d "egentlige" beløpet?
2010 Jamis Ventura Race

#1372408 - 15/04/2012 10:03 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
advance Offline
Tørr bak øra

Nei har betalt den prisen som sto oppgitt.

#1372411 - 15/04/2012 10:10 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo by day, Fredrikstad by ni...
Norsk eller utenlandsk butikk? Tror det er vesentlig for hvilke rettigheter du har.

Jeg ville ha forsøkt å heve kjøpet. Om varen er levert ville jeg ha insistert på at den returneres for butikkens regning. De har tabbet seg ut, de må rydde opp.

Det å mekke sykkel er nesten like gøy som å sykle. ICON_SMILE

#1372424 - 15/04/2012 10:33 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
advance Offline
Tørr bak øra

jeg har betalt varen til meget redusert pris, fra en norsk nettbutikk. Håper bare på at jeg får den i posten.

#1372429 - 15/04/2012 10:41 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sitat: advance
jeg har betalt varen til meget redusert pris, fra en norsk nettbutikk. Håper bare på at jeg får den i posten.

Hvis de oppdaget feilprisingen før de sendte varen vil jeg tro de ikke sender den før de har kommet til en enighet med deg. Tror egentlig ikke du har stort håp om å få varen til den prisen.

Men jeg har ingen paragrafer å hjelpe deg med. Mener bare å huske at en stor elektronikk-gigant gjorde samme blunder for et par-tre år siden og ingen endte opp med å få varen til den gale prisen.

#1372433 - 15/04/2012 10:49 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
Titta Offline
Medlem

Sted: barteby
Har hørt at butikker må selge varen til den prisen den er priset til, vil også tro at dette gjør seg gjeldende for norske nettbutikker (har dog ingen link til gjeldende regelverk). Jeg ville hvertfall krevd å få varen til den oppgitte prisen, da dette er villeding fra butikken side.

#1372434 - 15/04/2012 10:53 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Dette er vel direkte relevant for denne saken:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028877

Kort oppsummert: Hvis prisen er så lav at du burde ha skjønt at det var feil får du ikke varene.

#1372435 - 15/04/2012 10:54 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
magnusc Offline
Ringrev

Oppdager de det før varen er sendt så vil de trolig kontakte deg og du vil få pengene igjen, eller tilbud om å kjøpe varen til den riktige prisen.

Er du allerede mottatt varen vil jeg tro du får beholde den ettersom den da er brukt. De kan nok ikke kreve mer penger av deg i etterkant.

#1372438 - 15/04/2012 11:01 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
SimonS Offline
Søk hjelp!

Sted: Tromsø
En nettbutikk som har ting på stell har ofte skrevet i betingelsene hva som skjer når de har gjort en feilprising.

Jeg ville nå gjort det hvis jeg drev en nettbutikk.

Er butikken smart så lar de kjøpet gå igjennom ,det kan kalles å "kjøpe seg kunder",selge seg inn ,eller hva nå man kaller det på selgerspråket.
Ikke noe dårlig reklame,noen kroner tapt på en vare,større sjanse på at det er tjent inn igjen på godt omdømme/ fornøyd kunde.

NOTS Tromsø og omegn

http://notstromsoogomegn.wordpress.com/

#1372440 - 15/04/2012 11:05 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: SimonS]
Raskall Offline
Søk hjelp!

Sitat: SimonS

Er butikken smart så lar de kjøpet gå igjennom ,det kan kalles å "kjøpe seg kunder",selge seg inn ,eller hva nå man kaller det på selgerspråket.
Ikke noe dårlig reklame,noen kroner tapt på en vare,større sjanse på at det er tjent inn igjen på godt omdømme/ fornøyd kunde.

Godt poeng om det er én person som har handlet. Er det derimot 100 som har slått til på tilbudet blir dette dyrekjøpte kunder.

#1372441 - 15/04/2012 11:07 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: Raskall]
Lompa Offline
Fersking

Sitat: Raskall
Dette er vel direkte relevant for denne saken:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028877

Kort oppsummert: Hvis prisen er så lav at du burde ha skjønt at det var feil får du ikke varene.

Enig. Din gode tro avgjør - siden du har allerede har lagt ut spørsmålet til diskusjon her er vel det et tegn på at du har skjønt at noe er galt?

Og har butikken tatt forbehold om skrivefeil på nettsidene?

#1372442 - 15/04/2012 11:09 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
advance Offline
Tørr bak øra

Jeg handlet ihvertfall i god tro, og trodde dette var et knalltilbud, men oppdaget senere på dagen at de hadde satt opp prisen på varen igjen.
Antageligvis en dråpe i vannglasset for nettbutikken, så håper dette går smertefritt.

#1372459 - 15/04/2012 11:38 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
krankdrev Offline
Ivrig

Var ute for noe lignende en tid tilbake. Bestile en vare til en veldig god pris (dog ikke 80% under normalt, prisen var kanskje 30% under veiledende og kunne derfor godt være en reell pris).

Jeg bestilte ikke med en gang jeg så varen fordi den uansett kostet noen kroner og jeg ville tenke meg litt om, men da den fremdeles lå ute ei ukes tid seinere bestilte jeg den.

Nå begynte rare ting å skje! Kort tid etter jeg bestilte forsvant listingen fra nettbutikken og når jeg logga inn på mine ordrer hadde det skjedd endringer der også.

Butikken kontaktet ikke meg om at det kunne være snakk om feilprising. I stedet kom pakken, men hva hadde skjedd? Butikken hade sendt en annen vare, langt rimeligere og enklere (så rimelig at jeg egentlig ville ha betalt for mye hvis det var denne varen jeg faktisk hadde bestilt) av samme merke og ved første øyekast samme funksjon, men som jeg ikke kunne bruke til noe som helst da den hadde et annet feste enn det jeg trengte.

Jeg mistenker at de hadde oppdaget at de hadde feilpriset, prøvd å slette alle spor og håpet på at jeg ikke skulle skjønne at jeg ble lurt. Heldigvis hadde jeg tatt vare på den opprinnelige automatiske bekreftelsesmailen der den riktige varen med den prisen jeg hadde betalt stod.

Jeg skrev et par emailer til nettbutikken før jeg fikk svar, truet med forbrukerråd og viste til at jeg hadde bekreftelse fra butikken på kjøpet og stilte spørsmål rundt sletting av listingen og at den også var byttet ut med en annen vare. Ymta også frampå om dokumenforfalskning siden ordren min var endret til å passe den varen de hadde valgt å sende meg, selv om den viste riktig til å begynne med. Det var tydelig at dette hadde skjedd med overlegg.

De måtte pent legge seg flate.
Varen de hadde sendt meg ble sendt tilbake for deres regning og jeg fikk tilsendt den jeg egentlig hadde bestilt.

Hvis de hadde lagt korta på bordet, kontaktet meg og innrømmet at de hadde priset feil hadde det vært en ting, men i det de prøvde å lure meg ble jeg forbannet og sverget på og sette de til veggs. Det var smart av de å gi seg, jeg har handla for adskillige kroner både før og etter dette skjedde, hvis de ikke hadde gitt seg ville de garantert mistet meg som kunde.

#1372912 - 15/04/2012 21:04 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
Go big Offline
3, 2, 1 Go
Entusiast

Var det den White 29 tommeren til 999kr på xxl??

#1372991 - 15/04/2012 22:15 Re: Feilpriset vare på nettet. [Re: advance]
advance Offline
Tørr bak øra

Nei, kommer tilbake til hva/hvor dette var, når jeg vet utfallet av handelen.