Side 2 av 3 < 1 2 3 >
Muligheter
#1369959 - 12/04/2012 10:49 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: AllanHov]
fredriks Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: AllanHov
Sitat: maxminus
Sitat: Torp
Veldig enig her, alfred. Motbakker er ikke noe problem for syklister - av egen erfaring er det her jeg hviler i forhold til de jeg springer sammen med i løp, og så sliter jeg tilsvarende på flata.

Men som skrevet innledningsvis, motbakkeløp styrker hofteleddsbøyerne mer enn å løpe flatt, og sterke hofteleddsbøyere og magemuskulatur er essensielt for god løpsteknikk. Ren teknikktrening kan godt utføres i lett nedoverbakke i høy hastighet.

Poenget er ikke å løpe i motbakke for å bli bedre til å løpe i motbakke. Poenget er å få god løpsteknikk og rask løping på flatt underlag kan også gå men det forutsetter at du kan riktig løpsteknikk. Når du løper i motbakke så må du uansett lande på forfoten, mens når du løper flatt så er det ingen automatikk i det. Løper du derimot i nedoverbakke så er det nesten umulig å tilegne seg riktig løpsteknikk da dettte bidrar til hælløping, så ved å teknikktrene på løpig i nedoverbakke vil du dra med deg den uriktige løpeteknikken over på flatmark.

Att det är naturligt att landa på förfoten när man löper i en motbakke behöver ju inte medföra att man blir bättre på att löpa på förfoten på plattmark efter att man har tränat på förfotslöpning i backar.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1370054 - 12/04/2012 12:40 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: fredriks]
Kaffelars Offline
Ivrig

Jeg får lyst til å sitere legenden Caballo Blanco (RIP):

Tips #1: “Don’t fight the trail. Take what it gives you

#2: “Lesson two - think easy, light, smooth and fast. You start with easy, because if that’s all you get, that’s not so bad. Then work on light. Make it effortless, like you don’t [care] how high the hill is or how far you’ve got to go.
“When you’ve practised that so long that you forget you’re practising, you work on making it smooooooth.

#3: You won’t have to worry about the last one - you get those three, and you’ll be fast.”

#1370067 - 12/04/2012 12:47 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Kaffelars]
Torp Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Sitat: Kaffelars

Hva hvis stien ypper til bråk, ikke omvendt? ICON_WINK

#1370116 - 12/04/2012 13:32 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
Kaffelars Offline
Ivrig

Hva hvis stien ypper til bråk, ikke omvendt? ICON_WINK

Nei, da får du så vondt i låra, serru;)

#1370353 - 12/04/2012 17:21 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: AllanHov]
gargan Offline
Entusiast

Sted: Tromsø

Når det hjelder minimalistsko (eller andre sko med null hæl-tå dropp) så er det ingen nødvendighet for god løpsteknikk. Når det gjelder personer med kraftig overpronasjon så er det viktig å passe på at skoene har svært lite hæl-tå dropp hvis du skal kjøpe minimalistsko og ikke bare sko uten oppbygning/støtte. Hvis du løper med nøytral sko med høyere hæl vil du fortsatt overpronere mye. Når du løper barbeint (eller med lave sko) så overpronerer du ikke.

Er det slik å forstå at så lenge jeg unngår å lande på hælen så forsvinner problemet med overpronasjon?
Har du eksempler på konkrete skomodeller som kan være verdt å prøve? Jeg er 82 kg fordelt på 183 cm.

#1370767 - 13/04/2012 06:05 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: fredriks]
AllanHov Offline
Avhengig

Sitat: fredriks

Att det är naturligt att landa på förfoten när man löper i en motbakke behöver ju inte medföra att man blir bättre på att löpa på förfoten på plattmark efter att man har tränat på förfotslöpning i backar.

Altså, det er ikke sikkert at ett-beinstråkk på sykkel gir et bedre rundtråkk, eller at den kjente svømmeøvelsen kill-a-kill gir bedre armføring, men likevel så gjør vi ofte drills for å bedre teknikken. På samme måte er motbakkeløping en anerkjent metode for å bedre løpsteknikken. Barføtløping på gress er også en annen type løpsteknikkøvelse.

#1370771 - 13/04/2012 06:30 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: gargan]
AllanHov Offline
Avhengig

Sitat: gargan

Er det slik å forstå at så lenge jeg unngår å lande på hælen så forsvinner problemet med overpronasjon?
Har du eksempler på konkrete skomodeller som kan være verdt å prøve? Jeg er 82 kg fordelt på 183 cm.

Her er jeg litt på tynn is og skal ikke si noe for sikkert om det. Jeg holder på med et lite ekspriment der jeg bruker høyhastighetskamera og filmer min løpsteknikk med joggesko (og barfot), med forskjellig stabilitet for så å se hvordan det påvirker mitt løpssteg. Selv har jeg svak overpronasjon og har testet å løpe med et par sko som har noe stabilitet og prøvd uten sko. Jeg har et par helt nøytrale sko, som jeg skal teste asap, og i tillegg er par minimalistsko.

Min hypotese er at hælen faller innover når jeg løper med nøytrale sko med hæl-tå dropp (9-11 mm forskjell) uavnhengig av løpsteknik, men at ved å løpe barfor eller med sko uten hæl-tå dropp så vil det ikke skje. Om noen uker så vil jeg få fasiten.

Om de kaller det pronasjon om du unngår hællanding er jeg ikke sikker på, men eg tror uansett at det at ankelen faller innover i stor grad er uønskelig.

Jeg har aldri prøvd noen minimalistsko og skal derfor heller ikke anbefale noen. Det er en liten oversikt over kjente sko med null/lite tå-hæl dropp her. http://www.minimalistshoes.org/minimalist-running-shoes/

Jeg er heller ikke sikker på om den typen sko er bedre enn en klassisk sko med oppbygning, men det gjør det hvertfall lettere å løpe på forfot/midtfor. Mer "forskning" skal gjøres rundt dette ICON_SMILE

#1370832 - 13/04/2012 08:45 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Freakout]
Ottoturbo Offline
Avhengig

Sitat: Freakout
Veldig enig her, alfred. Motbakker er ikke noe problem for syklister - av egen erfaring er det her jeg hviler i forhold til de jeg springer sammen med i løp, og så sliter jeg tilsvarende på flata.

Jeg sliter med at leggene stivner helt i motbakker. Blir ikke det grann sliten i lårene. Hvordan skal man unngå å bruke leggene for mye?

Tåhev, mange løpere har trent endel tåhev, til det svir og litt til. Når du kan løpe slik at du lagrer energi i akillessenen din, kan du virkelig få fart og ha det morro. Poenget med å lene kroppen i ankelen gjør at denne benyttes i større grad fremover. Så det er bare å trene legger, det blir bedre. Og, jo lettere sko, jo mer fart og morro.

#1371105 - 13/04/2012 12:14 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: AllanHov]
fredriks Offline
Besatt

På samme måte er motbakkeløping en anerkjent metode for å bedre løpsteknikken.

Det här har jag faktiskt aldrig hört tidigare men jag är inte heller väldigt insatt så möjligt att du har rätt.

Jag tycker bara dit resonemang över låter konstigt. Nestan alla springer ju ibland i backar utan att för den delen ha ett bra löpsteg när det är platt.

#1371133 - 13/04/2012 12:41 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: fredriks]
eirikbk Offline
Entusiast

Sitat: fredriks
På samme måte er motbakkeløping en anerkjent metode for å bedre løpsteknikken.

Det här har jag faktiskt aldrig hört tidigare men jag är inte heller väldigt insatt så möjligt att du har rätt.

Jag tycker bara dit resonemang över låter konstigt. Nestan alla springer ju ibland i backar utan att för den delen ha ett bra löpsteg när det är platt.

+1!

#1371790 - 14/04/2012 00:43 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
AllanHov Offline
Avhengig

Det er veldig individuelt hvilke løpsteknikk du har, men grovt sett så løper mange med hællanding, bøyd rygg og bøy i knærne. Frekvensen på steglengden er lav og steglengden relativt lang. Jeg syntes løpsteknikken som er vist på videoen tidligere i tråden er slik den skal være (spesielt for rolig jogg). Rak rygg, fremoverlent, og med høyere steg frekvens og landing på forfot/midtfot.

I oppoverbakker så får du en automatisk mer korrekt løpestil som du skal prøve å overføre din vanlige løping. Selvsagt er stegfrekvensen og graden av forfotlanding og hvor langt fremoverlent du er, sterkt overdrevet i forhold til slik du skal løpe til vanlig, men det er noe av poenget. Slike drills er nok mye vanligere i teknisk krevende sporter som f.eks. svømming. Hvis du har dårlig rotasjon, så gjør du drills der du overdriver rotasjonen. Poenget med å overdrive øvelsen/bevegelsen er da at forhåpentligvis roterer mer når du skal svømme vanlig igjen. På samme måte så kan motbakkeløping med høy stegfrekvens, forfotlanding og fremoverlent holding bidra til at du gjøre dette i litt større grad når du løper vanlig.

Eks på motbakkedrill.

Nedenfor er en video som jeg syntes viser forskjellen på god og mindre god løpeteknikk. Mange løper med den mindre gode teknikken.

#1371825 - 14/04/2012 07:37 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: AllanHov]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Jeg synes de videoen var veldig gode, og begge stresser det samme som er mitt credo her; sterke hofteleddsbøyere og mage (core) for å holde en høy hofte i steget. Med høy hofte og raskt frekvens kommer mye av det andre av seg selv.

#1372509 - 15/04/2012 12:52 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: AllanHov]
fredriks Offline
Besatt

I oppoverbakker så får du en automatisk mer korrekt løpestil som du skal prøve å overføre din vanlige løping.

Det är just detta jag är skeptiskt till. Att springa i motbackar är nog bra med tanke på styrka och mindre skaderisk men jag tror inte det gör att man springer mer på förfoten när man springer på plan mark.

Övelser och bevistgöring vid löpning på just plan mark tror jag är det viktigaste.

Quote:

Slike drills er nok mye vanligere i teknisk krevende sporter som f.eks. svømming. Hvis du har dårlig rotasjon, så gjør du drills der du overdriver rotasjonen. Poenget med å overdrive øvelsen/bevegelsen er da at forhåpentligvis roterer mer når du skal svømme vanlig igjen. På samme måte så kan motbakkeløping med høy stegfrekvens, forfotlanding og fremoverlent holding bidra til at du gjøre dette i litt større grad når du løper vanlig.

Jag har inga problem med drills men för mig verkar inte motbacke löpning vara en spesiellt bra drill för löpning på plan mark eftersom skillnadena är för stora.

Lånade föresten Born to run för ett par dagar sen och har läst halva. Om inte så många verkar tycka att boken är väldigt bra och givande så att jag inte ens läst så långt. Full av superlativ, mycket verkar överdrivet, omständigt språk, onödigt långa beskrivelser och hittils har det mesta varit rätt ointressant tycker jag.

#1372524 - 15/04/2012 13:08 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: gargan]
dagfink Offline
Ivrig

For det første er ikke overpronasjon nødvendigvis eit problem. Pronasjonen er der for å forlenga isettfasen av steget og er såleis ein effektiv dempemekanisme. Men det er riktig at overpronasjon kan gi visse skademessige utfordringar, især når pronasjonen kjem seint i steget.

For det andre er svaret på spørsmålet ditt delvis ja. Ankelpronasjonen blir som oftast langt kraftigare ved tung hællanding, og dette (overpronasjon+hælløping) er ei typisk oppskrift på beinhinnebetennelse.

Quote:

Det er begrensa kor mange måtar du kan laga ein flat og tynn såle på. Skilnadene mellom dei ulike minimalistmodellane går først og fremst på passform og kjensle. Populære variantar: Vibram Fivefingers, Vivobarefoot Evo, Saucony Hattori, New Balance Minimus

#1372528 - 15/04/2012 13:14 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
dagfink Offline
Ivrig

Sitat: Freakout
Jeg sliter med at leggene stivner helt i motbakker. Blir ikke det grann sliten i lårene. Hvordan skal man unngå å bruke leggene for mye?

Det er motsatt. Du er nødt til å bruke leggene og vil oppleve at stivheten og stølheten forsvinner etterhvert som du/de blir bedre trent.

Delvis einig, men dette er berre noko av sanninga. Eg ser mange som har høyrt evangeliet om «forfotløping» og som spring altfor mykje på tå. Eit viktig element i god langdistanseteknikk er å slappa av sånn at ein slepp hælen godt nedpå før ein løftar foten frå bakken; slik får leggen ein ørliten kvilepause brøkdelen av eit sekund. Leggen skal ikkje jobba i konstant kontrahert tilstand. (Med mindre det er ekstremt bratt, da … Men da er det knappast snakk om løpeteknikk.)

Redigert av dagfink (15/04/2012 13:16)
Rediger grunn: bratt

#1372586 - 15/04/2012 14:49 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: dagfink]
Kaffelars Offline
Ivrig

Sitat: dagfink
Delvis einig, men dette er berre noko av sanninga. Eg ser mange som har høyrt evangeliet om «forfotløping» og som spring altfor mykje på tå. Eit viktig element i god langdistanseteknikk er å slappa av sånn at ein slepp hælen godt nedpå før ein løftar foten frå bakken; slik får leggen ein ørliten kvilepause brøkdelen av eit sekund. Leggen skal ikkje jobba i konstant kontrahert tilstand. (Med mindre det er ekstremt bratt, da … Men da er det knappast snakk om løpeteknikk.)

Fullstendig enig. Mitt svar var vel egentlig bare en for lettvint forenkling av hva du skriver.

#1372743 - 15/04/2012 18:50 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: dagfink]
dagfink Offline
Ivrig

Ah! Akkurat inne frå ei og ei halv mil med vårsol på himmelen og noko som liknar gymsokkar på beina – og eg er ein løpar med ekstrem valgus i høgre ankel, samt beggesidig forfotpronasjon (varus).

#1372880 - 15/04/2012 20:42 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: dagfink]
Reven Offline
Entusiast

Sted: Follo
Sitat: dagfink
Ah! Akkurat inne frå ei og ei halv mil med vårsol på himmelen og noko som liknar gymsokkar på beina – og eg er ein løpar med ekstrem valgus i høgre ankel, samt beggesidig forfotpronasjon (varus).

Interessant. Jeg overpronerer svakt og løper mest på midt/forfot (men faller bakover når jeg blir sliten, særlig ved høy fart). Når jeg løper med "nøytrale" sko (NB1062 i øyeblikket) får jeg fint steg synes jeg, men blir jeg veldig sliten i fot og legg og delvis i korsryggen. Når jeg bruker sko for overpronasjon (Gel Kayano 17 i øyeblikket) funker steget greit (lander litt lenger bak på foten) og legg/rygg er fin.

Er det foten og leggen som trenger mer trening for å takle livet uten støtte? Burde jeg kanskje prøve noen "sokker"?

#1372946 - 15/04/2012 21:44 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: gargan]
hanseinar Offline
Avhengig

Sted: Tvedestrand

Når det hjelder minimalistsko (eller andre sko med null hæl-tå dropp) så er det ingen nødvendighet for god løpsteknikk. Når det gjelder personer med kraftig overpronasjon så er det viktig å passe på at skoene har svært lite hæl-tå dropp hvis du skal kjøpe minimalistsko og ikke bare sko uten oppbygning/støtte. Hvis du løper med nøytral sko med høyere hæl vil du fortsatt overpronere mye. Når du løper barbeint (eller med lave sko) så overpronerer du ikke.

Denne er knallbra!

http://www.loplabbet.no/new-balance-1080-dame-19.html

Finnes også hos Sport 1

#1373259 - 16/04/2012 11:07 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: hanseinar]
dagfink Offline
Ivrig

Sitat: hanseinar
Denne er knallbra!

http://www.loplabbet.no/new-balance-1080-dame-19.html

Finnes også hos Sport 1

Ja, NB 1080 er ein god sko, men noko heilt anna enn det som blir spurt om her. Slett ikkje nokon minimalistmodell, og ikkje eit spesielt godt alternativ som tradisjonell treningssko for ein som overpronerer, heller.

#1432491 - 26/06/2012 13:02 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: dagfink]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Da har man brukt skattepengene til noe fornuftig:

Føltes veldig bra ut på tredemølla i butikken, og jeg gleder meg til å bruke den i finværet.

#1432607 - 26/06/2012 14:44 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
torinb Offline
Ivrig

Sted: Sola
Bra valg.

Jeg startet å løpe igjen i fjor, etter å ha løpt mye i ungdommen og bare syklet de senere år. Jeg har overpronasjon, og valget falt på Asics Gel Kayano. Jeg var en skikkelig heel-striker.

Trappet opp løpingen veldig forsiktig, men likevel klarte jeg ikke å unngå problemer med både knær og hofter, og ufrivillige skadeavbrekk.

Løsningen for meg var å gå over til nye sko (Newton Distance), og tillegge meg nytt løpesteg der jeg lander på forfoten. Dette var rett og slett en åpenbaring for meg. Jeg kan løpe nesten hver dag uten å få vondt noen plasser. Halvmaraton på asfalt er ikke noe problem verken for knær eller hofter, og jeg løper mye lettere og raskere enn før.

#1433159 - 27/06/2012 09:18 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
posn Offline
Entusiast

Det sies at de gamle løperne tok opp mot 1000 tåhev om dagen.

For å trene spenst og styrke i leggen, har jeg begynt å hoppe opp trappene fra første etasje på en fot. Etter hver halvetasje bytter jeg fot.

#1434536 - 28/06/2012 21:29 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
yoeddy Offline
Ringrev

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse. Tidlig i våres kjøpte jeg meg en nøytral forfotsko (Saucony Kinvara). Min erfaring er stort sett veldig bra med omlegging av teknikk. tidligere har jeg nok løpt med hoften litt lavt og brukt mye energi på å gynge opp og ned med hele kroppen.

Med de nye skoene blir jeg stadig minnet på å dra frem hoften og lande på forfoten, men det som er problematisk er at jeg blir ganske stiv i leggen. Det er jo selvfølgelig en tilvenningssak. Når jeg løper en gang i uken eller sjeldnere så føler jeg at jeg ikke blir skikkelig tilvendt i det hele tatt. I tillegg føler jeg nok at det er vanskelig å ta det rolig nok når man løper på forfoten. Farten blir liksom høy uansett.

Når jeg har sett på de som virkelig kan løpe, så ser det ut til at de lander på forfot uansett sko. det er mulig skoene ikke har så stor betydning når teknikken er riktig.

#1434543 - 28/06/2012 21:35 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: yoeddy]
dagfink Offline
Ivrig

Ikkje tenk altfor mykje på dette med å landa på forfoten. At du landar rett under kroppen og ikkje framom, er like viktig. Korte steg! 180 i minuttet.

#1434828 - 29/06/2012 09:38 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: yoeddy]
pontiff Offline
Besatt

Sted: Sagene
Sitat: yoeddy
Når jeg har sett på de som virkelig kan løpe, så ser det ut til at de lander på forfot uansett sko.

Jeg har en Saucony mengdetreningsko med god demping. Etter at jeg ble oppmerksom på teknikken og lande på forfot, har jeg gått over til å gjøre det med denne også.

Men Newton-skoa gjør det mye lettere. Det er nesten umulig å lande på hælen. Jeg regner med at når jeg er godt innkjørt på teknikken vil det være nesten umulig å lande bakpå selv med stiletthæler.

#1443687 - 14/07/2012 16:49 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Kaffelars]
Petterbe Offline
Entusiast

Sted: Son
Jeg får lyst til å sitere legenden Caballo Blanco (RIP):

#2: “Lesson two - think easy, light, smooth and fast. You start with easy, because if that’s all you get, that’s not so bad. Then work on light. Make it effortless, like you don’t [care] how high the hill is or how far you’ve got to go.
“When you’ve practised that so long that you forget you’re practising, you work on making it smooooooth.

#3: You won’t have to worry about the last one - you get those three, and you’ll be fast.”

Ah, det var deilig å se at noen siterer den utmerkede boken Born to run (født til å løpe). Skulle vel bare mangle i denne tråden her.
For de av dere som ikke har lest den: Løp og kjøp, les og deretter løp igjen! Svarene på spørsmålene som trådstarter stiller ligger der. Enig med mange her. AllanHov, Kaffelars og Dagfink er verdt å lytte til.
Skotips: Jeg har Altra Instinct og Newton-skoen nevnt over. Altra synes jeg er langt bedre. "Klumpene" under newton føles unaturlige ut, og de gjør det lett å tråkke over. Klarer du deg med Vibram ff, er det det beste. Ellers har det kommet mange zero-drop-sko i det siste. Bare så synd så få av de finner veien til norske butikker. Nettet er vår venn, enn så lenge!

Redigert av Petterbe (14/07/2012 16:50)

#1443747 - 14/07/2012 20:15 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: jontheman]
HeavyDude Offline
Besatt

Sted: Kongsvinger
Sitat: jontheman
Mitt tips er å løpe i nærheten av max, det er da du får trent løpesteget best.

Hvis du vil forbedre teknikken din ( = arbeidsøkonomien), så bør du nok begynne med teknikk-trening i lav fart (sone 1 + 2), før du øker på.
Det er en grunnregel i alle idretter.

#1444141 - 15/07/2012 22:10 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: HeavyDude]
alfred Offline
Ringrev

Sitat: HeavyDude
Sitat: jontheman
Mitt tips er å løpe i nærheten av max, det er da du får trent løpesteget best.

Hvis du vil forbedre teknikken din ( = arbeidsøkonomien), så bør du nok begynne med teknikk-trening i lav fart (sone 1 + 2), før du øker på.
Det er en grunnregel i alle idretter.

Er nok en grunnregel for mye teknikktrening, men absolutt ikke for å få lett og raskt steg - da er det fart som gjelder.
(Har nok mye med at "vanlig" teknikktrening går ut på å innøve "unormale" bevegelser, mens løping er "naturlig" - mye kommer av seg selv når farten er høy nok.)

#1536178 - 20/12/2012 19:12 Re: Hvordan få et godt løpesteg som syklist? [Re: Torp]
Torp Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Mine erfaringer med å finne det bortgjemte løpesteget:

Prøvde tidlig i sesongen meg med kortintervaller 1 min drag og 400 metere osv, kombinert med lengre løpeturer på sti. Dette funket egentlig ikke i det hele tatt for å bli bedre på lengre løp, og hadde i september svært liten fremgang kontra løp året før.

Har etter den tid fokusert på løpsmengde ute og lengre drag rundt terskel på tredemølle, og det har blitt rundt 70 timer løp i perioden sept-des. Det er synd å si det, og kanskje også litt bra; men det er mengde som skal til, ingen quick-fix eller snarveier for min del. Begynte på rolige turer på halvtimen, nå mellom time og halvannen. Drag på tredemølle anbefales, da en virkelig har mulighet til å jobbe med løpsteknikken. Løper nå terskeldrag i en fart som er fornuftig i forhold til formen ellers, endelig:)

Mengde og terskel altså, smaker tran, men det er det som funker.

Side 2 av 3 < 1 2 3 >