Side 1 av 3 1 2 3 >
Muligheter
#1383093 - 27/04/2012 09:08 Når "slipper" et racer-dekk?
Øyvind V Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Helt ny på racer, og begynner etter hvert å finne meg til rette på sykkelen. Justerer litt opp og ned på setet, flytter litt på styret, sykler litt på varierende underlag osv, for å bli kjent med sykkelen og hvordan den oppfører seg. Så langt er jeg imponert over hva sykkel og dekk takler. Trodde racerdekk ponga for et godt ord, men nå har jeg sykla noe grus, litt enkel sti (!) og masse urøddig asfalt uten uhell.

Det jeg er mest skeptisk til er å velte i stor fart fordi dekkene "slipper". Når skjer dette? På TV ser jeg folk kvelve på våt asfalt, derfor er jeg skeptisk når det regner. Jeg holder meg unna kumlokk, trikkeskinner og hvite/gule striper, og tar det med ro nedover. Dette er noe jeg ikke har lyst til å lære av dyrekjøpt erfaring, derfor lurer jeg på om noen kan prøve å beskrive hvor hardt man kan kjøre før det går galt.

Dekkene jeg kjører med nå er Conti Ultra Race.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1383104 - 27/04/2012 09:17 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Cae Offline
Tørr bak øra

Sted: Nannestad
Ikke bremse for hardt i eller rundt en sving når det er våt asfalt.
Kun med for høy fart inn i en sving jeg har opplevd at bakhjul kan glippe lit.

Juster farten innen svingen, ikke i svingen.

Cae.

#1383107 - 27/04/2012 09:21 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Rene Offline
Ivrig

Sted: Sandnes
Ved hard kjøring i svinger på landevei bruker jeg teknikk jeg har lært ved å kjøre motorsykkel. Trykk på den ytterste pedalen og hendene i bukken for å få tyngdepunktet lavest mulig og "ytterst" i svingen. Overdriver sikkert akkurat som jeg gjorde på motorsykkel ift hva som er nødvendig, men better safe than sorry. Hold deg unna bremsene som Cae sier når du er i svingen. Brems før eller la være, ikke midt i.

Også viktig å se langt frem, evt ut av svingen og ikke rett foran deg. Da stoler du mer på at du kommer der du skal.

#1383128 - 27/04/2012 09:45 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Rene]
imag Offline
Veteran

Sted: Kampen
Forrige taler treffer ganske godt.

Syd i Europa sklir de rundt når det regner, men det skyldes ofte at asfalten "blør" litt olje når det er varmt, som i kombinasjon med regn gjør friksjonen ganske lusen. Her til lands er det sjelden man opplever at dekket slipper - i alle fall hvis man holder seg unna bremsene gjennom svingen.

De aller, aller fleste kjører langt mer defensivt gjennom svinger enn det som strengt tatt er nødvendig - og for all del, det er jo helt greit, men det kan jo være greit å være klar over at man stort sett har litt grepreserve å ta av.

#1383154 - 27/04/2012 10:03 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Pink floyd Offline
Ringrev

Var en tilsvarende tråd i fjor, der fikk jeg pepper fordi jeg hevdet en ikke skulle bremse i svingen men før.

Kan se ut som flere er enige.

Noe jeg lærte når jeg kjørte cross motorsykkel er også å ha tyngden på yttersiden av sykkelen, motsatt av det en ser på moto gp der en har kroppen på innsiden av sykkelen.
Skulle ett hjul skli/glippe vil du bli med sykkelen, og derfor lett å få den inn igjen.
Henger du på innsiden av sykkelen når den sklir vil den forsvinne ifra deg.

Så når jeg ser grus i svingen så brekker jeg sykkelen ned, men blir sittende oppe selv. Kanskje klønete fortalt, men mitt tyngdepunkt er da hele tiden rett over kontakt punktet dekkene har med asfalt.

B

#1383156 - 27/04/2012 10:04 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
thamg Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Jeg leste et tips - her på forumet - for en tid siden; i krappe svinger er det sykkelen som skal legges over, ikke kroppen.
Ganske enkelt, og med å ha dette i tankene gir det meg mer selvtillit i svinger.
Forøvrig aner jeg ikke, heldigvis, hvor mye som skal til før dekkene glipper i svinger.

Edit: det samme som Floyd sier

Redigert av thamg (27/04/2012 10:06)
Rediger grunn: Pinky var raskere

#1383173 - 27/04/2012 10:19 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
asbjorjo Offline
Ringrev

Sted: Stavanger
Michelin Pro Race 2 med "normalt" trykk slipper tørr asfaslt ved drøyt 70 km/t i sånn passelig krapp sving. For mer info se http://connect.garmin.com/activity/1790312 ;-)

#1383182 - 27/04/2012 10:23 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Øyvind V Online
Søk hjelp!

Det kan høres ut som jeg har litt å gå på; takk for gode innspill. Jeg har fått litt trua på at asfalt uten grus er ganske safe, selv i høy hastighet. Grus på asfalt derimot, da får jeg litt hetta og pingler meg gjennom svingene.

Rene er inne på dette med hendene i bukken; finnes det noen "regel" for når man holder i bukken og når man holder andre steder, eller er det bare å variere alt etter som man finner det komfortabelt? Jeg merker jeg stort sett sitter med hendene på brems/gir-dingsen på styret, både oppover, nedover og bortover.

#1383184 - 27/04/2012 10:24 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: asbjorjo]
Øyvind V Online
Søk hjelp!

Sitat: asbjorjo
Michelin Pro Race 2 med "normalt" trykk slipper tørr asfaslt ved drøyt 70 km/t i sånn passelig krapp sving. For mer info se http://connect.garmin.com/activity/1790312 ;-)

Mer konkret blir det vel ikke ICON_SMILE

#1383195 - 27/04/2012 10:33 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: asbjorjo]
Rene Offline
Ivrig

Pulsen går også rimelig raskt ned, viser det seg?

#1383196 - 27/04/2012 10:33 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
imag Offline
Veteran

Sted: Kampen
Alltid bukken nedover - sikrere grep, bedre arm for bremsehendelen og bedre fordeling av tyngden (både i lengde- og høyderetningen).

Mange som har en vinkling av styret/hendlene som umuliggjør det ovennevnte, og da har man etter min mening feilinnstilt sykkelen.

#1383198 - 27/04/2012 10:36 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Lektoren Offline
Besatt

Det er greit å holde nede i bukken i utforkjøringer, motvind og når det skal gå skikkelig fort. Det er stor forskjell på hvor komfortable folk er med å sitte i bukken, av mange grunner.

#1383199 - 27/04/2012 10:40 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Lektoren]
Rene Offline
Ivrig

Sitat: Lektoren
Det er greit å holde nede i bukken i utforkjøringer, motvind og når det skal gå skikkelig fort. Det er stor forskjell på hvor komfortable folk er med å sitte i bukken, av mange grunner.

Jeg er feig nedover, så jeg sitter ikke i bukken særlig mye. Spesielt når det er mer enn 4-5%. Jobber med å bli bedre på det.

I tillegg er det noe rart med bukken min, når jeg trør så slår lårene borti magen. Må være noe galt med styret.

#1383201 - 27/04/2012 10:41 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Rene]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Sitat: Rene
Må være noe galt med styret.
Eller krankarmene :-)

#1383206 - 27/04/2012 10:44 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Rene]
anderz Offline
Besatt

Sted: Bergen
I tillegg er det noe rart med bukken min, når jeg trør så slår lårene borti magen. Må være noe galt med styret.

Eller magen ICON_WINK

Speedvagen Family Racing

#1383226 - 27/04/2012 11:08 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Pink floyd Offline
Ringrev

LOL

#1383233 - 27/04/2012 11:16 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Det meste er sagt, men en ting er glemt: Vær avslappet. Når det går fort og det er glatt er det viktig med myke bevegelser. For å få til dette må overkropp og armer være avslappet, anspente muskler og hvite knoker øker sjansen for at ting går galt.

En god ting kan ikke leses for ofte. Litt bremseteknikk med Sheldon: http://sheldonbrown.com/brakturn.html

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.

#1383245 - 27/04/2012 11:24 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
parkprest Offline
Veteran

Generelt : som litt mer enn nybegynner fikk et godt tips av Kalle på Torshov sport; sette styret så høyt at du er komfortabel i bukken over litt lengre tid, så senke styret etterhvert som du blir vant ( myk ? ) eller mister "bufferen" ( Morsomt Rene ICON_SMILE )

Om utfor : ALLTID i bukken, godt bøyde albuer ( lavt tyngdepunkt )trøkk på ytre pedal, javisst men også trøkk på styret, vekta framover !
Jeg varierer litt med rumpa, men har generelt lite vekt på setet, bare styre sykkelen mellom låra. Men så skal man jo hvile litt også da.

#1383246 - 27/04/2012 11:24 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
kodax Online
Ringrev

Sitat: MortenML

En god ting kan ikke leses for ofte. Litt bremseteknikk med Sheldon: http://sheldonbrown.com/brakturn.html

Barberer han leggene mon tro..

#1383254 - 27/04/2012 11:32 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
parkprest Offline
Veteran

Det er vel en stund siden han barberte noe som helst, iom at mannen ikke lenger er blant oss.

MEN jeg er helt enig i ditt underliggende poeng; har vi noe som helst å lære om landeveissykling av en mann som pakker inn hjelmen sin i gladpack og monterer speil på den ?

#1383259 - 27/04/2012 11:39 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Dan Offline
[sensurert]

Her er det mange svar som sier litt forskjellige ting, så jeg øker forvirringen med å si hvordan jeg selv gjør det:

-Kjappe sporforandriger, f eks når man er på vei rett mot et hull: Len sykkelen under deg, uten å vente på at kroppen skal følge med, så får du i hvert fall svingt sykkelen unna hullet og så kan du vippe sykkelen tilbake inn under kroppen etterpå.

-Raske planlagte svinger: Mike Hailwood-stilen med å sitte med ryggsøylen i rett linje med sykkelen, med maksimal vekt på ytterpedalen og noen ganger også med det indre kneet vippet ut (gammel mc-refleks, men det føles stødigere når det går unna).

-Sving på guffent underlag: Len kroppen innover i svingen og hold sykkelen litt mer oppreist. Hvis dekkene slipper taket så vil de skli ut mot kraftresultanten isteden for vekk fra den. Man har altså mer å gå på hvis det plutselig slipper taket. Dette er jo motsatt mot hva Pink floyd skriver, og det har vi vel hatt en opphetet debatt om tidligere, men forskjellen mellom sykkel og mc er selvfølgelig at med mc har du muligheten til å støtte opp bakhjulet ved å gi gass. Med tråsykkel har du ikke mye å gi hvis bakhjulet slipper. Derfor mener jeg det er bedre å være på riktig side med vekten.

#1383264 - 27/04/2012 11:42 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

En ting til som ikke er sagt om våt asfalt: Dieselsøl. Når du kommer i en sving hvor en lastebil har passert med litt for full tank slik at det renner over så har du ikke store sjansen å holde deg på hjulene. Dieselsøl er såpeglatt og veldig vanskelig å se. Derfor bør man ta det veldig forsiktig på veier sm kan være lastebiltrafikkert når man sykler i regn.

#1383349 - 27/04/2012 12:45 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Lektoren]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen

De fleste har enten kjøpt seg en for agressiv sykkel fordi det ser så jævlig tøft ut med lavest mulig styre i forhold til sete eller de tørr rett og slett ikke å slippe styret.

Hvis du har problemer med å tørre å slippe styret kan jeg anbefale følgende øvelse: Finn deg en liten bakke. Ta fart fra toppen. Når du er midt i bakken slipper du styret. Enten så klarer du det eller så går du i grøfta med dunder og brak. Selv hadde jeg bare 10-12 forsøk før det satt. PS: jeg var ca 6 år og når et barn tørr det så bør tøffe voksne menn også kunne gjøre det.

Redigert av Ketle (27/04/2012 12:47)

#1383362 - 27/04/2012 13:04 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Ketle]
parkprest Offline
Veteran

Sitat: Ketle

De fleste har enten kjøpt seg en for agressiv sykkel fordi det ser så jævlig tøft ut med lavest mulig styre i forhold til sete eller de tørr rett og slett ikke å slippe styret.

Sier du at folk ikke sitter i bukken fordi de ikke tør å flytte hendene på styret ?

I så tilfelle er det vel bare å skifte stilling før bakken..

Eller bli seks år igjen, selvfølgelig.

#1383364 - 27/04/2012 13:07 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Ketle]
Lektoren Offline
Besatt

[
Hvis du har problemer med å tørre å slippe styret

...og selv om dette rent teknisk kan se ut som et svar til meg, er alle selvsagt innforstått med at Lektoren har balanse som en katt, og uanstrengt slipper styret både oppover, bortover, nedover og på balanserulla...

#1383372 - 27/04/2012 13:14 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Rene]
asbjorjo Offline
Ringrev

Sted: Stavanger

Pulsen går også rimelig raskt ned, viser det seg?

Ja, ble liggende en kort stund og var relativt rolig frem til ambulansen kom..

#1383380 - 27/04/2012 13:21 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Lektoren]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
[

...og selv om dette rent teknisk kan se ut som et svar til meg, er alle selvsagt innforstått med at Lektoren har balanse som en katt, og uanstrengt slipper styret både oppover, bortover, nedover og på balanserulla...
Regner med at du stiller i samme klasse som lillebroren til kameraten min. Han gikk på hodet over sykkelen og landet på bena! Var på trening, så det var flere vitner ikke jug.

#1383383 - 27/04/2012 13:24 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Ketle]
Dan Offline
[sensurert]

De fleste har enten kjøpt seg en for agressiv sykkel
[...]

På Kellyen kan jeg slippe styret og strikke ferdig et par votter mens jeg sykler. På Colnagoen derimot klarer jeg ikke en gang å slippe styret lenge nok til å ta på vindjakken. Men at man ikke kan sykle uten å holde i styret betyr jo ikke nødvendigvis at sykkelen er for aggressiv til å være god å sykle på. Bare at den er for aggressiv til å sykle på uten hendene på styret. Eller at den er rammeskeiv...

#1383389 - 27/04/2012 13:33 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
magic Offline
Ivrig

Sted: Sandvika
Og så må en passe seg for å gjøre brå retningsforandringer på vegoppmerking når det er vått! Hadde en begynnende forhjulsskrens da jeg ble overrumplet av regnvær på vei hjem, og skulle foreta feltskifte med langsgående hvit oppmerking av typen tjukk plast.

Å slippe styret har jeg vel ikke prøvd på raceren, men da vet jeg hva jeg skal øve på i helga ICON_SMILE

#1383409 - 27/04/2012 13:54 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dan]
parkprest Offline
Veteran

Sitat: Dan
På Colnagoen derimot klarer jeg ikke en gang å slippe styret lenge nok til å ta på vindjakken.

Men lenge nok til å flytte hendene opp og ned på stryet vil vi tro..

Side 1 av 3 1 2 3 >