Muligheter
#1382961 - 26/04/2012 23:33 Knevarmer
eirik_smo Offline
Tørr bak øra

Sted: Trondheim
Sliter med at jeg får smerter rett under kneskålen på "utsiden" når jeg begynner å nærme meg en time på sykkelen. Noen ganger er det så ille at jeg må sykle med et ben. Er da vondt utover kvelden å gå ned trapper, reise og sette seg ned. Om morgenen er alt fint igjen.

Mistenker at det vil hjelpe å holde knærne varme, finnes det noen produkter å anbefale som er vindtett og varme til å trekke over sykkelbuksa? Den vatterte langbuksa mi holder ikke varmen godt nok på det vindutsatte frontpartiet av kneet der jeg får vondt.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1383029 - 27/04/2012 07:27 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
langen Offline
Besatt

Sted: Oslo
Jeg sliter også med vonde knær når det blir kaldt. Tar ikke av knevarmerne før det er godt over 20 grader.

Jeg har kjøpt en elastisk knevarmer i ull hos medicus plesner (mener jeg det var), og utenpå denne har jeg en vanlig tynn kne"varmer" i lycra/etc for å holde den på plass. Denne komboen er ikke vindtett som sådan, men funker veldig bra.
Fordelen med ull er jo selvsagt at de lukter svært lite. Det tar 1 min ekstra å kle av og på seg når det er 2 lag på knærne, men det lever jeg med ICON_SMILE

#1383040 - 27/04/2012 07:58 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
blittlittfeig Offline
Medlem

Kjøp 2/3 bukse
Har brukt det i flere år og knærne holder mye lenger.
Ikke ubehagelig varmt på varme dager heller.

#1384652 - 29/04/2012 09:05 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
Stormo Offline
Medlem

Sted: Drammen
Sitat: eirik_smo
Sliter med at jeg får smerter rett under kneskålen på "utsiden" når jeg begynner å nærme meg en time på sykkelen. Noen ganger er det så ille at jeg må sykle med et ben. Er da vondt utover kvelden å gå ned trapper, reise og sette seg ned. Om morgenen er alt fint igjen.

Hmm.. høres mistenkelig ut som kneproblemene som jeg har. Jeg er mitt i en lang prosess med rehab etter jumpers knee. Jeg sier ikke at du har dette, men symptomene er helt like.

Oppsøk en idrettslege, f.eks Nimi.

Redigert av Stormo (29/04/2012 09:07)

#1384662 - 29/04/2012 09:24 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
jodajoda Offline
Ringrev

Sted: Mjøndær'n
Sitat: eirik_smo

Mistenker at det vil hjelpe å holde knærne varme, finnes det noen produkter å anbefale som er vindtett og varme til å trekke over sykkelbuksa? Den vatterte langbuksa mi holder ikke varmen godt nok på det vindutsatte frontpartiet av kneet der jeg får vondt.

Har også hatt det samme problemet, jeg justerte setehøyden litt, og problemet var over.
Mener å huske at jeg satt bittelitt for høyt.
Og som de andre sier så har jeg også hatt fokus på å holde knærne varme.

Redigert av jodajoda (29/04/2012 09:25)

#1384677 - 29/04/2012 10:04 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
kimhas Offline
Entusiast

Sted: bærum
har slitt/sliter med det samme. Synes det hjelper og holde knærene varme. Bruker 3/4 buksen mye, skal være ganske varmt før jeg tar den korte. Sete høyde er viktig. Og så merker jeg at jeg må passe på at ikke knærene faller for mye inn, nærme rammen. Prøver og passer på og tråkke så kneet er mest mulig rett oven for pedalen. Dette er ikke sikkert gjelder for deg da.

#1385631 - 30/04/2012 14:52 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
Dexter Offline
Veteran

Min kne-vondt gikk over når jeg byttet til pedaler som tillot med sideveis bevegelse (Eggbeaters).

#1386211 - 01/05/2012 00:07 Re: Knevarmer [Re: langen]
Jaro Offline
Entusiast

Sted: Sandnes
Sitat: langen
Jeg sliter også med vonde knær når det blir kaldt. Tar ikke av knevarmerne før det er godt over 20 grader.

Jeg har kjøpt en elastisk knevarmer i ull hos medicus plesner (mener jeg det var), og utenpå denne har jeg en vanlig tynn kne"varmer" i lycra/etc for å holde den på plass. Denne komboen er ikke vindtett som sådan, men funker veldig bra.
Fordelen med ull er jo selvsagt at de lukter svært lite. Det tar 1 min ekstra å kle av og på seg når det er 2 lag på knærne, men det lever jeg med ICON_SMILE

Har en kompis som mener det samme som deg. Han er helt avhengig av disse knevarmerne i ull.
Som andre her sier så kan et par millimeter for høyt sete gi utslag med knevondt.
Selv har jeg god erfaring med å drive uttøyning/smidighetstrening for å holde kne og muskulator i orden.

#1386229 - 01/05/2012 00:25 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
krankdrev Offline
Ivrig

Jeg har og har hatt lignende problemer som blir beskrevet i mange år, ingen lege har klart å finne ut noe fornuftig.

Belastning + kulde/trekk er det som typisk utløser dette. Avslutter jeg da fortest mulig og tar det med ro er problemet oftest borte dagen derpå. Hvis jeg må fortsette aktiviteten en stund etter det har begynt å gjøre vondt kan det sitte i et par dager.

Har selv mistanke om at det er en eller annen form for slitasjeskade da jeg syklet med SPD uten flyt i gamle dager samt hadde en jobb en tid der jeg satt og krabbet mye på knærne.
Det jeg har lært er å holde knærne varme (stisykling er bedre enn å sykle grus/asfalt i større fart - holder bedre varmen i skogen og bevegelsene er ikke så monotone). Hvis jeg ikke trener noe i det hele tatt blir problemet bare verre. Jeg bruker både et par knevarmere pluss 3/4 sykkelshorts og evt. også en overtrekksbukse utapå dette igjen. Til sti kan det også være supert å kjøre "baggy".

Hvis det har begynt å verke er løsningen og sykle forsiktig, komme seg hjem og ta det rolig - gjerne holde kneet godt og varmt. Et triks er å klippe over en ullsokk og bruke denne som varmer.
Vanligvis får jeg vondt i bare ett kne av gangen, men det kan være både det høyre og venstre. For å gjøre tingene enda bedre sklei jeg på isen i vinter og vrei det ene kneet, så nå har jeg fått dobbelt opp med problemer på venstre kne!

#1386376 - 01/05/2012 10:42 Re: Knevarmer [Re: eirik_smo]
arildb Offline
Entusiast

Sted: dalane energi ,
Bruk aldri bare knær i norge ,piratbukse altid på meg ,og et strøk idrettskrem ,varme type ,før du kjører ut ,,