Side 3 av 3 < 1 2 3
Muligheter
#1384771 - 29/04/2012 13:15 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Pink floyd]
parkprest Offline
Veteran

Sted: Oslo
Sitat: Pink floyd
Har litt samme problem med min Specialized roubaix, må opp i stor fart før den bli stabil nok til å slippe styre. Har vel å gjøre med styre geometri å gjøre tipper jeg. Noen ganer vil den kun til venstre andre ganger til høyre.

Av og til når jeg ser rigger der wirestrømper er kuttet så korte som mulig tenker jeg at det må være vanskelig å unngå at det trekker mer på en side.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1384781 - 29/04/2012 13:38 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Pink floyd Offline
Ringrev

ikke tenkt på den, men har ikke korte wirestrømper.
Tenkte akkurat på det tidligere idag at de med fordel kunne vært kuttet litt, får vel la det være nå.

#1384795 - 29/04/2012 13:58 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
eracing Offline
Veteran

Sted: Ålesund
Både strømper og geometri har nok innvirkning....

#1385013 - 29/04/2012 21:09 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Boas]
pedaIglipp Offline
Søk hjelp!

Sitat: Boas
Dette opplever jeg og. På noen sykler kan jeg slippe styret og være stabil som et grunnstøtt tankskip, på andre sykler føles det som om det forhjulet tverrer med en gang. Hva skyldes dette? Har opplevd at samme sykkel blir mer ustabil med lettere hjul, men min forrige racer var stabil. (Har et håp om at min neste ankommer snart og at den er stø som fjell!) Noen med peil?

Jeg vet i hvert fall at den ellers så fjellstøe mtb'en min er en dødsmaskin når den har dårlig styrelager. Et dårlig styrelager ødelegger for de selvopprettende mekanismene i sykkelkonstruksjonen og er noe man bør unngå.

Før kunne jeg ta på jakke, ta en gel og spise en bolle mens jeg syklet opp en bratt bakke. Nå tør jeg ikke løfte en hånd av styret eller blunke med begge øya samtidig.
Arrrgghh...hvor blir det av hentelappen.
* Ibanez Jem FP77
* Suzuki RVG 250

#1385158 - 29/04/2012 23:13 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
space Offline
Tørr bak øra

Husker jeg syklet til og fra skolen uten henda på styret når jeg gikk på ungdomskolen. Dette var en gammel DBS Kilimanjaro. Knallstødig. Raceren er rimelig langt unna det der, men nå har jeg heller ikke øvd på slikt på 20 år ICON_SMILE

#1385375 - 30/04/2012 10:39 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
EskilH Offline
Medlem

Sted: Oslo
Kan fint si at dekket glipper når du er uoppmerksom og kombinerer det med en uerfaren landeveisyklist.
I går med litt lekespurting mot noen av gutta opplevde jeg en megaglipp. Med alt jeg kunne mobilisere av styrke ned i pedalene skøt jeg opp i fart (les: jeg føler at jeg...). Jeg stod og tråkket og la meg litt for langt frem på sykkelen, plutselig kjenner jeg at det blir mye lettere og beina føyk rundt. Holdt meg oppreist og slapp unna veltet med skrekken i behold. Det viste seg at veien var ganske ujevn i mitt "spor" og at bakhjulet glapp i en lite dump jeg føyk over.

Jeg prøvde meg litt frem i å "legge" sykkelen ned i svinger og samtidig finne en posisjon jeg følte meg trygg i. Det fungerte best for meg å føre kraften over på utsiden av sykkelen/pedal.

#1385380 - 30/04/2012 10:44 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dan]
asbjorjo Offline
Ringrev

Sted: Stavanger
Sitat: Dan
Hvis det er så glatt at jeg klarer å få glipp med forhjulet på racer så tror jeg faktisk at jeg triller pent inn til kanten og ringer etter en taxi. ICON_SMILE

Gi gass og la begge slippe i stor fart, da slipper du ringe taxi. ICON_WINK

#1385381 - 30/04/2012 10:45 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: asbjorjo]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: asbjorjo
Gi gass og la begge slippe i stor fart, da slipper du ringe taxi. ICON_WINK

Man må fortsatt ringe, selv om det ikke er til taxi. Forbipasserende bilister er så sløve. BTDT. ICON_SMILE

#1385439 - 30/04/2012 11:50 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dan]
BjornS Offline
Ivrig

Sted: Malvik
Sitat: Dan
-Kjappe sporforandriger, f eks når man er på vei rett mot et hull: Len sykkelen under deg, uten å vente på at kroppen skal følge med, så får du i hvert fall svingt sykkelen unna hullet og så kan du vippe sykkelen tilbake inn under kroppen etterpå.

Kontrastyring. Om jeg plutselig vil forbi et hull i veien så hjelper det å dytte hardt på den siden av styret (eller der jeg holder) som er den samme som den retningen jeg vil. Den fysiske forklaringen er vel at jeg forskyver tyngdepunktet nok til at sykkel følger etter mot den siden jeg dyttet på.

Ehh, ja det var en wikipedisk forklaring...

Bj

#1385512 - 30/04/2012 13:06 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: BjornS]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: BjornS
Kontrastyring. Om jeg plutselig vil forbi et hull i veien så hjelper det å dytte hardt på den siden av styret (eller der jeg holder) som er den samme som den retningen jeg vil. Den fysiske forklaringen er vel at jeg forskyver tyngdepunktet nok til at sykkel følger etter mot den siden jeg dyttet på.

Egentlig så dreier vel kontrastyring seg "enkelt" forklart om å slå unna beina under tyngdepunktet. Ved å vri styret til venstre så begynner forhjulet å flytte seg til venstre (umerkelig lite, men nok) slik at sykkelen detter til høyre. Når sykkelen lener til høyre så vil den mindre radiusen på høyre side av dekket i forhold til midten av dekket gjøre at sykkelen trekker mot høyre. Og så begynner man ubevisst å rette styret for å få balanse og da har man en stabil sving. Når man skal slutte å svinge så kontrastyrer man til høyre isteden, sykkelen retter seg opp og man ligger igjen på midten av dekket og triller rett frem.

#1385702 - 30/04/2012 15:40 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: magic]
magic Offline
Ivrig

Sted: Sandvika
Kanskje dette er et Specialized-problem at det drar mot vesntre, ser ut til at flere sliter med det samme når de øver seg på å sykle uten henda på styret ICON_SMILE

#1386231 - 01/05/2012 00:26 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
roffen Offline
Tørr bak øra

Sted: Trondheim
Jøss, og selv om mannen prøver å overføre vekt til høyre side, trekker den mot venstre. Dette kan ikke gå bra.

#1387083 - 02/05/2012 10:03 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Dagsven Offline
Avhengig

Sted: Sarpsborg
Akkurat kommet hjem fra Mallorca. Racerdekk tåler ganske mye på tørr asfalt. Når det blir varmt blir det også nesten som dekket suger seg til asfalten. Det vi hadde av problemer var når vi var for hard på bakbrems og fikk skrens på bakhjulet som igjen nesten skapte den "vobbelen" Teknisk nedoverkjøring er utrolig gøy!!:) Jo mer du trener på dette jo bedre blir man.

#1387104 - 02/05/2012 10:14 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dagsven]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Sitat: Dagsven
Det vi hadde av problemer var når vi var for hard på bakbrems og fikk skrens på bakhjulet som igjen nesten skapte den "vobbelen" Teknisk nedoverkjøring er utrolig gøy!!:) Jo mer du trener på dette jo bedre blir man.

Utforkjøring på tørr og fin asfalt = KUN forbrems.

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.

#1387420 - 02/05/2012 15:47 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: MortenML]
Dagsven Offline
Avhengig

Sted: Sarpsborg
Sitat: MortenML
Det vi hadde av problemer var når vi var for hard på bakbrems og fikk skrens på bakhjulet som igjen nesten skapte den "vobbelen" Teknisk nedoverkjøring er utrolig gøy!!:) Jo mer du trener på dette jo bedre blir man.

Utforkjøring på tørr og fin asfalt = KUN forbrems.

70% forbrems og 30% bak?:)

#1387445 - 02/05/2012 16:20 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Dagsven]
Dan Offline
[sensurert]

70% forbrems og 30% bak?:)

Så lenge føret, dekkene og teknikken er gode nok til at du ikke klarer å låse forhjulet før bakhjulet begynner å løfte seg så har du ikke bruk for bakbremsen i det hele tatt.

Når det er sagt så bruker jeg begge og det er ikke minst for å få varsling om at bakhjulet begynner å bli faretruende lett. Jeg bremser altså hardt med forbremsen og lett med bakbremsen, og hvis bakhjulet da glipper så betyr det at jeg må lengre bak på setet eller at jeg må slippe opp litt på forbremsen.

#1387687 - 02/05/2012 21:08 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Reke Offline
Entusiast

Vi "vanlige" har nok massevis å gå på før dekka slipper. Klart, det er jo bare å sette i gang og leke og trene på dette. Merker at jeg klarer fint den lille "motsattsvingen" som vipper meg over på siden, men synes liksom ikke jeg skjærer gjennom svingen på noen god måte likevel.

Er det sånn at jeg må ha litt høy fart før jeg får til dette skikkelig? Blir liksom litt skumlere å øve hvis man ikke kan ta det sakte i starten.

#1387694 - 02/05/2012 21:11 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Simenhbe Offline
Entusiast

Sted: Sandnes
kontrastyring må du ha høy fart for å få til skikkelig ja, så det er ikke noe å øve på i sneglefart ICON_WINK

#1387702 - 02/05/2012 21:15 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Reke Offline
Entusiast

Oi oi. Da blir det å gutse på. Hater å tape 50 meter ut av svingene mot folk som egentlig er like middelmådige som meg, men som kan dette bedre.

#1387705 - 02/05/2012 21:17 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Freakout Offline
Veteran

Stå på toppen av Col du Galibier med 1000 andre syklister og vent på at tunellen til den andre siden åpner. DA lærer du fort hvordan å ta svinger. Makan til rotterace nedover har jeg ikke vært borti.

#1387708 - 02/05/2012 21:21 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Øyvind V]
Simenhbe Offline
Entusiast

Sted: Sandnes
Ta det så drøyt eller pent som du tør inn i svingen, trykk på ytterpedalen, med benet utstrakt, og se langt frem i svingen. Da skal du se at resten ordner seg av seg selv ICON_SMILE

#1388396 - 03/05/2012 15:24 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Freakout]
hinault Offline
Avhengig

Sted: Bærgen
Sitat: Freakout
Stå på toppen av Col du Galibier med 1000 andre syklister og vent på at tunellen til den andre siden åpner. DA lærer du fort hvordan å ta svinger. Makan til rotterace nedover har jeg ikke vært borti.

La Marmotte ?

jeg har kanskje lært å ta svinger i svimlende hastigheter på brede stengte veier med stort sett nydelig asfalt i Alpene ( og med det viktigste av alle hjelpemidlene : nummer på ryggen) enten det heter La Marmotte eller l'Etape du Tour men sliter litt med å overføre den kunnskapen til realiteten på åpne vestlandske veier...

#1388452 - 03/05/2012 17:05 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: hinault]
Freakout Offline
Veteran

Sitat: hinault
Sitat: Freakout

La Marmotte ?

Nei, var etter Tour de France etappen opp dit i fjor. Folk var på feil side og veien over toppen var stengt. Tunellen var eneste vei ned og alle måtte først vente på proffene som skulle ned andre veien og alle bilene.

#1388577 - 03/05/2012 20:23 Re: Når "slipper" et racer-dekk? [Re: Freakout]
RobG Offline
(Formerly Fux)
Søk hjelp!

Sted: Søgne
Mesterens Mester....

Side 3 av 3 < 1 2 3