Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#1384258 - 28/04/2012 16:49 Stivner når jeg står og trår
hrukin Offline
Ringrev

Sted: Sandvika
I bakker når jeg sitter og ønsker å avveksle med å stå eller hvis bakken har en ekstra stigning hvor jeg ønsker å stå istedet for å gire ned så stivner jeg helt til nederst på fremsiden av låra etter bare 10 meter. Kjenner det brenner som bare det og det forsvinner med det samme jeg setter meg igjen.

Tror jeg kanskje ligger for mye over styret når jeg står og trår uten at jeg er helt sikker på det. Kan det være teknikkfeil eller kommer det av at jeg sitter 98% tiden og ikke er vant med å stå.

Vet at man bruker litt mere energi når man står og i bakkene bikker jeg vel kanskje over når jeg står, men at det kommer så fort overrasker meg. Noen som har en god forklaring?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1384263 - 28/04/2012 16:57 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
Pink floyd Offline
Ringrev

Jeg prøver å stå litt innimellom så ikke beina surner, usikker på hvor ofte dette blir i % men håper på en ca 75 % og surner ikke i beina slik du snakker om, så trening er sikkert bra.

Utrolig deilig å få litt annen bevegelse på beina også.
Ja så må du ikke velge for tungt gear, da surner du, prøver selv å være lett og ledig i kroppen, de som ser på vil sikkert hevde noe annet.

#1384264 - 28/04/2012 16:59 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
Danfea Offline
Avhengig

Sted: Trondheim
Høres ut somom du står uten å bruke sykkelen som motvekt. prøv å bruk sykkelen i trokket, altså skyv den fra side til side.

Kan også være at du trenger mere trening, når du står bruker du andre muskler.
Kjør noen bakkedrag stående og bit tenna sammen.

Elsk og hate livet ICON_WINK
Daniel

#1384497 - 28/04/2012 22:08 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
hrukin Offline
Ringrev

Får vel bare trene på det, synes bare det er så rart at det brenner så lokalt nederst i låra mot feste til overside kne og forsvinner så snart jeg setter meg ned igjen.

#1384567 - 28/04/2012 23:49 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
pedaIglipp Offline
Besatt

Jeg har erfart at det tar litt tid etter vinteren å få til ståtråinga. Det gjelder spesielt å finne vinkel i hoften som gjør at både framside og bakside av beina blir med i tråkket.
* Ibanez Jem FP77
* Suzuki RVG 250

#1384960 - 29/04/2012 20:01 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
Danfea: Godt råd, fikk testet det ut i dag (har hatt litt av samme problemet som trådstarter) Kan dermed bekrefte at teknikken du foreslår faktisk har en god effekt. (Funka for meg i det minste)

#1384994 - 29/04/2012 20:52 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Sitat: hrukin
...stå istedet for å gire ned...

Mye av problemet ligger nok her. Prøv heller og gire ned og stå å trå på de samme girene du ville brukt sittende. Å stå å trå på tyngre gir er noe man bare bør gjøre over små knekker som man tar på 10-15 sekunder, maksimalt.

#1385046 - 29/04/2012 21:44 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
wirre Offline
Avhengig

Sted: Eidsvoll
Sitat: maxminus

Mye av problemet ligger nok her. Prøv heller og gire ned og stå å trå på de samme girene du ville brukt sittende. Å stå å trå på tyngre gir er noe man bare bør gjøre over små knekker som man tar på 10-15 sekunder, maksimalt.

Tror det er mye sant i dette.. Jeg har i alle fall erfart at når man står å trår på høye gir, så går det fort en bitteliten stund, før syra kommer...... Gir ned å trå på lette gir.. Dette er en typisk nybegyner tabbe, som jeg personlig har holdt på med ett par år, før jeg endelig lærte...

#1385047 - 29/04/2012 21:44 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
fredriks Offline
Besatt

Är det inte rätt mycket svårare att stå och sykla med tex en kadens på 100 jämfört med att sitta och sykla på en kadens på 100?

Jag är inte väldigt bra på att stå och sykla och har iallafall haft liknande erfarenhet som trådstarter men för mig fungerar det mycket bättre om jag har en lägre kadens när jag står jämfört med när jag sitter.

#1385054 - 29/04/2012 21:50 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: fredriks]
KenR Offline
Besatt

Tja, det er vel individuelt. På lengre ritt trår jeg stort sett 90 til 100 i kadens, stående og sittende. Når det går fort altså. Litt roligere når innsatsen er lavere.

#1385088 - 29/04/2012 22:14 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
arildb Offline
Entusiast

Sted: dalane energi ,
Jeg slanka meg ,da ble det ikke et problem ,,godt fornøyd med det ,,8 kg lettere ,,,

#1385091 - 29/04/2012 22:18 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
hrukin Offline
Ringrev

Har ikke finregna på kadensen, men liker meg bedre fra 60-80 enn fra 80-100 kadens. Ligger vel nærmere 70-75 tror jeg. Har tidligere holdt meg mest i terrenget og da er det ikke så lett og holde konstant kadens. Føler at det nesten passer best å gire ned et gir når jeg står i forhold til sittende, men som oftest gjør jeg ikke det når det gjelder bakker.

Pleier kun å stå på små kneiker og ikke lange bakker, evt bare for å tette en liten luke på en 10-20meter som jeg har sluppet i lange stigninger. Men som sagt tidligere i tråden setter det seg etter kun 10 meter stående og slipper igjen med en gang jeg setter meg. Mistenker sterkt det kommer av dårlig teknikk. Føler jeg henger veldig over styret. Skal prøve å ha en mere oppreist stil med mere bevegelse på sykkelen som er nevnt over her.

#1385244 - 30/04/2012 07:10 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
NeDD Offline
Tørr bak øra

For lite trening ICON_SMILE

#1385256 - 30/04/2012 07:51 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: Danfea
Høres ut somom du står uten å bruke sykkelen som motvekt. prøv å bruk sykkelen i trokket, altså skyv den fra side til side.

Litt naturlig bevegelse sideveis er lov, men å skyve sykkelen fra side til side bevisst er stygt og bortkastet energi. Litt som å sykle stående på alt for lett gir, hvor energi forsvinner i at man "stamper" pedalen ned i bunn av tråkket.

Dette høres for meg fullstendig feil ut. Litt avhengig av hvor bratt det er så girer jeg opp 1-3 gir i det jeg reiser meg. Når jeg sykler singlespeed har jeg ikke den muligheten så da senker jeg farten i steden i det jeg reiser meg. Å tråkke stående med samme kadens som sittende høres ut som at man enten har for lav kadens når man sitter eller for høy når man står.

Til trådstarter så tror jeg dette bare er en spørsmål om trening. Gi det en uke eller to så vil disse "nye" musklene være trente nok til at du slipper å stivne.

Å stå og tråkke innimellom er veldig bra for kroppen. Man får fordelt belastningen over flere muskler, man slipper vond bak og lillemann blir fornøyd.

#1385264 - 30/04/2012 08:09 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: Dan]
KenR Offline
Besatt

Sitat: Dan

Dette høres for meg fullstendig feil ut. Litt avhengig av hvor bratt det er så girer jeg opp 1-3 gir i det jeg reiser meg. Når jeg sykler singlespeed har jeg ikke den muligheten så da senker jeg farten i steden i det jeg reiser meg. Å tråkke stående med samme kadens som sittende høres ut som at man enten har for lav kadens når man sitter eller for høy når man står.

Til trådstarter så tror jeg dette bare er en spørsmål om trening. Gi det en uke eller to så vil disse "nye" musklene være trente nok til at du slipper å stivne.

Å stå og tråkke innimellom er veldig bra for kroppen. Man får fordelt belastningen over flere muskler, man slipper vond bak og lillemann blir fornøyd.

Det er godt det er rom for delte meninger. For meg høres dette bokstavelig talt helt feil ut. Massiv giring opp og ned i bakker avhengig om man står eller sitter skaper masse bråk, gir økt risiko for krøll på kjede/gir/chainsuck/etc og er for meg bortkastet og unødvendig.

#1385279 - 30/04/2012 08:25 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
pedaIglipp Offline
Besatt

Det Dan sa. Jeg girer ned 1-2 gir når jeg reiser meg, hvis jeg skal beholde farten. Jeg ser ikke stående tråkking med 90 rpm som en disiplin jeg har behov for å beherske.

Å gjennomføre planlagte girskifter på kransen kan jeg ikke huske sist jeg hadde trøbbel med.
* Ibanez Jem FP77
* Suzuki RVG 250

#1385306 - 30/04/2012 09:07 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
[sensurert]

Sted: Base Barteby/Verden for øvrig
Dessverre er det trolig bare en ting som hjelper - øk oksygenopptaket ditt!

Når man står går pulsen opp. Ergo blir man stivere fortere og kjerringa blir kanskje fornøyd. Men sykling blir det ikke ut av det.
www.sykkelnytt.no

#1385318 - 30/04/2012 09:20 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
Dan Offline
[sensurert]

Det er godt det er rom for delte meninger.

Jepp. ICON_SMILE

Quote:
For meg høres dette bokstavelig talt helt feil ut. Massiv giring opp og ned i bakker avhengig om man står eller sitter skaper masse bråk, gir økt risiko for krøll på kjede/gir/chainsuck/etc og er for meg bortkastet og unødvendig.

Hvis man får problemer med giringen i oppoverbakker så må man enten justere giret eller trene opp sin girteknikk. ICON_WINK

Men mener du på alvor at du sitter hele bakken opp hvis den tar mer enn la oss si en halvtime? Høres ut som en god oppskrift på å bli unødvendig sliten.

#1385320 - 30/04/2012 09:22 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: Hæ?]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: Hæ?
Når man står går pulsen opp. Ergo blir man stivere fortere og kjerringa blir kanskje fornøyd. Men sykling blir det ikke ut av det.

Javel? Det hørtes litt bastant ut.

#1385349 - 30/04/2012 10:03 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: Hæ?]
H.Iversen Offline
Besatt

Sted: Sortland
Sitat: Hæ?
Dessverre er det trolig bare en ting som hjelper - øk oksygenopptaket ditt!

Der har du mitt problem. Med en gang jeg reiser meg stiger pulsen fra rundt 70% av maks til 80-90 avhengig av hvor bratt det er og hvor hard jeg kjører. Har bltit bedre nå som jeg kommer i form.

Et annet problem er at jeg ofte føler jeg "trør luft", altså at jeg har for lette gir. Synes det kan være vanskelig å finne rett gir. Det blir ofte for lett eller for tungt, men jeg antar at det er kun trening som skal til for å bli bedre på det.
2010 Jamis Ventura Race

#1385367 - 30/04/2012 10:27 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: Dan]
KenR Offline
Besatt

Nei, jeg både sitter og står, men står på samme gir som jeg i samme stigning sitter på. Sånn cirka. Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke er en hvis risiko å gire i bakke med fullt trøkk på pedalen. Spør feks Andy Schleck.

Redigert av maxminus (30/04/2012 10:28)

#1385371 - 30/04/2012 10:37 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
Dan Offline
[sensurert]

Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke er en hvis risiko å gire i bakke med fullt trøkk på pedalen.

Det var derfor jeg skrev det om teknikk. ICON_WINK Med riktig teknikk klarer du å slippe opp trøkket i tråkket i det halve sekundet som skal til for å gire, uten å risikere krøll. Enklest er å trøkke til litt ekstra i et nedovertråkk og så umiddelbart slippe opp og gire.

#1385385 - 30/04/2012 10:52 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: Dan]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke er en hvis risiko å gire i bakke med fullt trøkk på pedalen.

Det var derfor jeg skrev det om teknikk. ICON_WINK Med riktig teknikk klarer du å slippe opp trøkket i tråkket i det halve sekundet som skal til for å gire, uten å risikere krøll. Enklest er å trøkke til litt ekstra i et nedovertråkk og så umiddelbart slippe opp og gire.

Helt uproblematisk.

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.

#1385389 - 30/04/2012 10:59 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
Jacobsen Offline
Entusiast

Jeg tror nok du bare må trene mer stående. De første turene jeg var ute på i år, så var det ganske håpløst å sykle stående, men nå kjenner jeg at formen begynner å komme seg.

#1385393 - 30/04/2012 11:01 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
BeefCake Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Jeg stivner veldig om jeg har for stor frekvens. Kjører jeg lavere frekvens så kan jeg stå og tråkke mye lengre. Ved samme frekvens som når jeg sitter stivner jeg etter 10 sec, mot 30-1 min om jeg har en del lavere frekvens. Må bare gire skikkelig ned og hjelpe til med armene og ikke ligge for langt frampå..

#1385396 - 30/04/2012 11:04 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: hrukin]
Tange Offline
Besatt

Jeg regner meg for å være en veldig typisk 'sitter å tråkke'-spesialist. Kan gjenre sitte og tråkke i en halvtime oppover uten å reise meg; Solan Gundersens styrkeprøve sitter jeg hele veien opp.
Men jeg er enig med Dan og Pedalglipp. 1-2 gir ned når man skal stå og tråkke i 'lengre' tid. For å få bukt med spesialismen min har jeg siden i fjor høst begynt å 'trenne' stående i bakker. Står og tråkker 2-3 minutter med samme fart som jeg pleier å ha ellers i bakken men med mye lavere kadans. Siste 100-200m øker jeg fart for å ha en bra start når veien flater ut.

Synes selv at det er viktig å ha 'mye' vekt på styret. Konsentrerer mye på opptrekk og 'øker' den i fartsøkningen på slutten. Trur at dette avlaster 'sitte å tråkke'-muskulaturen før jeg skal sette meg igjen på flata.

#1385520 - 30/04/2012 13:14 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: Dan]
KenR Offline
Besatt

Selvsagt er dette mulig og helt grei skuring når en trener. Men jeg har sittet i nok ruller og felt i hektiske ritt til å vite at dette dessverre ikke er så enkelt å få med seg bestandig. Det er ikke sjeldent at en eller annen kløner det til foran akkurat i det jeg skal trå de siste harde tråkkene inn i bakken.

Uansett synes jeg det er utrolig pussig å gire til tyngre gir når man står. Jeg står fordi jeg trenger litt hvile og avveksling, og da er det unaturlig å legge på tyngre gir. Unntaket er som sagt små kuler som man brekker seg over stående på tyngre gir.

#1385531 - 30/04/2012 13:29 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
kjerts Offline
Besatt

Enig. Jeg vil gjerne se video av maxminus stående med 100rpm.. Hvis jeg ikke girer før jeg går over til stående, er det fordi jeg bevisst har latt kadensen synke først, sannsynligvis grunnet brattere bakke.

85-100rpm sittende og 65-75 stående.

Eksempel på en litt masete bakketest med mye opp og ned fra setet:

#1385537 - 30/04/2012 13:33 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
kjerts Offline
Besatt

Uansett synes jeg det er utrolig pussig å gire til tyngre gir når man står. Jeg står fordi jeg trenger litt hvile og avveksling, og da er det unaturlig å legge på tyngre gir. Unntaket er som sagt små kuler som man brekker seg over stående på tyngre gir.

husk at tyngre gir ikke er likestilt med høyere effekt, selv om jeg faktisk føler at jeg hviler med +20W stående, etter mye sittende visping.

#1385558 - 30/04/2012 13:51 Re: Stivner når jeg står og trår [Re: KenR]
pedaIglipp Offline
Besatt

Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke er en hvis risiko å gire i bakke med fullt trøkk på pedalen. Spør feks Andy Schleck.

Det var vel det tidligere nevnte giringa foran som var problemet der?

Hvis det er så risikabelt å gire, hvordan forserer du en bakke som går fra litt bratt til bratt da? Hnnngher du den bratte delene, eller hjulvisper du den litt mindre bratte delen?

Jeg må si jeg ikke forstår hvor denne risikoen kommer fra. Hvis jeg mister kjedet, er det enten fordi jeg er slurvete med å stille inn stoppskruene på framgiret og trår kjedet av storeklinga, eller at jeg girer på storeklinga i humpete terreng, eller så er det fordi jeg girer alt for seint og panikkgirer mange gir av gangen med alt for mye trykk på pedalene.
* Ibanez Jem FP77
* Suzuki RVG 250

Side 1 av 2 1 2 >