Side 26 av 52 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 51 52 >
Muligheter
#751245 - 12/06/2009 10:31 Re: Aron update [Re: slasher]
Fjeldheim Offline
Førstemester
Ringrev

Sted: Solbergelva
Ja, slasher den skal bort.
Men jeg må le, det går ann å gå forbi den på siden og fortsatt være på veien. folk må likksom klage uansett.

Jeg tror jeg veit hvem som har skrevet innlegget.
En jeg faktisk har jobbet med...som har hytte på skauen...
han og kona går ofte på skauen med bikkjene sine...heter S.Stenersen..bor rett på nedsiden av Aron
...hmm...tror jeg skal ta en telefon til han...

Redigert av Fjeldheim (12/06/2009 10:32)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#751249 - 12/06/2009 10:34 Re: Aron update [Re: tommygutt]
slasher Offline
Søk hjelp!

Sted: Drammensnære skogsområder
Sitat: tommygutt
På onsdag møtte jeg et ektepar med hund i NC-løypa.

Her er du inne på en interesant ting: Hva skjer når turgåere tar i bruk de nye traseene som er bygd i Aron.

Dette er traseer som ikke fantes før inntil ganske nylig, og mange går sikkert opp disse av ren nysgjerrighet. Spiller egentlig ikke så stor rolle om de går traseene fra bunn eller kommer inn fra andre stier, men kanskje man må merke traseene enda bedre? Tydeliggjøre ved ethvert kryss at dette er en bygd utfortrasé der det kan komme syklister i høy fart?

#751257 - 12/06/2009 10:38 Re: Aron update [Re: slasher]
Fjeldheim Offline
Førstemester
Ringrev

Sitat: slasher

Her er du inne på en interesant ting: Hva skjer når turgåere tar i bruk de nye traseene som er bygd i Aron.

Hvis de begynner å klage da, så får de nok høre hvor landet ligger.

Men helt klart at det må merkes og settes opp skilt med dager og åpningstider for annlegget rundt omkring på stier.

#751264 - 12/06/2009 10:43 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Er det noe merking for turgåere som kommer fra bunnen av bakken, som sier at her er det sykling?

Sjekk ut "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

#751268 - 12/06/2009 10:47 Re: Aron update [Re: tommygutt]
Contessa Offline
Medlem

Sted: Drammen
Noen vil muligens klage uansett, men jeg tror de fleste reagerer fordi de blir redde. Det er jo forsåvidt naturlig å bli litt irrasjonell når man blir oppriktig redd for seg selv, hunder eller unger.

Jeg tror grundig informasjon vil løse veldig mye! Jeg bidrar gjerne til å merke:-)

..:: Stine ::..

PS: Contessa er Stine som privatperson, ikke Stine i jobbsituasjon :-)

#751273 - 12/06/2009 10:48 Re: Aron update [Re: tommygutt]
Lilletroll Offline
Entusiast

Sted: Dram1
Går vel kanskje an å henvende seg til Dt.. som en opplysning og til informasjon for alle turgåere...
legge ved et løypekart...og si at i forbindelse med anlegget er sannsynligheten for å møte syklister på avmerkede stier høyst tilstedeværende på følgende dager...etc etc...

Man kan også legge til at sporten er kommet for å bli, men at man ikke ønsker personskader og at alle syklister har blitt oppfordret til å holde seg til de løypene som er inkuldert i anlegget.

#751274 - 12/06/2009 10:49 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
JonAre Offline
Ivrig

Personlig er jeg fan av "kan-vi-ikke-alle-være-venner"-skiltet som står på toppen av den orange, signert både kommune og skisenter. Opplysende, men vennlig nok.

#751372 - 12/06/2009 12:22 Re: Aron update [Re: JonAre]
JonAre Offline
Ivrig

Hva med en liten påminnelse nede ved heisen om at man som syklist i Aron deler marka med andre også? Ikke alle som kommer dit har stibakgrunn, og således ikke nødvendigvis er vant med å avpasse farten tilstrekkelig ved passering.

"Vis hensyn! Syklistene deler Aron med andre markabrukere! Passering skal skje i avpasset tempo og trygg avstand." eller noe slikt?

#751409 - 12/06/2009 12:56 Re: Aron update [Re: JonAre]
Supermann Offline
Besatt

Sted: Nøtterøy/Oslo
Sitat: JonAre

"Vis hensyn! Syklistene deler Aron med andre markabrukere! Passering skal skje i avpasset tempo og trygg avstand." eller noe slikt?

Da vil Aron miste mye av sin misjon om man skal sykle som en gammel dame over alt hvor det er uoversiktelig. Hva er da vitsen med utforsykkel og beskyttelsesutstyr?

Informasjon som er rettet mot turgåere er nok langt bedre. En kan vel også lede dem inn på stien på andre siden av juvet hvor syklister ikke får lov til å sykle lenger

#751411 - 12/06/2009 12:57 Re: Aron update [Re: Supermann]
holejos Offline
Veteran

Jeg er redd det må gjøres drastiske tiltak her.

Redigert av holejos (12/06/2009 13:00)

NBNL - Nedre Buskerud Nerroverlag

Sykler på DEVINCI Spartan 650b (sti), Wilson Carbon (DH) og Devinci Leo SL Red fra Roxee Sport AS

Charge Cooker Maxi fatbike

#751412 - 12/06/2009 12:57 Re: Aron update [Re: tommygutt]
Bendik.S Offline
Avhengig

fløyte i munn anyone?

#751413 - 12/06/2009 12:58 Re: Aron update [Re: Supermann]
RazeFaze Offline
[sensurert]

Det er poenget her, ingen med utforsykkel i et heisanlegg som vil markedsføres som "utfor" vil møte noen gående på vei ned i jet-fart.
Dette MÅ unngås, hvis ikke er utfor i Aron en saga blott. Hele poenget med heisbasert sykling er at det er lukkede løyper slik at man mer eller mindre kan øse på ICON_SMILE

Samtidig MÅ man stenge gangstier for syklister da, slik at syklistene bruker alle områder fritt, og det må slåes ned på hvis det ikke overholdes.

Dette er som langrennsski på vei opp et alpinanlegg på vintern.
Men mange har brukt Aron som utfartsområde til fots på sommern, og gammel vane er vond på vrenge, ergo MÅ befolkningen lærer opp til at Aron nå er et sykkelanlegg på sommern, til gitte tider.

#751425 - 12/06/2009 13:11 Re: Aron update [Re: RazeFaze]
jens fredrik Offline
Besatt

Sted: Oslo...
Enig her. Det må være slik at sykkelløypene er godt merket og forbeholdt sykler. Da må vi syklister holde oss unna stier utenfor anlegget når vi bomber ned på utforsykler. Ellers virker ikke skillet mellom anlegg og utmark med fri ferdsel. Vi syklister må skjønne forskjellen mellom hensynsfull kosesykling med påkrevd nedbremsing ved fotgjengere og nedoverbombing i tilpasset anlegg.

Jeg kan godt ofre bollestien som utforløype hvis det betyr at alle stier innenfor anlegget forbeholdes oss.

En dialoglinje vil vel vekke forståelse for de aller fleste fotfolkene. Vennlige skilt med forklaring av hva som er anlegg og hva som er turområde samt overholdelse av dette fra syklistenes side bør løse mange problemer. For å sukre pillen kan man få fram at mange unge i området nå får en flott aktivitet å drive med annet enn å henge rundt et tilfeldig gatekjøkken og røyke...

#751436 - 12/06/2009 13:20 Re: Aron update [Re: Supermann]
JonAre Offline
Ivrig

Sitat: Supermann
Sitat: JonAre

Da vil Aron miste mye av sin misjon om man skal sykle som en gammel dame over alt hvor det er uoversiktelig. Hva er da vitsen med utforsykkel og beskyttelsesutstyr?

Informasjon som er rettet mot turgåere er nok langt bedre. En kan vel også lede dem inn på stien på andre siden av juvet hvor syklister ikke får lov til å sykle lenger

Passering skal skje i avpasset tempo når man først møter folk. Hvis det er en for sur pille å svelge, så vil jeg heller oppfordre til å ta turen til Hafjell.

Ligger forresten den orange/NC-løypa innenfor eller utenfor anleggets grenser?

#751444 - 12/06/2009 13:30 Re: Aron update [Re: JonAre]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Da må forøvrig all info også settes på flere språk. På lørdag møtte jeg en utelandsk familie med omlag 10 unger i øvre del av NC-løypa. Det skvatt unger hit og dit mens det rant på med gloser på ett eller annet språk. Jeg hadde forlengst stoppet opp og konstatert at integreringen i Drammen har kommet langt når hele invadrer-familien tar beina fatt i skauen på en lørdag.

Sjekk ut "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

#751452 - 12/06/2009 13:36 Re: Aron update [Re: tommygutt]
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Søk hjelp!

Sted: Mjøndalen
Sikkert samme gjengen som fikk en latter av meg ned Bolle Tommy ICON_SMILE

Den nye Oransje ligger stort sett innenfor anleggets grenser tror jeg, bortsett fra avslutningen.

#751484 - 12/06/2009 14:12 Re: Aron update [Re: JonahHex]
Fjeldheim Offline
Førstemester
Ringrev

oransje ligger desverre mest på utsiden av anleggets grenser og det er den løypa det gjelder i dette leserinnlegget.
Vi har fått tillatelse av grunneier å bruke området men oransje krysser og går noen steder i en yndet tursti.

Jeg har snakket med han som skrev innlegget og det han reagerer mest på en noen syklister`s totale mangel på å vise hensyn.
For å si det rett ut, vi har nok skutt oss selv i foten her.

Han sier at han ble dyttet borti av 3 syklister som ikke gadd å bremse ned, men berømte en svenske som var hyggelig og stoppet opp, men som han sier, det er noen som ødelegger for alle andre.
Han kommer til å gå videre med saken og har fått med seg flere på det.

Jeg tror rett og slett vi må glemme hele oransjeløypa for å få slutt på klagingen og heller få til flere løyper i anleggets områder.

#751495 - 12/06/2009 14:24 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
JonAre Offline
Ivrig

Det var da som helvete...

Hvor er det den nye orange krysser eksisterende fotstier? På toppen og på bunnen? Kan det være gjennomførbart å rydde nye varianter der også?

#751503 - 12/06/2009 14:32 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
simenberg Offline

Avhengig

Sitat: Fjeldheim

Han sier at han ble dyttet borti av 3 syklister som ikke gadd å bremse ned

Jeg antar at det er flere enn meg som hadde blitt mektig provosert av sånn oppførsel, hvis vi selv hadde vært ute og gått tur. Selv om jeg er frista til å si akkurat hva jeg mener om disse syklistene, tror jeg at jeg nøyer meg med å si at det er tragikomisk egoistisk, kortsiktig, uklokt og uhøflig.

#751506 - 12/06/2009 14:37 Re: Aron update [Re: simenberg]
Lilletroll Offline
Entusiast

Sted: Dram1
Oransjeløypa er en av de desidert mest artige løypene jeg har loket rundt i på utforsykkel. Det er så synd at alt arbeidet dere har lagt ned nå skal gå til spille, men jeg har forståelse for at kroken på døra fort kan bli en realitet hvis man raser forbi forskremte turgåere.

Dette var rett og slett leit.
(håper og håper på en annen løsning en total avvikling)

#751507 - 12/06/2009 14:40 Re: Aron update [Re: simenberg]
holejos Offline
Veteran

Sitat: simenberg
det er tragikomisk egoistisk, kortsiktig, uklokt og uhøflig.
og hvertfall hvis nå konsekvensen blir at vi må klare oss uten den fine løypa som Oranjseløypa er.... VI kunne ha klart å unngått slike konsekvenser hvis "folk" hadde tatt hensyn og tillegg merket slik vi har pratet om. Slik det er nå må vi se oss om etter andre løsninger er jeg redd-

NBNL - Nedre Buskerud Nerroverlag

Sykler på DEVINCI Spartan 650b (sti), Wilson Carbon (DH) og Devinci Leo SL Red fra Roxee Sport AS

Charge Cooker Maxi fatbike

#751508 - 12/06/2009 14:44 Re: Aron update [Re: JonAre]
Dr.E Offline
Avhengig

Sted: Staupslia
Kan vi ikke dele på godene. Fotfolket får gamle orange, syklistene får nye orange. Jeg trodde det var bestemt.

I dette området er det flere andre stier også. Det er bare stahet som gjør at disse folka absolutt skal gå tur like ved sykkelanlegget. Det må da være mye bedre å gå tur et sted man får være mer for seg selv og komme til mer urørt natur.

Jeg tror noen få steder i Norge, inkl Åssiden er klar for litt sti-regulering. Merking av stier som gå-stier, sykkelstier, ridestier eller fellesstier. Sykkelstier kan gjerne være retningsmarkert. Finnes sikkert enkelte som gjerne hadde syklet oppoverstier på steder om Aron og Hafjell også. Har vært på steder i utlandet dette har fungert utmerket.

#751509 - 12/06/2009 14:47 Re: Aron update [Re: tommygutt]
børre`s Offline
Fersking

Det vil alltid være noen som klager, det er sant. Men jeg syntes de som kommer til Aron for Downhill i åpningstidene kan holde seg til de trasseene som fins innenfor område...
Bollestien begynner vel utenfor i bunn men treffer vel "løypa" i toppen av juveheisen sånn ca..Så den er vel kanskje utenfor ?? det blir stadig funnet nye linjer og utvidet i Aron, så jeg syntes alle kan holde seg til "området" for å unngå negativ PR...

#751589 - 12/06/2009 16:12 Re: Aron update [Re: Dr.E]
slasher Offline
Søk hjelp!

Sted: Drammensnære skogsområder
Sitat: Dr.E
Kan vi ikke dele på godene. Fotfolket får gamle orange, syklistene får nye orange. Jeg trodde det var bestemt.

Problemet er at nye oransje går akkurat samme sted som gamle oransje i starten. Først brei vei fra toppen av Aron og så ca 100m sti før den brekker inn til høyre. Her er det flere blinde svinger der man kan komme veldig fort på gående. Dessuten er det ikke bare gamle oransje som ender her opp, det er også tverkenveien som slynger seg opp selve alpinbakken + sondreløypa. I tillegg er det en speiderhytta av et slag som også benytter veien fra toppen av Aron og bort til starten av oransjeløypa.

I tillegg har du avslutningen av nye oransje som går gjennom et mye bevandret skogsområde.

Nye oransje er mye ny sti, men benytter gamle velbrukte traseer både i starten og på slutten, og jeg tipper det er her problemene har oppstått?

#751656 - 12/06/2009 17:58 Re: Aron update [Re: slasher]
IntruderSabotage Offline
Tørr bak øra

Sted: Drammen, Åssida
Triste nyheter.. Synd at ikke alle parter kan se andre partens problem/moro og samarbeide (mener selvsagt ikke "alle" når jeg skriver alle). Men utfor og turgåing er vel to for ulike aktiviteter til å kombineres. Synd vi ikke har fått opp skilting før, så man i alle fall hadde vært advart (turgåerne).
Kan det være mulig å rydde paralelle stier på de kritiske/trange stedene alá den vi ryddet ved "kilen" på åpnings-søndagen? Og separert fotfolk og syklister på den måten?
Veldig synd om vi mister oransj-løypa, den beste løypa i Aron etter min mening, men selvfølgelig fullt forståelig om det er slik det skal fortsette.

Men: Prøver på en hyggelig avsporing:
Vi har vært oppe i aron og gravd i dag, og fått opp et high-speed hopp for lavtflygende moro over kulen etter første henget, en sted-down/dropp med landing i andre henget, og fortsatt litt på nye linja som Bendik har fortalt om
Gleder meg til å prøve nye wallriden til helga også! Får jo helt hafjell-feeling!

Ble kun bilder av step-down'en i stad i tillegg til nye wallriden, men om været holder seg noenlunde er det ikke umulig jeg hiver meg på sykkelen senere i kveld - og tar med mine ekstreme fotoferdigheter:

(Bildene kommer ila første edit) Bildene følger visst under..

Frederik

Vedlegg
Hopp.JPG

Landing.JPG

Wallride.JPG

Redigert av IntruderSabotage (12/06/2009 18:00)

#751701 - 12/06/2009 19:15 Re: Aron update [Re: IntruderSabotage]
Fjeldheim Offline
Førstemester
Ringrev

Vi har fått lov at grunneiere å benytte området den oransje ligger i så inntil videre bruker vi løypa som den er.
vi får passe på å vise litt mer hensyn alle sammen.

En løype vi ikke skal bruke er den løypa som ligger rett på andre siden av juvet. Gjør vi det, kan det fort bety mer klaging og da er det mulig at grunneiere ikke er så snille lenger.
Det er litt opp til oss selv.

Det er et mål å få til flere linjer og løyper i Drammen skisenters område.

Bollestien svinger seg også litt inn og ut av området til skisenteret, men den bruker vi videre. Ta spesielt hensyn bortover rødgrusen til heisen.

#751704 - 12/06/2009 19:17 Re: Aron update [Re: slasher]
Fjeldheim Offline
Førstemester
Ringrev

Sitat: slasher

Nye oransje er mye ny sti, men benytter gamle velbrukte traseer både i starten og på slutten, og jeg tipper det er her problemene har oppstått?

Jepp, på toppen der vi svinger av veien og ned på stien. litt uoversiktelig punkt der.

#751708 - 12/06/2009 19:19 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
Fjeldheim Offline
Førstemester
Ringrev

forresten bra jobba av gutta som lager en ny linje, den blir bra!

#751732 - 12/06/2009 19:50 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
Ripen Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Hmm.. Skikkelig synd om Oransjeløypa ryker, den er veldig morsom. Men om den ligger utenfor området så må den kanskje ofres for fredens skyld.

Jeg har vært et par ganger i Aron og sykla, og jeg må si at jeg har ikke tenkt veldig over at jeg må ta hensyn til turgåere, jeg har tross alt sykla i et komersielt drevet anlegg for nedoversykling.
Ikke at jeg har opplevd å møte fotgjengere i løypene der, og jeg ville nok bremsa opp om det skjedde, men jeg ville stussa på hvorfor i all verden de gikk der og tulla..

Det er greit å opplyse fotgjengere om at de kan møte syklister i stor fart der, men i mine øyne er et vel så viktig å opplyse alle som sykler om hvor de kan og ikke kan sykle, og ikke minst at de bør forvene å møte fotgjengere, i alle fall om stiene skal kunne brukes av begge grupper.

Jeg sitter med et inntrykk av at alle som har noe med Aron å gjøre er kjempehyggelige og flinke mennesker, så jeg føler meg trygg på at dere finner en løsning som fungerer for både syklister og turgåere, og at alle er vel forlikte.
Jeg vil veldig gjerne sykle mye mer i Aron, og samtidig kunne gønne på så fort som ferdighetene tillater, uten at det skal være farlig for turgåere i området.

Peace. ICON_SMILE
-----------------
80/Twenty Enduro Series - www.80twenty.no

#751734 - 12/06/2009 19:50 Re: Aron update [Re: Fjeldheim]
bik3man Offline
[sensurert]

Sted: Dalstrøka innafor og kyststrøk...
Sukk. Dette har jeg bare gått og venta på midt opp i all gledesrusen over at Aron er back on track som sykkelmekka.

Hver eneste sommer er det samme leksa. DT trykker leserbrev og ukritiske artikler der folk får klage ivei om sykling i marka. Enten er det klaging på trening til P4-rittet i Strømsåsen, eller så er det klaging på at det sykles i Bragernesåsen, eller så er det klaging på at man sykler omkring Aron.

Et par somre har jeg som NOTS-representant fått spalteplass i samme avis i kjølvannet av slike innlegg, og oppfordret til samarbeid og at alle viser hensyn. Men jeg er dritt lei av både syklister som ikke skjønner tegninga, og av turgåere som "alltid har gått her og nå blir vi skremt av syklister". Jeg gidder ikke stå på barrikadene lengre. Jeg tar meg heller en lang tur aleine innover i marka uten å møte en eneste sur kjeft.

Det som er mest irriterende i akkurat dette tilfellet, er at all den entusiasme som er lagt ned i Aron i år, ender opp i at en sur kar klager i avisa fordi han har møtt noen uvørne syklister. Enda kjipere blir det når vi allerede har bygget en ny løype fordi vi mista den forrige, og så blir jaggu den også tursti.

Hvis det hadde vært noe som helst baller i Drammen Kommune, så hadde de kommet på banen og definert utforsykling som et verdifullt fritidstilbud, og så hadde vi fått noen dedikerte løyper som var OFF LIMITS for turgåere, og så kunne fotfolket trasket på de samme stiene de alltid har gjort, mens de som ville sykle kunne gjøre det flat out i merkede løyper uten fare for å møte på noen.

Men brannslukkingen her, og evt videre jobbing med Kommunen får andre ta seg av. Jeg er som sagt dritt lei.

God sommer.

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow

Side 26 av 52 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 51 52 >