Side 1 av 12 1 2 3 ... 11 12 >
Muligheter
#935912 - 05/05/2010 21:02 Vis meg en fin el-sykkel!
simenf Offline
Besatt

Sted: Underlia - Drammen
Det er mange stygge el-sykler. Finnes det noen fine? Noen du kunne tenke deg å faktisk kjøpe? Det virker som det er langt mellom dem, i alle fall.

Wayel sin helrøde har i alle fall litt stil...

Jeg trenger innspill!!

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#935919 - 05/05/2010 21:11 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf]
simenf Offline
Besatt

Valencia fra Trek vakke gæærn...

#935943 - 05/05/2010 21:29 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf]
geiranders Offline

Besatt

Sted: Ekebergsletta
Jeg synes Giant Twist Express ser helt ålreit ut - selv om lekkerbisken-faktoren for min del kommer et stykke ned på skalaen over vesentlige egenskaper ved hverdagstransportmidler/bysykler:
http://outside.away.com/outside/gear/201005/best-utility-bikes-giant-twist-express.html

Men jeg er jo en gammel fyr med Toyota Avensis, så det sier vel seg selv...

#936419 - 06/05/2010 11:55 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
simenf Offline
Besatt

Ja, bilder, ja...

Vedlegg
Wayel_red.jpg

trek_valenciapluse_black_smal.jpg

#936426 - 06/05/2010 12:00 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf]
geiranders Offline

Besatt

Her er også et forsøk under kjent flagg:
http://www.mc24.no/article.php?articleID=2116&categoryID=216

#936438 - 06/05/2010 12:19 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
Dan Offline
[sensurert]

Skal ikke mopeder egentlig diskuteres under Snikk Snakk? Desgrange sa at det var greit med gir for folk over 45 år. Elsykler burde vi vel vente med til vi blir 65 kanskje?

Jeg har ikke egentlig noe imot elsykler, men jeg er redd de plutselig får stort gjennomslag i jobbsyklingskretser slik at man hele tiden skal bli forbikjørt av gærninger med elassistanse. Jeg vet jo at det ikke egentlig er mopeder, siden man må tråkke for å få assistanse, men likevel ser jeg for meg at dette vil få opp snittfarten på ikke-syklister på gangveier og i Tour de Finance og det høres ikke ut som en god idé.

#936439 - 06/05/2010 12:19 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
Arve05 Offline
Avhengig

Sted: Trondheim

Vedlegg
S7_CAMPUS_BLK_M.jpg

#936448 - 06/05/2010 12:25 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Sted: Lillehammer
Med dette kittet kan du jo velge hvilken sykkel du vil.

http://www.mantor.info/Hobbyhjornet/Ebike/ebike.htm

Morsom lesning - ser ut til at det er en del sikkerhetsdetaljer som kreves for at det ikke skal bli altfor fali` ICON_SMILE

Dette må være noe for enkelte sykkelsjapper å spesialsere seg på. Ta med din gamle klassiker - vi monterer el-motor (på en trygg måte forhåpentligvis).

Tror dama sin gamle DBS Kilimanjaro kan få nytt liv nå...

Ducatien var lekker. E-bikekonseptet kommer ganske sikkert til å blir stort når prisene etter hvert blir litt lavere og syklene litt mer sexy.

#936490 - 06/05/2010 13:02 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: jman76]
pedalglipp Offline
Besatt

Sted: FRXTD
Jøss. Alle el-syklene er helt utrolig stygge. Selv Ducati sin.

#936509 - 06/05/2010 13:22 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: pedalglipp]
Bog1 Offline
Medlem

#936510 - 06/05/2010 13:22 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: pedalglipp]
geiranders Offline

Besatt

Dan: Jeg tviler på at gærningene på Tour de Finance vil risikere sitt gode navn og rykte som atletiske feinschmeckere bare for å få elektrisk drahjelp opp til skarve 25 km/t.

Det er ellers interessant å se at så mange garvede, "ekte" syklister rynker på nesa over en ny kategori sykler som kan få langt flere til å droppe bil på småturer og komme seg ut på sykkel i stedet.

Fokus på trynefaktor/utseende og frykt for utagerende villmannssykling er blindspor etter mitt skjønn.

De som etter min erfaring er mest interessert i elsykler er definitivt ikke i kategorien som sikler etter å vinne spurtene over røde lys bak Aker Brygge. De er helt alminnelige ikke-syklister som leter etter en sykkel som gir dem lyst til å sykle hver dag.

Det er en god ting i min bok.

At noen helt sikkert snart begynner å importere kinesiske ettermonterings-kit uten fartssperre og med langt høyere effekt enn tillatt, for så å sykle som gærne i trafikken og ødelegge elsyklenes omdømme som smart, morsom og miljøvennlig transportmiddel er en annen sak.

#936537 - 06/05/2010 13:46 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
Raindog Offline
Ringrev

Sitat: geiranders
At noen helt sikkert snart begynner å importere kinesiske ettermonterings-kit uten fartssperre og med langt høyere effekt enn tillatt, for så å sykle som gærne i trafikken og ødelegge elsyklenes omdømme som smart, morsom og miljøvennlig transportmiddel er en annen sak.

Er det mulig i dag å importere slike kit med fartssperre slik at man lage seg en lovlig utgave?
For meg vil det være helt uaktuelt å kjøpe en ny el-sykkel. Å bygge om en gammel sykkel, derimot, kunne vært artig å prøve.

#936541 - 06/05/2010 13:49 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
OveR Offline
Apartheidmotstander
Besatt

Sted: Oslo
Jeg har en kollega som har el-sykkel og vi sykler nogenlunde samme vei til jobb. Jeg tar han ofte igjen på veien, men han drar litt fra i de siste oppoverbakkene da jeg ikke gidder å tråkke beina stinne av melkesyre og bli svett på morgenen. Så veldig fort går det ikke med el-sykkelen at det skal utgjøre noen stor økning i fare i forhold til jobbsyklister med kondomklær og det som værre er.

De (få) jeg kjenner med el-sykkel er midt i målgruppa som geiranders beskriver. De vil være miljøvennlige, men ikke slite seg ut.

mvh OveR

#936622 - 06/05/2010 15:11 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: OveR]
Tomas Offline
Kaffe?
Avhengig

Sted: Tromsø
Sitat: OveR
De vil være miljøvennlige, men ikke slite seg ut.

Et argument for el-sykkel jeg tror selger bedre at du unngår å stå i kø på vei til jobb. Skal sykle gjennom Trondheim sentrum nå kl fire og da står ofte trafikken stille tvers gjennom hele byen.

#936737 - 06/05/2010 17:28 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
M@rtin Offline

MaBose Infotainment
Søk hjelp!

Sted: Frogner plass
Jeg tror det kommer til å bli en berikelse av min hverdag!

Hittil har jeg bare kunnet glede meg i jobbrushet over innbitte og pesende førtiåringer med vakuumpakket midje som ikke lar seg stoppe av trivielle røde teknikaliteter. Nå blir disse vinglende forbikjørt av sin egen elektrifiserte foreldregenerasjon med vibrerende gebiss og vaiende håndveske.

Detta blir moro!

Martin

#936845 - 06/05/2010 19:47 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
Dan Offline
[sensurert]

Det er ellers interessant å se at så mange garvede, "ekte" syklister rynker på nesa over en ny kategori sykler som kan få langt flere til å droppe bil på småturer og komme seg ut på sykkel i stedet.

Og hva sier vi den dagen noen stiller på stitur med en elassistert stisykkel, modell 2015 når motor og batteri har blitt så små at det bare er to kilo ekstra vekt og noen dekaler som er forskjellen mot en vanlig heltråkket stisykkel? Er det bare "good for him" og riste på skuldrene eller blir det litt rart? Hvor skal man dra grensen? Du har lov å bruke assistanse på grusveien frem til stien, men ikke på selve stien? Du har ikke lov å bruke assistanse før du skal hjem og er trøtt og sliten?

Jeg ser dette som en utvanning av den gloriøse sykkelsporten og synes det er like greit å trekke grensen her og nå. Jeg skal starte facebook-gruppen "Rapp en elsyklist med minipumpen når du passerer blir passert".

#936945 - 06/05/2010 21:27 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan]
Tor Arne Offline
Besatt

Sted: Troms

Jeg selger ubrukt Bell Javelin tempohjelm i størrelse M
Jeg er ute etter brukt 60-80mm fatbike-bakhjul med 135 eller 170 mm nav

#936965 - 06/05/2010 21:44 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan]
dagfink Offline
Ivrig

Sitat: Dan

Jeg ser dette som en utvanning av den gloriøse sykkelsporten og synes det er like greit å trekke grensen her og nå.

Ja, du skøyar vel no, Dan. El-syklar har lite med «den gloriøse sykkelsporten» å gjera, og det veit du sikkert sjølv. Dette handlar om eit godt og miljøvennleg transportalternativ. Verken du eller eg er i målgruppa. Synd at el-syklar er så dyre, og at dei jamt over held for enkel kvalitet. Og inntil vidare har dei fleste rimeleg usexy design.

#936999 - 06/05/2010 22:11 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan]
MariusB Offline
former marcopolo
Entusiast

Sted: Nordmarka
Og hva sier vi den dagen noen stiller på stitur med en elassistert stisykkel, modell 2015 når motor og batteri har blitt så små at det bare er to kilo ekstra vekt og noen dekaler som er forskjellen mot en vanlig heltråkket stisykkel?

Den dagen er her desverre(?)allerede. Her 2010 modellen til Solid bikes som har elektromotor i seterøret som er god for 100 watt ekstra hjelp i 45 min. Veier totalt 16,5 kg. 1900 gram for motoren.

Link til artikkel i tyske Bike.
Dette kan bli en utfordring på mange måter...

Redigert av marcopolo (06/05/2010 22:55)

#937081 - 06/05/2010 23:20 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: dagfink]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: dagfink
Ja, du skøyar vel no, Dan.

Ikke bare. Jeg synes det kunne være en interessant diskusjon. Hvordan vil en elsykkel bli mottatt f eks på en fellestur på Skeikampen under Utflukt? Vil folk protestere, eller er det bare et greit hjelpemiddel for dem som ikke kommer seg opp på Prestekampen for egen maskin? Vi aksepterer jo allerede heiskjøring, så hvorfor ikke motorhjelp?

Men hvor går grensen mellom sykkel og motorsykkel? Jeg gjetter at flertallet ikke har lyst å få motorsykler med på stiturer, selv om de er lydløse, eksosløse og ser ut som vanlige tråsykler. Så hvor går grensen? 10% assistanse? 30? 50? 100? Null?

#937091 - 06/05/2010 23:33 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Raindog]
geiranders Offline

Besatt

Sitat: Raindog
Er det mulig i dag å importere slike kit med fartssperre slik at man lage seg en lovlig utgave?
For meg vil det være helt uaktuelt å kjøpe en ny el-sykkel. Å bygge om en gammel sykkel, derimot, kunne vært artig å prøve.

Britiske Cytronex spesialiserer seg på å bygge om nye sykler til elsykler. Han selger også kun kit. Hans egne ferdigbygg er ikke direkte usexy, som for eksempel denne Cannondale singlespeed raceren på 13,6 kilo inkludert motor og batteri.

Mer her:
http://www.cytronex.com/bikes/capo.html
http://www.cytronex.com/bikes/index.html

Jeg mailet litt med mannen bak i fjor, og fikk da vite at han ikke sender sykler til Norge, men gjerne selger ombyggingskit med komplett forhjul, batteri og lader.

Ifølge denne prislisten kommer det totalt på 500 pund (4600 NOK):
http://www.no-hills.com/electric_bike_sh...ecordPosition=1

(Og så trengs det sikkert litt ekstra brytere og smådeler i tillegg, som jeg ikke sjekket grundig nå...)

Klipp fra mailen:

"We have in fact had several enquiries from Norway. We won’t be shipping bikes but we will be able to send our new kit internationally once it becomes available in the summer.

We launched in Summer last year, with only 100 bikes for test marketing / testing. The reason you haven’t heard of Cytronex before is that we have not done any marketing, this is because we have been trying to keep it quiet until our product is ready in production quantities. This has only been partially successful as we have a large waiting list of customers now!

Battery weighs 2.1Kg, hub is 2.5Kg

Regards,

Mark Searles
"

For å få et inntrykk av hvor digert el-sykkel-fenomenet har blitt, kan man jo kikke på denne spesialutgaven av det tyske magasinet Trekkingbike (lages av samme forlag som tyske Bike, abonnementet kan anbefales for alle som er interessert i sykkel som transportmiddel!):
http://issuu.com/trekkingbike/docs/leseprobe_e-bike

Deres markedsoversikt lister pr mars 2010 opp 96 ulike elsykler på det tyske markedet.
http://issuu.com/trekkingbike/docs/marktuebersicht

#937119 - 07/05/2010 00:37 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan]
ekstraslange Offline
Tørr bak øra

Jeg gjetter at flertallet ikke har lyst å få motorsykler med på stiturer, selv om de er lydløse, eksosløse og ser ut som vanlige tråsykler.

Det er det nok mye riktig i. Men tror det blir få slike "motorsyklister" som vil være med stisyklister på tur - de vil vel i så fall heller være med sine egne? Denne farkosten blir vel en slags videreføring av crossmotorsykler, og da kan man tenke seg at brukerne vil være folk fra det miljøet, ikke stisykkelmiljøet.

#937172 - 07/05/2010 08:12 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: ekstraslange]
Subs Offline
Besatt

Sted: Ski baby, yeah!

Denne har jo litt kombisykkelkred?

Og, den pakkes sammen slik:

Redigert av Subs (07/05/2010 08:13)

#937188 - 07/05/2010 08:52 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan]
simenf Offline
Besatt

Sitat: dagfink
Ja, du skøyar vel no, Dan.

Ikke bare. Jeg synes det kunne være en interessant diskusjon. Hvordan vil en elsykkel bli mottatt f eks på en fellestur på Skeikampen under Utflukt?

Solid Blade ble faktisk diskutert i denne tråden helt tilbake i 2009 (utrolig lenge siden, med andre ord).
Interessant diskusjon, som dere sier. Hvorfor skal stikjøring med assistanse være noe mindre verdt enn uten? Er ikke dette en opplevd verdi for den som sitter oppå sykkelen? Så lenge han eller hun ikke plager andre eller sliter nødig på stiene.

Nå sies det at Blade faktisk støyer endel (skal være verre under belastning) på grunn av det interne drivsystemet. Dette kan være et midlertidig problem.

Redigert av simenf (07/05/2010 08:53)
Rediger grunn: ...og ferdig!

#937430 - 07/05/2010 13:09 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: simenf]
Subs Offline
Besatt

Sted: Ski baby, yeah!
Appropos bruk av motorisert kjøretøy i skog og mark, dette er vel strengt tatt forbudt ved norsk lov der det ikke er gitt særtillatelse til slik?

#937486 - 07/05/2010 14:08 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Subs]
simenf Offline
Besatt

Sitat: Subs
Appropos bruk av motorisert kjøretøy i skog og mark, dette er vel strengt tatt forbudt ved norsk lov der det ikke er gitt særtillatelse til slik?

Godkjent som sykkel hvis den har mindre enn 250w, 25 km/t begrensing på hjelpen og pedalsensor. Da kan du ferdes overalt der det er lov å sykle.

#937562 - 07/05/2010 15:17 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: Dan]
dagfink Offline
Ivrig

Vi aksepterer jo allerede heiskjøring […]

Å?

#937586 - 07/05/2010 15:43 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: geiranders]
Dan Offline
[sensurert]

De er helt alminnelige ikke-syklister som leter etter en sykkel som gir dem lyst til å sykle hver dag.

Og det er derfor du og andre her engasjerer dere i elsyklenes utseende, slik at ikke-syklistene skal velge pene sykler som ikke gjør vondt i øynene til ordentlige syklister? ICON_WINK Nei, innrøm det, du kommer til å kjøpe deg en elsykkel bare de blir pene nok, billige nok og gode nok. Du kommer til å bruke den i byen, med argumentet at "det er så greit å ikke komme til jobben gjennomsvett". Etter hvert vil du bli så vant til elassistanse at du begynner å grue deg til ikke-assistert sykling.

Plutselig står du ved valget enten å holde deg i byen eller å bruke elassistanse på stiturene. I prosessen vil du bli gammel, feit og begynne med lobbyvirksomhet for å høye 250 W-grensen. Nei, snu mens du kan. Tenk også på at elektrisiteten i batteriene kommer fra kraftverk i Bulgaria hvor de fyrer med søte små kaniner.

#937592 - 07/05/2010 15:46 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: ]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Sted: Lillehammer
Cannondalen fra Cytronex var lekker. Ikke ille vekt heller.

Jeg ønsker meg en e-CX med skivebremser til salgs fra en seriøs forhandler i Norge. Fiks ferdig. Da henger mitt måndeskort til NSB i en tynn tråd.

Tåler elektronikken vintersykling?

#937654 - 07/05/2010 17:22 Re: Vis meg en fin el-sykkel! [Re: jman76]
Lektoren Offline
Besatt

E-CX? Uæh! Ta dette beger fra meg...

Side 1 av 12 1 2 3 ... 11 12 >