170.000 kroner til stier i Østmarka

IF Frøy har fått penger fra Sparebankstiftelsen DNB øremerket tilrettelegging i Østmarka og permanent løype for Terrengsykkelrittet.

Sist oppdatert: 10. september 2017 kl 12.00
IF Frøy fikk 170.000 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB som er øremerket tilrettelegging for trening og ritt i Østmarka. Foto: Snorre Veggan
IF Frøy fikk 170.000 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB som er øremerket tilrettelegging for trening og ritt i Østmarka. Foto: Snorre Veggan
Lesetid: 4 minutter

– Det er helt fantastisk og aldeles supert, men det var litt overraskende for oss at vi skulle få dette tilskuddet og vi hadde ikke forventet det, sier Trude Elde.

Hun er nestleder i IF Frøy og mottok sjekken på vegne av klubben.

– Det er veldig gøy at vi nå får muligheten til å lage noe rettet mot barn og unge og bidra til å få flere av dem ut i Marka på sykkel, men også at vi kan gjøre noe for de som ønsker å sykle kule ritt i Østmarka, sier hun.

Pengene er knyttet til IF Frøys arbeid med å tilrettelegge for trening og ritt i Østmarka, og til kan brukes på tiltak både for barn og unge så vel som for aktive og mosjonister.

– Det gjelder Terrengsykkelrittet, men også andre ritt vi er involvert i, slik som Kalas Cup og Norgescup, og generelt å tilrettelegge bedre for stisykling i Østmarka, sier Elde.

Saken fortsetter under

UB cup Skullerud 2015 - IF Frøy - Snorre Veggan 1400x933
Med støtten fra Sparebankstiftelsen DNB kan IF Frøy legge til rette for at flere barn og unge får muligheten til å prøve seg på stisykling. Foto: Snorre Veggan

Med støtten fra Sparebankstiftelsen DNB kan IF Frøy legge til rette for at flere barn og unge får muligheten til å prøve seg på stisykling. Foto: Snorre Veggan 

Tilrettelegging er ikke et ukjent fenomen i Østmarka. Arbeidet med Skullerudprosjektet, og derunder Pionéren har pågått de siste årene i regi av NOTS. En del av tanken med Pionéren var nettopp at den skulle kunne brukes til ritt. I fjorårets Terrengsykkelrittet ble deler av traseen lagt til denne stien, nettopp på grunn av at den er tilrettelagt og tåler slitasje godt.

Les også: Fikset 50 strøkne meter i Pioneren 

Bretter opp ermene

Terrengsykkelrittet

Terrengsykkelrittet ble etablert i 2008, med «ambisjon om å være det tøffeste, morsomste og mest spennende terrengsykkelrittet i Norge», og arrangeres i år for tiende gang.

Rittet har etablert seg som et prestisjefylt ritt for eliten, og et populært ritt for entusiaster, da fokuset ligger på mest mulig sti, og minst mulig grus.

Nå som finansieringen er på plass begynner den store jobben. Søknaden var slik utformet at pengene kan brukes både til å kjøpe inn materialer, men den åpner også for å bruke penger på å leie inn profesjonelle som kan bistå med prosjektering og kompetanse.

– Vi har en stibyggerworkshop allerede 20. til 21. mai, der vi skal jobbe med stiene som skal brukes i Terrengsykkelrittet 5 juni. Vi håper å kunne snu oss rundt fort nok til å få hyret inn noen profesjonelle før den eventen slik at de kan gå over de partiene vi vil jobbe med til årets løype, sier Elde.

Les også: – Fy flate for en løype 

Saken fortsetter under

IF Frøy i TSR 2017 - Snorre Veggan 1400x933
Terrengsykkelrittet arrangeres av IF Frøy, og klubbens medlemmer er i aksjon i løypa både med og uten startnummer. Foto: Snorre Veggan

Terrengsykkelrittet arrangeres av IF Frøy, og klubbens medlemmer er i aksjon i løypa både med og uten startnummer. Foto: Snorre Veggan

Et steg på vei mot fast trasé
Mesteparten av arbeidet med løypa til Terrengsykkelrittet bli imidlertid med tanke på 2018 og kommende år, der er det overordnede målet å komme fram til en permanent trasé for det populære rittet.

I rittets tidlige år var det en mer eller mindre fast trasé. Deretter fulgte noen år med hemmelig trasé for å unngå unødig slitasje. Men dette slo uheldig ut i 2015, da været ble dårlig, og nå er involverte parter enige i at det er bedre å satse på en mer eller mindre permanent løype.

– Vi håper at vi på sikt kan få tilrettelagt en permanent trasé for Terrengsykkelrittet, som ikke går der folk flest ferdes. Det vil vi bruke tid og penger på, og det vil være til beste for alle, både syklister og andre brukergrupper, sier Elde. 

Men jobben med en fast trasé vil ta tid og krever at IF Frøy samarbeider med alle de involverte, kommunen og grunneiere.  

– Det er en mer omstendelig prosess å bygge og tilrettelegge i Østmarka enn mange andre steder i landet, og vi er opptatt av å gjøre alle prosesser korrekt. Derfor vil vi nå gå grundig til verks og tilrettelegge Terrengsykkelrittløypa slik at den tåler den bruken som kommer med sykkelritt, at den holder i mange år, og at den ikke skaper konflikter med andre brukergrupper, sier Elde. 

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Trude Elde - IF Frøy Sparebankstiftelsen DNB - foto Tove Bjerke Mowe 1400x933
Trude Elde, nestleder i IF Frøy, mottok tilskuddet fra Sparebankstiftelsen DNB. Foto: Tove Bjerke Mowe

Trude Elde, nestleder i IF Frøy, mottok tilskuddet fra Sparebankstiftelsen DNB. Foto: Tove Bjerke Mowe

Publisert 10. september 2017 kl 12.00
Sist oppdatert 10. september 2017 kl 12.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen