Pakker du føttene inn i plast, holder de seg varme i timevis også når det er 20 blå. Glem det du tror du vet om pustende materialer, sier erfarne bikepackere om å holde varmen når det er skikkelig kaldt.
– Det med plastposer i skoene bygger på fuktsperre-prinsippet. Poenget er at du må ha et par tynne ullsokker innerst, deretter plast, og så tjukkere ullsokker utenpå og til slutt sko. Jeg var skeptisk, for jeg tenkte jo at jeg kom til å bli klam og kald, men det funker faktisk. Selv om du svetter på føttene så holder du deg likevel varm i timevis, også i 20 minus, sier Nina Gässler, som tidligere har slitt med kalde tær i langt mildere forhold.
Se også Terrengsykkel-TV: Pakk sykkelen og reis
Aha-opplevelser i kø
Dette og en rekke andre bikepacker triks sto på menyen under polarsamlingen til TDA Global Cycling Tours på Lake Winnipeg i Canada i februar. Der ble deltakerne drillet i hva det vil si å sykle i mange, mange kuldegrader og mye vær og vind i tillegg, dag etter dag. Samlingen er obligatorisk for de som skal være med på det som kan bli verdens første kommersielle fatbiketur til Antarktis, en helt unik 12-dagers tur i isødet neste vinter.
For Gässler, som blant annet er fatbike guide på Geilo, sto aha-opplevelsene i kø på samlingen.
– Nordmenn mener jo at de er veldig gode på vinter, men det er folk andre steder som har kommet fram til lure ting. Det var veldig spennende å lære om løsninger andre har oppdaget, sier hun.
Gässler skal riktignok ikke til Antarktis i desember, men samlet en hel sekk med praktiske tips til vintersykling, enten det er ekspedisjon eller dagstur som står på planen.
Les også: Fett for de ekstremt eventyrlystne
Saken fortsetter under
Treningssamlingen på Lake Winninpeg i februar bød på aha-opplevelser om vintersykling for mange av deltakerne. Foto: Nina Gässler
Les også: Landevei har testet vinterbukser uten pute
Mekaniske utfordringer
Kuldegrader er en ting, men jo flere av dem det er, desto mer trøbbel kan det bli med sykkelen om en ikke har tatt høyde for det.
– Heve-senkepinner funker ikke bra i kuldegrader, og får du fukt i strømpene til gir wirene kan de fryse fast.
Fra rundt 15 minus vil dempegafler miste luft. Det går an å bytte forseglinger, men det er nesten bedre å bare sykle uten dempegaffel, sier Gässler, og minner om at fatbike i seg selv har mer demping enn vanlige terrengsykler.
Og når det blir skikkelig kaldt over tid, kan du få problemer med at olje og fett fryser, blant annet i navene.
– Det finnes oljer og fett som tåler ekstreme temperaturer, men standard sykler kommer ikke med den typen oljer, sier Gässler.
Les også: Landevei har testet vinterjakker
Saken fortsetter under
Både leirutstyret og sykkelen må klargjøres og tilpasses for å takle mange kuldegrader. Foto: Nina Gässler
Systematisk
– Det handler om systemer. Systemer for alt. Systemer for påkledning og avkledning, for pakking og spising og soving og utstyr, sier Gässler.
Og jo mer ekstreme forholdene er, desto viktigere er det å ha alle detaljer på stell.
– Når du våkner og det er 30 minus i teltet og du egentlig ikke vil ut av soveposen må du vite hvor tingene dine er, og at det er på et sted der de ikke kan fryse fast, sier hun.
Selv om Gässler var ute en skikkelig vinternatt, er prinsippene er slett ikke uten verdi også for vanlige utflukter.
Les også: Landeveis test av vinterhansker
12 dager i Amundsens fotspor
For de som er trigget av en fatbike ekspedisjon til Sørpolen: Turen til TDA Cycling Tours varer 12 dager, og prislappen ligger på cirka 75.000 amerikanske dollar, eller 670.000 kroner. Men da får du med deg Specialized fatbike’n du bruker på ekspedisjonen hjem, og en custom Canada Goose jakke som vil imponere kidsa i nabolaget. Men flyturen tur/retur Sør-Amerika må du ordne sjøl.
Les også: Fri Flyt har testet lette toppturbindinger
Bike packing-samlingen på Lake Winnipeg i Canada er obligatorisk for de som vil til Sørpolen på fatbike til vinteren. For andre var campen en innføring i smarte triks. Foto: Nina Gässler