Test av Aeroe Spider Rack bikepacking-vesker og stativ
Er du lei av setevesker med bagasje som svaier fra side til side, eller sliter du med å pakke minimalistisk? Da bør du sjekke ut Aeroe Spider-systemet for bikepacking.
GOD PLASS: Aeroe sitt bikepacking-kit gir deg gode muligheter for å ta med bagasje på sykkeltur. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Aeroe Spider Bikepacking Kit
Import/butikk: www.flytsti.no
Priser:
Spider Rack: 1250 kroner
Spider Cradle Rear: 800 kroner
Dry Bag 8L: 575 kroner
Dry Bag 12L: 700 kroner
Vekt:
Spider Rack: 609 gram
Spider Cradle Rear: 345 gram
Dry bag 8L: 244 gram
Dry bag 12L: 326 gram
Bikepacking er en super måte å oppleve inn- og utland på, og gir sykkelturene en ekstra fleksibilitet siden du kan legge inn overnattinger. Det finnes et helt univers av ulike produsenter av utstyr for dette, og her har vi testet en løsning fra Aeroe.
Rammeverk
En veldig vanlig løsning for bikepacking, er å montere ulike vesker på sykkelen, gjerne en tredelt løsning med styreveske, rammeveske og en seteveske (også kalt rumperakett). Disse stroppes gjerne til sykkelen med borrelås eller strikk-løsninger.
Aeroe sin løsning er ganske så annerledes, og kan nesten minne mer om en tradisjonell bagasjebærer i så måte. Systemet er modulært, og baserer seg på pakking i tørrposer, som stroppes fast. Du kan montere systemet både foran og bak på sykkelen. I denne testen har vi i hovedsak testet den bakmonterte løsningen. Her må du da kjøpe selve stativet, og fester for tørrposer.
Praktisk bruk
Vi har testet Aeroe-systemet på en gravel-sykkel på bikepacking-turer sommeren og høsten 2022, blant annet en tredagerstur på sørvestlandet, og en todagerstur i Trøndelag. Vi har testet systemet konfigurert både med drybag på siden, og drybag oppå stativet.
Vi vil oppdatere testen når vi også har testet systemet med styremontert veske og på terrengsykkel.
RULLETOPP: Sekkene bruker en klassisk rolltop-løsning for å lukke. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PRAKTISK: Røret som utgjør stativet kan du også montere ekstrautstyr som en diodelykt på. Praktisk, hvis du skal sykle til alle døgnets tider. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Monteringen av systemet krever litt mer innsats enn på løsninger med borrelås-patent eller stropper, men den er likevel ganske så lett. Vi begynte med å løsne alle skruene rundt rørene på klemmene litt. Deretter monterte vi klemmen på det ene setestaget, uten å stramme til alt for mye. Så monterte vi på andre siden, justerte til posisjon slik at stativet stod symmetrisk, før vi strammet til. Anleggsflatene er gummierte, og det brukes gummibelagte stropper som du fester på hver side. Deretter skrur du med en 5mm unbrako (som forøvrig er det eneste verktøyet du trenger) for å stramme til.
Deretter er det bare å montere poseholderen, eller en såkalt cradle, på hver side og/eller oppå stativet, og justere til ønsket vinkel, før du stropper fast tørrposene. Cradle´n kan du vri festene på, slik det passer deg og din sykkel best. Minimalister og gramjagere vil kanskje vri seg litt av den visuelt kraftige riggen på sykkelen, men løsningen fremstår veldig solid.
Stødig som bare det
Enhver som har vært på bikepackingtur med setepinnemontert veske, eller såkalt rumperakett, kan kjenne seg igjen i at veska pendler fra side til side. Med noen hederlige unntak, er dette et ganske vanlig problem, og noe som kan være irriterende, spesielt hvis du har pakket litt for tungt.
Aeroe Spider Rack simpelthen eliminerer dette. I begge konfigurasjonene vi testet (12 liter drybag oppå eller 2x8 liter drybag montert på sidene) rikker ikke bagasjen seg en millimeter, og all følelse av pendling er borte. Man kjenner selvfølgelig den ekstra vekten, men den vingler ikke. Med 2x8 liter på hver side opplevde vi en god del wobbling i sykkelen når vi reiste oss og tok hendene av styret i fart, så vær obs på dette. Så lenge hendene var på styret og vi satt normalt, var ikke dette et problem.
Turene innebar også mange mil med grussykling, på tidvis ganske ulendte grusveier. Systemet viste ikke antydning til å ha ristet ut av posisjon etter dette.
Lett pakkejobb
Har du prøvd bikepacking før er du kanskje også kjent med utfordringen det er å få plass til alt, og gjerne fordele bagasjen strategisk utover. Det er befriende lett å pakke i tørrposene som følger med. Materialet er glatt, slik at innholdet sklir lett inn og ute av posen. Når alt er pakket ned, komprimerer du posen og klipser sammen plastspennen. Totalt sett brukte vi mindre tid på å pakke innholdet inn/ut ved begynnelse og slutt på dagsetappene enn med tradisjonelle bikepackingvesker vi har testet tidligere, og det hele opplevdes befriende enkelt.
Vi fikk, dessverre kan man kanskje si, testet tørrposene med sykling i flere timer i striregn, og alt innholdet var like tørt etter hver tur. Ulempen er selvfølgelig at du ikke har like lett tilgang til alt innholdet som for eksempel i en rammeveske med glidelås på siden. Dette kan du delvis løse ved å tenke litt gjennom hva du legger i toppen av tørrposene. Til våre turer fikk vi plass til alt vi trengte i enten 12-liters-posen, eller de to 8-litersposene.
KLEMMER: Patentet er kanskje ikke det letteste, men ekstremt solid. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
JUSTERBART: Du kan flytte stativet opp og ned på stagene på sykkelen, og klemmene er justerbare for ulike rør-diametere. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Allsidig oppsett
Aeroe-løsingen er også fleksibel. Du kan enten bruke poser bare på siden, bare oppå, eller en kombinasjon av disse. Om du vil bruke 12-liters eller 8-liters poser er selvfølgelig opp til deg, men her er det mulighet for å pakke med seg ganske mye.
Det er lett å pakke, det er solid, og det holder bagasjen dønn fast. Er det virkelig ingen nedsider ved dette produktet? Vel, jo. Det veier en god del mer enn om du går for konvensjonelle rammevesker og rumperakett. Prismessig kan det også bli noe dyrere, litt avhengig av hva du kjøper.
Et annet moment med konfigurasjonen vi testet, er selvfølgelig at du får sentrert mye av vekten bak på sykkelen. Vi hadde ikke noen problemer med dette underveis på våre turer, men andre kan være mer opptatt av dette.
SMALT: Med pakkposen montert oppå stativet, utgjør stativet en smal profil på sykkelen. Foto: Tor Olav Gregersen.
SYNLIG: Pakkposene på 8 liter er lett synlige i trafikken med sin oransje farge, i motsetning til syklisten på dette bildet. Fra testtur i Trøndelag. Foto: Jørn Almberg.
Hvem bør kjøpe dette?
Ivrige tursyklister som er på utkikk etter et stødig og solid oppsett for å frakte med seg bagasje på tur, som gjerne vil pakke litt ekstra og vil ha minimalt med bevegelighet i veskene, og som ikke har tenkt å ta doktorgrad i smart pakking av bikepacking-vesker.
Alternative produkter
Vi har ikke testet mange lignende produkter som dette. Hvis du er opptatt av ekstra stødige løsninger til bikepacking er det gjerne vesker som kan festes på bagasjebærere til gaffel eller ramme som er alternativet.
Hvis du vil gå for noe lettere og mer kompakt, er det gjerne de tradisjonelle rammeveskene som er mest aktuelle.
Konklusjon
Aeroe Spider bikepacking-systemet er både litt tungt og en anelse dyrt. Men det synes vi forsvares med god brukervennlighet og stødig lasting av sykkelen. Hvis du vil ha en lettvint og superstødig løsning for å pakke med deg bagasjen og ikke er opptatt av å spare gram, er dette en løsning vi kan anbefale.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.