Canyon går all-in på el-terrengsykler for 2021 og lanserer nå motoriserte utgaver av stisykkelen Spectral, den supergrove herje-sykkelen, Torque, All-round-stisykkelen Neuron:On og el-hardtailen GrandCanyon:On. Alle med Shimanos nye EP8-motor.
HELT NY LINJE: Alle el-terrengsyklene fra Canyon blir oppdatert for 2021
Lesetid: 6 minutter
Den største nyheten fra Canyon er nok at deres groveste stisykkel, Torque nå også kommer i el-versjon. De andre modellene i katalogen blir oppdatert med den nye Shimano-motoren.
Shimano EP8-motoren skal ha lengre rekkevidde enn forgjengeren Steps E8000. Den er i tillegg lettere og sterkere enn forrige generasjons toppmotor fra Shimano.
Torque er det vi for noen år siden ville ha kalt en freeride-sykkel. Nå går den inn i kategorien for ekstra grove stisykler, eller endurosykler for de aller mest krevende løypene. Den kan sees på som en anleggssykkel, eller noe tilnærmet utforsykkel for deg som ikke har tilgang på heis og egne utforløyper.
Torque:On, som elsykkel-versjonen heter kommer med hele 175 mm vandring på bakhjulet og gaffel med 180 mm vandring. Sykkelen har 27,5-tommers hjul foran og bak. Dette er virkelig en sykkel laget for å erstatte en shuttlebil eller en stolheis. Torque:On kommer i to utstyrsnivåer, Torque:On 8 og Torque:On 9. Begge selges med et ekstra batteri som et tilvalg. Da kan virkelig logge en real mengde høydemeter når du først har dratt til Nesbyen eller andre steder der du kan ha bruk 175 og 180 mm vandring i utforbakkene og hjelpemotor i motbakkene.
Geometrien på Torque:On er helt ny. Dette er en sykkel laget for de bratteste nedkjøringene og de største hoppene. Styrevinkelen er strukket ut til slake 63,5 grader. Reach/rammelengde er på 485 mm i størrelse large, mens alle størrelsene har fått 430 mm korte kjedestag. I følge Canyon skal Torgue:On være en sykkel for lek, moro og ekstremt uvøren sykling.
Fox 38 og Rock Shox Zeb-gafler bekrefter det solide uttrykket.
Sammenlignet med, det Canyon omtaler som den akustiske Torque-modellen har de endret mer enn geometrien. Også demper-dynamikken fra bakhjulsopphenget er tilpasset den ekstra vekten og et litt annet bruksmønster for en elsykkel.
Den ekstra vekten fra motor og batteri gjorde at Canyon endret demper-innstillingene. I tillegg har de justert opphenget slik at det har mindre såkalt anti-squat enn den manuelle Torque-modellen. Dette betyr at de har tatt bort noe av opphengets motstand mot å huske under tråkking. Mindre anti-squat fører også til en reduksjon i kjedenøkkingen som bakhjulsoppheng medfører når det går gjennom vandringen. Canyon vurderte det slik at tråkk-effektiviteten som ekstra anti-squat skal bidra til ikke er så nødvendig på en sykkel med en kraftig hjelpemotor som gjør at sykkelen får jevnere kraftpådrag enn det vi klarer med beinstyrken alene.
Litt husking i motbakkene er ikke så problematisk når du uansett har en motor som dytter deg til topps.
Torque:On kommer utstyrt med et batteri på 504Wh integrert i underrøret. Canyon sier at de kunne ha gått for et større batteri her, slik de har gjort på Spectral:On. Men for å opprettholde de lekne, nedoverorienterte egenskapene, valgte de å gi Torque noe lettere batteri. Samtidig har de gjort batteriet lett å ta ut av ramma slik at du kan bytte batteri fort - de selger også Torque:On med ekstra batteri hvis det er ønskelig.
Sykler du opp og ned et fjell kan du bytte batteri etter et visst antall opp- og nedturer, før du fortsetter utforøkta med fulladet batteri.
Canyon har gitt Torque:On ekstra solide kulelager i alle ledd, også i demperfestene. Demperfestet er utformet på en slik måte at sykkelen kun kan brukes med luftdemper. Noe som kanskje er litt rart bruksområdet tatt i betraktning. Mange kunne nok ønsket seg en fjærdemper på denne.
I tillegg til de solide kulelagrene i leddene er hele Torque:On-rammen nærmest overbygget. Canyon har prioritert holdbarhet og stivhet fremfor lav vekt, noe som gir god mening på en herjesykkel med hjelpemotor.
Vi oppdaterer med norske priser så fort vi får dem.
Torque:On 9.0 med ekstra batteri: 6 299 euro
Torque:On 9.0: 5 799 euro
Torque:On 8.0 med ekstra batteri: 4 999 euro
Torque:On 8.0: 4 499 euro
Spectral:On med motor-oppdatering
Spectral:On ble lansert allerede i fjor vår og er ikke helt å regne som el-versjonen av den ganske nylanserte stisykkelen Spectral. Stisykkelen Spectral kommer med 29er-hjul foran og bak.
Elsykkelen Spectral:On er satt opp 27,5-tommers hjul bak og 29-tommers hjul foran, akkurat som forrige generasjon Spectral:On. Dette for å kombinere egenskapene fra 29er-forhjulet med den kvikkere akselerasjonen og kjappere følelsen som et mindre bakhjul kan bidra til. Geometrien på Spectral:On er heller ikke like progressiv som den på den manuelle Spectral-modellen.
Spectral:On kommer som sin ikke-motoriserte søster med 150 mm vandring foran og bak. Canyon lager Spectral:On i seks modeller. Da den ble lansert våren 2020 kom den med Shimanos Steps E8000-motor. Nå får den, akkurat som Torque, Shimanos nye EP8-motor.
Med den nye motoren får Spectral:On også oppgradert batteri. Canyon har funnet plass til et batteri med 630 Wh i underrøret på alle Spectral:On-modellene.
Geometri og konstruksjonen forøvrig, karbon frontramme og alu bakramme er videreført fra modellen som ble lansert i fjor.
De seks Spectral:On-modellene spenner fra den rimeligste Spectral:On CF 6.4 til toppmodellen Spectral:On CF 9.7. Alle har den samme ramma og motoren.
Vi oppdaterer med norske priser fortløpende:
Spectral:ON CF 6 4 599 Euro
Spectral:ON CF 6 WMN 4 599 Euro
Spectral:ON CF 7 4 999 Euro
Spectral:ON CF 7 WMN 4 999 Euro
Spectral:ON CF 8 5 999 Euro
Spectral:ON CF 9 7 599 Euro
Oppdatert Neuron:On
Neuron:On ble også den opprinnelig lansert samtidig som Spectral:On i mars 2020. Den lanseres igjen nå, men i ny versjon med EP8-motor i stedet for Steps E8000. Også den forblir lik som i 2020, men med ekstra stort batteri på 630 Wh på størrelsene M, L og XL i tillegg til da den nye Shimano-motoren. Syklene i de minste størrelsene vil koste litt mindre enn de større på grunn av det mindre batteriet
• Neuron:ON 7 3.699 €
• Neuron:ON 7 WMN 3.699 €
• Neuron:ON 8 3.799–3.999 €
• Neuron:ON 8 WMN 3.999€
• Neuron:ON 9 4.399–4.599 €
Ny motor også på GrandCanyon:ON
Canyons el-hardtail, Grand Canyon er siste i rekka av el-terrengsykler fra det tyske nettmerket. Den er også lik som tidligere, men igjen med ny EP8-motor og 630 Wh batteri på de større størrelsene - M-XL. De mindre størrelsene XS og S får Shimanos 504Wh batteri.
GrandCanyon:On er en stisyklings-hardtail med 120 mm vandring i gaffelen og 29er-hjul på størrelsene M, L og XL. Størrelsen XS og S er utstyrt med 27,5-tommers hjul.
• Grand Canyon:ON 7 2.899 €
• Grand Canyon:ON 7 WMN 2.899 €
• Grand Canyon:ON 8 3.099–3.299 €
• Grand Canyon:ON 8 WMN 3.099–3.299 €
• Grand Canyon:ON 9 3.399–3.599 €
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.