ELSYKKEL OG REKKEVIDDE: Det kan nok føles som et barneskirenn å sykle bakker du tidligere har vært døden nær i, med elsykkel. Det er morsomt, det er mindre slitsomt, men hva med vedlikehold og rekkevidde?
Lesetid: 8 minutter
En elektrisk stisykkel er noe helt annet enn en vanlig tråsykkel. Det er vi alle enige om.
På en elsykkel slipper du stå for framdriften selv. Dette hjelper den elektriske motoren deg med.
Men hvor lenge varer batteriet og hva skjer når batteriet går tom for strøm?
Hva med vedlikehold og slitasje? Må en elsykkel oftere på service enn en vanlig stisykkel uten el-assistanse?
Disse spørsmålene og mer til, skal vi forsøke å gi deg svar på under. Før vi setter i gang med alt du trenger å vite om vedlikehold og batteritid på elektriske sykler, er det en ting vi må gå kjapt gjennom først.
Effekt
Motorene på elektriske stisykler har ulike effektnivå. Alt etter hvilken type motor sykkelen har, kan du regne med at det er 3-4 ulike nivå som varierer i motorkraft.
På Bosch sine motorer vil du ha 4 ulike nivå:
AV - Null motorkraft. Du må tråkke helt selv.
TOUR – Laveste nivå hvor motoren går. Skal nulle ut ekstravekten slik at det føles som å sykle på en vanlig sykkel. Dette nivået er nok kanskje det mest aktuelle moduset for de fleste syklister når de sykler på sti.
EMTB - Modus som tilpasser kraften hele veien alt etter hvor mye kraft du gir, slik at det skal føles mer naturlig. Altså hvis du gir masse kraft vil også motoren yte mer kraft da den da oppfatter hardere tråkk som behov for mer kraft. Dette moduset kan brukes når man vil ha litt ekstra hjelp.
BOOST – Bruker maks motorkraft og følgelig masse strøm. Dette moduset er fordelaktig å sykle hvis du skal opp en skikkelig bratt bakke og kanskje ikke et nivå man bruker så fryktelig mye.
Alt du må vite om batterier på elektriske stisykler
Hvor lenge holder batteriet på en elektrisk stisykkel?
De fleste moderne elektriske stisykler som kom ut i år (2020) eller i fjor, har et 500 Wh batteri som holder i cirka 1000-1200 høydemetere, sånn grovt regnet. De fleste vil oppleve at det tilsvarer en cirka 4 timers lang sykkeltur – hvor størstedelen av syklingen foregår på sti.
Et full-ladet batteri kan derfor gi deg 30-40 kilometer på sti, alt etter hvordan du benytter deg av motorens ulike kraftnivå, om det er vått, hvor bratt det er etc.
Kan jeg risikere å bruke opp alt batteriet hvis jeg velger å sykle hjemmefra og til stien i stedet for å bruke bil?
Som nevnt over kan du regne med å få cirka 30-40 kilometer ut av et full-ladet batteri. Testansvarlig Øyvind Aas har testet stisykler med motor og da syklet hjemmefra og til der hvor stien starter. Dette tilsvarer en transport på cirka 15 kilometer til og fra, og med to timer på sti, opplever han at det er tilstrekkelig med batteritid på en lading.
- På en slik tur har jeg ofte kommet hjem med 30% batteri igjen på sykkelen, og da har jeg også selvfølgelig benyttet meg av de ulike kraftnivåene som motoren på sykkelen har, sier Øyvind Aas.
Med andre ord er det altså ikke noe problem å bruke elsykkelen som transportmiddel til stien som dermed kan erstatte bilen. Litt avhengig av hvor du bor, kan det faktisk være raskere å bruke elsykkelen. Miljøvennlig er det også!
Hva skjer når elsykkelen går tom for batteri?
Uansett om du sykler på vei eller sti, så er det kjipt å gå tom for batteri på elsykkelen. De fleste elsykler er forholdsvis tunge (mellom 20-24kilo). Det vil i mange tilfeller bety nesten 10 kilo mer enn en umotorisert sykkel. Uten motorkraften vil du derfor merke en betydelig forskjell, og kanskje spesielt på sti, hvor da motbakkene blir skikkelig tunge.
- Det er ganske grisekjedelig når en 24 kilo tung sykkel plutselig ikke har motor lengre, forteller Øyvind Aas.
Hvor lang tid tar det å lade batteriet?
Du må regne med at det fort tar 3-4 timer å lade batteriet opp til 100%. Det kan derfor være fint å innarbeide gode rutiner på å sette sykkelen til lading slik at du slipper å oppleve at du er tom for strøm når du skal ut på tur.
Noen leverandører kommer også med to ulike ladere hvor den ene er sterkere enn den andre - altså at den lader raskere.
På samme måte som batteriet er unikt til det respektive sykkelmerket, er også laderne det. Det finnes ingen universal kobling som gjelder for alle elektriske stisykler, slik at du må ha spesifikke ladere på samme måte som du har egne ladere til hhv. iPhone og Samsung.
Laderne er litt mindre enn batteriet og veier rundt 1 kg.
Kan jeg bruke elsykkelen uten batteriet?
Ja det kan du. Noen sykler kan du ta ut batteriet og sykle uten dem – det vil da utgjøre en forskjell på 4-5 kg - altså vekten på batteriet. Det er også mindre motstand i de nyere motorene enn de gamle, men det vil fortsatt være tyngre enn å sykle på en vanlig sykkel, ref. Sitatet fra Øyvind Aas lengre opp om hvordan det er å gå tom for strøm på en elsykkel.
Hva kan man gjøre for å forlenge batteritiden?
Man kan spare på batteriet ved å skru motorkraften ned. På transporten til og fra stien kan det hende det er tilstrekkelig å bruke TOUR-nivået som er det laveste alternativet for motorkraft. Du kan også velge å sykle på sti med EMTB - modus som tilpasser kraften hele veien alt etter hvor mye tråkk-kraft du gir, slik at det skal føles mer naturlig.
Hvor mange ulike motorprodusenter finnes det og hvem er best?
Det fins flere ulike motorprodusenter og Terrengsykkel har testet flere av dem. Motorene på de nyeste el-terrengsyklene har forskjellig styrker og svakheter, og de kan du lese mer om her.
Er det mulig å kjøpe ekstra batteri?
Ja. Det er fullt mulig å kjøpe et ekstra batteri hvis du ønsker det. Et slikt batteri vil du kunne få tak i hos din forhandler hvor du kjøpte sykkelen. Alle som selger elektriske stisykler, selger også ekstra batteri. Et slikt batteri koster fort flere tusen kroner og det spørs om det er nødvendig å bruke 4-6000 kr på et batteri som du kanskje ikke får bruk for så ofte.
..og nei, du kan ikke veksle mellom batteri til ulike motorer. Hvis samboeren din har en sykkel med Boschmotor, kan du ikke bruket dette batteriet til din sykkel med Shimano-motor. Alle batteriene til hver motor er forskjellig.
Hvordan er det å ta med elektrisk stisykkel på fly?
I dag er det faktisk ikke så enkelt å reise med elektrisk stisykkel. Det kan være en fordel å sjekke om størrelsen på batteriet på sykkelen din er tillatt å ha med på flyturen. I verste fall kan de nekte deg å ha med sykkelen. Som nevnt tidligere kommer de fleste elsykler med et 500 Wh-batteri. På fly er det kun tillatt med batterier som er under 300 Wh.
Dette er klart problematisk hvis du tenker reise med elsykkelen din. Et alternativ her er å ta av batteriet ditt og legge det hjemme, og heller leie et batteri der du skal reise til.
Men - de fleste elektriske stisykler kommer med integrert batteri slik at det er krevende å få dem av. På noen sykler kan du faktisk ikke ta batteriet ut i det hele tatt – som på Rocky Mountain sin powerplay.
Hvis du skal fly med elsykkelen din, har Specialized sin Turbo Levo SL en fordel, hvor det følger med et batteri som er såpass lite at det er lov å ha med på fly. Dette gjelder altså de dyreste modellene.
Så for å oppsummere – hvis du skal fly med elsykkelen din, kan det være greit å sjekke om størrelsen på batteriet (Wh) er tillatt å ha med på fly.
Tåler batteriet vann?
Batteriet på elsykkelen tåler fint vann, gjørme, søle osv. Det eneste du kanskje kan forsøke å unngå, er å fylle gummiforingen som beskytter ladekontakten med vann.
Vil batterikapasiteten reduseres ved høye eller lave temperaturer?
På samme måte som smarttelefoner vil også batteriene på elsykler bli påvirket av temperaturer. Ved veldig lave temperaturer vil batteritiden reduseres. Det er dog snakk om ned i 10 minus og ikke en kjølig høstkveld hvor temperaturen ligger på 10 grader.
Vedlikehold av elsykkelen
Når du eier en stisykkel hører det med at du må gi den litt kjærlighet innimellom i form av olje, vask, service, bytte av slitedeler osv. Dette gjelder også på en elsykkel, men du kan få gjort mye selv.
Selve motoren bør nok leveres på service. Dette kan du gjøre en gang i året - alt etter hvor mye du bruker sykkelen.
Du vil nok oppleve av drivverket blir raskere slitt på en elsykkel enn en vanlig sykkel. Fordi det er mer kraft i omløp vil det slite mer på eksempelvis kjedet. Det skal dog være like enkelt å bytte kjede på en elektrisk sykkel som en uten motor.
Dekk vil også få kjørt seg mer enn på en vanlig stisykkel.
Det er også fordelaktig å sørge for at sykkelen er ren og tørr, slik at den ikke står i flere uker full av sand og gjørme.
At motoren sitter i kranken (altså nederst i ramma der pedalene er festet) skal ikke gjøre den mer utsatt for slag og videre føre til at den lett kan ødelegges. Motoren elsykkelen er bygd for å tåle slikt.
Utover det skal vi ikke påstå at du ikke må fikse ting, eller at du kan fikse alt selv. Det vil så klart oppstå situasjoner der deler ryker, som du må få hjelp til å fikse, på lik linje som det ville gjort med en vanlig stisykkel.
Videoen under et er opptak fra Fri Flyt Live sitt webinar om elsykkel. Programleder Tonje Sameien inviterte inn testansvarlig i Terrengsykkel Øyvind Aas og enduroproff Espen Bergli-Johnsen til en prat om hva som er greia med elsykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.