RITT-SPESIFIKK: Race-motoren fra Bosch er myntet på nettopp det - racing. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Bosch Performance Line CX Race
Hva: Elsykkelmotor spesifikt rettet mot rittsykling
Vekt: 2,75 kilo (oppgitt)
Maks dreiemoment: 85 newtonmeter
Maks kraft: 600 watt
Hvis noen for 10 år siden hadde sagt at vi kom til å ha egne elsykkel-konkurranser i terrengsykling, ville sikkert de færreste trodd på den påstanden.
Men her er vi, og Bosch har laget sin første elsykkelmotor spesifikt rettet mot dem som skal sykle konkurranser. Den skal være vanvittig god - men spørsmålet er om det kan bli for mye av det gode.
Så vi dro ut for å teste.
E-Enduro har blitt en nisje i nisjen, og selv om det kanskje ikke er veldig stort i konkurransesammenheng i Norge, er det flere som deltar på dette i utlandet.
Verdenscupen i enduro har for lengst fått sine egne el-klasser. Race-motoren fra Bosch skal være myntet på nettopp dette.
Selv om den deler mye av den samme teknologien som Performance CX-motoren, er det noen forskjeller.
Vektforskjellen er det mest åpenbare - ned fra 2,9 kilo til 2,75 kilo i følge Bosch.
Utseendet er også noe endret, med litt annet fargespekter enn den vanlige Performance CX-motoren.
Slik testet vi:
Vi fikk utlevert en Canyon Strive:On til denne testen, med den nye Bosch-motoren.
Dette er Fabien Barels egen signatur-modell, og en enda råere versjon av Strive:ON-modellen vi allerede har testet. Den har topputstyr i alle bauer og kanter, og er kronet med Bosch Race-motoren.
Sykkelen ble testet på høyfjellsstier på Oppdal, og i Oslomarka, både på tørt og vått underlag, og alt fra flytstier til grovere, tekniske stier.
Performance Line CX Race har et sinnsykt kick
Den største forskjellen skal altså ligge i hvordan kraften leveres til rytteren. Og her er det forskjell å spore.
I de vanlige assistansenivåene er dette som å sykle hvilken som helst Bosch-motor. Den store forvandlingen skjer når vi trykker bryteren helt opp til displayet får rødt fargeskjær, og Race-modusen kommer på.
Tanken med hele denne modusen, er at du skal få tillgang på mer kraft, raskere.
Bosch sier selv at responsen og følelsen fra denne motoren skal være «super sporty».
Fint det, etter tre tråkk i Race-modus med denne motoren er det mer «hva var det som skjedde der egentlig» jeg sitter igjen med.
Kraften du får levert i race-modus er helt vanvittig, og merkbart kraftigere enn den vanlige Performance CX-motoren. Selv om dreiemomentet er det samme, får du mer støtte i klatringene.
Hvis du i utgangspunktet har vært skeptisk til elsykler og mener de har motorsykkelfølelse, er det nesten meningsløst for deg å prøve denne motoren i race-modus. Sykkelfølelse slik man kjenner det fra før er det lite av, og du vil ikke bli noe mindre skeptisk.
På godt og vondt.
Opp det ene testsegmentet tok vi oss selv i å sitte og raile svinger i 20 kilometer i timen - oppover - en ganske absurd følelse.
Forskjellen på Performance CX og Performance CX Race
Forskjellene på Performance CX og Performance CX Race-motoren er ikke enorme, men noen avgjørende differanser er det:
For mye tran, eller?
Det Bosch kaller «Extended boost» er også verdt å snakke om.
Det fungerer slik at når du gir pedalene et tråkk i Race-modus, så fortsetter motoren å gi støtte i en kort periode etter du har stoppet tråkket.
I praksis, så krever dette en del tilvenning etter vår mening. Hvis du ikke er vant til denne responsen, kan du bli tatt litt på senga hvis du ikke er påkoblet både sykkel og terreng.
Riktig brukt, har vi ikke noe problem med å se for oss at dette kan være med å ta avgjørende sekunder i en konkurransesituasjon. Eller for den del hjelpe deg å håndtere oppovercrux som du ellers kanskje ikke ville prøvd deg på eller trodd du skulle mestre.
Men hvis du ikke er forberedt på det ekstra kicket motoren gir, kan du også oppleve at du treffer hindre på stien med for mye kraft, eller uønsket rykk i en retning når du prøver å velge linjer.
Personlig liker jeg mer en motor som faktisk responderer intuitivt og i takt med hvordan jeg ville håndtert sykkelen uten motor, men her vil selvfølgelig personlige preferanser spille inn.
Vi testet denne sykkelen mot en tilsvarende Strive med den vanlige Performance CX-motoren, og kjørte noen testsegmenter med spurter i korte klatringer med ritt-simulering.
Her er det en merkbar forskjell når vi reiser oss for å tråkke til ekstra for å komme over kneiker, eller bare stå bakkespurtene helt ut. Du har rett og slett mye mer å rutte med, og kan ta avgjørende sekunder, hvis det skulle være en rittsituasjon du var i.
Du kan jekke deg/den ned
Så skal det sies da, at som med andre Bosch-motorer kan du også her gå inn i appen på smarttelefonen din og justere hvordan du vil at motoren skal oppføre seg.
Hvis du er ukjent med konseptet, bør du sjekke det ut. Litt justering i appen kan være utslagsgivende for om du synes motoren er ubehagelig og rykkete, eller intuitiv og forutsigbar.
Hvem bør kjøpe dette?
Endurosyklister som vil ha elsykkel, og som vil ha et ekstra fortrinn med vanvittig kraft når løypene blir skikkelig krevende.
Eller: over snittet interesserte elsyklister som er gira på å ha noe av det råeste av moderne teknologi på sykkelen, og som ønsker å kunne dra på skikkelig i korte og lengre motbakker.
Alternative produkter
Hvis du ikke vil ha den mer ritt-spesifikke motoren, er den «vanlige» Performance Line CX fra Bosch en av de beste fullkraft-elmotorene på markedet.
Konklusjon
Denne motoren sorterer nok mer i «nice to have» enn «need to have-kategorien» for ganske mange syklister.
Hvis du bare skal drive med vanlig stisykling, vil den originale Performance CX-motoren holde i bøtter og spann.
Det er lett å både la seg imponere og nesten finne underholdning i hvor vanvittig sterk motoren er, og å kunne fise opp klatringer som om det ikke var motstand å finne. Men trenger man det?
Meh, vil jeg si.
Race-motoren fra Bosch leverer det den skal, i form av vanvittig mye kraft, som både kan og antakeligvis vil gi et fortrinn i konkurranser.
Hvis du trenger det, da.
Til vanlig stisykling vil Race-modusen (som strengt tatt er hele grunnen til å velge akkurat denne motoren) nesten gi deg følelsen av å sitte på en motorsykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.