Specialized har videreutviklet og tilpasset motoren fra tyske Brose. Ame- rikanerne hos Specialized har utviklet egen software for å bedre tilpasse motorens ytelser til deres ønsker.
KOMPAKT: Specialized har spesialtilpasset Broses 2.1-motor sin ramme og ønsket bruk.
Brose/Specialized 2.1
Brose 2.1/Specialized Levo-motor
Maks dreiemoment: 90 Nm
Batteristørrelse: 500 Wh og 700 Wh på S-Works modellen.
Nivåer: 3+off - alle kan tilpasses i app
Vekt: ikke oppgitt
Brose-motoren på Specialized nye Turbo Levo-sykler er helt innkapslet i rammen og har batteriet skjult i underrøret. Motoren er innkapslet i magnesium for lav vekt. Batteriet kan tas ut for lading et annet sted enn på sykkelen.
Bryteren for styring av motoren på elsykkelen, det grafiske displayet og mobil-appen som hører med, er spesialutviklet av Specialized selv.
Av motorene i testen er det Specialized-motoren som yter mest moment. Den byr på hele 90 Nm med torque/moment, og byr også på opptil 410% kraft. Opp til 560 W i tillegg til det du bidrar med selv.
Specialized-motoren gir masse kraft fra første tråkk, men kan justeres ned slik at den ikke akselererer for brått. Både i første og andre nivå kan du tråkke med lav frekvens og likevel få masse hjelp av motoren. Toppnivået for assistanse som Specialized kaller Shuttle-modus, gir deg masse kraft uten at du legger noe særlig kraft i pedalene.
Dette er ideelt for lange grus- klatringer på vei til de stiene du ønsker å sykle. En egen S-knapp på styre-bryteren klikker deg rett til Shuttle-modus fra det nivået du måtte befinne deg i. Dette kan være nyttig hvis du akkurat ikke kommer opp en bakke. Bryteren på styret er liten og funksjonell, og lyssignalene på overrøret er lette å se i fart.
Den ekstra kraften sammenlignet med de andre syklene i denne testen er klart merkbar. Testsykkelen her kommer med batteri på 500 Wh, men de dyreste Levo-syklene kommer med 700 Wh for ekstra lang batterilevetid. Specialized sin app-løsning har en unik funksjon da den også er en turplanlegger.
Den lar deg legge inn hele den planlagte turen, så vil motoren justere kraft slik at den sikrer at batteriet varer hele runden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.