I all hovedsak har de elektriske stisyklene fordelt seg i to kategorier de siste årene; de lette, og de tunge.
Cannondale Moterra SL er en sykkel som angivelig skal gi deg det beste fra begge verdener, med lav vekt og en kraftig motor.
Har Cannondale prøvd seg på en utopi?
Spesiell: Kraftig og lett
Såkalt fullkraftmotor - men lav vekt på sykkelen. Det er denne kombinasjonen som er litt uvanlig.
Ramma må være lett. Og her har Cannondale lang tradisjon for å være markedsledende, både med hardtails og fulldempere.
Et konkret grep for å spare vekt har vært å droppe et av svingpunktene, og heller legge opp til fleks i stagene i bakramma. Dette har både sine fordeler og ulemper, men det sparer vekt.
Motoren er ingen nykommer - Shimano EP8 har vi nå testet på en haug med elsykler, med samme gode inntrykk flere ganger. Den har 85 newtonmeter dreiemoment, som holder i bøtter og spann til alt av stisykling.
Batteriet er en proprietær variant, som vi bare kan anta er valgt for å kunne gjøre sykkelen lettest mulig. Og med 601 watt-timer kapasitet vil du kunne tråkke langt avgårde uten å være spesielt engstelig for rekkevidden på batteriet.
Moterra SL er ikke den eneste elsykkelen som pusher vekten så mye; Canyons Neuron CF i toppmodell-utgave veier ned mot 19 kilo blank også, men da med et litt mindre batteri på 400 watt-timer, mot Cannondale sitt på over 600Wh.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Feit og lett
På en måte er det ikke så overraskende:
Cannondale har alltid vært et merke som er kjent for å gå sine egne veier, og ofte gjøre banebrytende ting. Nå er kanskje ikke denne sykkelen noe som velter sykkelbransjen, men de velger hvertfall å gjøre noe som ikke alle andre gjør.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Float X Factory
Gaffel: Fox Float Factory 36 Grip2
Motor: Shimano EP801
Batteri: 601Wh
Styre/stem: HollowGram SAVE 780mm styre, Cannondale 1 stem
Sete/setepinne: Fizik Terra Ridon X3 sete, Cannondale DownLow senkepinne
Kaster man et blikk på både prislapp og utstyrspakke, så er det omtrent som forventet. Det er snakk om mye penger, men så er da også utstyrspakka solid.
Demperne er plukket fra øverste hylle hos Fox. Magura-bremser er ikke noe vi ser ofte på testsyklene som er i sirkulasjon, men de er både pene og se på, og gode i funksjon, med store bremseskiver. DT Swiss-hjulene er gjennomprøvde, og dekk fra Maxxis sitt sti-sortiment pleier sjelden å være et dårlig valg.
Èn ting som drar ned helhetsintrykket litt, er senkepinnen. Den har Cannondale levert selv. Og det er strengt tatt ikke sånn veldig mye å utsette på den, annet enn at vi har prøvd bedre alternativer.
Om noe hadde vi kanskje forventet å se en senkepinne fra en av de store produsentene som Fox, BikeYoke eller OneUp.
Pirk?
Ja, men når du kjøper sykkel for over 100 000 kroner er det også lov å ha høye forventninger.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Som en Tesla... nesten?
Det er en noe merkelig affære å sette seg på denne sykkelen og tråkke avgårde. En så «lett» sykkel med en så kraftig motor gjør at den nesten føles i overkant sprelsk og responsiv før vi får syklet oss litt i gang. Ute på stien føles Moterra vel så håndterbar som for eksempel Levo SL.
Når elsyklene bikker under 20 kilo er det noe ganske annet enn når de veier 22-24 kilo.
Spørsmålet som melder seg underveis i testingen, er jo om det egentlig er vits med en så kraftig motor på en så lett sykkel. Kunne man ikke heller bare gått for en lettvektsløsning fra Fazua eller TQ, og dermed antakelig dratt vekta betraktelig mye mer ned også?
Smaken er som baken - selv liker jeg de lette og kvikke elsyklene godt, og jeg liker generelt dårlig følelsen av å bare være en passasjer på sykkelen og la motoren gjøre all jobben. Jeg vil liksom tråkke selv.
Så på ett vis oppleves den vanvittig kraftige motoren som fullstendig overkill på en så lett sykkel. På de aller fleste turene lå jeg som regel på nivå 1 og 2 av assistanse, og synes det var mer enn nok.
Det hypermoderne inntrykket forsterkes bare enda mer av den elektroniske girskiftingen. Transmission-drivverket fra SRAM fungerer helt upåklagelig, og skifter kontant. Heldigvis er ikke drivverket begrenset til slike eksklusive sykler som dette, så klikk her hvis du er interessert i en test av dette.
Med 160/150 millimeter vandring sorterer sykkelen definitivt i kategorien grov stisykkel. Til tross for det, oppleves den både kvikk og til tider sprelsk på stien.
Cannondale har heldigvis ikke dratt det for langt: når vi oppsøker de bratteste utforkjøringene i Nordmarka så kommer den ikke til kort; det er mer enn nok vandringsreserver å ta av. Geometrimessig har vi testet sykler som føles mer on point. For noen år siden ville styrevinkel på rundt 64 grader vært oppfattet som veldig slakt - det gjør det ikke i 2024.
Elsykkelreferansen vår Levo SL har til sammenligning styrevinkel på 62,5 grad. Den har også brattere setevinkel og kortere kjedestag, og sammenligner man Moterra SL1 med dette er ikke sistnevnte en sykkel som på noen måter flytter grenser når det kommer til geometri.
Moterra SL1 bør kanskje ikke kalles gammeldags, og for noen vil kanskje nettopp denne geometrien være spot on til meste av stisykling.
Fordelen med geometritallene Cannondale har valgt å legge opp denne sykkelen etter, er at det bidrar mye til den kvikke og endringsvillige følelsen ute på stien. Hvis du er litt redd for at dagens stisykler skal oppleves litt for tunge, trege og dvaske, så sorterer ikke Moterra SL1 i den kategorien.
På de svart-graderte stiene i Nordmarka vi tar med sykkelen på, har den mer enn nok vandring til å ta oss trygt ned. Dette bidrar også bremsene til. Magura MT7 gir en ganske annen hendelfølelse enn hva vi er vant med fra SRAM og Shimano, men stoppekraften er det absolutt ingenting å utsette noe på.
Alt i alt så er denne sykkelen aller best på turer med stor variasjon, hvor det både går mye opp og ned.
Alternative sykler
Moterra SL1 er en sykkel litt i en kategori for seg selv, siden den både er lett og har fullkraftsmotor.
Det er ikke all verdens med lignende sykler, men hvis det er lav vekt du er opptatt av, så vil det være høyaktuelt å se på følgende test-favoritter som vi har prøvd:
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.