RÅSKINN: Limited-utgaven av Canyons Strive:On er proppfull av dyre komponenter og har en råsterk motor. Men er den verdt penga? Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Strive:On CFR LTD
Pris: 115.199 kroner
Vekt: 23,10 kilo (oppgitt)
Produsent: canyon.com
Størrelse testet: Medium
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29/27,5
Vandring f/b: 170/160 mm vandring
Av alle Canyons elektriske stisykler, så er Strive:On den sykkelen som er rettet mot enduro og grov, nedoverbasert sykling.
Canyon Strive:On kommer i tre modeller med forskjellig utstyrsnivå;
Denne LTD-utgaven er laget i samarbeid med den tidligere utforstjernen og nå teamsjef for Canyons utfor- og endurosyklister, Fabien Barel.
Selv om han har “lagt opp”, er han høyst aktiv, og har alltid vært kjent for å være en som gir tilbake til produktutviklerne, uansett hvilket merke han har syklet for.
Og LTD-utgaven skiller seg også litt ut fra de øvrige Strive:ON-modellene.
Først og fremst har den en spesialmotor fra Bosch med klengenavnet «Race», mer om den senere.
NYVINNING: Sykkelen kommer med SRAMs nye AXS Transmission-gruppe. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PROMODELL: Utforlegenden og endurosyklisten Fabien Barel har vært med å sette sitt preg på denne sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STRAMT: Kjedføreren er liten og nett, og gjør akkurat det den skal - holde kjedet på plass. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon har hele veien vært kjent for å ha aggressive priser og bra utstyr med hensyn til pris på grunn av forretningsmodellen med direktesalg til sluttbruker på nett. Og når man ser på hva man får for 115 199 kroner her, er det ekstremt bra, selv om prisen i seg selv er høy.
Det meste er plukket fra hyller høyt oppe: Her får du en XO-variant av den nye Transmission-gruppa fra SRAM, CODE RSC-bremser med store bremseskiver for maksimal stoppkraft, og råflotte DT Swiss-hjul.
En kuriositet her er valget av dekk - der de fleste terrengsykler fra Canyon kommer med Maxxis-dekk, er denne utstyrt med dekk fra Pirelli - Fabien Barels valg.
Både Zeb-gaffelen og Super Deluxe-demperen fra RockShox er på Ultimate-nivå - altså det dyreste RockShox har å tilby, med det du måtte trenge av justeringsmuligheter.
Vi stusser nesten litt over å ikke se en elektronisk og trådløs senkepinne fra SRAM-økosystemet også, men det er lite å utsette på Canyons egen variant mekanisk vaiertrekk som vi kjenner til. Den gjør jobben.
UTENOM: De fleste Canyon-terrengsyklene kommer med Maxxis-dekk, men siden dette er en promodell er den utstyrt litt annerledes - blant annet med Pirelli-dekk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BARE NOK: LED-displayet til Bosch-motoren gir deg akkurat det du trenger å vite; hva slags assistansenivå du er på, og hvor mye batteri du har igjen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BRANSJENS BESTE? Skifteren til AXS Transmission-drivverket er liten og vanvittig god i bruk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Strive:On CFR LTD på sti - overkill?
Vi har testet elsykkel-monsteret fra Canyon på bratte og tekniske stier i Oslomarka og på fjellet. Det ble brukt minimalt med tid på å teste klatreegenskaper, da dette i all hovedsak er en sykkel som er laget for å brukes nedover.
Motoren på denne sykkelen er et kapittel for seg selv. Performance CX-race-motoren er i særklasse når det kommer til motorstøtte, og du kan lese testen vi har gjort av den her for å dykke ned i detaljene.
Men for å oppsummere kort, så har du helt villt mye krefter til disposisjon her. Nesten i overkant, til det som de aller fleste har behov for. At den ekstra motorkraften kan komme godt med i enduroritt er det ingen tvil om, men hvis du ikke har konkurranseambisjoner kan det nesten bli for mye.
Der den «vanlige» Bosch Performance CX-motoren har et assistansenivå på 340%, har CX Race-varianten helt opp til 400%. Performance CX har maks 586 watt - CX Race har 600 watt.
Når du bestiller sykkelen kan du også velge å gå for enten et batteri på 625Wh eller 750Wh. Vi er fristet til å anbefale det minste - hvis du uansett er konservativ med batteribruken vil du kunne få mange kilometer og høydemeter ut av et slikt batteri, og det hjelper på å holde vekten litt nede.
Spesifikasjoner:
Ramme: Karbon
Bakdemper: RockShox Super Deluxe Ultimate RC2T
Gaffel: RockShox Zeb Ultimate RC2
Motor: Bosch Performance Line CX Race,
Batteri: Bosch Powertube 625/750Wh, avhengig av valg
Drivverk: SRAM XO Eagle AXS Transmission, 36T krank
Bremser: SRAM Code RSC, 220/200 mm bremseskiver
Nesten utstoppelig
I utforkjøringene er denne sykkelen så godt som ustoppelig. RockShox-komponentene
Det er ikke alltid at man får så voldsomt mye bedre egenskaper ved å gå fra nest dyreste modell til den dyreste, men akkurat i det tilfellet her er det betydelige forskjeller på denne og CFR-modellen som vi også har testet:
Det ene er dempingen.
De to demperne fra RockShox - når riktig justert - gir helt vanvittig kontroll over den minste ujevnhet. Om den rimeligere CFR-modellen ligger godt plantet mot underlaget, er denne som limt i en symbiose hvor den bare tracker steiner og røtter på et helt annet nivå. Det gjør det enklere både å ha kontroll og å leke.
Det andre er hvordan den er å håndtere.
Litt lavere vekt (1,2 kilo mindre, i følge Canyon) gjør at den er enklere å kaste rundt i trangt og teknisk terreng. For all del, det er fortsatt en god del kilo å drasse på, men når man kommer opp i denne vektklassen er hvert gram spart en forbedring. Mullet-oppsett med et litt mindre 27,5-tommer bakhjul hjelper også betydelig på dette.
Så er det repsonsen.
Først og fremst føles Canyon CFR LTD bare veldig responsiv, til å være en så stor og tung sykkel. Her må nok den brutalt kraftige motoren og Transmission-gruppa fra SRAM ta mye av æren.
Hvis du bare er passiv passasjer er det ikke mye action, men i det du begynner å jage terreng og reise deg i pedalene, får du et enormt spark fra motoren, og girene skifter sømløst og presist.
SHOW-STOPPER: Bremsene tar ned farta, akkurat som de skal. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STRØKEN: Rammefinishen er sedvanlig pen på Canyon. Legg merke til at tyskerne her har droppet den integrerte quickreleasen på bakaksklingen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LUFTVEIER: Sykkelen er utstyrt med demperenheter fra RockShox. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Jo bedre rytter du er både fysisk og teknisk, jo mer utbytte og glede vil du ha av denne sykkelen.
I de korte motbakkespurtene er den kanskje ikke en inspirerende klatrer per se, men teknologien gir deg så mye hjelp at det blir litt morsomt likevel. Ha i bakhodet at dette er en elsykkel med såkalt fullkraftsmotor - så den veier en god del og vil ikke føles like kvikk og leken som modeller med lettvektsmotor.
For den er kanskje ikke kort og snappy, men mer lenger og stabil, denne sykkelen. Testrytteren på 178 centimeter fant seg greit til rette på en størrelse medium, men har tidligere brukt størrelse large i andre Canyon-modeller - ta gjerne en ekstra titt på størrelsestabellen hvis du vurderer denne sykkelen.
For sin klasse er dette en av de råeste elsyklene vi har testet i utforkjøringer.
RYDDIG: Cockpiten er oversiktlig på CFR LTD. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KVALITÄT: DT-Swiss-hjulene er solide - det kommer godt med på en sykkel som skal tåle mye juling over tid. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INTEGRERT: Canyon har stått for flere av komponentene selv, og slanger er rutet gjennom styrelager og styrerør. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Hvem bør kjøpe denne modellen av Canyon Strive:On?
Endurosyklister med motorbehov, som vil ha det desidert råeste og kraftigste av motorteknologi i 2023.
Alternative produkter
Hvis det er en Strive:On du har mest lyst på, så kan du spare en god del penger ved å kjøpe den rimeligere CFR-modellen som vi også har testet. Her får du riktignok ikke den samme kraftige motoren, men mange av de samme egenskapene. Litt forskjell er det dog, så les vår test.
Hvis du ellers er på utkikk etter sykkel til lange utforkjøringer, bør du absolutt ta en titt på Ibis Oso, eller Specialized Kenevo SL.
Konklusjon
Dette er neppe elsykkelen for hvem som helst.
Både pris og den spesielle motoren gjør at dette definitivt er sykkelen for dem som vet hva de vil ha - og er villige til å betale for det.
Strive:On CFR LTD har ekstremt spissede egenskaper, som vil treffe dem som jager høy fart i endurorittene. Det er ikke dermed sagt at du ikke vil ha glede av denne sykkelen om du bare vil sykle tur eller mer shuttlebasert sykling. Det er mer at du kan slippe unna billigere, og ha det (nesten) like moro.
Selv om prisen er imponerende lav, finner du vel så gode alternativer til stisykling til en billigere penge, hvis det først og fremst er en stisykkel du er ute etter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.