Strive:On CFR, som vi har testet, er det vi kan kalle middels pluss godt utstyrt, med en imponerende utstyrspakke til prisen:
Her får du solide hjul fra DT Swiss skodd med fine Maxxis-dekk og en rimelig idiotsikker Shimano XT drivverk- og bremsepakke.
Canyon lager i stor grad egne komponenter til syklene sine også, og G5-serien er å finne på det meste av kontaktpunkter på sykkelen.
Batterikapasitet
Motoren på sykkelen er den velprøvde Performance CX-motoren fra Bosch, og den kommer i utgangspunktet med et batteri på 625 watt-timer. For et tillegg på 2400 kroner i skrivende stund, kan du også få den med et 750 watt-timer batteri, som vil gi ytterligere rekkevidde og kapasitet.
Det er verdt å nevne at hvis du vil ha ytterligere krefter å rutte med, så kommer CFR LTD-utgaven av denne sykkelen med den kraftige Performance CX Race-motoren fra Bosch.
Selv om de har ulikt rammedesign, er geometrien i stor grad inspirert av den umotoriserte sykkelen med nesten samme navn, men elsykkelen har for eksempel både kortere kjedestag og akselavstand enn Strive CFR.
Den har 170 millimeter vandring foran - 160 millimeter bak, og har som mange elsykler et såkalt mullet-oppsett, med 29-tommer hjul foran og 27,5-tommer hjul bak.
Testrytteren på 178 centimeter fant seg godt til rette på en størrelse medium, som forøvrig klokket inn på 24,6 kilo uten pedaler på vår vekt, satt opp slangeløst.
MER; VEL? Vi kunne gjerne sett litt mer beskyttelse på underrøret mot steiner i det groveste terrenget. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DEILIG: Denne bryteren fra Bosch til motorstyring fungerer bedre enn tidligere varianter vi har prøvd. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Strive:On CFR i norske forhold
Elsykkelen ble tatt med på turer i Oslomarka og shuttlebasert sykling i Ringebu. Vi prioriterte å oppsøke lange, krevende og tidvis bratte utforkjøringer.
Dette er en lang, tung og stor sykkel, og derfor kommer det heller ikke som en gedigen overraskelse at den definitivt trives best når det går mest rett fram, og gjerne i høy fart.
Sykkelen har en helt ekstremt plantet følelse mot underlaget, og på raske, smale stier i Ringebu sluker den glupsk unna. Det er enda godt at sykkelen har kraftige bremser med store skiver, for flere ganger tok vi oss selv i å komme inn i svinger litt het på grøten med et sterkt behov for å ta ned farten.
Noen nedsider?
Vel - det faktum at det er så mye sykkel å håndtere, gjør at den heller ikke føles som den mest lekne. Men jo mer input sykkelen får, jo mer du jobber med kroppen for å få sykkelen til å lystre, jo bedre svarer den.
Den forholdsvis lange akselavstanden gjør også at det må brukes mye muskler og kroppsspråk i de skarpeste svingene for å få den med rundt. Klart, et mindre bakhjul hjelper litt på snerten når svinger skal settes, men det er fortsatt noen kilo som skal flyttes på.
Hvis du bare er passasjer kan det hele bli litt voldsomt, tungt og kjedelig, men i løpet av testperioden ble vi mer glad i å pushe sykkelen nedover. Men her er det store mengder reserver til de groveste stiene, og du skal bevege deg ut i rimelig grovt terreng før du vil finne at denne sykkelen kommer til kort.
Og det er nok også essensen.
Hvis du vil sykle bratt, grovt og fort, er denne sykkelen helt super. Men til vanlig stisykling, i den grad det er et begrep, blir dette voldsomt. Det er ingen tvil om at Canyon har rendyrket enduro- og utforegenskapene med denne sykkelen.
På småkuperte stier er det nesten på grensen til kjedelig å bare sitte på sykkelen og la all vandringen bare sluke unna. Som en testpilot sa; «Dette er point and shoot-sykling, men du skipper bare point-delen av det».
Hvis du derimot ser på motbakkene som en transport bare for å finne de gode utforkjøringene, stiller saken seg annerledes.
Hvem bør kjøpe en Canyon Strive:On CFR?
Helt klart enten endurosyklister eller stisyklister som først og fremst vil jage utforstier i krevende terreng.
Hvis du vil prioritere stisykling, finnes det vel så gode alternativer.
Hvis du ikke har kvaler med å drasse på noen kilo for å kunne nyte lange utforkjøringer, vil Strive:On CFR gi deg mange timer og kilometer med moro.
Den gjengse stisyklisten som skal sykle mye opp og ned i marka vil ha større utbytte av en litt kvikkere stisykkel, men til utforjegeren - her får du mye moro for pengene.
FARGEKODER: Ingen skjerm, bare farger, så du kan bruke mer tid på å rette blikket framover. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ESSENS: Modellnavn og rammestørrelse er noe av det Canyon har inkludert i lakkjobben ved krankhuset. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.