Høres det forlokkende ut med elsykkel og litt ekstra hjelp fra en motor? Vet du bare at du vil ha elsykkel, men ikke så mye mer? Her er en guide til de forskjellige typene elsykler.
MANGE FORSKJELLIGE: Det finnes mange forskjellige typer elsykler, men hva skal du velge? Her får du noen tips.
Lesetid: 7 minutter
Elsykkelsalget har eksplodert de siste årene, og stadig flere velger å kjøpe sykkel med motor. Det være seg om man bare vil ha en sykkel som skal brukes til og fra jobb, eller om man tenker å dra på sykkelturer i marka etter stier og grusveier.
Utviklingen har tatt helt av, og elsyklene blir bare bedre og enklere i bruk.
Men samtidig har det også kommet nye kategorier sykler, og andre kategorier har utviklet seg kraftig.
Men hvilken elsykkel bør du kjøpe? Her skal vi gå gjennom de forskjellige kategoriene sykler, hva som kjennetegner dem og hva de er gode til, slik at valget kanskje blir enklere for deg.
Bysykkel
Bysykler selges det mye av, og med god grunn. I byen er det praktisk med en sykkel som kan ta deg fra A-B uten styr med parkering og leting etter parkeringsplass.
Bysyklene har gjerne en veldig oppreist sittestilling. Det er fint når du bare skal komme deg rundt innad i byen, men for lengre sykkelturer kan det oppleves litt lite effektivt.
De har gjerne lavt innsteg slik at det blir enklere å komme seg av og på. Mange av rammene på slike sykler har gjerne en ganske moderne og futuristisk look, med fin integrasjon av både motor og batteri. Mens andre som Electra Path Go har et mer klassisk utseende.
Kjennetegn for kategorien:
Kommer gjerne med skjermer
Kommer gjerne med lys
Kommer gjerne med bagasjebærer
Kommer gjerne med kurv
Har gjerne lavt innsteg
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Du primært skal sykle i byen, og har behov for et transportalternativ til kollektivtransport eller bil.
Hybridsykkel
Hybridsykkel er kanskje et begrep du har hørt om før. Dette er sykler som har en relativt oppreist, men samtidig effektiv sittestilling, og som egner seg fint til for eksempel å sykle til og fra jobb over litt lengre distanser.
Som med bysyklene blir gjerne disse syklene levert «ferdig utstyrt» med bagasjebærer, skjermer og lys, men du får også noen varianter uten. Da står du fritt til å velge disse komponentene selv.
De er gjerne både litt lettere og mer kvikke i følelsen enn bysykler, men fortsatt komfortable å sykle med.
Kjennetegn for kategorien:
Kommer gjerne med skjermer
Kommer gjerne med lys
Kommer gjerne med bagasjebærer
Dekkbredde fra cirka 30-50 millimeter
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Du er eller ønsker å bli en ivrig jobbsyklist som kanskje har litt avstand til jobb og ønsker muligheten for litt trim på veien, men også komme fram uten å være skumsvett noen dager.
Transportsykkel/Cargo
Det jobbes mye for å tilrettelegge for sykling i norske byer, men ofte møter man argumentet om at en sykkel ikke erstatter bilen. Vel, syklene i denne kategorien gjør langt på vei det. Vi kaller dem gjerne transportsykler, lastesykler eller cargosykler.
Det ligger i navnet, men disse syklene egner seg for å frakte greier. Både last og personer. Mange av disse syklene kommer med – eller kan utstyres med bæresystemer, kasser, vesker, you name it.
Innenfor denne kategorien igjen er det flere underkategorier. Du har longtails, som er en hardtail med ekstra lang bakende. Så har du frontlastere, som er utformet slik at det du skal transporteres i forkant av styret, og til slutt har du det som på engelsk kalles trikes – eller trehjulssykler. Disse har også lasteplan foran på sykkelen.
Kjennetegn for kategorien:
Kommer gjerne med skjermer
Kommer gjerne med lys
Kommer gjerne med bagasjebærer eller andre bæresystemer
Ulike dekkbredder, men som regel solide og robuste dekk
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Du ønsker å minimere bilbruken i hverdagen, det være seg handling av mat eller levering av unger i barnehage.
Hardtail
Hardtailen som sykkeltype har alltid stått sterkt i Norge, også lenge før syklene ble motorisert. Da gjerne som det mange kaller «Birkensykkelen» - en hardtail med dempegaffel og lettrullende dekk.
Disse syklene får du også med motor, og utvalget er veldig stort. Her er det alt i fra skikkelige sti-hardtailer med grove dekk og mye vandring, til mer rendyrkede ritt- og tursykler med mindre vandring og mer lettrullende dekk.
Noen av dem kommer også med bagasjebærer og skjermer, og er sånn sett i grenseland like hybridsyklene. Hardtailene med elektrisk motor er fine sykler for å sykle langs grusveier i marka, og for å prøve seg på enkle stier.
Det er ikke en selvfølge at det er enkelt å montere skjermsett på disse syklene på grunn av dempegaffelen og rammeutforming. Men det kan la seg løse med adaptere, og da har du fort en allsidig sykkel som kan fungere til lengre turer i dårlig vær og kanskje transportsykling i tillegg.
Kjennetegn for kategorien:
0-100 millimeter vandring på dempegaffel foran
Dekkbredde på 2,0 til 2,4 tommer
Laget for allsidig sykling på grus og landevei og til dels terreng
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Du er glad i å sykle turer i marka langs grusveier og enkle stier, men også ønsker en sykkel som du lett kan bruke som jobb/pendlesykkel i det daglige.
Stisykkel
Innenfor denne kategorien finnes det mange varianter. Men man kan grovt sett skille litt på to grupper. Sykler i såkalte SL-utgaver slik som Specialized Turbo Levo SL som er lettere og med litt mindre kraftige motorer og «vanlige» sykler med fullverdige motorer og større batterier slik som Merida E-One Sixty.
Innad her er det også et stort spenn i hvor grove syklene er. Med det mener vi hvor mye vandring de har på demperne, og hvor grovt terreng de er laget for å takle.
Noen sykler i kategorien er helt i grenseland mot rittfulldempere slik som Trek E-Caliber, mens andre sykler nærmer seg endurosyklene i egenskaper. Du kan lese tester av flere rå el-stisykler her.
Kjennetegn for kategorien:
120-160 mm vandring foran og bak
Grove og solide dekk
Kraftige bremser
Som regel 29 eller 27,5 tommer hjuldimensjon
Dekkbredde på 2,3 til 2,6 tommer
Laget for allsidig sykling i terrenget
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Du synes stisykling er det beste som finnes, og ikke bryr deg så mye om sykling som transportmiddel i hverdagen.
Fatbikes
Norge hadde sin fatbike-boom rundt 2013-2014 og noen år utover, selv om tjukksyklene ble oppfunnet lenge før det.
Men det var dag fatbiken kunne bli allemannseie, og mange lot seg fascinere av de voldsomme dekkene, og snøsykling.
Den største fatbikebølgen er nok over, men mange foretrekker fortsatt å kunne ta seg fram i snø og løst underlag, og sykle året rundt. Det finnes selvfølgelig også fatbikes med motor, og her er noen av dem:
Kjennetegn for kategorien:
100-150 mm vandring foran og bak
Kraftige bremser
Dekkbredde på 3,8 til 5,0 tommer
Laget for vintersykling og på løst underlag
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Det beste du vet er å sykle om vinteren, og gjerne på sti. Du er fremfor alt opptatt av fremkommelighet i løse forhold, og setter pris på at sykkelen kan brukes selv om gang- og sykkelveien til jobb ikke er brøyta.
Enduro/Utfor/freeridesykkel
Det er ikke så rart at mange av dem som oppdager stisykling liker utforkjøringene best. Det er noe helt spesielt med å suse nedover fine stier i skogen og kjenne på mestringsfølelsen det gir.
Noen blir så glade i det at de primært sykler av den grunn – de oppsøker utforkjøringene på hver tur, og det er hovedmålet med turen. Det finnes også elsykler i denne kategorien. Alt i fra endurosykler til det som er mer rendyrkede utfor- og freeridesykler.
Også her er variasjonen stor, men fellesnevneren er at syklene er laget for å tåle store påkjenninger i krevende terreng nedover. Det betyr kraftige hjul og dekk, ekstra kraftige bremser og gjerne litt mer avanserte dempere.
Disse syklene vil ikke være like allsidige som stisyklene med motor, og føles litt dorskere i håndteringen, helt til det begynner å gå nedover. Da er de i sitt ess.
Kjennetegn for kategorien:
160-200 mm vandring
Grove og solide dekk
Kraftige bremser
Dekkbredde rundt 2,5-2,6 tommer
Du kjøper en slik elsykkel hvis:
Du lever for de lange utforkjøringene, og kanskje bor et sted som innebærer mye og bratt klatring for å finne de gode stiene. Du setter også pris på å kunne dra til typiske shuttle-baserte steder uten å ha behov for å bruke bilen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.