Sistnevnte lanserer nå sin nyeste motor, som har fått navnet EP8.
EP8 skal i følge Shimano svare på de utfordringene som de fleste motorprodusentene nå jobber mot: lav vekt, mer sømløs motorfølelse, og mindre motorstøy.
Høy vekt har helt siden inntoget av elsykler vært en utfordring produsentene jobber med å løse. De aller fleste elsykler veier i dag godt over 20 kilo, selv om vi har sett eksempler på noen som kommer seg under 20-tallet. Det er fortsatt et godt stykke unna en stisykkel uten motor, som vanligvis veier mellom 12 og 15 kilo avhengig av utstyr og pris.
Motoren
Den nye motoren skal gi 85 newtonmeter i dreiemoment, noe som er 21% mer enn forgjengeren E8000. Dreiemomentet forteller noe om hvor mye kraft motoren gir tilbake til syklisten, og jo høyere tall, jo mer kraft. Vekten på motoren skal være redusert med hele 300 gram, ned til 2,6 kilo.
Selv om utviklingen av teknologi på motoriserte sykler har vært eksplosiv de siste årene, kan man likevel merke at man sykler elsykkel. Det har gitt seg utslag på spesielt to ting; det merkbare kuttet i motorkraft når man bikker 25 km/t, og en friksjon eller motstand i systemet når man tråkker.
Dette har Shimano angivelig gjort mye med, for de opplyser at den nye motoren takket være forbedrede forseglinger og design skal gi 36% mindre motstand.
For alle produsentene som ikke designer sine egne hel-integrerte motorer, vil motorens design også være av betydning når de skal implementere den i rammene sine.
Den nye motorenheten fra Shimano skal være designet for å hensynta dette, og skal ha en profil som gjør at den er lettere å integrere.
Tilbehøret
Med den nye motoren lanseres et nytt display, som skal gi syklisten større frihet til å sette det opp etter personlig preferanse, og det kan gjøres via Bluetooth på en app på smarttelefonen.
Appen lar deg finjustere selv, men de forskjellige assistanse-nivåene har også fått følgende endringer;
- Boost-modus er forholdsvis uendret, med maks dreiemoment på 85nm med lett tråkking fra syklisten.
- Trail-modus får også samme maksimale dreiemoment på 85nm, men er tilpasset slik at du må tråkke litt mer for å oppnå samme moment.
- ECO-modus får maksimalt dreiemoment på bare 30nm.
Selve bryteren på styret er også ny, og skal la brukeren svitsje mellom de forskjellige modusene, og en såkalt «walk-assist», som hjelper deg å trille sykkelen.
Batteriet
Det er ikke bare på elbiler at rekkevidde er et stort spørsmål. Shimano lanserte tidligere i år et nytt 630wH-batteri, som selvfølgelig er kompatibelt med den nye motoren. Det er en solid oppgradering i batteritid fra det foregående batteriet på 504wH.
Den nye motoren fra Shimano vil være tilgjengelig på sykler allerede denne høsten, og er blant annet innført på Meridas nye One-Sixty som også ble lansert i dag. Vi har allerede testet One-Sixty, som trakk det lengste strået i vår test av elsykler for 2020.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.