Trek har nå lansert sin nyeste elsykkel, E-Caliber.
Den nye E-Caliber er interessant av flere grunner, men mer om det senere. La oss først ta det rent faktuelle.
Utgangspunktet
Rent visuelt, vil den oppmerksomme leser se at dette minner kraftig om en Supercaliber, også den fra Trek.
Det er ikke så rart, for det er denne agggressive rittfulldemperen Trek har tatt utgangspunkt i. Men går man denne elsykkelen nærmere etter i sømmene, er det forskjell. E-Caliber har både slakere styrevinkel og lenger rammelengde (reach).
Den har også 120 millimeter vandring foran, mot 100 millimeter på Supercaliber, men deler oppsettet med 60 millimeter vandring bak med det spesielle IsoStrut-opphenget.
Dette er betydelig mindre enn de fleste andre elektriske terrengsykler på markedet, og antyder at denne sykkelen kanskje kan egne seg til en litt annen type bruk.
Det må også sees i sammenheng med...
Motoriseringen
Det mest oppsiktsvekkende ved E-Caliber bortsett fra det spesielle utseendet, er nok vekten. Toppmodellen (til svimlende 142 999 kroner) veier ned mot 15,5 kilo. Det er lett for en elsykkel, og spesielt for en som er myntet på bruk i terrenget.
På E-Caliber har Trek gått for motor fra Fazua, ikke Bosch som vi har sett på andre elsykler fra det amerikanske merket. Dette er en variant som er i samme kategori som den vi testet på Lapierre sin lettere elsykkel for en tid tilbake, men i en oppgradert versjon.
Motoren er oppgitt å veie 4,6 kilo, skal gi et dreiemoment på 55 nm, og ha en rekkevidde på opptil 70 kilometer, avhengig av bruk. Motoren kan du få tilgang til- og styre fra en app på telefonen eller PC-en med Black Pepper-programvaren. Her kan du som hos andre motorprodusenter til elsykler spesialtilpasse motoren etter dine egne ønsker.
Den nye motoren- og programvaren skal gi både bedre respons på høy kadens, og bedre respons når man tråkker til. Den har tre forskjellige moduser, som alle kan justeres;
Breeze, som gir 100 watt assistanse.
River, som gir 210 watt assistanse.
Rocket, som skal gi støtte når du vil dra på, og gir assistanse helt opp til 250 watt.
Batteriet er oppgitt til 250 wh, under halvparten av det man gjerne finner på grovere stisykler med motor. Men så er også E-Caliber antakelig også myntet på en annen type bruk, og bruksmønster.
En ting er at elsykkelen er lett i utgangspunktet, men med Fazua-systemet kan du også velge å bare fjerne batteriet fra underrøret, og dermed koble ut motoren, og sette på et tilhørende deksel. Dette vil redusere vekten til sykkelen med nesten 3 kilo.
Hva nå?
Alle deler til side; E-Caliber er interessant på flere måter.
For det første bekrefter Trek at dette er en retning flere av de store produsentene vil utforske, altså lettere elsykler med en litt annen type motorassistanse. Vi har sett det med sykler som for eksempel Specialized Turbo Levo SL og Orbea Rise.
Men der eksempelvis Turbo Levo SL fortsatt har mye vandring, så peker altså nye E-Caliber ut en litt ny retning, med en enda mer sporty profil.
Så hvem er den for?
Selv om det har skjedd en rivende utvikling av elektriske sykler de siste årene, er neppe produsentene av elsykler fornøyde med det aller første.
E-Caliber vil antakelig være interessant for dem som ikke ønsker så voldsomt med kraft og drahjelp, og som fortsatt verdsetter følelsen av en litt lettere og kvikkere sykkel.
Vi kommer tilbake med test av nye E-Caliber når den er tilgjengelig.
Trek E-Caliber 2021
Elsykkel med:
Fazua Evation motor
250 wH batteri
120mm vandring foran, 60mm vandring bak med Treks IsoStrut-system
29-tommer hjul
Tilgjengelige modeller og priser:
E-Caliber 9.9 XX1 AXS - 142 999 kroner
E-Caliber 9.9 XTR - 131 999 kroner
E-Caliber 9.8 XT - 92 999 kroner
E-Caliber 9.8 GX - 92 999 kroner
E-Caliber 9.6 - 74 999 kroner