Elsykkelens historie - slik ble elsykkel på sti en realitet.
Trodde du elsykler var noe helt nytt? Slett ikke! Her gir vi deg en rask innføring i det som er historien om elsykkelen, med utvikling av modeller og elsykkelmotorer.
HISTORISK SYKKEL: Hvis du tar er dypdykk i historien ser du at elsykkel slettes ikke er noe nye greier.
Lesetid: 7 minutter
Elsykkelen har de siste årene blitt en av de mest populære sykkeltypene på verdensbasis. Den elektriske motoren på sykkelen har vist seg å være et bra klimatiltak i byene, og et populært hjelpemiddel både på terreng- og landeveissykler.
Men oppfinnelsen er ikke så ny som man kanskje skulle tro. Selv om det bare er de siste årene elsykler har tatt av, er det lenge siden noen først fiklet med tanken om å sette hjelpemotor på en tråsykkel.
Selv om de første variantene av elsykler begynte å dukke opp rundt 90-tallet, ser vi at det har vært eksperimentert med elektriske sykler før den tid også.
1749
Benjamin Franklin bruker ordet «batteri» for å beskrive et sett med koblede kondensatorer i sine eksperimenter med elektrisitet.
1895 Ogden Bolton Jr. søker om patent for en batteridrevet sykkel. De første elsyklene ser dagens lys i USA på denne tiden.
1879 Thomas Alva Edison lanserer den første praktisk brukbare glødelampen, som kan produseres for en rimelig penge.
1897 Bilprodusenten Humber lager en elektrisk tandem for å kjøre motorpes for banesyklister. Den ble raskt erstattet av drivstoff-drevne motorsykler i stedet.
1932 Phillips inngår et samarbeid med sykkelprodusenten Simplex og lager en elsykkel som skal være en mellomting mellom vanlig sykkel og motorsykkel.
1937 Phillips’ samarbeid med nederlandske Gazelle om en elsykkel blir en flop, og bare 117 sykler blir produsert. Gazelle er for ordens skyld i full drift ennå og produktet de lager er elsykler.
1990 Moment-sensorer og effekt-kontrollere begynner å bli lagd til elmotorer. Dette er viktig for å kunne kontrollere motorkraften på en elsykkel. Fortsatt er det knapt elsykler kommersielt tilgjengelig.
1992 Elsykkelen «Zike» blir forsøkt satt i produksjon. Det er en sammenleggbar elsykkel for bybruk på 11 kilo. Den trekkes dog fra markedet etter kort tid, og fikk kritikk for å være ustabil og utrygg.
2001 Begrepet «pedelec» (fra pedal electric cycle) tas i bruk internasjonalt om elsykler som er pedaldrevet og kun med motorassistanse opp til 25 km/t. «S-pedelec», eller «Schnell-pedelec» brukes om sykler som gir assistanse over 25 km/t og går uten pedaldrift.
2003 Det kinesiske merket Bafang grunnlegges. De leverer både løse motorer for ettermontering, og komplette motorsystemer. I tillegg til sykler lager de elektriske motorer til scootere, motorsykler, biler og gressklippere. Bafang gir muligheten til å ettermontere el-motor på nær sagt hvilken som helst sykkel, til en forholdsvis rimelig pris.
2009 EU innfører EN15194-standarden med krav til elsykler som skal selges og markedsføres innen EU. Maksimal tillatt kraft er 250 watt, og maks hastighet skal være begrenset til 25 kilometer i timen. Motoren skal fungere slik at den aktiveres av rytterens tråkk, og kutter kraften med en gang rytteren slutter å tråkke.
2010 Bosch lanserer sin elektriske motor for sykler, som kommer på markedet året etter. Det er en krankmotor som har 50nm dreiemoment, og 288wH batteri. Brose begynner utviklingen av sin elsykkel-motor. Shimano lanserer sin STEPS-motor, med motor på fremhjulet, men produktet kommer aldri på markedet.
2011 Avisen The Guardian omtaler Haibikes fulldempede elsykkel eQ XDURO med tittelen «How e-bikes got sexy». I Oslo starter EVO Elsykler som transport-og elsykkelbutikk. Batteriene får fart på salget av lastesykler i Norge (som kjent har vi mer bakker enn Danmark).
2012 Den tyske produsenten Cube lanserer sin første elsykkel, med det klingende tilnavnet EPO. Det er en by/hydridsykkel med en egenutviklet motor som sitter i baknavet, og batteriet er integrert i et overdimensjonert seterør.
2013 Brose viser fram sin første prototype i samarbeid med sykkelprodusenten Rotwild på Frankfurt Motor Show. Motoren er den første som er integrert direkte i rammen på en fulldemper. En startup-bedrift i Tyskland kalt Fazua begynner arbeidet med elektriske motorer.
2014 Jimmy McIlvain, redaktør i Mountain Bike Action gjennom 13 år sier opp jobben, fordi forlaget forventer at MBA testes og skriver om elsykler. Yamaha lanserer sin elsykkel-motor Powerdrive. Haibikes første elektriske fulldemper i karbon lanseres på Eurobike, og én av syklene til 150.000 finner veien til en norsk kunde. Cube forlater EPO-systemet og lanserer nye modeller med Bosch-motor.
2015 Specialized introduserer sin Turbo Levo stisykkel med slagordet «The Power to ride more trails». Motoren er fra tyske Brose. Shimano Total Electric Power System (STEPS) kommer omsider på markedet, myntet på bysykler. Haibike lanserer elektrisk utforsykkel, Cube har en karbonhalvdemper på 16,9 kilo, norske Hard Rocx kommer med sin første elsykkel og Grenserittet lager elsykkelklasse og Terrengsykkel bringer for første gang en større artikkel om elsykkel som fenomen. Tråden «Derfor er jeg imot elsykler på sti» opprettes på forumet til terrengsykkel.no.
2016 Utforlegenden Nico Vouilloz satser på elsykkel-enduro, og er med på utviklingen av sponsoren Lapierres sykler. Stisyklist-kollektivet the Coastal Crew lanserer en video hvor de sykler hårete linjer på elsykkel. Kritikere i kommentarfeltene mener de har solgt sjela til sponsoren Specialized. SRAM lanserer verdens første Elsykkelspesifikke drivverk, EX1 med «bare» 8 gir, men stor spredning, så kassetten gir rekkevidde på 436 prosent. De tilhørende bremsene Guide RE skal gi mer stoppekraft. Oslo kommune tilbyr tilskudd på 5000 kroner til kjøp av elsykkel for transport, etter prinsippet «først til mølla». Terrengsykkels Kristoffer Kippernes er blant de som søker og får tilsagn, men som velger ikke å benytte seg av tilbudet.
2017 International Mountain Biking Assiciation (IMBA) endrer standpunkt fra at elsykler ikke har noe å gjøre på ikke-motoriserte stier, til å mene at elsykler er OK så lenge de ikke setter ferdselsrettighetene for sykler uten motor i fare. Shimano lanserer sin første terrengsykkelspesifikke versjon av STEPS-motoren, E8000. Steve Jones sier opp redaktørjobben i magasinet Dirt og begynner som programleder i YouTube-kanalen the Electric Mountain Bike Network. Bosch lanserer sitt PowerTube 500 batteri, som lar seg integrere i rammedesign, i stedet for eksternt monterte batterier. Claus Fleischer, sjef for elsykler i Bosch, uttaler at det i 2022 vil være elsykler som knapt kan skilles fra visuelt fra vanlige sykler i formspråk og design». Fox lanserer sine første elsykkel-spesifikke dempegafler, som har mer gods og er stivere. Forskriften til motorferdselsloven endres, slik at det blir juridisk lovlig å sykle elsykkel på sti i Norge, men med forbehold om at grunneier tillater det.
2018 Bosch lanserer e-MTB modus på motoren sin, en modus som bedre skal tilpasse seg terrenget du sykler i. Denne kan gi dreiemoment opp til 75nM, og 500wH batteri.
Tyske Haibike kun har et basissortiment av sykler uten motor. Alle tilgjengelige utviklingsressurser på elsykler. Hard Rocx lanserer sin første fulldempede el-stisykkel Julien Absalon, en av tidenes mestvinnende terrengsyklister blir den første franske mesteren i elterrengsykling. I tillegg til elsykler har Eurobike fokus på såkalte «Light Electric Vehicles»/ «LEV», «som opptar det nye segmentet mellom sykler og biler». Lapierre E-Zesty har en motor fra tidligere nevnte Fazua, og man skal ha et godt trent øye for å se at dette er en elsykkel. Her kan du også ta ut batteriet og bruke den som vanlig stisykkel. Tyske Bulls stisykkel med 120 millimetervandring og Fazua-motor veier 15,9 kilo og vanskelig å skille fra en vanlig stisykkel.
2019 I løpet av sommeren lanserer Haibike sin FlyOn-motor på sine toppmodeller. Det er et egenutviklet motorsystem som skal kunne levere opp til 120nm dreiemoment, og et integrert batteri på 630wH. Cube har siden 2012 økt stadig økt andelen elsykler i sortimentet og har nå 164 modeller med motor. Når bladet går i trykken, har forumtråden «Derfor er jeg imot elsykler på sti» 1251 innlegg, og frontene står like steilt.
2020
Specialized lanserer sin Turbo Levo SL, som er av den nye «hybridtypen» elsykkel, hvor motoreffekten er noe nedjustert, til fordel for at elsykkelen i større grad skal imitere følelsen av en vanlig stisykkel. Vi kaller det gjerne elsykkel med lettvektsmotor.
2022
Det blir flere og flere elsykler på norske stier. Stadig flere produsenter kaster seg på trenden med lette elsykler. Trek Fuel EX E kommer som en elektrifisert variant av den populære modellen Fuel EX, og klokker inn på under 20 kilo. Scott lanserer sin Lumen eRide - en superlettvekter på 15,5 kilo. I den motsatte enden av skalaen dukker Canyon Spectral:On opp, med batterikapasitet på hele 900wH.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.