Da Terrengsykkel begynte å skrive om elsykler i 2019, truet flere lesere med oppsigelse av abonnementet om vi så mye som skrev ordet «elsykkel» i artiklene våre. Mye har skjedd siden da.
PÅSTANDER STÅR FOR FALL: Eller gjør de? Vi har tatt et aldri så lite oppgjør med egne påstander om elsykler. Foto: Jørgen Braastad/VG.
Lesetid: 14 minutter
Vi merket motstanden tidlig. Flere lesere truet med oppsigelse av abonnementet, om vi så mye som skrev ordet «elsykkel» i artiklene våre. Andre pekte på at dette ville de absolutt lese om, og mente vi burde få av oss den kritiske hatten.
«Slutten på stisykling som vi kjenner det.»
Stisykling som vi kjenner det vil være over. Andre markabrukere vil hate oss. Det er ikke trening. Det er ikke friluftsliv. Dette er bare for overvektige latsabber. Snart vil de bare rase rundt i marka som motorsyklister.»
Skulle man loddet stemningen om elsykler rundt 2018/2019, ville dette vært en slags kort oppsummering. Hvertfall blant dem som var prinsipielle motstandere.
Mye har skjedd siden da. Elsykler i naturen er per slutten av 2023 blitt et litt mer vanlig syn. Men elsykkel som konsept har ikke nødvendigvis blitt mindre kontroversielt.
Eller har det det?
Vi har skrevet om elsykler på terrengsykkel.no siden rundt 2017. Og siden det berømte frislippet kom i 2019, har viogså testet dem. Mange av dem.
For å angripe det på et vis, satte vi oss derfor ned den gang og skrev ned noen tanker. Eller påstander og spådommer, om du vil. Dette var i 2019. Siden den gang har vi testet en haug med sykler, og syklet og pratet med folk som er ivrige elsyklister.
Hvor står vi i slutten av 2023, og hvor skal vi videre? Vi har gjort opp et regnskap med eget regnskap.
Har elsykkelrevolusjonen bare så vidt begynt, eller er vi over kneika? Vi ser inn i spåkula for å finne ut hva som vil skje med elsyklene i 2024.
El-sykler er kjedelige å sykle på: USANT
Dette skrev vi da:
Den ekstra vekten har lite å si. Mange har geometri og egenskaper som fungerer veldig bra både oppover, bortover og nedover.
Den ekstra vekten har lite å si. Mange har geometri og egenskaper som fungerer veldig bra både oppover, bortover og nedover.
Dette sier vi nå:
Tja. Det er fristende å slå fast det samme, fordi det i stor grad fortsatt gjelder. Om noe, er det bare enda mer usant. For de elektriske stisyklene har bare blitt råere og råere. Vekten går ned, finessen i teknologien blir bare bedre og bedre. De råeste elsyklene er nå så rå, at du skal være selve personifiseringen av en grinete, gammel gubbe for å ikke klare å sette pris på hvor rå de er.
Så kjedelig? Overhodet ikke. De kan være helt vanvittig morsomme.
MEN, og det er et stort MEN, her. Dette gjelder ikke nødvendigvis alle syklene, eller for alle syklister.
Det koker litt ned til hva du liker. De lette elsyklene kan være hysterisk morsomme, mye fordi de er nettopp det; lette. Mens de større og tyngre elsyklene med store batteripakker og mye vandring bærer fortsatt preget av å minne mer om en motorsykkel i følelesen, enn en vanlig sykkel.
Åh, men drit i å vær så kjip da, det er sykling det også, vil kanskje en og annen av dere tenke nå. Joa, det er kanskje det. Men la oss bare påpeke at det er en forskjell der, og ikke late som noe annet.
Mindre enn 25 km/t er uansett for sakte til at det blir farlig: USANT
Dette skrev vi da:
25 km/t på teknisk sti er veldig fort og overraskende lett å holde uten å presse hverken motoren eller beina maks.
Dette sier vi nå:
Farlig, schmarlig.
La oss se litt bort fra premisset vi stilte for spørsmålet den gangen, og heller se på svaret. For det har ikke blitt noe vanskeligere å holde høy fart på sti. Motorene har blitt bedre, i den forstand at de responderer bedre på input fra rytteren, og tilpasser assistansenivået til hvordan du tråkker. Dempere med mye vandring sluker unna terrenget, og kanskje spesielt om du tråkker på en sykkel med helautomatiske, elektronisk styrte dempere, er det lite som minner om motstand i noen som helst form.
De spinner mer i løst/glatt terreng: USANT
Dette skrev vi da:
Tyngden og tyngdepunktet, samt jevn kraft og sitting på setet gir færre glipptak enn på manuell sykkel, i hvert fall i vanlig terreng.
Dette sier vi nå:
Her tok vi kanskje litt feil. Eller ikke feil, men vi var kanskje litt unyanserte. For når du har flere hundre watt ekstra til rådighet er det litt mer krav til finesse. Vi kan nevne:
Den kalde høsten hvor du får glatte partier med is
Sleipe klopper
Myr og gjørme
Så la oss si at vi hadde nesten helt rett den gangen da. Det er litt lettere å spinne i løst terreng, hvis du ikke tar litt mer hensyn til motorkreftene.
Elsykler er ikke driftsikre: USANT
Dette skrev vi da:
Teknologien er moden, men skjer noe ute i terrenget er det vanskelig å fikse. Syklene kan dog sykles uten motoren i gang, men det er tungt.
Dette sier vi nå:
La oss moderere vår uttalelse litt. For selv om terrengsykkel.no har testet flere titalls elsykler siden 2019 er realiteten at vi jo sjelden har syklene på test lenger enn noen uker eller måneder. Med så hyppig utbytting er det sjeldean vi har dem lenge nok til at vi får store problemer, spesielt når det er knyttet til slitasje.
Det er stor motstand i motorene: USANT
Dette skrev vi da:
Flere av motorene kobler helt ut når de ikke trekker. Eneste ekstra motstand er dermed fra ekstra vekt og eventuelle geometriforskjeller sammenlignet med vanlige terrengsykler.
Dette sier vi nå:
Tjaæh. Noen har sjukt lite motstand. Men dette er mer en observasjon enn et problem,. Vi har ikke en eneste gang sittet på sykkelen og tenkt å fy søren nå er det drag i motoren her ass.
Batteriet varer for kort til vanlige turer: USANT
Dette skrev vi da:
Tre-fire timers turer med masse motorhjelp lar seg fint gjennomføre med smart batteribruk.
Dette sier vi nå:
Bare tull, kan vi vel legge til foran USANT her. Med et gedigent forbehold: det kommer an på hvor mye motorkraft du baserer deg på. Men selv med SL-varianter av elsykler med mindre batterier har vi sjeldent følt på rekkeviddeangst eller behov for ekstra batteripakker. Da snakker vi om sykling med assistanse på det som vil kalles ECO-nivå på hos de fleste produsenter.
Bruker du mer assistanse, vil du åpenbart bruke opp batterikapasiteten fortere. Men å si at rekkevidde er et generelt problem på elektriske stisykler kan vi ikke gjøre med æren i behold.
Elsykling er ikke trening: USANT
Dette skrev vi da:
Du får trent så mye og hardt du vil, eller nesten så lite du vil. Du kan også bruke stisykling †som rolig trening med fokus på teknikk. Tyngden på syklene fører til ekstra belastning på kjerne-og overkroppsmuskulatur.
Dette sier vi nå:
Det er bare trening hvis du vil at det skal være det. Greit, det var litt bastant. Det er NESTEN bare trening hvis du vil at det skal være det. Det er fullt mulig å slite seg ut på elsykkel også. Men de færreste drar ut på elektrisk stisykkel fordi de vil bli sliten. Det handler som regel mest om å ha det gøy. Det er sjelden vi treffer noen på tur som sitter på en elektrisk stisykkel og har en gjennomsvett sykkeltrøye.
Elsykler vil appellere mest til funksjonshemmede: USANT
Dette skrev vi da:
Nei – elsykling er kjempegøy for alle med terrengsykling som hobby. Det kan også appellere til dem med en interesse for motocross, men som til nå ikke har hatt mulighet til å bedrive med motorsykling i utmark.
Dette sier vi nå:
Ikke akkurat. Snarere tvert i mot.
Er det noe vi ser, så er det at stadig flere, også supersprekinger, tyr til elsykkelen. Og tidsklemme-perspektivet blir til kjedsommelighet dratt fram. Men for all del, det er også folk med fysiske utfordringer som har stor glede av elsykkelen, og som er avhengig av den for å kunne drive med stisykling.
Syklene er for dyre til at de vil bli allemannseie: USANT
Dette skrev vi da:
El-terrengsykler er ikke særlig dyrere enn andre stisykler. De har i tillegg stort potensial som pendleverktøy og transportmiddel også. Dyre lettvektskomponenter er uviktig, noe som gjør prisdifferansen til vanlige stisykler mindre.
Dette sier vi nå:
Her tok vi åpenbart feil.
Elsykler er helt åpenbart dyrere, fordi det er en motor som legger til ekstra kompleksitet, og dermed også pris. For å gjøre eksempelet ekstra absurd; hvis du ser på S-Worksutgavene av Specialized Enduro og Kenevo SL2 i 2023, koster de henholdsvis 153 000 kroner og 170 000 kroner veiledende. Selv om de ikke er helt identiske, kan vi si at de er jevnt over på samme utstyrsnivå.
Og skal du ha en fulldempet elektrisk stisykkel nå, må du regne med å punge ut et sted mellom 50 og 60 000 kroner for en innstegsmodell. Det er mye penger, og ingen kan si at elsykler bidrar til å senke den økonomiske terskelen for å komme seg ut i skogen med sykkel.
Bransjen vil ta ansvar: USANT
Dette skrev vi da:
Det ser ikke slik ut. Det selges trimmesett over disk i sykkelbutikker og elterrengsykler ble solgt ukritisk i butikker i Oslo før forbudet ble opphevet. Bransjen virker ikke å ha noen motforestillinger mot at nesten all stisykling blir motorisert i fremtiden. I 2020 finnes det knapt et eneste merke som ikke har en el-terrengsykkel i katalogen.
Dette sier vi nå:
Det er skuffende lite å melde i positiv favør bransjen her. Fortsatt er det bare snakk om the power to ride more trails, mer roost og shred, mer moro med mindre innsats, og andre luftige PR-utsagn.
Folk vil følge reglene om maks 25 km/t og lokale reguleringer: USANT
Dette skrev vi da:
Fristelsen til å trimme motoren vil være høy. Markaloven i Oslo ble ikke respektert da elsykling på sti var forbudt. Erfaringer fra sykkelselgere antyder at mange raskt fjerner sperren på 25 km/t. Nye EU-reguleringer skal gjøre det vanskeligere å trimme motoren som selges i Europa.
Dette sier vi nå:
Vi kan stå for denne. Selv om vi ikke har noen statistikk å lene oss på, har vi selv gjort flere observasjoner av syklister som helt åpenbart holder høyere fart enn 25 kilometer i timen, både på stien og utenfor.
Er det et stort og utbredt problem?
Antakelig ikke, men det finnes noen sorte får som ikke synes det er videre interessant å forholde seg til lover og regler. Følger du ymse diskusjonsgrupper vil du se at det dukker opp spørsmål fra tid til annen om hvordan man enten kan fjerne motorsperren eller modifisere den.
Fortsatt finnes det flere tilbydere på nett som selger modifiseringssett, vel vitende om at de ikke har kontroll på om sluttbruker faktisk følger lokale lover og regler, som i Norge betyr at sykkelen må registreres som moped.
Vedlikehold av motoren vil være mer krevende: SANT
Dette skrev vi da:
Vanlige forbrukere vil i liten grad kunne reparere og feilsøke motorproblemer selv.
Dette sier vi nå:
Lite med statistikk å lene seg på her, og selv om mange deler flittig på nett av tips til enkle fikser, har vi ikke inntrykk av at Norge har fått et nytt og stort samfunn av hobbybaserte elsykkel-mekanikere.
Elsykling forringer naturopplevelsen: SANT
Dette skrev vi da:
Til en viss grad – du visker ut følelsen av variasjon i underlaget og kjører uavhengig av natur, snarere enn på underlagets premisser. Røtter, steiner og motbakker blir mindre følbare enn uten motorhjelp.
Dette sier vi nå:
Dette er og blir en subjektiv oppfatning, men for vår del står den seg fjellstøtt. Vi trodde kanskje det kom til å gå denne veien: at jo bedre teknologien ble, jo mer tid og ro fikk man til å ta inn over seg skogens ro. Det som har skjedd, er at syklene har blitt så bra at motstanden ved stisykling gradvis bare viskes ut.
Christian Green har valgt elsykler. Erik Hynne hadde nesten ikke noe valg. Nå sykler begge elsykler på sti– og har fått med seg stimiljøet i Verdal.
Elsykling er mer farlig: SANT
Dette skrev vi da:
Ja, til en viss grad. Akselerasjonen krever tilvenning og ferdigheter. Du kommer fort opp i stor fart i krevende terreng uten form og ferdigheter. Utfor vil du ikke sykle noe fortere enn du klarer med vanlig stisykkel, men den økte sykkelvekten vil kunne påvirke bremselengden noe.
Dette sier vi nå:
Dette stemmer bare delvis. Vi har ikke hatt vesentlig større andel krasjing med elsykkel enn med sykler man driver fram selv. For nybegynnere vil det fortsatt være mer uvant å få rykking og napping fra motoren, men at det er vesentlig farligere var kanskje å ta i litt.
Lenger bremselengde er noe man lærer seg å ta hensyn til, om man sykler på elsykkel over lengre tid.
Forholdet til andre markabrukere vil endres: SANT
Dette skrev vi da:
Motoren vil kunne ødelegge manges inntrykk av terrengsyklister som friske, sunne markabrukere med sammenfallende interesser som turgåere.
Dette sier vi nå:
Vi ser fram til SSB eller andre kredible aktører tar på seg å gjøre en skikkelig studie av dette, men enn så lenge kan vi vel ikke helt slå i bordet med at vi fikk hundre prosent rett her. Andre friluftsentusiaster som vi møter fnyser gjerne av elsykler og kaller det juks, men noen stor folkebevegelse mot elsyklister har vi ikke sett.
Elsykler vil føre til mindre shuttling/bilkjøring til stiene: SANT
Dette skrev vi da:
Sannsynligvis vil færre kjøre bil til skogkanten og heller sykle. Du vil kunne sykle opp typiske shuttle-strekninger slik som i Nesbyen, på Vestlandet og Frognerseteren. Det er krevende å få med seg elsykkelen på en vanlig bil.
Dette sier vi nå:
Elsykler må tåle mye kritikk, men noe positivt skal de også få med seg: Flere har nok fått en mer miljøvennlig profil etter å ha anskaffet seg elsykkel. Det være seg ved å enten droppe biltransport til turene, eller at det som før var shuttlebasert sykling med bil, nå kan gjøres utelukkende med sykkel.
Markavernere vil hate oss: SANT
Dette skrev vi da:
Høyst sannsynlig vil argumenter om at terrengsyklister er ansvarlige markabrukere møte (enda) mer motstand. Utbredelsen av elsykling i skogene vil kunne bli brukt som argument mot alle terrengsyklister.
Dette sier vi nå:
Kun empiri: Skepsisen til elsykler fra andre markabrukere har ikke avtatt noe.
Iøpet av et år er vi mye ute i marka og sykler. Og spesielt blant den eldre garde er det både skepsis og misnøye å spore. Samme hvor sakte vi sykler, når det kommer fram at vi er på en elsykkel, så rynkes det på neser, og øyenbryn heves. Noen fleiper også med det, men alltid med en kritisk undertone.
Argumentene mot elsykling kan også brukes mot stisykling generelt: DELVIS SANT
Dette skrev vi da:
Ja, utfordringene med elsykling kontra turgåere ligner på utfordringene vi har med vanlig sykling i terrenget. Blir elsykkel definert på lik linje som ikke motorisert sykkel, vil vanlig terrengsykling, kunne begrenses der elsykling ønskes begrenset. Men det prinsipielle skillet mellom motorisert og ikke-motorisert ferdsel er ganske så absolutt og lett å forstå.
Dette sier vi nå:
Delvis sant, ja. Senest eksemplifisert ved kampen om retten til å sykle i den nye nasjonalparken i Østmarka utenfor Oslo, hvor det i en periode lå på bordet om de skulle differensieres mellom sykler med og uten motor.
Statsforvalteren har presentert sitt siste forslag til nasjonalpark i Østmarka - hvor flere av innspillene fra sykkelmiljøet har blitt hensyntatt.
Elsykler er ikke-motorisert kjøretøy: SANT/USANT
Dette skrev vi da:
Elsykler som er sperret på 25 km/t defineres i veitrafikkloven som sykkel, ikke moped eller motorsykkel. Motoren fungerer kun når du også trår pedalene rundt. Elmotorene gir likevel superrask akselerasjon og stor kraft uten særlig input i pedalene. Flere av motorene krever veldig lite kraft i pedalene for å gi full motorkraft til drivverket.
Dette sier vi nå:
Å påstå at en elsykkel ikke er et motorisert kjøretøy er hvertfall for oss bare mer og mer rart. Den er i aller høyeste grad motorisert. Tester du spesielt de kraftigste motorene, skal du være ganske hardnakka for å påstå at dette ikke er motorisert.
Bosch Performance Line CF Race er laget for konkurranse og leverer rå kraft. Det er det både opp- og nedsider med.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.