POPULÆRT MED EL: Elsykler øker i popularitet - spesielt i Tyskland. I Norge er det fortsatt sykler som må tråkkes for egen maskin som utgjør mesteparten av salgene. Foto: Jørgen Braastad/VG.
Lesetid: 3 minutter
I Tyskland ligger det nå an til at elsykler utgjør over halvparten av antall solgte sykler. Det melder nettstedet Electrek.
Tyskland er et av de største markedene i verden i internasjonal sykkelbransje. German Bicycle Industry Association har i følge Electrek estimert at tyskere kommer til å kjøpe flere elsykler enn ikke-motoriserte elsykler i 2023.
I Norge er imidlertid situasjonen en litt annen.
– Vi har ikke oppsummert 2023 ennå, men vi er ikke der at halvparten er elsykler. I 2022 beregnet vi totalt markedet til 310 000 solgte sykler, hvor 70 000 var elsykler. Men beste året var 2020. Da ble det solgt 410.000 sykler, hvor 85 000 av det var elsykler.
Det sier Trond Evald Hansen, som er administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.
Tallene for andel elsykler er for alle sykler med motor, og skiller ikke på terrengsykler, bysykler, etc.
Vi har testet 10 av markedets råeste nyheter i 2023.
Selv om elsykkelmarkedet i Norge ikke kan sammenlignes med Tyskland, blir elsykler også mer populært her.
– En funfact er at det er 25 år siden den første elsykkelen ble solgt i Norge, i år. Og denne sommeren passerte vi 500 000 solgte elsykler totalt, sier Hansen.
En sykkel med motor vil automatisk koster mer enn tilsvarende modell uten motor.
Det merkes også på salgstallene i følge Hansen:
– Det vi ser på dagens marked er at de dyreste syklene er tyngst å få solgt. Det handler om hele makrobildet, og at folk har dårligere råd. Vi måler omsetning hele tiden, den er ikke så aller verst. Første halvår i 2023 var kjedene ned 1,8% mot fjoråret, det er ikke dårlig. Vi har nettopp startet fjerde kvartal, men ut fra signalene jeg klarer å tolke, ligger vi omtrent på fjoråret når tredje kvartal er oppsummert, på netto omsetning.
Krevende marginbilde
En krevende økonomi både i Norge og verden gjør at sportsbransjen som Hansen representerer, også merker effekten.
– Marginbildet er under kraftig press. Det gis veldig mye rabatter, også innenfor sykkelsegmentet. Totalt for sportsbransjene selges det bra med sportsutstyr, men vi er preget av et høyt varelager, som setter stort press på likviditeten.
– Hva sier norske leverandører til deg?
– Det jeg hører nå er at det har bremset litt på elsykkelsalget, men det er fordi det er et høyere prispunkt. Alle transaksjoner med høyere prispunkter er tregere nå. Jeg tør ikke si presise tall. Men toppåret var 2020 i antall solgte sykler, etter det har det vært unntakstilstander. Markedet har vært i ulage. Korreksjonene har kommet kraftig.
Evald Hansen er også noe skeptisk til anslaget om at elsyklene vil utgjøre halvparten av markedet i Tyskland innen året er omme.
– Det lugger litt i detaljhandelen. Det er flere land enn Norge hvor det er tungt om dagen.
En god elsykkel kan gjøre både jobbsykling og tursykling til en ny og lett opplevelse. Vi har testet de nyeste elsyklene på markedet. Se hvilke sykler som er best.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.