BEDRE ENN NOEN GANG: Elsykler har vært i en rivende utvikling. Vi har testet flere av de råeste modellene på markedet for å gi deg best mulig beslutningsgrunnlag når du skal kjøpe. Foto: Jørgen Braastad/VG.
Elsykler har hatt en rivende utvikling de siste årene, og flere av de største sykkelprodusentene i verden legger nå all utviklingskraft i å lage de beste fulldempede elsyklene.
Scroller du nedover denne siden vil du finne tester av de nyeste og råeste elsyklene på markedet, men også flere gode tips og guide til valg av elsykkel for terreng og stisykling.
GasGas ECC4 er en av nykommerne på markedet i 2024 og virkelig spennende som en av de få merkene som man kan få med den nye SRAM Powertrain-motoren.
Den første generasjonen av Specialized Kenevo blåste oss av banen. I den nye SL 2-varianten er vinneroppskriften blitt oppgradert blant annet med kraftigere motor.
Heckler SL er den første lette elsykkelen fra Santa Cruz, og dette er en sykkel som treffer stisykkelkategorien spot on.
Trek Marlin+ 8er en spennende nykommer: En litt grov hardtail laget for å tjene flere formål.
En av de mest spissede elsyklene vi har testet, er Canyons Strive:On CFR LTD - spesielt for de enduroritt-interesserte.
Vi hadde store forventninger når den litt rimeligere aluminiumsversjonen av Trek Fuel EXe kom, og den er skikkelig inspirerende. Halvparten så dyr, men like bra?
Haibike Lyke 11 er en ganske så fersk nykommer på markedet, i kategorien «lett elsykkel»
Da Specialized Turbo Levo SL kom, ble den mottatt med stor begeistring. Men på den nye utgaven har Specialized gjort flere forandringer – og fortsetter å imponere.
Pivot Shuttle SL utfordrer flere av de lettere elsyklene og har stor batterikapasitet, men én ting kan gjøres bedre på den.
Husqvarna er kanskje best kjent for motorsykler og gressklippere, men lager også elsykler. Husqvarna MC6 har dyrt utstyr og sterk motor.
Rocky Mountain Instinct Powerplay er basert på en umotorisert og populær sykkel, Instinct. Vi mener allsidighet er et viktig stikkord i våre tester av den.
Ibis var et av de større merkene som var sist ute med elsykkel for stisykling. Ibis Oso er ikke den mest lekne sykkelen, men leverer likevel sterkt.
Specialized Turbo Levo er den billigste vi har testet så langt i 2023, og var en trendsetter da den kom. Har den tålt tidens tann?
I 2022 testet vi også en rekke elektriske stisykler, og flere av dem er like aktuelle nå i 2024:
Specialized Turbo Levo SL testet vi tilbake i 2020, men den er i all hovedsak lik i dag. Den var blant de aller første med lettvektsmotor og satte standarden i sin tid.
Merida E-One Sixtyer en allsidig stisykkel med kraftig Shimano EP8-motor og gode allround-egenskaper.
Trek E-Caliber er blant de aller letteste elsyklene vi noensinne har testet. Denne er først og fremst myntet på de som vil ha en lett og kvikk elektrisk stisykkel til lengre turer.
Fullkraftsmotor eller lettvektsmotor?
Elsykkel kommer i all hovedsak i to typer; de med fullkraftsmotor, og de med lettvektsmotor. Fullkraftsmotorer har vært på markedet lenge, mens lettvektsvariantene er noe nyere.
I boksen under kan du lese argumenter for og i mot de to motortypene.
Hva er fordelene og ulempene med fullkraftsmotor og lettvektsmotor?
Fullkraftsmotor
Fullkraftsmotorer har fått navnet fordi de virkelig leverer mye kraft. En typisk fullkraftsmotor som Shimano EP8 leverer opp mot 85 newtonmeter i dreiemoment og gir deg masse drahjelp i terrenget.
Samtidig bruker de mye strøm, og følgelig må de har store batterier for å drives. Som regel er har disse batteriene kapasitet på mellom 500 og 700 watt-timer, eller Wh, noe som gjør at syklene er tyngre.
Eksempler på motorer: Shimano EP8, Bosch Performance Line CX
Fordeler: Kraftig motorassistanse, stor rekkevidde og bra batteritid.
Ulemper: Høyere vekt på motor og batteri fører til større sykkelvekt.
Lettvektsmotor
I mangel av et bedre navn, har vi døpt dem for lettvektsmotorer. Det er fordi de åpenbart veier mindre enn fullkraftsmotorene. De gir også litt mindre assistanse, vanligvis rundt 30-50 newtonmeter i dreiemoment.
Men det er ikke automatisk slik at en elsykkel med lettvektsmotor oppleves svakere. Siden disse motorene krever mindre strøm, klarer man seg med et mindre batteri, vanligvis rundt 300-400Wh. Dermed blir vekten på elsykkelen lavere, og du trenger ikke like mye motorassistanse for å ha god fremdrift.
Dette er også kanskje den største fordelen: når en elsykkel blir opptil 3-5 kilo lettere enn tilsvarende modell med fullkraftsmotor, blir den også enklere å håndtere i terrenget.
Eksempel på motorer: Specialized SL 1.1, Fazua Ride Trail 50.
Fordeler: Lav vekt, lettere sykkel og kvikkere sykkelfølelse.
Ulemper: Ikke like kraftig dreiemoment, ikke like stor rekkevidde og batteritid.
Hva er forskjellen på motorene fra de største produsentene?
Det finnes et stort antall motorprodusenter til fulldempet elsykkel på markedet. De mest kjente og utbredte motorene får du fra Shimano, Bosch, Yamaha, Specialized og Fazua, men det finnes også flere varianter.
Så hva skiller de ulike motorene?
Bortsett fra skillelinjen mellom fullkraft- og lettveksmotorer, er det flere forskjeller på motorene fra de ulike produsentene.
App og innstillinger
Produsentene har litt ulik tilnærming til assistansenivåer på motorene. Shimano og Specialized har for eksempel tre nivåer med assistanse, mens Bosch har fire.
Flere av de dyreste motor-variantene på elsykkel lar seg også finjustere ved hjelp av en app på smart-telefonen din. Spesielt til stisykling kan dette være en enorm fordel. Men ikke alle motor-utgaver har dette, så dette anbefaler vi å sjekke før du kjøper elsykkel.
Display og kontrollbrytere
Når det kommer til betjening av motorene, er det også forskjeller. Noen produsenter av elektriske stisykler går for minimalistiske brytere og display, andre går for litt større varianter. Det er ulik grad av integrering av display og knapper.
Er elsykkel på sti i lovlig i Norge?
Elsykkel har vært omstridt i Norge, og verden forøvrig. Frem til en lovendring i 2019 var det forbudt å bruke elsykkel på sti i Norge. Nå er det i hovedsak lov, men fordi elsykkel regnes som et motorisert kjøretøy, finnes det fortsatt unntak, blant annet i nasjonalparker og naturreservater.
Hvis du er usikker på om elsykkel er tillatt der du har tenkt å sykle, bør du sjekke forskriftene for det aktuelle området.
Trimme elsykkel - hva er lov/ikke lov?
I Norge gjelder det samme lovverket som stort sett gjelder i EU. Det betyr at motoren på en elsykkel kun skal levere 250 watt i nominell kraft, og kutte denne motorstøtten når hastigheten når 25 km/t.
Det er ikke ulovlig i seg selv å trimme en elsykkel, og flere butikker velger å selge elsykler uten en slik motorbegrensning, noe som er en tvilsom praksis. Dette må du være klar over som forbruker:
En slik trimmet elsykkel, eller motor uten fartssperre er ulovlig å bruke i Norge, med mindre du registrerer den som et kjøretøy. Hvis du havner i et uhell eller en ulykke, kan dette få store konsekvenser i form av straff og/eller erstatningsansvar, og avkortning på forsikring.
Fram til 2017 var elsykler forbudt i utmark, men det ble endret ved en forskriftsendring.
Det finnes likevel unntak, som nasjonalparker og verneområder. Derfor bør du sjekke verneforskrifter på lovdata.no for områdene du skal sykle i.
En stor fordel med flere elsykkel-motorer på markedet nå, er at de lar seg som bruker finjustere hvordan du vil at motoren skal fungere. Hvorfor er dette viktig?
Som på mange sykkelkomponenter ellers, er de laget for å treffe et typisk gjennomsnitt av en bruker. Men syklister kan være så forskjellige, og ikke alle har samme behov.
Shimano EP8 er en av de beste og kraftigste motorene på elsykler på markedet. Men du kan også justere og tilpasse den slik at den blir enda bedre til din sykling.
Pris på elsykkel til terreng vs. elsykkel til jobb
På kort tid har utvalget av forskjellige elsykler for terreng- og stisykling blitt enormt. Hvis du kan tenke deg å sykle i terrenget med motor er det derfor mye å velge i.
Skal du kjøpe din første elsykkel for å drive med stisykling, er det et stort utvalg sykler å velge mellom. Hva vil passe deg best? Her har vi en sjekkliste som kan hjelpe deg litt på veien.
Når det kommer til pris er det selvfølgelig mange variabler å ta hensyn til.
En elektrisk terrengsykkel må tåle både en annen type slitasje, og ofte mer slitasje enn en elsykkel som bare skal brukes til og fra jobb.
Den bør ha solide bremser, dempere og drivverk som kan tåle mye bruk. Du må derfor regne med å bruke fra rundt 40 000 kroner og oppover. En god fulldempet elektrisk stisykkel vil som regel ligge mellom 50- og 70 000 kroner, og oppover.
Høres det forlokkende ut med elsykkel og litt ekstra hjelp fra en motor? Vet du bare at du vil ha elsykkel, men ikke så mye mer? Her er en guide til de forskjellige typene elsykler.
Hvilken type elsykkel er best på sti?
Vi kan i all hovedsak dele inn i følgende elsykkelkategorier for terrengsykler:
Hardtail
Hardtailen er den klassiske terrengsykkelen uten demping på bakhjulet.
Den har som regel alltid dempegaffel foran, og er en type sykkel som kan egne seg fint til turer på grus/kjerrevei, og til jobbsykling i hverdagen.
Lett fulldemper
Superlette rittfulldempere er elsykler med lettere motor med noe lavere kraft. De har som regel fra 100-140 millimeter vandring foran og bak.
Disse elsyklene egner seg best for deg som vil ha manøvrerbarhet som på en sykkel uten motor, men ønsker deg superkrefter i motbakkene og muligheten til å forsere transportetapper uten å brenne opp kruttet.
Grov fulldemper
Grove fulldempere har som regel fra 140 millimeter vandring foran og bak, og oppover. Dette er elsykler som er orientert mot nedoverbakkene, men som også har stor fremkommelighet i småkupert terreng.
De fleste elsyklene i denne kategorien har full-kraftsmotorer, men det finnes også eksempler på sykler i denne kategorien med lettere og mindre kraftige motorer.
Fatbike
Utvalget av fatbikes med el-motor er ikke så stort, men denne typen sykler vil gi deg stor fremkommelighet på vinteren og på sommerføre når du ønsker å sykle enklere stier, men gjerne med mye bagasje.
Hvilken elsykkel har best batteritid?
Som vi har vært inne på tidligere i saken, vil det være forskjell på batterikapasitet.
En elsykkel med lettere motorkonsepter vil som regel ha et mindre batteri, uten at det nødvendigvis gir deg veldig mye mindre rekkevidde. Noen elsykler har også mulighet for å koble på ekstra batterier.
Mange lurer på hvor lenge batteriet på en elsykkel varer.
Men som hovedregel, med mindre du kjører på maksimal assistanse hele tiden, vil de aller fleste elektriske stisykler ha nok batteri til å vare en «normal» sykkeltur på 30-50 kilometer. Er du konservativ med assistansenivået, vil batteriet selvfølgelig vare enda lenger.
En annen ting du kan tenke på, er om du har behov for å ta ut batteriet for å lade det.
De fleste elsykler nå til dags har batteriene pent integrert i ramma, men det betyr også at på flere sykler er det ikke bare å nappe batteriet rett ut. I flere tilfeller er det en liten mekkejobb. Du må da være trygg på at du kan få en strømkabel til der du ønsker å lade elsykkelen.
Skaffet deg elsykkel til stisykling, og litt usikker på teknologien? Lær mer om vedlikehold og batterikapasitet på den komplekse elsykkelen din her.
Tilbehør til elsykkel
Som til terrengsykler ellers er det en del ekstrautstyr du har behov for. Utstyr som miniverktøy, pumpe, ekstra slange og reservedeler vil være like relevant på en elektrisk stisykkel.
Dette kan du gjerne ha i en drikkesekk, hoftebelte, eller stroppe fast til ramma. Det finnes også egne drikkesekker for elsykling, hvor du kan ha med ekstra batteri og lader. Vi har testet en variant fra Evoc.
Også en elsykkel er utsatt for punktering. Skal du sykle mye i terrenget, og på grov sti kan det være lurt å vurdere dekkinnlegg.
Dekkinnlegg er et innlegg av skum som du setter inn i det slangeløse oppsettet ditt. Dette skal minske deformering av dekket under kompresjoner, og gjøre sjansen for gjennomslagspunkteringer mindre.
Alle våre 47 tester av elektriske stisykler
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.