STIRAKETT: Risikoen ved å forbedre en klassiker kan være stor. Hvordan går det når Specialized skal gi Turbo Levo SL en overhaling? Foto: Jørgen Braastad / VG.
Specialized Turbo Levo SL Comp Carbon 2023
Pris: 86 000 kroner
Vekt: 18,4 kilo (uten pedaler, veid av oss)
Størrelse testet: S4
Størrelse tester: 178 cm/75kg
Hjulstørrelse: 29
Vandringsmengde f/b: 160/150 mm
Da elsykler for sti kom på markedet, var de fleste som prøvde enige om at det var morsomt, spesielt i motbakkene. Nedover var det en del av oss som syntes vekta på 20 kilo pluss la en demper på moroa.
Den første Specialized Turbo Levo SL, med vekt ned mot en vanlig stisykkel, ble derfor tatt imot med begeistring. Har Specialized tatt en for stor risiko ved å prøve å endre en trendsetter?
Siden vi først publiserte testen, har prisen på denne sykkelen blitt valutajustert fra 86 000 kroner til 100 000 kroner.
Forrige generasjon Levo SL kom i både svindyre karbonvarianter, og rimeligere aluminiumsvarianter. Enn så lenge er den nye sykkelen kun tilgjengelig med karbonramme, men i tre utstyrsvarianter.
Startprisen er på 86 000 kroner for Comp-modellen som vi har testet her - toppmodellen, S-works, ligger på 153 000 kroner. Det er mye penger, men likevel mindre enn forgjengeren.
Comp-modellen har en fornuftig utstyrspakke: det er prioritert gode dempere og kraftige bremser. Drivverket er ikke det aller dyreste, men bør holde lenge. Rammen på vårt testeksemplar kommer i en lakserosa farge man sikkert kan mene mye om - vi ville nok heller gått for den subtile svarte varianten.
Fordelen med den lakserosa er selvfølgelig at du synes. Godt.
Specialized lager flere komponenter selv, og det vises også i utstyrspakka - Roval-hjulene har brede felger som passer godt med de tidsriktig store dekkene - som igjen gir både grep og kontroll.
Praktisk bruk
Vi har testet Turbo Levo SL Comp på stier i Oslomarka, våren 2023.
GODT GJEMT: Uinnvidde ville kanskje ikke trodd eller tenkt at dette er en elektrisk sykkel. SL-konseptet til Specialized betyr mindre motor og slankere rør. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MESTERHJERNE: Displayet er av den absolutt minimalistiske sorten. Du kan velge hvor mye- eller lite informasjon du vil ha. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
En god motor har blitt bare enda bedre
Nær perfeksjon: Vi har tidligere latt oss imponere av Specialized sin evne til å integrere motorer på sykler på en intuitiv måte, og denne sykkelen er intet unntak. Den nye motoren gjør at vi våger oss å kalle dette nær perfeksjon, slik elsykkelteknologien er i 2023.
Én ting er den behagelige motorbryteren på styret som vi mener mange andre produsenter bør se til. Det andre er Mastermind-displayet på overrøret, som bare gir deg akkurat den informasjonen du trenger og lite annet.
Motoren er også veldig stillegående.
Uten noen vitenskapelige målinger å lene oss på. Synes vi fortsatt at TQ-motoren på Trek Fuel EX E er hakket mer stillegående. Noe summing er det, men betydelig mindre enn andre fullkraftsmotorer, og vesentlig mindre sjenerende.
Batteri og rekkevidde
Batterikapasitet og rekkevidde: Vår testmodell ble levert med den ekstra range-extenderen som du kan koble på hovedbatteriet. Dette er en smal sak å gjøre i praskis, og det ekstra batteriet kan du ha i sekken hvis du på begynnelsen av turen vil ha en drikkeflaske der, for eksempel.
Som vi har vært inne på i flere tester, så er rekkevidde og kapasitet noe som vil være høyst individuelt, siden det avhenger av hvor mye du tråkker selv, og hvor mye du bruker assistansenivået. Uten det ekstra batteriet, og sykling primært i eco-modus, kunne vi dra på turer uten å være spesielt bekymret.
En funksjon som du absolutt bør prøve ut, uansett om du bare tester sykkelen eller kjøper den uprøvd, er microtune-funksjonen. I motsetning til fabrikkinnstillingene, hvor du kan velge mellom tre forskjellige assistansenivåer, er microtune en funksjon hvor du justerer motorassistansen i nivåer på 10%.
Dette skal angivelig øke rekkevidden, noe vi også mener å oppleve i praksis. For vår testpilot var 20% assistanse i microtune et ganske så perfekt nivå til stisykling.
På en lengre stitur med transportetapper på grus og asfalt på til sammen 25 kilometer, endte vi opp med å bare bruke rundt 20% batteri på dette nivået.
Du aktiverer microtune ved å bare holde inne plussbryteren på styret. For å skru den av, holder du bare inne minusbryteren, og motoren går tilbake til standard-innstillingene.
Du har også muligheten til å bruke appen på telefonen din for å justere de tre assistansenivåene. Dette anbefaler vi deg på det sterkeste å gjøre, uansett om det er denne sykkelen du ser på, eller en annen elsykkel. Du kan både få en motor som fordeler assistansen på en mer intuitiv måte for deg, og det vil antakelig også gi deg økt rekkevidde og batterikapasitet.
Bare en veldig god stisykkel
Luksusen med å være en stisyklist i 2023, er at det er himla mange gode sykler å velge mellom. Det skal rett og slett en del til å kjøpe en skikkelig dårlig sykkel. Derfor er det også lenger mellom hver gang vi tester sykler som virkelig utmerker seg. Men 2023-modellen av Turbo Levo SL er en slik.
Det kulminerer i en av de første utforkjøring, hvor vi treffer en linje som aldri før, og kan kaste den relativt lette ekvipasjen rett inn i neste sving, og smelle ut av den, for så å rope «yes!» uten å ha noen tilhørere.
Vandringsmengden og geometrien gjør at sykkelen føles utrolig balansert når det går nedover. Kjedestagene er beholdt akkurat korte nok til at de gir en lekenhet vi mener en elsykkel bør ha, men samtidig er også sykkelen stabil nok i høy fart.
Spesifikasjoner:
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox Float 36 Rythm
Bakdemper: Fox Float X Performance
Styre og stem: Specialized aluminium styre og stem
Sete og setepinne: Specialized Bridge Comp sete, X-Fusion Manic senkepinne
Kort bakende, kombinert med den lave vekten, gjør at sykkelen er imponerende lett både å kaste rundt svinger, og presse gjennom svinger der vi må sette trykk ned for å få skiftet retning. Det er noe med den lave vekten, og den moderne geometrien som både gjør dette til en vanvittig leken og kapabel pakke.
Geometrien er også akkurat der en moderne elektrisk stisykkel bør være. Den er lånt fra Stumpjumper EVO. Justerbart styrelager setter vi også pris på. Det er en smal sak å bytte - du tar bare ut øvre lagerkopp og erstatter den med en annen. Selv om litt slakere styrevinkel gir litt mer selvtillit når det går nedover, endte vi opp med å bruke den midtre standard-posisjonen mest.
Men om du tar helgeutflukter til Nesbyen eller Ringebu, er dette en praktisk og lettvint måte å få en litt mer utforrettet sykkel på.
Fornuftig utstyrt
86 000 kroner er mye penger.
Men til denne summen har Specialized skrudd sammen en utstyrspakke som gir mening – og den er slett ikke verst om du tar prisen i betraktning heller.
SRAM-bremsene er kraftige, noe som kommer veldig godt med på en sykkel som innbyr til mye fart. Selv om verken bakdemper eller dempegaffel er fra øverste hylle hos Fox, tar de unna krevende terreng i Oslomarka på en imponerende måte.
De store, solide dekkene fra Specialized er skodd på hjul med brede felger, og alt bidrar til en ekstremt kontrollert og plantet følelse mot underlaget, selv når det rister og slår skikkelig.
Kompromisser er inngått på utstyrslista, men vi får likevel ikke følelsen av at noen komponenter stikker seg negativt ut.
SUPERKOMPAKT: Motoren er ikke bare lett, den er også fysisk liten i størrelse. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PÅKOBLA: Det ekstra batteriet kan du sette i flaskeholderen, og koble på hovedbatteriet via ladeporten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KRAFTIG NOK: SRAM-bremsene på denne sykkelen er heldigvis kraftige, for den innbyr til mye herjing. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Hva er det som gjør at denne sykkelen vekker sånn entusiasme?
Det er vanskelig å peke på bare én ting, men om vi skal prøve å oppsummere, er det summen av alt; velkomponert utstyrspakke, balansert geometri, og ikke minst en helt rå integrasjon av motoren.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Enhver stisyklist som vurderer å kjøpe seg en elektrisk stisykkel.
Alternative produkter
Kategorien som er elsykler med lettvektsmotorer har vokst betydelig de siste årene, og nå finnes det flere gode alternativer til Levo SL på markedet. Vi har testet flere av dem - de mest åpenbare kandidatene er Pivot Shuttle SL og Trek Fuel EX E - som begge har lette motorer og lav vekt.
På disse lettvekterne har sykkelmerkene valgt bort de store elmotorleverandørene som Shimano eller Bosch til fordel for mindre produsenter som TQ Systems og Fazua.
Konklusjon
2023-modellen av Specialized Turbo Levo SL er spydspissen av moderne elektrisk stisykkelteknologi. Om du ikke har tenkt å kjøpe, er det nesten så du bare burde prøve denne sykkelen uansett – for den er imponerende.
Specialized har tatt en allerede rå stisykkel, og gjort endringer som plasserer den absolutt i toppsjiktet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.