Specialized Tero X er en fulldempet terrengsykkel, som både har skjermsett, lys og bagasjebærer. Så hva er dette egentlig? En stisykkel med begrensninger, eller en tursykkel med enormt potensial?
Specialized Tero X er altså en fulldempet terrengsykkel, som både har skjermsett, lys og bagasjebærer.
Så hva er dette egentlig? En stisykkel med begrensninger, eller en tursykkel med enormt potensial?
Specialized har ikke bare elektriske stisykler - de lager også en rekke urban-modeller, og noe som er cirka midt i mellom. Tero-serien består både av hardtailer (Tero) og fulldempere (Tero X).
Man kan kalle dem terrengsykler, i den forstand at de både har demping, store knastedekk og terrengsykkel-komponenter, selv om de kanskje ikke direkte kan kalles stisykler.
Tero X kommer i tre utgaver, hvor vi har testet modellen som ligger i midten, prismessig.
Tero X 4.0 - 47 000 kroner
Tero X 5.0 - 57 000 kroner
Tero X 6.0 - 68 000 kroner
VIKTIG: Siden Tero X strengt tatt ikke er som en stisykkel å regne, må derfor også karakterene vi har gitt den sees på mer isolert, ikke direkte sammenlignbart med andre elektriske stisykler vi har testet.
Hjulmiks og demping
Tero X kommer med såkalt mullet-oppsett, det vil si 29-tommer hjul foran og 27,5-tommer hjul bak. Unntaket er small-størrelsen, med 27,5-tommer hjul både foran og bak.
Aluminiumsrammen er konstruert rundt 130 millimeter vandring foran, og 120 millimeter vandring bak, og et helt enkelt demperoppheng. Du får også en senkepinne til å justere ned setet i fart, men her stopper også de fleste likhetene med stisykler; Tero X har nemlig både heldekkende skjermer, bagasjebærer og integrerte lys.
Også når det kommer til geometri er det tydelig at det ikke er en fullblods stisykkel vi har med å gjøre. Den har litt brattere styrevinkel, og en vesentlig mer oppreist sittestilling.
INTEGRERT: Baklykta er pent montert på skjermen bak. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STYREBRYTERE: Det er nok av knapper å hvile tommelen på her. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LADEPORT: Batteriet lades nede ved krankhuset. Du kan også ta batteriet ut for lading. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har brukt Tero X på grusveier, skogsveier, kjerreaktige veier og noen stipartier, og brukt den som daglig jobbsykkel.
Elektronikk og mekanikk i skjønn forening
Specialized har for lengst valgt å satse på utvikling av egne elsykkel-motorer. På Tero X 5.0 står deres Specialized 2.0-motor, som leverer 70 newtonmeter dreiemoment, og har et batteri på 710 watt-timer.
En detalj som kan være verdt å merke seg for noen, er at den rimeligste versjonen av Tero X har batteri på «bare» 530 watt-timer og litt mindre dreiemoment (50nm). Det vil føre til noe redusert rekkevidde, men også lavere vekt. Så om du ikke skal på de aller lengste turene, vil du nok få en litt lettere sykkel.
Motoren er også smekk full av funksjonalitet. Med Mission Control-appen på telefonen kan du justere assistansenivå og velge visninger på Mastermind-displayet på styret. Vi foretrekker på ha en enkel visning, i stedet for rutenett med flere små felter.
Som regel når man er ute og sykler bør oppmerksomheten være rettet andre steder enn på en skjerm med liten skrift.
Tyveri-alarm innebygd vil sikkert også noen sette pris på.
Rekkevidde er alltid et sentralt spørsmål for elsykler. Valg av assistansenivå, temperatur og egen input fra rytter vil alltid være med og påvirke, men med 710 watt-timer til rådighet bør du kunne få til lengre turer uten problem.
Et konkret eksempel fra hverdagen:
En utvidet pendlerrrute på cirka 10 kilometer, primært stigning, og en mix av asfalt og grus, i fabrikkinnstilling på «trail» reduserte kapasiteten fra 100 til 84%.
Det kan bli litt mye å forholde seg til på styret, med både gir, bremser, senkepinne, motorkontroll, lyskontroll, bjelle og display. Heldigvis er alt av knapper og brytere godt utformet, og gode i bruk.
Én ting stusser vi litt på; på de ulike prisnivåene har Specialized valgt å utstyre Tero X med lys som har ulik styrke. Vår 5.0-modell kommer med frontlys på 600 lumen, men hvis du blar opp for toppmodellen 6.0, får du en lykt med 1000 lumen.
Selv om vi skjønner hvorfor høyere pris gir mer lys, kan man også argumentere for at de fleste vil ha godt lys på sykkelen, uavhengig av prisklasse.
Det er en vesentlig forskjell på 500 lumen som den rimeligste Tero X-modellen har, og 1000 lumen.
Komfort
Demperopphenget er langt fra det mest avanserte, men det gir definitivt mer komfort enn hva du får uten demping, og ikke minst mer kontroll hvis du beveger deg ut i ulendt terreng.
Store knastedekk hjelper både komfort og ikke minst grep, og gjør at du kan ta med denne sykkelen på langt mer krevende underlag enn bare asfalt og grus.
Jobbsyklisten vil merke at alt av dårlig asfalt og humper får en vesentlig mykere følelse, og på røffe grusveier gjør kombinasjonen av dekkvolum og dempervandring at du kan cruise ganske så komfortabelt av gårde.
Opptil 30 kilo ekstra
Bagasjebæreren bak kan du laste opp med sidevesker på til sammen 20 kilo - i tillegg er det mulig å montere en egen frontbærer fra Specialized, som tar ytterligere 10 kilo.
Det er med andre ord gode muligheter for å pakke med seg det du trenger til en overnattingstur i marka, langtur, eller bare transportturer hvis du skal handle.
KRAFTIG: Specialized-motoren gir deg 70 newtonmeter dreiemoment. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
HELDEKKENDE: Skjermene er heldekkende, og er integrert sammen med bagasjebæreren. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
FINISH: Det er lagt på god rammebeskyttelse på utsatte steder. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Kan man sykle sti med den?
Ja, for all del.
Men du vil ikke få samme opplevelse som med en fullblods elektrisk stisykkel.
Ute på tur kjenner vi umiddelbart at vi sitter mer oppreist på denne sykkelen, og du har ikke de samme slake vinklene som du får på stisykler.
Selv om Ground Control-dekkene gir mer trygghet og grep enn mye annet, er det fortsatt et stykke opp til de skikkelige feite knastedekkene man får på stisykler.
Men tross alt klarer Tero X seg imponerende bra også på de små stipartiene vi prøver den med. Det frister ikke å dra ut på totimers tur på blåsti i Nordmarka, men Tero X vil ta deg helt greit gjennom et stiparti eller to hvis det er lagt inn i turen din.
Litt brattere geometri gjør at den ikke føles like stødig og trygg på mer krevende stier, selv om den samme geometrien bare for noen år siden ville vært moderne. Med rett over 27 kilo på vår vekt, veier den også mer enn de fleste elektriske stisykler, og er langt i fra noen kvikkas.
Hvem bør kjøpe en Specialized Tero X?
Hvis det er primært stisykling du skal drive med, er ikke dette sykkelen som bør stå øverst på lista di.
Men om du er det vi kan kalle tursyklist, og vil ha litt økt rekkevidde, og kanskje samtidig en elsykkel som kan tjene som daglig transportredskap, er det stor sannsynlighet for at Tero X vil treffe midt i blinken.
Alternative produkter
Skal du drive med stisykling har vi testet en rekke elektriske stisykler - det er bare å begynne å lese seg opp. Men hvis du ser etter det vi kan kalle en flerbrukssykkel, så er Trek Marlin+ 8 et godt alternativ.
Alternativet er mer jobbsykkel- eller turorienterte elsykler som vi har testet i UTE (som Terrengsykkel-abonnent har du tilgang)
Konklusjon
Vi fikk både lange blikk og kommentarer etter oss på denne sykkelen både ute i marka og i lyskryss på vei til jobb. De fleste var av typen “hva slags sykkel er det der egentlig?”
Dette er ikke en stisykkel. La oss bare få oppklart det med én gang. Det er heller ikke en lynrask og kvikk commuter-sykkel.
Så hva er den, da?
Det er en tursykkel, som også kan fungere veldig godt som daglig pendlerverktøy, for syklister som har litt eventyrlyst og gjerne vil søke litt utenfor grusveien med oppakning.
Så kanskje er det akkurat det en terrengsykkel.no-leser, som helst ikke vil kjøpe den gjengse hybrid-elsykkelen, skal ha?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.