GasGas ECC - ny elsykkel med SRAM Powertrain-motor lansert

Den nye SRAM Powertrain-motoren blir tilgjengelig på stadig flere sykler - GasGas ECC er siste sykkel ut med en av årets store elsykkel-nyheter. Modeller, priser og mer info får du her.

Sist oppdatert: 4. oktober 2023 kl 17.05
gasgas ecc elsykkel 2023
ENDURO-EL: ECC-serien fra GasGas har tre modeller - alle laget for grov nedoversykling. Foto: GasGas.
Lesetid: 2 minutter

Nylig slapp SRAM sin nye elsykkel-motor, med navnet Powertrain.

I de første pressemeldingene ble det skissert at de fire merkene Transition, Nukeproof, Propain, og GasGas ville komme med denne motoren i første omgang - og at den vil rulles ut (ptsssj!) på flere merker etterhvert.

Nå slipper produsenten GasGas sine første sykler. Modellen heter ECC, og kommer i tre varianter.

Spanske GasGas er nok mest kjent for motorsyklene sine, men har også tatt steget ut i den trå-baserte delen av tohjulinger. Med motorassistanse, da.

Grov enduro-variant

Laget for E-Enduro, sier produsenten selv.

Og mye tyder på det:

ECC-sykkelen får 29-tommer hjul foran og bak, og henholdsvis 170 og 160 millimeter vandring foran og bak. Geometrien skal være såkalt «racing optimized», og det vi leser av geometritabellen er at sykkelen (ikke overraskende) er både lang og slak.

Ny SRAM-motor

Sykkelen får altså den nye SRAM Powertrain-motoren.

Du kan lese mer om den her, men i korte trekk er det altså snakk om en fullkraft-motor med hele 90 newtonmeter dreiemoment, og 680 peak-watt.

Samtlige tre modeller av sykkelen får batteriet på 600 watt-timer. Hvis du er bekymret for rekkevidden, vil det også være mulig å bruke range-extender-batteriet som gir 250 watt-timer ekstra.

fulldempet elsykkel stisykling
Les også

Tre modeller

Det er snakk om tre sykler med de enkle navnene ECC4, ECC5 og ECC6. At syklene får SRAM Powertrain-motor betyr dermed også at drivverket vil være fra samme produsent.

Samtlige av syklene får SRAM AXS Transmission-drivverk, i ulike XO/GX-konfigurasjoner.

De to dyreste modellene får også demper-komponenter fra WP - den rimeligste fra RockShox. WP er en produsent av dempere til motorsykler fra Østerrike, og har utviklet dempegafler og bakdempere i samarbeid med DVO - som kanskje er mer kjent for syklister.

Leverandøren melder om følgende norske priser på syklene:

  • ECC6 – 120 990 kroner

  • ECC5 – 108 990 kroner

  • ECC4 – 96 990 kroner

I følge leverandøren blir det noen få utvalgte norske butikker som skal ha syklene mot slutten av året, og full tilgjengelighet vil først være fra februar 2024.

Videre meldes det at de som vil prøve syklene antakelig får muligheten både på Utflukt og Huckfest i 2024.

Terrengsykkel.no kommer med test så snart sykkelen blir tilgjengelig!

Publisert 4. oktober 2023 kl 12.56
Sist oppdatert 4. oktober 2023 kl 17.05

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen